Sper e36 m3
- Sjef
- Berichten: 1181
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56
ok, volgende week woensdag gaat het hele projectje beginnen.
Ik ga toch de flens van mijn oude diff overzetten op het spergedeelte zodat het past op mijn huidige cardanas.
Heb die avond een gehele garage ter beschikking dus zou goed moeten komen. Nu zit ik alleen met de volgende vraag:
Het aandraaimoment van de flens is verschillend:
4 bolts 175nm
6 bolts 185nm
In beide gevallen staat erbij "until match marks line up"
Nu is dat normaal geen probleem maar die 4 gaats komt nu dus op het van oorsprong 6 gaats gedeelte. Aandraaimoment aanhouden van 4 bolts (m.a.w. ligt het dus aan de flens), of 6gaats(ligt het aan het sper), Of gewoon kijken wanneer de de lijnen die je aftekent op de bout weer gelijk zitten?
Hoop dat jullie wat ervaring hier mee hebben.
groet, Sjef
Ik ga toch de flens van mijn oude diff overzetten op het spergedeelte zodat het past op mijn huidige cardanas.
Heb die avond een gehele garage ter beschikking dus zou goed moeten komen. Nu zit ik alleen met de volgende vraag:
Het aandraaimoment van de flens is verschillend:
4 bolts 175nm
6 bolts 185nm
In beide gevallen staat erbij "until match marks line up"
Nu is dat normaal geen probleem maar die 4 gaats komt nu dus op het van oorsprong 6 gaats gedeelte. Aandraaimoment aanhouden van 4 bolts (m.a.w. ligt het dus aan de flens), of 6gaats(ligt het aan het sper), Of gewoon kijken wanneer de de lijnen die je aftekent op de bout weer gelijk zitten?
Hoop dat jullie wat ervaring hier mee hebben.
groet, Sjef
- Sjef
- Berichten: 1181
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56
Up and running
Vanavond al lekkr ff wat bochten omgegooid, paar rondjes op de parkeerplaats gedraaid (ja moest ff
) en heel tevreden over mijn upgrade.
Aandraaimoment is dat van de 4gaats dus 175nm. Alles paste perfect alleen de flenzen naar de wielen heb ik ook over moeten zetten naar het sper. Deze waren namelijk iets kleiner van het oude diff dan die van het sper, helaas is daar nergens melding van gemaakt dus was een kleine kritiek momentje omdat ik bang was dat het niet identiek was. Past dus allemaal perfect op elkaar dus is vrij eenvoudig allemaal over te zetten!!

Vanavond al lekkr ff wat bochten omgegooid, paar rondjes op de parkeerplaats gedraaid (ja moest ff

Aandraaimoment is dat van de 4gaats dus 175nm. Alles paste perfect alleen de flenzen naar de wielen heb ik ook over moeten zetten naar het sper. Deze waren namelijk iets kleiner van het oude diff dan die van het sper, helaas is daar nergens melding van gemaakt dus was een kleine kritiek momentje omdat ik bang was dat het niet identiek was. Past dus allemaal perfect op elkaar dus is vrij eenvoudig allemaal over te zetten!!
- Sjef
- Berichten: 1181
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56
Ja zeker!! vanavond pakkingkje vervangen, oliebeurtje, zaterdag nieuw rubber aan de voorkant. Moet wel ff wennen de auto rijdt nu wel een stukje anders dan ik eerst gewend was.
Waar ik aan moet wennen is dat ie terugspert nu ook, haal de auto heel snel uit de drift nu waar ik vroeger zon lekkere hap maakte als je in 1 x van het gas afgaat. Nu trekt de auto compleet terug. Ook komt de bandenmeuk die er op ligt een stuk duidelijker naar voren. Grens onderstuur/overstuur ligt nu dichter omdat de snelheid waarmee de auto pas haaks gaat hoger ligt. De voorbanden voelen nu echt kut in de regen maar dat wordt verholpen.
Waar ik aan moet wennen is dat ie terugspert nu ook, haal de auto heel snel uit de drift nu waar ik vroeger zon lekkere hap maakte als je in 1 x van het gas afgaat. Nu trekt de auto compleet terug. Ook komt de bandenmeuk die er op ligt een stuk duidelijker naar voren. Grens onderstuur/overstuur ligt nu dichter omdat de snelheid waarmee de auto pas haaks gaat hoger ligt. De voorbanden voelen nu echt kut in de regen maar dat wordt verholpen.
- Sjef
- Berichten: 1181
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56
Wilde net de sperdiff olie bestellen van castrol.
Bel naar onze plaatselijke groothandel die even ging nakijken of ie aan die olie kon komen. Belt ie terug dat ie met Total aan de lijn heeft gehangen en dat hun deze speciale olie (castrol SAF-XJ maar dan de total variant) kunnen leveren van hun eigen merk. Ook 75w-140.
Krijg het altijd een beetje benauwd van zulke verhalen, heeft total de geschikte olie voor het diff of moet ik hier maar flink mee oppassen???
Bel naar onze plaatselijke groothandel die even ging nakijken of ie aan die olie kon komen. Belt ie terug dat ie met Total aan de lijn heeft gehangen en dat hun deze speciale olie (castrol SAF-XJ maar dan de total variant) kunnen leveren van hun eigen merk. Ook 75w-140.
Krijg het altijd een beetje benauwd van zulke verhalen, heeft total de geschikte olie voor het diff of moet ik hier maar flink mee oppassen???
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Ik kan de tekst niet lezen, dus weet niet of het sper is.Sjef schreef:Voor de liefhebber.
http://koopjes.marktplaats.nl/auto_dive ... &df=1&fta=
Bert, waarom heeft dit diff zon lange eindoverbrenging?
Maar 2,93 zit normaal op een 328, reden hiervoor tov de 3.15 van de M3 3.0 en de 325i is dat die 328 motoren lui worden vanaf 5500 RPM. Met een langer diff maak je dus meer snelheid terwijl je maar tot 5500 hoeft te trekken. En het is natuurlijk iets gunstiger voor je verbruik.
- Sjef
- Berichten: 1181
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56
Net hele dag papenburg gedaan met de auto. Wat een genot met dat sper, meuk achterbanden en potenza re050a voor
Sper werkt perfect, alleen mn cardan was toch niet helemaal fris meer. De as maakt een "klonk" bij gas erop zetten. Eerst deed ie dit alleen als je in zn 1 de koppeling op liet komen. Ik denk zelf dat het ophanglager van de aandrijfas. Ook maakt de auto boven de 170 een aanlopend geluid op het cardan. Net alsof ie suist, rattelt. Morgen meer!!

Sper werkt perfect, alleen mn cardan was toch niet helemaal fris meer. De as maakt een "klonk" bij gas erop zetten. Eerst deed ie dit alleen als je in zn 1 de koppeling op liet komen. Ik denk zelf dat het ophanglager van de aandrijfas. Ook maakt de auto boven de 170 een aanlopend geluid op het cardan. Net alsof ie suist, rattelt. Morgen meer!!