Moraalridders..
- Riceaux
Re: Moraalridders..
Mensen die 60 rijden op een 80 weg en dan nog langzamer gaan rijden als je iets te dicht erop zit. Hee als hun minder hard rijden ga ik minder afstand houden hoor!
- WJ
En zo heb je weer een topic over mensen en hun ergernissen op de weg. 

-
Voorbeeld 3, niet echt een moraalridder, eerder iemand zonder verkeersinzicht of eentje die graag treitert.
Gebruik het zelf ook wel eens om van een bumperklever of een nieuwsgierig aagje af te komen, bij mij had je hem er echt niet voor gekregen Ferdi... 8)
Werkt ook goed als je op de snelweg moet ritsen terwijl de snelheid nog rond het maximum zit. Als ze dan teveel aandringen zorg ik gewoon dat ze achter die auto terecht komen waar ik nog voor kan invoegen.
Ritsen overigens meestal zoals Steve hem uitvoert, laat ze maar lekker met elkaar kloten, en ik wil graag die vluchtstrook naast me hebben.
Gebruik het zelf ook wel eens om van een bumperklever of een nieuwsgierig aagje af te komen, bij mij had je hem er echt niet voor gekregen Ferdi... 8)
Werkt ook goed als je op de snelweg moet ritsen terwijl de snelheid nog rond het maximum zit. Als ze dan teveel aandringen zorg ik gewoon dat ze achter die auto terecht komen waar ik nog voor kan invoegen.
Ritsen overigens meestal zoals Steve hem uitvoert, laat ze maar lekker met elkaar kloten, en ik wil graag die vluchtstrook naast me hebben.
-
Had ook niet anders verwacht van een collegaM@rcel schreef:Ritsen overigens meestal zoals Steve hem uitvoert, laat ze maar lekker met elkaar kloten, en ik wil graag die vluchtstrook naast me hebben.

- G Kolkman
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
In principe herken ik wel het e.e.a. op dat ritsen na. Maar daarbij is het wel weer afhankelijk van de situatie, als het allemaal net doorsukkeld ben ik inderdaad ook gewoon van het doorrijden (of in de, op dat moment, fastlane. Helemaal rechts dus).
Uitzonderingen:
1) als je 's ochtends vroeg in den bosch de zuidwillemsvaart over wilt (noord -> zuid) wordt bij de laatste stoplichten voor de brug een 2 baans-weg voor de stoplichten een baan voor rechtdoor en een baan voor rechtsaf 150 meter na de stoplichten de brug over. Nou wil 80% van de mensen gewoon rechtdoor en dus staat iedereen daar altijd links te wachten terwijl rechts leeg asfalt ligt (voor de brug-over rechtsaf). Gebeurt je in de spits 1x en je weet dat je er links niet meer tussen komt. Daarna sluit je gedwee links aan bij de rij voor het stoplicht (kost je 5 minuten om die brug over te komen soms). Zijn altijd pipo's die er rechts voorbij blaffen, stukje voorsorteerstrook voor rechts meepakken en dan op het laatste moment 'toch rechtdoor moeten'. Komen er bij mij alleen voor als ik nog heel slaperig ben. Ik ga niet nog langer wachten samen met 50 anderen omdat iemand anders zichzelf belangrijk genoeg vind om voor te dringen. Opbokken. Momenteel gelukkig niet van toepassing omdat ik in ploegen werk en dus altijd lekker kan doorrijden daar.
