Verslagje van gister.
Erg vroeg opgestaan (05:30) om op tijd in Assen te zijn. Daar rond 07:30 aangekomen en eerst ingeschreven. Omdat collega Arnout en ik op dezelfde motor zouden rijden waren we in verschillende groepen ingeschreven. Hij in snel, ik in de minder snelle groep. Rond 09:20 mocht ik de spits afbijten. Gelijk een hoop nieuwe dingen voor mij. Het was de eerste keer dat ik met een 1000cc op het circuit zou rijden, ook de eerste keer met een quickshifter en ook de eerste keer op slicks hehe.

Bovendien had ik alweer een jaar of 3 niet meer op Assen gereden dus het was weer even inkomen.
De eerste sessie was inderdaad vooral wennen aan de quickshifter. Een mooi iets maar je moet wel even een omschakeling in je hoofd maken. Gewoon gas erop houden en doortrappen. Langzaam aan ging dat steeds beter echter. Het rijden begon ook te wennen maar wat niet snel went is het enorme vermogen van de GSX-R1000. Onvoorstelbaar, wat zet dat ding uiteen als je gasgeeft.

Niet te zuinig.
Vanaf de 3e sessie begon het lekker te gaan. Gewend aan de motor, de banden, het schakelen.... het vertrouwen en gevoel nam behoorlijk toe. Dit was een erg lekkere sessie waarin ik veel mensen in kon halen. Zelf 1x ingehaald maar die kon ik later weer pakken. Lekker her en der de knie weer aan de grond en steeds wat later remmen. Met een goed gevoel van de motor gestapt.
Toen pauze en toen bleek ook dat ik in het warme weer toch wat te weinig had gedronken. Beetje duizelig, beetje misselijk en hoofdpijn. Niet goed. Gelijk na de pauze mocht ik weer maar die sessie heb ik maar overgeslagen. Was niet zo fit en met een stekende koppijn op de motor leek me niet zo slim. Even rustig aan gedaan en even later ging het gelukkig wel weer.
Halverwege de middag tijd voor mijn laatste sessie, een sessie van 25 minuten. Als laatste de baan op in mijn groep maar nu ging het echt heerlijk. Ik durfde vooral later te remmen en steeds wat eerder op het gas. Vooral bij het remmen merk je pas hoe hard die 1000 loopt en hoe hard je op een bocht aankomt. Best spannend soms.

Vooral de veenslang, als je vol in 6 op de ruskenhoek aankomt. Dan moet je best hard remmen.

Het vertrouwen nam nog meer toe en ik durfde steeds meer met de Suzuki. In deze sessie heel veel mensen ingehaald. Soms gemakkelijk, soms wat lastiger maar dan bood het vermogen wel uitkomst bij zo'n 'trage' 600 hehe.

Denk wel een man of 20... was echt leuk. Steeds naar mensen/groepjes toerijden en dan ervoorbij. Zelf niet ingehaald dus dat was wel goed voor het ego haha. Een best lange sessie maar ik was totaal niet moe, dat was ik wel na de eerste 2 sessies. Komt omdat ik minder 'verkrampt' reed, veel soepeler. Had nog wel 25 mins erachteraan willen plakken.
Maar helaas, het feest was voorbij. Uiteindelijk een rondje of 25 gereden gister schat ik. Diep onder de indruk van de Suzuki, wat een snel ding maar oh wat leuk ook. Zo uitdagend, met zo'n snelle motor rijden. Heerlijk gewoon. Vind het tot nu toe leuker dan met een 600. Makkelijke van de 1000 is dat schakelfoutjes minder erg zijn. Zit je eens een versnelling te hoog in een bocht, dan maakt dat niet uit want je hebt altijd en overal vermogen over. Bij een 600 (zoals de R6 waar ik vorige maand op Spa mee reed) ben je dan gelijk de l*l, die doet onder de 10.000 toeren bijna niks.
Collega ook heerlijk gereden en de motor heelgehouden. Was al met al een zeer geslaagde dag. Soms heb je van die circuitdagen dat het niet wil of loopt zoals je wilt. Dan kan het soms knap irritant zijn maar gister liep het echt lekker, en dan is dat genoeg voor een smile voor dagen lang.

De napret is soms bijna net zo leuk als het moment zelf.
Ik weet niet of ik dit jaar nog ga rijden. Misschien nog een dagje Zandvoort. Zie wel even.
Fotootje van gister: