BMW M3 CSL vs Porsche 996 GT3 vs Lotus Exige S

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Re: BMW M3 CSL vs Porsche 996 GT3 vs Lotus Exige S

Bericht door Hans R » 22 mar 2010, 18:22

Hoe zit dat? :mrgreen:

Maar dit zijn compleet verschillende auto's heeft hij in al deze auto's wel eens gereden?
Ik heb zelf niks met Porsche gewoon omdat ze geen emotie bieden, csl klinkt geweldig, maarja ziet eruit
zoals elke BMW tja de Exige.. Ziet er geweldig uit je kan er naar blijven kijken en je ontdekt iedere keer
weer nieuwe lijnen, wel een listige auto maar o zo gaaf om in te sturen!

GTRene

Bericht door GTRene » 22 mar 2010, 18:27

dat type GT3 sowieso niet.

M3 CSL pracht auto maar :hmmm:

Zou denk voor de Exige S gaan uit deze keuze. (met update tuning)

veiligste voor je rijbewijs en max fun zonder extreme snelheden te hoeven gaan, bovendien een mooie andere verschijning.

JP

Bericht door JP » 22 mar 2010, 18:29

Voor mij de Exige, vanwege de looks en die andere 2 voor een leek op een (met respect) gewone BMW/Porsche lijken.

Voor 50k heb je toch wel al een nieuwe LHD Exige uit de UK? Zie geregeld lhd en nieuw te koop staan op Pistonheads.
Laatst gewijzigd door JP op 22 mar 2010, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.

steve smith

Bericht door steve smith » 22 mar 2010, 18:31

Rare vraag. De gestelde auto's zijn onvergelijkbaar, dus de subjectieve vraag is "Welk concept vind je leuker?"

Uit die drie zou ik waarschijnlijk voor een CSL gaan bij veel circuitgebruik, bij veel straatgebruik voor een GT3 Mk2. GT3 mk1 is gewoon niet mijn ding. CSL is wel lekker onopvallend zolang er geen gas gegeven wordt, en die grote kofferbak is toch ook wel heel fijn, al heb je wel de bodem van een gewone M3 nodig als er wat kilo's in moeten.

Oh en zo'n viercilinder heb ik al helemaal niks mee.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 22 mar 2010, 18:35

CSL. vanwege de hierboven door Steve gemelde argumenten.

Hans R

Bericht door Hans R » 22 mar 2010, 19:20

Wat te composeren mannen? :mrgreen:
4 cilinder of 6 cilinder.. Boeien! Dat is net als 4 pots remmen of 6 pots remmen :?

Rupie

Bericht door Rupie » 22 mar 2010, 19:20

GTRene schreef:Zou denk voor de Exige S gaan uit deze keuze. (met update tuning)

veiligste voor je rijbewijs
Excuse me?!!! Dacht het niet he. De csl verslaat ie hoe dan ook en een GT3 denk ik ook. En dat gaat over de coole cijfers, maar niet alleen over de koele cijfers. Reactie van Exige S is enorm, iets met massatraagheid ofzo.

http://www.zeperfs.com/match1113-2907-311.htm

:drinking:
Laatst gewijzigd door Rupie op 22 mar 2010, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 22 mar 2010, 19:21

Mwa, geluid van een 6 cyl. kan toch je voorkeur hebben he :)

Rupie

Bericht door Rupie » 22 mar 2010, 19:22

Ik zie overigens een hoop mensen de Exige negeren. Iets met een boer en vreten? :bignews: :popcorn:

Kasteel

Bericht door Kasteel » 22 mar 2010, 19:28

Tristan schreef:Ben bang dat je met alle 3 de auto's een keer gereden moet hebben om tot een oordeel te komen. Alle 3 zijn
perfect voor de job, maar zijn andere concepten. Het gaat erom welk concept je het lekkerst vind rijden.
+1
Motor op 3 verschillende plaatsen :P.

Bert ///M3 schreef:Los van het concept moet je running cost ook niet onderschatten.

Ik denk dat de runningcost van een GT3 ook van een iets andere orde zijn als een CSL bijvoorbeeld.

Qua runningcost zou een Exige dan nog wel meevallen, lichter als de GT3 en CSL dus je verslijt minder banden, remblokken en je verbruikt minder benzine maar technisch zijn er toch wat vaker problemen met de lotussen als de CSL en GT3 auto's als ik zo eens rondkijk op de forums, bijvoorbeeld bij de lotus eigenaren hier.
Denk dat de mk1 gt3 en de CSL elkaar niet zo heel erg gek zullen ontlopen?
Auto's serieus tracken, gaat gewoon serieus geld in alledrie de gevallen kosten, denk dat vooraf begroten ze onderling niet eens zo gek veel zullen schelen...

Kasteel

Bericht door Kasteel » 22 mar 2010, 19:32

Ruben schreef:Ik zie overigens een hoop mensen de Exige negeren. Iets met een boer en vreten? :bignews: :popcorn:
Denk het wel, dus wanneer kom je lang met de Lotus :D. Persoonlijk zou voor mij de Lotus ook afvallen, puur vanwege het feit dat je redelijk gebonden bent aan een enkele garage die hoofdprijs rekent om z'n slechte omloopsnelheid te financieren.
Het product an sich kan het volgens mij niet liggen, maar het moet wel je ding zijn.

Sjoerd

Bericht door Sjoerd » 22 mar 2010, 19:35

Wat wil en kan jouw kennis precies?

CSL is uit het rijtje de 'makkeijkste' auto om hard in te gaan. Mocht jouw kennis weinig of geen circuit ervaring hebben is dit wellicht te overwegen.

Mijn motivatie voor de GT3 was dat ik wat nieuws wou leren (RR) en bang was mij te snel in een CSL te gaan 'vervelen'.

Hou wel rekening met serieuze bedragen voor onderhoud, banden de hele meuk! Ik was vorig jaar 10k kwijt aan banden, onderhoud, verlening garantie etc.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 22 mar 2010, 19:37

Ruben schreef:
GTRene schreef:Zou denk voor de Exige S gaan uit deze keuze. (met update tuning)

veiligste voor je rijbewijs
Excuse me?!!! Dacht het niet he. De csl verslaat ie hoe dan ook en een GT3 denk ik ook. En dat gaat over de coole cijfers, maar niet alleen over de koele cijfers. Reactie van Exige S is enorm, iets met massatraagheid ofzo.

http://www.zeperfs.com/match1113-2907-311.htm

:drinking:
Ik weet het niet hoor. Maar als je er rondetijden bij pakt van de 3 genoemde auto's op Hockenheim en op de Ring dan is de CSL het snelst, gevolgd door de 996 GT3 MkI. en daarna de Exige S 243 PK.

Alleen de allernieuwste Exige Cup 260 PK zou het volgens de statistieken winnen van de CSL en de GT3.

Hockenheim:
CSL 1.13,5
GT3 1.14,9
Exige 1.15,3

Nurburgring:
CSL 7.50
GT3 8.09
Exige: 8.25

Laatste is niet helemaal representatief omdat de Ring gewoon veel vermogen vraagt. Maar zelfs op een kort baantje zoals Hockenheim is de Exige 243 PK dus uiteindelijk niet sneller. Alleen de CUP met 260 PK rijd daar in de tests 1.12.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 22 mar 2010, 19:39

Kasteel schreef:
Tristan schreef:Ben bang dat je met alle 3 de auto's een keer gereden moet hebben om tot een oordeel te komen. Alle 3 zijn
perfect voor de job, maar zijn andere concepten. Het gaat erom welk concept je het lekkerst vind rijden.
+1
Motor op 3 verschillende plaatsen :P.

Bert ///M3 schreef:Los van het concept moet je running cost ook niet onderschatten.

Ik denk dat de runningcost van een GT3 ook van een iets andere orde zijn als een CSL bijvoorbeeld.