2) Je staat al een eeuwigheid stil op de middenstrook (van 3 naar 2) in een stilstaande file. De enige bewegende verkeersstroom is links. Niet heel veel sneller (stapvoets) maar het scheelt een forse slok op de borrel. 400 meter verderop is het al einde rijstrook dus uitvoegen is wat asociaal (je bent het 'verderop ritsen'-bord al voorbij). Ritsen werkt duidelijk niet want links rijdt-ish en jij staat (letterlijk) stil op de plaats. Langzaam maar zeker stroopt ook links vol en begint men overal vroeger in te voegen. Eindelijk bereik je de laatste 200 meter (wat met een snelheid van gemiddeld 1 km/u nog best een eind is) en links is er geen verkeer meer omdat iedereen bij het 400 meter bord aan het invoegen is (en dus net zo hard stil staat als ik). 'Eindelijk', denk ik, 'áls er nu ruimte is aan de voorkant beweeg ik tenminste ook mee'. In de buitenspiegel zie je een auto zich tussen de voorste invoegende auto (stilstaand) en vangrail doorwurmen. Mijn gedachte: 'nog niet misschien'. Gelukkig was ik niet de enige die er zo over dacht want (nog nooit eerder gezien
) zo'n beetje íedereen op de 2e strook dook prompt naar links. Mind you, ik stond op dat moment al een uur in die file en het hele doel van de reis (een strandrace) was al afgelopen...
That said, ik ben ook wel eens quasi-glijdend op een zandweg door een bocht geknald, zag 150 meter verderop 2 wandelaars staan, ging vervolgens met een kruipgang op hun af waarna ze alsnog allerlei gebaren tijdens dat rijden op kruipgang maakten dat ik rustiger aan moest doen. Gestopt, raampje omlaag gedraaid en rustig gevraagd wat er aan de hand was. Je weet het niet, voor hetzelfde geld is er brand ofzo
maar nee: 'ja euhm, je leek veel harder te gaan'. Geantwoord dat ik dat ongepast vond als er mensen in de buurt waren, gegroet en 100 meter verderop de kraan weer open gedraaid. Ook gebeurt: op een extreem stoffige zandweg (openbare weg, je mag er gewoon komen met de auto) zie je in de verre verte fietsers aankomen. Nogal lullig om die in het stof te zetten dus op de rem, netjes 15-20 gaan rijden, stof wordt flink minder maarja, zelfs bij lopen stuift zo'n pad nog en ga ook niet stilstaan. Krijg je alsnog middelvingers en wijsende vingers naar het (kwade) voorhoofd (en ik reed écht debiel rustig op dat moment) vlak voor je bij ze bent. Op dat moment is er maar 1 remedie
:twisted: : (gas erop).
Uitzonderingen:
1) als je 's ochtends vroeg in den bosch de zuidwillemsvaart over wilt (noord -> zuid) wordt bij de laatste stoplichten voor de brug een 2 baans-weg voor de stoplichten een baan voor rechtdoor en een baan voor rechtsaf 150 meter na de stoplichten de brug over. Nou wil 80% van de mensen gewoon rechtdoor en dus staat iedereen daar altijd links te wachten terwijl rechts leeg asfalt ligt (voor de brug-over rechtsaf). Gebeurt je in de spits 1x en je weet dat je er links niet meer tussen komt. Daarna sluit je gedwee links aan bij de rij voor het stoplicht (kost je 5 minuten om die brug over te komen soms). Zijn altijd pipo's die er rechts voorbij blaffen, stukje voorsorteerstrook voor rechts meepakken en dan op het laatste moment 'toch rechtdoor moeten'. Komen er bij mij alleen voor als ik nog heel slaperig ben. Ik ga niet nog langer wachten samen met 50 anderen omdat iemand anders zichzelf belangrijk genoeg vind om voor te dringen. Opbokken. Momenteel gelukkig niet van toepassing omdat ik in ploegen werk en dus altijd lekker kan doorrijden daar.
