Betrouwbaarheid diesels

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Ruud Hulsegge

Re: Betrouwbaarheid diesels

Bericht door Ruud Hulsegge » 19 feb 2010, 22:51

Ik hoor hier mensen zeggen over problemen bij nieuwe auto's.

Bijv: problemen vallen mee met 2.0 TDI: in het begin scheurtjes en lekje hier of lekje daar.

Ik denk dat de tendens dan al gezet is. Als ontwikkeltijd idd minder lang word krijg je het probleem wat ik in het verleden met nieuw ontwikkelde leaseauto's heb gehad. Een en al gezeik met kleine probleempjes van krakende vering, vastzittende sloten (o.a. stuurslot), kapotte uitlaatschotten in de 1e 10k, koelwaterlekkage, kromme remschijf, kapotte sensoren,enz.

Merken? Opel, Volkswagen....

Het probleem is mijns inziens dat de huidige fabrikanten de produkten op de klant uit testen. Achteraf lossen ze de shit wel op.

M.b.t hoge drukken en complexe koeling:
Diesel is de voorloper van deze techniek en benzine huppelt er nu vrolijk achteraan.
De inhoud van motoren worden steeds kleiner, de compressie steeds hoger en de inspuitdruk ook.
Ik moet het idd nog zien of de 1,9 en 2.0 TDI en de turboblokjes in benzine de 300 ton gaan halen.
De oude 1.9 TD doet het in ieder geval wel want die rijden er nog zat rond.

Het zal grotendeels afhangen van de gebruiker en of deze zijn auto goed onderhouden en behandeld heeft.

raymondw

Bericht door raymondw » 19 feb 2010, 22:52

Laurens schreef:
Niels v D schreef:de reputatie van de 2.7 was toch niet zo best?
Geen idee eigenlijk heeft de klant zelf voor gekozen, over een paar jaar weet ik meer..
Bij 135.000 is al wel de eerste waterpomp stuk gegaan zat al een tijdje een geluidje in bleek de waterpomp te zijn, nadeel is dat alles zo vol zit dat dus het hele front incl. airco radiateur etc. er dan af mag
Dat is het logische gevolg van het voor de vooras plaatsen van de motor zoals Audi doet om ruimte te maken voor het torsen-diff.

Ruud Hulsegge

Bericht door Ruud Hulsegge » 19 feb 2010, 22:54

Laurens schreef:
Eric H schreef:
Niall schreef:Eric,

Wij hebben een klant die tot een half jaar geleden een A6 van '98 had met een 2,5 Tdi. De teller stond bij verkoop op 748.000 :shock:
Behalve alle draagarm rubbers, fusee kogels, waterpompen distributie snaren etc. nooit problemen gehad. Dus met eerste koppeling eerste bak !!
En die man reed er zeker niet rustig mee, wat misschien dus ook wel beter is.

Lijkt mij gewoon complete bullshit dat met 748k er nog nooit een koppeling vervangen is.
Kan geen 1 merk of 1 auto voorstellen waarbij dat niet gebeurd is met die kilometerstand.
Zal wel een broodje aap zijn.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 19 feb 2010, 22:56

Goede post Ruud.

Het daadwerkelijke uittesten gebeurt idd bij de klant zelf tegenwoordig wat alles te maken heeft met het snelle opvolgen van de huidige modellen door nieuwe. Nu juist dit brengt Toyota nogal in verlegenheid :bag:

Een ander ding wat je kunt concluderen is dat het al redelijk geaccepteerd wordt door het publiek. Een pompje a 1500,- :shock: "tja zwak puntje van de 320D". Cilinderkoppie, "tja zwak puntje van de 2.0TDI"...

Eigenlijk bespottelijk natuurlijk..

Dennis Huijsman

Bericht door Dennis Huijsman » 20 feb 2010, 09:14

Niels schreef:Goede post Ruud.

Het daadwerkelijke uittesten gebeurt idd bij de klant zelf tegenwoordig wat alles te maken heeft met het snelle opvolgen van de huidige modellen door nieuwe. Nu juist dit brengt Toyota nogal in verlegenheid :bag:

Een ander ding wat je kunt concluderen is dat het al redelijk geaccepteerd wordt door het publiek. Een pompje a 1500,- :shock: "tja zwak puntje van de 320D". Cilinderkoppie, "tja zwak puntje van de 2.0TDI"...

Eigenlijk bespottelijk natuurlijk..

dat van dat pompje van de E46 320d is ook belachelijk, deze draaien dus allemaal stuk tussen 200/300k. Krijg je zo'n rede te horen van je had je brandstof filter wat vaker moeten wisselen, terwijl deze bij IEDERE olie wissel mee werd gewisseld...

Niels

Bericht door Niels » 20 feb 2010, 12:12

O moet die elke oliewissel? Dat wist ik niet :lol: Die van mij heeft em bij 220 gehad en daar had ik de auto ook op geselecteerd. Net als een facelift tot 10-2003 die zou ik nevernooit kopen indien de turbo in het verleden niet vervangen is. Slecht? Ja dat zeker :bag:

Louis

Bericht door Louis » 21 feb 2010, 20:19

Jaren terug riepen ze op de forums ook, dat ze nog moesten zien of een moderne TDI nog wel de ouderwetse km standen van een paar ton wel zou gaan halen.
Nu lees je dat weer, maar volgens mij valt dat allemaal best wel mee.
http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... =1&sort=DK" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik weet niet of de link zo werkt, maar als je zoekt op een VW TDI van 10 jaar oud met een km stand vanaf 300.000 km dan stikt het ervan, en die gaan vast nog wel tig duizend km mee.

Niels

Bericht door Niels » 21 feb 2010, 20:22

10 jaar geleden maakten ze nog echte diesels :wink: Dat valt imho nog onder de oude garde. De mijne is nu bijna 10 jaar en die staat bekend om de brandstofpomp (320D). Vervang je die dan rijdt het weer jaren natuurlijk. Ook nu bij 3 ton gewoon 0,0 olieverbruik..

jos_br

Bericht door jos_br » 21 feb 2010, 20:51

Ik moet eerlijk zeggn dat de 2.0 16v TDI in het begin niet de beste motor was, de meeste die we hier in onderhoud hebben nu toch ook respectabele km standen erop staan. Van de oudere VP tdi's lopen er hier nu met meer dan 500k rond (een 650k met originele koppeling.......) en bij de PD's nu ook km standen boven de 400000km. Ik heb het idee dat het nu wel weer meevalt met de comonrailmotoren wat qualiteit aangaat, lijkt erop dat ze de schade hiemee in willen halen.........

Jos.

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 21 feb 2010, 20:52

Ik heb nu ongeveer 500.000 km gereden met 4 verschillende versies van de 3 liter BMW diesel.
Ik kan me niet voorstellen hoeveel betrouwbaarder het kan dan dat; 1 pechgeval en dat was
de EGR klep in de tweede auto. C'est tout.

Ruud Hulsegge

Bericht door Ruud Hulsegge » 21 feb 2010, 21:01

Ik zal wel teveel van de oude stempel zijn of gewend zijn koppelingen eruit te branden met stoplichtsprints. (niet dat ik dat regelmatig doe)
Golf 1,8i 1x een nieuwe koppeling (160k)
Scoob 2x een nieuwe koppeling (115k puur op slijtage en 200k vanwege revisie blok en nieuw vliegwiel)

En 1x met een Opel leasebak met 145k nieuwe koppeling. Maar die auto was van een collega geweest met een caravan.

Dus ik sta gewoon paf van kilometerstanden met originele koppelingen hierboven genoemd. :shocking:

jos_br

Bericht door jos_br » 21 feb 2010, 21:21

Ruud Hulsegge schreef:Ik zal wel teveel van de oude stempel zijn of gewend zijn koppelingen eruit te branden met stoplichtsprints. (niet dat ik dat regelmatig doe)
Golf 1,8i 1x een nieuwe koppeling (160k)
Scoob 2x een nieuwe koppeling (115k puur op slijtage en 200k vanwege revisie blok en nieuw vliegwiel)

En 1x met een Opel leasebak met 145k nieuwe koppeling. Maar die auto was van een collega geweest met een caravan.

Dus ik sta gewoon paf van kilometerstanden met originele koppelingen hierboven genoemd. :shocking:
Onze eigen Audi A3 90pk (getuned) heeft er nu bijna 400k opzitten,.........met originele koppeling.

Jos.

Jarno
Locatie: Drachten BMW 320D Touring VVT Ducati 916 SP Honda SP2

Bericht door Jarno » 23 feb 2010, 12:50

Volkswagen Beetle 1.9 TDI met Chipmeister chip 120 pk 340 Nm
Kilometerstand 250k,alles nog origineel.
Geen druppel olie of wat dan ook, nooit problemen gehad.

Maar ja het is inderdaad de TDI uit het jaar 1974 van de type 1 golf.

Hansv (Hans van Velzen)

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 24 feb 2010, 11:10

Ha, die Ruud;
Ruud Hulsegge schreef: Lijkt mij gewoon complete bullshit dat met 748k er nog nooit een koppeling vervangen is.
Kan geen 1 merk of 1 auto voorstellen waarbij dat niet gebeurd is met die kilometerstand.
Zal wel een broodje aap zijn.
Juist wel: om aan zo'n kilometerstand binnen die periode te komen moet je meestal vooral lange afstanden maken
en dat is bij uitstek het recept voor een geringe slijtage van de koppeling. Voor alle soorten van slijtage eigenlijk.

Jurjen
Auto: 987S / 955

Bericht door Jurjen » 24 feb 2010, 11:29

De Alfa 1.9 JTD 8v en 2.4 JTD 20v zijn bij ons nog altijd zeer betrouwbaar gebleken (boven de 300, resp 200K)

Plaats reactie