Qua runningcost zou een Exige dan nog wel meevallen, lichter als de GT3 en CSL dus je verslijt minder banden, remblokken en je verbruikt minder benzine maar technisch zijn er toch wat vaker problemen met de lotussen als de CSL en GT3 auto's als ik zo eens rondkijk op de forums, bijvoorbeeld bij de lotus eigenaren hier.
Denk dat de mk1 gt3 en de CSL elkaar niet zo heel erg gek zullen ontlopen?
Auto's serieus tracken, gaat gewoon serieus geld in alledrie de gevallen kosten, denk dat vooraf begroten ze onderling niet eens zo gek veel zullen schelen...
Voor banden remblokken en benzine niet denk ik. Zelfde PK/KG etc dus dat zal wel snor zitten. Ik denk alleen dat servicen van een GT3 wel duurder is als bijvoorbeeld een CSL :)

Rupie

Bericht door Rupie » 22 mar 2010, 19:49

Kasteel schreef:Persoonlijk zou voor mij de Lotus ook afvallen, puur vanwege het feit dat je redelijk gebonden bent aan een enkele garage die hoofdprijs rekent om z'n slechte omloopsnelheid te financieren.
Zo he, de gemeenplaatsen vliegen hier in het rond. Zelfs van iemand waar ik het niet van verwacht! :P

Ofwel, das niet waar Bart. Ik voel me prima geholpen door VdK en ik heb nog niet het gevoel gekregen op kosten gejaagd te worden of een te hoog uurtarief voorgeschoteld te krijgen. Dit in tegenstelling tot wat ik bij deze en gene BMW dealer wel eens anders ben tegengekomen. Behalve die in Nijkerk dan :D

En als je de verkoop van auto's bedoelt, dan ben ik het ook niet met je eens. Vind jij maar eens een dealer die bereid is je bij de aankoop van een auto uit het buitenland te helpen.

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 22 mar 2010, 19:55

Sjoerd schreef: Hou wel rekening met serieuze bedragen voor onderhoud, banden de hele meuk! Ik was vorig jaar 10k kwijt aan banden, onderhoud, verlening garantie etc.
:shock: Heb je een intensief seizoen gereden?

Rupie

Bericht door Rupie » 22 mar 2010, 20:02

Bert ///M3 schreef: Laatste is niet helemaal representatief omdat de Ring gewoon veel vermogen vraagt. Maar zelfs op een kort baantje zoals Hockenheim is de Exige 243 PK dus uiteindelijk niet sneller. Alleen de CUP met 260 PK rijd daar in de tests 1.12.
My bad, ik heb even niet opgelet. Bovenstaande mbt de Ring is wel een belangrijke factor om in het vergelijk mee te nemen. Maar dan nog, de beleving in een Exige is anders dan in beide andere auto's. Zoals eerder aangehaald en ook door anderen omschreven, heeft dat voor een belangrijk deel ook te maken met de invloed van de plaats van de motor op de beleving en zeer zeker ook het geringe gewicht.

Mbt het geluid, das een kwestie van gewenning. In een keer doorjanken naar 8500 toeren geeft ook wel een apart effect :popcorn:

disclaimer: Ik zal mijn mening bijstellen (indien nodig) mocht ik ooit nog een CSL of GT3 rijden. :bignews:

Andre

Bericht door Andre » 22 mar 2010, 20:45

Ik heb zowel de CSL als GT3 gereden. De 996 MK1 en MK2 en 997 GT3 en RS. Lotus valt voor mij af. Als je dat op de weg ziet rijden denk je dat het een Quad is met een bodypakket eromheen is. Het is mij te klein. Het is mega hardcore maar daar zou ik me te snel aan ergeren in zo n lotus maar dat is smaak.

Blijven voor mij 2 over.

CSL of GT3.

CSL of GT3 moeilijke keus. Kan je eigenlijk niet een specifiek antwoord geven. Ik heb zelf een CSL en ben daar zeer wijs mee. Ik heb 2 maanden terug nog een race in een 997 gt3 cup gereden. Dat men zegt dat een porsche moeilijker te rijden dan een csl is in mijn ogen niet waar. Allebei de concepten zijn verschillend en moet je verschillend rijden. Beide zijn speciaal en uitdagend als je de grens zoekt. De CSL heeft het grote voordeel tov de GT3 dat je hem ook dagelijks nog kan rijden en daar verzaakt de GT3.