2) Je staat al een eeuwigheid stil op de middenstrook (van 3 naar 2) in een stilstaande file. De enige bewegende verkeersstroom is links. Niet heel veel sneller (stapvoets) maar het scheelt een forse slok op de borrel. 400 meter verderop is het al einde rijstrook dus uitvoegen is wat asociaal (je bent het 'verderop ritsen'-bord al voorbij). Ritsen werkt duidelijk niet want links rijdt-ish en jij staat (letterlijk) stil op de plaats. Langzaam maar zeker stroopt ook links vol en begint men overal vroeger in te voegen. Eindelijk bereik je de laatste 200 meter (wat met een snelheid van gemiddeld 1 km/u nog best een eind is) en links is er geen verkeer meer omdat iedereen bij het 400 meter bord aan het invoegen is (en dus net zo hard stil staat als ik). 'Eindelijk', denk ik, 'áls er nu ruimte is aan de voorkant beweeg ik tenminste ook mee'. In de buitenspiegel zie je een auto zich tussen de voorste invoegende auto (stilstaand) en vangrail doorwurmen. Mijn gedachte: 'nog niet misschien'. Gelukkig was ik niet de enige die er zo over dacht want (nog nooit eerder gezien

That said, ik ben ook wel eens quasi-glijdend op een zandweg door een bocht geknald, zag 150 meter verderop 2 wandelaars staan, ging vervolgens met een kruipgang op hun af waarna ze alsnog allerlei gebaren tijdens dat rijden op kruipgang maakten dat ik rustiger aan moest doen. Gestopt, raampje omlaag gedraaid en rustig gevraagd wat er aan de hand was. Je weet het niet, voor hetzelfde geld is er brand ofzo

- wjn
Lachen al die reacties.
Net zo opgewonden als die "moraalridders"
Net zo opgewonden als die "moraalridders"

- Snipe
Ook tranentrekkend zijn mensen die midden op de weg gaan staan als je tegen het verkeer inrijdt op een weg met eenrichtingsverkeer, terwijl je daar misschien een heel goede reden voor hebt.
(En al zou ik er geen reden voor hebben, dan nog is het mijn zaak of ik tegen het verkeer inrijd en als ik pech heb die van een overijverige wijkagent.)
(En al zou ik er geen reden voor hebben, dan nog is het mijn zaak of ik tegen het verkeer inrijd en als ik pech heb die van een overijverige wijkagent.)
- Peric
Ik rijd regelmatig binnendoor naar huis(kutfiles...)
Vlakbij m'n dorp moet ik onder de A12 door, is een smal weggetje waarbij ik over een bruggetje rijd. Vlak voor de brug is er een linkse bocht, net ná de brug is het weer rechts. Als er geen verkeer is snijd ik 'm links aan en blijf links rijden, want er zit een behoorlijke kniek net na de brug. En dan dus in de rechtse bocht weer naar binnen.(dan rij je dus onder de A12) Wij reden daar dus met z'n tweeën, ik was de achterste. Ik rijd dus over de brug zoals ik dat doe, ook gewoon minder sturen..
Komt er van de andere kant zo'n kneihamer die naar mij gaat zitten gebaren dat ik rustig aan moet doen. Ik reed denk ik 50..
Ik weet dat ik me er niet druk over hoor te maken, maar dan heb ik écht zoiets van 'bemoei je met je eigen kutleven'. Ik doe niks fout..
Vlakbij m'n dorp moet ik onder de A12 door, is een smal weggetje waarbij ik over een bruggetje rijd. Vlak voor de brug is er een linkse bocht, net ná de brug is het weer rechts. Als er geen verkeer is snijd ik 'm links aan en blijf links rijden, want er zit een behoorlijke kniek net na de brug. En dan dus in de rechtse bocht weer naar binnen.(dan rij je dus onder de A12) Wij reden daar dus met z'n tweeën, ik was de achterste. Ik rijd dus over de brug zoals ik dat doe, ook gewoon minder sturen..
Komt er van de andere kant zo'n kneihamer die naar mij gaat zitten gebaren dat ik rustig aan moet doen. Ik reed denk ik 50..
Ik weet dat ik me er niet druk over hoor te maken, maar dan heb ik écht zoiets van 'bemoei je met je eigen kutleven'. Ik doe niks fout..
- Snipe
Ook zoiets. Afgelopen jaar was er een DF-toerritje door de Achterhoek. Ik reed daar door een dorpje, sprongen er ook allemaal mensen de weg op om te gebaren dat ik rustig aan moest doen. Terwijl ik in dat dorpje een pin-automaat zocht en stapvoets reed. Alleen door de diepe brom van de M5 dachten mensen dat ik met een noodgang aan kwam speren.
- RVV
Al rijdend in de M5 heb ik geen last van moraalridders :twisted: iedereen gaat gedwee aan de kant. :shakeit:
- JP
- Joop
Voorbeeld 1, 2 en 3 zijn mij bekend...
...overigens bij voorbeeld 1 is soms 10km/h harder dan genoemde 'MR' (moraalridder) al aanleiding tot seinen en druk doenerij met vingertjes, vuistjes e.d.
Bij een van mijn favoriete afritten A12 vanuit Utrecht draaiend naar A30 richting Ede/Amersfoort kom ik meestal over de linkerbaan, dus buitenom, goed vlot langs de mensen zetten. Een hele hoop van die bestuurders kunnen dat ook niet hebben en gooien de auto ook bij het ritsgedeelte de auto ervoor om vervolgens druk gebarend in de auto te zitten.
Ik lach dan uiteindelijk werkelijk m'n klompen kapot, na een goede remactie... Hoe kinderachtig kun je dan wel niet achter het stuur zitten.
...overigens bij voorbeeld 1 is soms 10km/h harder dan genoemde 'MR' (moraalridder) al aanleiding tot seinen en druk doenerij met vingertjes, vuistjes e.d.
Bij een van mijn favoriete afritten A12 vanuit Utrecht draaiend naar A30 richting Ede/Amersfoort kom ik meestal over de linkerbaan, dus buitenom, goed vlot langs de mensen zetten. Een hele hoop van die bestuurders kunnen dat ook niet hebben en gooien de auto ook bij het ritsgedeelte de auto ervoor om vervolgens druk gebarend in de auto te zitten.
Ik lach dan uiteindelijk werkelijk m'n klompen kapot, na een goede remactie... Hoe kinderachtig kun je dan wel niet achter het stuur zitten.
- Mrton
Ik moraalridder zelf ook hoor. Eerst seinen met mijn koplampjes als je naar mijn inzien naar rechts kan en na het passeren doe ik even voor hoe rechts je je namelijk kan begeven op de rijbaan. Hierbij kan het zijn dat ik echt héél net voor jouw onnodig linksrijdende bumper naar rechts beweeg.
Ik heb zo'n hekel aan mensen die onnodig links rijden. Ga gewoon naar rechts, doe ik zelf ook, kan ik de flitsers beter zien.
Ik heb zo'n hekel aan mensen die onnodig links rijden. Ga gewoon naar rechts, doe ik zelf ook, kan ik de flitsers beter zien.
- duifjes.com
Wat een txten allemaal ik maak me echt niet druk wat anderen doen en vooral niet wat ze van mij denken! tuurlijk krijg ik weleens grootlichtsein ed maar het doet me echt niets......
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Ik erger me in 't verkeer echt bijna nergens meer aan, ook niet aan moraalridders, heeft geen zin, is beter voor iedereen en mij in 't bijzonder. Heb ik wel gedaan. Is sinds een paar jaar toch weggeebt gelukkig.
Een 'vermogende' auto geeft wel 'n vorm van rust en niet 't heilige moeten, ook word je ouder etc.
De automobilist/moraalridder voelt zich in blik natuurlijk veiliger/meer mans dan zo als voetganger etc. Ook als 't gaat om moralerig gedrag/agressiviteit.
Ander verhaal:Wel wil ik vaak oudjes en prutsers die gratis koffie staan te zuipen en het hele gangpad in de Albert Heijn ge/misbruiken om niks te doen terwijl ze net daarvoor een batterijtje bij mij wilden wisselen en PERSEÉ wilden wachten want geen tijd(....) graag eens met koffiebeker en al zo tussen de blikken bruine bonen en sandwichspread kegelen. Ook de zogenaamde 'Kassatraagheid'(c2010 Robin) en vanuit 't diepste van hun tas op 't laatst de pinpas gaan zoeken, nadien.....opbokke !
Maar dat is 'n ander verhaal.