Sjoerd betaald iets van 1700 euro per jaar om de gt3 in de garantie te houden dat is wel verstandig. De motor en bak van een GT3 zijn onbetaalbaar als het stuk gaat. Nu heb je wel 1 voordeel ik heb volgens mij nog nooit een GT3 motor zien ploffen. Ga je zelf een porsche importeren kan je in nederland de garantie niet meer afkopen houdt daar rekening mee. CSL is qua onderhoud een stuk goedkoper dan een GT3.

Ik kan je eigenlijk geen passend antwoord geven. Allebei top auto s. Er is alleen 1 groot verschil.

Porsche maakt nog steeds GT3 sportauto s en houd vast aan hun motorsport traditie en BMW maakt zich alleen maar druk om Efficient dynamics en verliest de motorsport enthusiast uit het oog veel ex csl rijders die 7 jaar hebben gewacht op iets nieuws van bmw staan met lege handen. 80% van deze liefhebbers zitten nu bij porsche en komen niet meer terug.

Ik geniet van me CSL voor mij is dat de ultieme bmw al het andere op de 130i na heeft niks meer met sportiviteit en sturen te maken het is te groot te zwaar te lomp. Als luxe reisauto prima maar als fun machine een no go area. Dus een grote kans dat de opvolger van de CSL niet meer uit munchen zal komen. en dat komt puur en alleen, omdat er niks sportiefs (csl/GT3 achtig) meer bij bmw te koop is.
Laatst gewijzigd door Andre op 22 mar 2010, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Hans R

Bericht door Hans R » 22 mar 2010, 20:48

7 mensen - 7 wensen

Ik ben blij dat niet iedereen op dezelfde auto valt..

Andre

Bericht door Andre » 22 mar 2010, 20:51

Wees blij hans anders wilden we ook allemaal jou vrouw:)

Hans R

Bericht door Hans R » 22 mar 2010, 20:53

Dat willen jullie ook :angel:

Kasteel

Bericht door Kasteel » 22 mar 2010, 20:53

Ruben schreef:
Kasteel schreef:Persoonlijk zou voor mij de Lotus ook afvallen, puur vanwege het feit dat je redelijk gebonden bent aan een enkele garage die hoofdprijs rekent om z'n slechte omloopsnelheid te financieren.
Zo he, de gemeenplaatsen vliegen hier in het rond. Zelfs van iemand waar ik het niet van verwacht! :P

Ofwel, das niet waar Bart. Ik voel me prima geholpen door VdK en ik heb nog niet het gevoel gekregen op kosten gejaagd te worden of een te hoog uurtarief voorgeschoteld te krijgen. Dit in tegenstelling tot wat ik bij deze en gene BMW dealer wel eens anders ben tegengekomen. Behalve die in Nijkerk dan :D

En als je de verkoop van auto's bedoelt, dan ben ik het ook niet met je eens. Vind jij maar eens een dealer die bereid is je bij de aankoop van een auto uit het buitenland te helpen.
Het is geen gemeenplaats hoor :D, maar ik heb bijv niks met de BMW dealer in om de hoek, dat maakt niks uit, want dan heb je er nog tig. De kennis en alternatieven binnen dit land zijn gewoon groter, bovendien zijn de GT3 en CSL makkelijker verhandelbaar (relatief), imho.
Maar is de hoofdreden van het alternatief buitenland niet, dat het in binnenland veels te duur was? Maar je hoeft het niet te verdedigen hoor Ruben, het product twijfel ik en de meeste niet aan.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 22 mar 2010, 20:53

CSL, alleen het model al, technisch prachtstuk.....................

Rupie

Bericht door Rupie » 22 mar 2010, 20:57

Geen aanbod (keuze) en te duur tov buitenland. Dat laatste lijkt echter de goede kant op te gaan als ik de huidige prijzen zie.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 22 mar 2010, 22:01

Ik zou de GT3 kiezen. Toevallig gisteren nog over na zitten denken n.a.v. een video over de 997 GT3 RS.

Wat Sjoerd over onderhoud zegt is zeker iets om rekening mee te houden, zeker als je je auto op het circuit gaat gebruiken. Zelfde geldt ook voor alle twee de andere auto's, maar in iets mindere mate.

Plaats reactie