-.- ..- - -... -- .--
Cheers
Robin die 'n bak koffie pakt :morecoffee:
Een 'vermogende' auto geeft wel 'n vorm van rust en niet 't heilige moeten, ook word je ouder etc.
De automobilist/moraalridder voelt zich in blik natuurlijk veiliger/meer mans dan zo als voetganger etc. Ook als 't gaat om moralerig gedrag/agressiviteit.
Ander verhaal:Wel wil ik vaak oudjes en prutsers die gratis koffie staan te zuipen en het hele gangpad in de Albert Heijn ge/misbruiken om niks te doen terwijl ze net daarvoor een batterijtje bij mij wilden wisselen en PERSEÉ wilden wachten want geen tijd(....) graag eens met koffiebeker en al zo tussen de blikken bruine bonen en sandwichspread kegelen. Ook de zogenaamde 'Kassatraagheid'(c2010 Robin) en vanuit 't diepste van hun tas op 't laatst de pinpas gaan zoeken, nadien.....opbokke !
Maar dat is 'n ander verhaal.

Bekend voorbeeld, maar de Mondeoman kan ook met z'n morsecode cursus oefeningen bezig zijn. Weet jij veel?FerdiACS1 schreef: Voorbeeld 1:
Zondagavond. Mooie snelweg (bijv. de nieuwe A12 tussen Gouda en DenHaag). Het is rustig. Ik heb zin om het gas er op te zetten, bekeuringen natuurlijk op eigen risico. Enfin. Zet 'm op 200+ en ik zit te genieten achter het stuur. En dan. Ik passeer de eenzame moraalridder en wat doet hij dan: druk seinen met groot licht (dat ik niet zo hard moet rijden)!!
-.- ..- - -... -- .--

Cheers
Robin die 'n bak koffie pakt :morecoffee:
- Snipe
Daar verbaas ik me ook wel eens over. Je staat ervan te kijken hoeveel mensen kennelijk pas na het horen van het totaalbedrag tot de ontdekking komen dat ze moeten betalen en dat ze daar iets van geld of een portemonnee bij nodig hebben.Robin schreef:Ook de zogenaamde 'Kassatraagheid'(c2010 Robin) en vanuit 't diepste van hun tas op 't laatst de pinpas gaan zoeken, nadien.....opbokke !
-
Dit ongeveer dus.duifjes.com schreef:Wat een txten allemaal ik maak me echt niet druk wat anderen doen en vooral niet wat ze van mij denken! tuurlijk krijg ik weleens grootlichtsein ed maar het doet me echt niets......
Als ik mij bij elke moraalridder druk moet gaan maken (wat ik in het begin zeker wel deed) dan leef ik niet lang meer. Autorijden is in de randstad dagelijks gewoon niet leuk en hinderlijk.
Lekker rustig aan, muziekje erbij en vaak ook nog wat eten/drinken en meesukkelen op de rechterbaan. Ben er al een tijdje klaar mee.
Op het moment dat ik op de motor stap is het natuurlijk een ander verhaal, leuk die moraalridders maar dan steek ik overal voorbij :jenna:
- wjn
Ik vond nog een leuk stukje over dit onderwerp van een bekende op dit forum:S-J schreef:Dit ongeveer dus.duifjes.com schreef:Wat een txten allemaal ik maak me echt niet druk wat anderen doen en vooral niet wat ze van mij denken! tuurlijk krijg ik weleens grootlichtsein ed maar het doet me echt niets......
Als ik mij bij elke moraalridder druk moet gaan maken (wat ik in het begin zeker wel deed) dan leef ik niet lang meer. Autorijden is in de randstad dagelijks gewoon niet leuk en hinderlijk.
Lekker rustig aan, muziekje erbij en vaak ook nog wat eten/drinken en meesukkelen op de rechterbaan. Ben er al een tijdje klaar mee.
Op het moment dat ik op de motor stap is het natuurlijk een ander verhaal, leuk die moraalridders maar dan steek ik overal voorbij :jenna:
Bron: AutoweekDe Moraalridder
In het woordenboek omschreven als moralist; iemand die vanuit morele overwegingen kritiek levert. Vaak gebruikt door vrijbuiters als scheldwoord, wanneer die persoon op zijn losbandig gedrag wordt gewezen. Is een moraalridder slecht? Ik denk het niet, en in dit stukje zal ik omschrijven waarom niet.
De Moraal
Moraal is de set van heersende gebruiken en zeden. Dat is niet de wet maar wat in de maatschappij wordt aanvaard. Zo is er in Nederland het drugsgebruik, zolang men er geen last van heeft, wordt dat aanvaard en is dat dus verantwoord. Dat wil niet zeggen dat alle groepen mensen dat moreel vindt. Hier komen we op een moeilijk punt; de moraal is verschillend voor verschillende groepen mensen. Sommige groepen vinden dat vrouwen alleen geheel door een burka bedekt over straat mogen, anderen vinden dat als je geen leer met piercings hebt je er toch echt niet bijhoort.
Als deze gebruiken voldoende zijn ingeburgerd wordt er eerst gedoogd en later kan het zelfs wettelijk toegestaan worden. Een voorbeeld in het verkeer zijn de motorrijders die door de files manoeuvreren, tot 1991 was dat verboden. Dat weerhield hen er niet van toch tussen de langzaam rijdende auto’s door te rijden. Zolang dat met enig beleid gaat hebben automobilisten daar ook geen last van en vinden het moreel verantwoord. Wettelijk is dit nog niet geregeld maar er is wel een gedragscode opgesteld. De wet zal niet lang op zich laten wachten, de moraal te volgen.
Een tweede voorbeeld is de maximumsnelheid. In de jaren 80 gold een maximumsnelheid van 100km/h, maar de werkelijke snelheid op ’s lands wegen lag veel hoger. Dat was dan ook de mores. Door de maximumsnelheid te verhogen kwam de wetgever de bevolking tegemoet en daalde ook het aantal slachtoffers, door de uniformere snelheden.
De Ridder
De ridder heeft vanouds een grote status, de woorden die hem het best omschrijven zijn: dapper, loyaal, tot opoffering bereid, genadig, nederig en hoffelijk. Een tot de verbeelding sprekende figuur dus. Als kleine jongens speelden we al riddertje en een bekende hexalogie spreekt van Jedi-ridders. Zij gebruiken hun gaven om het kwaad te bestrijden. Als we zo naar de ridder kijken is de link naar moraal niet zo heel moeilijk te maken.
Moraliseren
Wil dat zeggen dat moraalridders zelf nooit iets fout doen? Dit is het argument wat slachtoffers van de moraalridder vaak gebruiken: ’Doe jij nooit iets fout dan?’ Vanzelfsprekend doet de moraalridder vaak dingen fout. Hij zal zijn moraliserend gedrag dan ook voornamelijk bezigen betreffende onderwerpen waarop hijzelf brandschoon is. Een hardrijder zal niet zo snel een andere hardrijder bestraffend toespreken maar een roodlichtrijder is wel een legitiem doelwit voor zijn preken. Een moraalridder heeft natuurlijk ook wel eens een verkeersboete gehad, en baalt daar ook van, niet omdat het geld kost maar omdat het tegen zijn natuur is. In tegenstelling tot anderen zal hij niet proberen er onderuit te komen door zich op vormfouten te beroepen. Ook leert de moraalridder van zulke fouten.
In het verkeer kunnen we onderscheid maken tussen verschillende types moraalridder. Het actieve en het passieve type. Het actieve zal een hardrijder proberen af te stoppen door links te blijven rijden, of bij een bumperklever afremmen. Dit brengt gevaar met zich mee en is op zich zelf tegen de heersende moraal, want de politie heeft het recht correctief op te treden tegen overtreders maar burgers niet. Dit type moraalridder is samen met de overtreder schuldig aan aanrijdingen die ontstaan als gevolg van hun beider gedrag. De passieve moraalridder ziet het gebeuren maar zal hoogstens op normale wijze communiceren dat de overtreder zijn boekje te buiten gaat.
Reacties op de Moraalridder
De reacties van de bemoraliseerden loopt nogal uiteen. Een enkeling ruimt de weggeworpen snoepwikkel direct op. Dit is afhankelijk van het overwicht van de moraalridder en de grootte van de groep vrijbuiters. In een grote groep voelt de vervuiler zich sterk en zet een grote mond op tegen de moraalridder, is hij alleen is hij eerder geneigd te luisteren. De grote vrijheid die de Nederlandse jeugd geniet leidt tot een afbraak van het respect en vermindering van de neiging tot het corrigeren van het gedrag. In het verkeer zien we hetzelfde, spreekt u een extreme hardrijder aan op zijn gedrag, is een grote mond uw deel. Dreigt men de politie te bellen, wordt direct NSB-lidmaatschap verweten. In extreme gevallen wordt geweld op de moraalridder losgelaten; het bekende zinloos geweld. Het feit dat de politie nu zelfs aanraadt eerst te bellen, en het signalement van de dader te onthouden in plaats van in te grijpen, is kenmerkend voor de angst voor dit geweld.
Voor veel mensen is dit een reden hun mond te houden,wanneer zij iets zien wat niet door de beugel kan. De ware moraalridder doet dit wel en bekoopt zijn morele superioriteit soms met de dood. De stille marsen zijn het gevolg, het respect dat voor deze mensen wordt geuit is enorm, en terecht.
Conclusie
Het staat reeds lang geschreven: ’Wie zonder zonden is werpe de eerste steen’. Mag een moraalridder, met dit gezegde in het achterhoofd, een persoon die een snoepwikkel op straat gooit wel aanspreken, of een hardrijder in zijn woonwijk? Dat is toch de taak van de politie? Natuurlijk moet de moraalridder dit doen! De samenleving wordt niet geregeerd door de politie maar de politie door de samenleving. Wat wij als samenleving toestaan wordt door de politie straks gedoogd, het bekende glijdende vlak. Als je fiets gestolen wordt en je gaat aangifte doen kijkt men je al aan alsof ze water zien branden. Vuil op straat gooien is al bijna geaccepteerd. Kijk maar eens na afloop van Koninginnedag, je kan de straat nauwelijks zien! Hierbij dus een waarschuwing voor allen die een fietsendief, hardrijder of vervuiler zagen maar zonder iets te zeggen aan voorbij gingen. Voor nu gaat het uw deur voorbij maar straks is het uw fiets of straat. Grijp nu in voordat het te laat is.
-
Statistics? 

- frankv
ik ben inderdaad in continue staat van verbazing op onze wegen, het ergeren heb ik achter mij gelatenJohanH schreef:Ergert U niet, verbaast U slechts.
Heb je nog wel plezier in het rijden tussen al die Nederlanders in?
er bestaan vast moraalridders, maar het overgrote deel interesseert zich gewoon niet voor het rijden op zich
-
Haha inderdaad, Geelhoed en dan geen statistieken..Xave30 schreef:Statistics?

Een voorbeeld in het verkeer zijn de motorrijders die door de files manoeuvreren, tot 1991 was dat verboden. Dat weerhield hen er niet van toch tussen de langzaam rijdende auto’s door te rijden. Zolang dat met enig beleid gaat hebben automobilisten daar ook geen last van en vinden het moreel verantwoord.
Auto's die inhalen met 1 km/h verschil, wil ik nog wel eens tussendoor glippen. Of auto's die je niet aan zien komen/wel aan zien komen maar opzettelijk de linkerbaan op gaan, ben er zo voorbij..
Met de auto ga ik gewoon lekker in het rijtje hangen. Bumperen, nutteloos. Rechts voorbij? Is er tegenwoordig nog ruimte voor? Zelfs met 300 pk..
Mag een moraalridder, met dit gezegde in het achterhoofd, een persoon die een snoepwikkel op straat gooit wel aanspreken, of een hardrijder in zijn woonwijk? Dat is toch de taak van de politie? Natuurlijk moet de moraalridder dit doen!
Mee eens, alleen jammer dat de gemiddelde Nederlander niet kan rijden en niet goed genoeg uit z'n doppen kijkt. Actief autorijden is er soms zelfs niet eens bij.
Hardrijden in een woonwijk.

Op het moment dat ik de A10 op rijd, een zogenaamde snelweg, behoor ik netjes 80 km/h te rijden.

-
Dat treuzelen bij stoplichten is inderdaad zwaar hinderlijk.
Situatie: Europaweg Assen bij afslag richting A28 Grunn / Hoogeveen, rijdend vanaf Baggelhuizen richting Wilhelminaziekenhuis.
Je mag er 70... ik rij 75, 2 baans en na het stoplicht word het 1 baans.
2 auto's links, 1 vrachtwagen en wat ander gepeupel rechts... Dan mag ik toch redelijkerwijs verwachten dat die persoon die links staat niet ACHTER de vrachtwagen invoegt? (Ja, dat is gebeurt, en NEE, 75-15 afremmen terwijl je verwacht dat je 75-70 moet doen is niet tof.
Regelmatig mensen die denken dat ze als enige voor de vrachtwagen langs willen... en ook niet de eerste keer dat ik over het verdrijvingsvlak moet om nog een gaatje te kunnen maken.
Ach en aan de andere kant ben ik nu ook aan het moraalridderen... alleen is mijn moraal iets anders
Situatie: Europaweg Assen bij afslag richting A28 Grunn / Hoogeveen, rijdend vanaf Baggelhuizen richting Wilhelminaziekenhuis.
Je mag er 70... ik rij 75, 2 baans en na het stoplicht word het 1 baans.
2 auto's links, 1 vrachtwagen en wat ander gepeupel rechts... Dan mag ik toch redelijkerwijs verwachten dat die persoon die links staat niet ACHTER de vrachtwagen invoegt? (Ja, dat is gebeurt, en NEE, 75-15 afremmen terwijl je verwacht dat je 75-70 moet doen is niet tof.
Regelmatig mensen die denken dat ze als enige voor de vrachtwagen langs willen... en ook niet de eerste keer dat ik over het verdrijvingsvlak moet om nog een gaatje te kunnen maken.
Ach en aan de andere kant ben ik nu ook aan het moraalridderen... alleen is mijn moraal iets anders

- MartijnGizmo
Ja, en als ze dat afgerond hebben pas beginnen met een tas te zoeken en het inpakken van hun boodschappen!Snipe schreef:Daar verbaas ik me ook wel eens over. Je staat ervan te kijken hoeveel mensen kennelijk pas na het horen van het totaalbedrag tot de ontdekking komen dat ze moeten betalen en dat ze daar iets van geld of een portemonnee bij nodig hebben.Robin schreef:Ook de zogenaamde 'Kassatraagheid'(c2010 Robin) en vanuit 't diepste van hun tas op 't laatst de pinpas gaan zoeken, nadien.....opbokke !

-
Wat ik nogal betweterig gedrag vind, is wanneer je als eerste wachtende voor een rood licht op een 50-weg word ingehaald door een scooter die 'em voor jouw auto parkeert. Vervolgens moet je achter die scooter blijven, die dan stipt 50 voor je blijft rijden en wanneer je je 'aandient' omdat je er voorbij wil, gaat hij midden op de weg rijden zodat je er niet langs kan 'want het is toch een 50 weg'. Als je er op een zeker moment toch langs weet te komen en bij het daarop volgende stoplicht bewust een stukje voor de stopstreep gaat staan, gaat hij nóg voor je staan. Terwijl jij hem niet ophoudt, en hij jou wel. Daar kan ik niet tegen.
-
@FrankS,
Wat is 75-15 afremmen?
Wat is 75-15 afremmen?
Hier schort het toch voornamelijk aan jouw verkeersinzichtRegelmatig mensen die denken dat ze als enige voor de vrachtwagen langs willen... en ook niet de eerste keer dat ik over het verdrijvingsvlak moet om nog een gaatje te kunnen maken