Mrton schreef: 10 jan 2010, 16:42
Omdat ik toch echt serieus wilde gaan posten hier toch maar een bescheiden voorstelrondje.
Ik ben inmiddels 30 jaar geworden en rij momenteel een 106. Niet direct de auto waar je aan denkt als je weet dat het ongeveer mijn tiende auto is.
Ik zal even wat persoonlijke hoogtepuntjes van mijn historie(tje) noemen zodat jullie een beetje weten weten wat ik allemaal uitgespookt heb: Ford XR2 uit '86, Clio 16v, Lancia Delta HF Turbo, Volvo 850 GLT, Subaru Impreza en nu een Peugeot 106.
Die laatste is een GTI en voorzien van: 2 Sparcokuipstoeltjes, H&R-schroefset, remmen van een 206 GTI en airco zorgt voor een brede smile op mijn gezicht momenteel. 
Hmmm... Best lang geleden dit. De 106 heb ik inmiddels niet meer. In al mijn wijsheid verkocht toen ik meer in mijn (toen) belastingvrije BMW e28 rondreed en de GTI maar vast stond te roesten buiten. Heb er een goede prijs voor gehad maar kijk nog steeds met weemoed terug op dit monstertje. Wat een toffe tijd.
De BMW e28 was een groene 520i met 3-traps automaat. En lekke koppakking, maar daar kwam ik pas dag later achter. Maar goed, ik wilde beetje leren sleutelen en naast de 106 ook een wat praktischere auto hebben. Lekke koppakking is niet per sé praktisch. Bij demonteren van de motor kwamen we eigenlijk alleen maar meer ellende tegen. Daarop naar lekkere BMW-kamper/sloper hier in Breda gegaan en een ander 520i K-jetronic opgehaald. Deze met wat hulp in de auto gelegd en aan het tuffen geslagen... Dat ging allemaal best goed, alleen was het ding niet vooruit te branden en was het brandstofverbruik best wel hoog. Dat is geen goede combinatie. En dus stof tot nadenken.
Na aankoop, voor het verneuken:
Eerste verneuken, zwarte gril, zwarte bumper:
Spoiler voor broodnodige downforce, omlijsting acterlichten ook zwart ipv chroom
Na telefoontje van garage dat ik ongeveer precies dezelfde voor weinig kon bezitten/slopen:
Bij een sharknosemeeting (
http://sharknosemeeting.com/nl/, dat was in het begin echt heel tof) kwam ik in contact met wat gasten die in hun BMW een M20B25 hadden gelegd. Sneller en lichter als wat BMW zelf in de 525i had gelegd. Aangezien jullie alle M20B25's kapot aan het rijden waren op het circuit begonnen deze aardig prijzig te worden. Na een periode marktplaats én ebay in de gaten gehouden te hebben had ik een E34 525i met M20B25-motor gevonden die niet meer door de Duitse APK kwam. Motor zou goed moeten zijn volgens de advertentie. Dus bod van € 300,- uitgebracht op laatste moment om vervolgens nog niet overboden te worden ook. Jeuj! Ik had een motor! Helemaal in mijn nopjes besloot ik te gaan kijken waar dat ding eigenlijk stond.

Oeps... Duitsland is best groot. Godgodgod... Ding staat verdomme helemaal bij München in de buurt. Da's lekker handig. Aangezien ik niet over aanhangerrijbewijs beschik mijn vader maar eens medegedeeld dat we een stukje gingen rijden binnenkort. Nou zijn mijn ouders eigenlijk nooit verder gekomen als een auto om van A naar B te rijden en deden ze dit toendertijd ook trouw met de eerste de beste Opel waar de dealer vanaf wilde. Hoofdschuddend vroegen ze zich af waar dit allemaal toe moest leiden.
Donor:
Anyway, 2 dagen met mijn vader onderweg geweest om E34 op te halen en te droppen bij gasten die de ombouw mee zouden uitvoeren. De E34 was daar ontdaan van motor en remmen, de koets is via een BMW-sloper naar Litouwen of zo gegaan. Na weekendje knutselen had ik opeens een E28 met M20B25! En nog een extra versnelling ook! Wat een luxe. Ding gaat nu lekker vlot vooruit en de smile was niet van mijn gezicht te krijgen.
Ombouw:
Natuurlijk was de 4-trapsautomaat die ik er in eerste instantie in had gelegd ook gewoon gaar en is deze nog eens vervangen (motor nummer 3, bak nummer 3, gaat best lekker zo).
Omdat de lak slecht werd en ik geen geld had om te spuiten besloot ik de auto maar op andere manier te voorzien van nieuwe laag. De keuze is gevallen op tuinhekjesverf grijs met metaaldeeltjes erin voor extra sparks en ter compensatie van metaal dat al weggeroest is:
geschuurd:
klaar met verven:
gemonteerd minus de zwart omlijste achterlichten, inmiddels wel weer gemonteerd:
zo ziet de lak eruit: alles met verf dezelfde kant op gestreken:
En als het regent vind ik het er echt vet uit zien:
In de zes jaar dat ik hem heb is er aardig wat aan verneukt.
- M20B25
- ZF 4HP22-automaat
- Billstein dempers met apex verlagingsveren
- grotere remmen
- Stalen velgen van E39
- Volvo 850-stoelen (hele verbetering, hoezo zat je op een stoel qua hoogte gelijk aan een WC-pot én gevuld met stro toendertijd?)
- Van Pusta-grün naar tuinhekjesverf grijs geverfd (beter niet kunnen doen)
- Rubberen spoiler gemonteerd om al dit vermogen te beteugelen
Dit is mijn huidge DF-auto. Het rijdt heerlijk als je maar niet over de snelweg wil jakkeren. Omdat onze betrouwbare

overheid

de regeltjes voor oldtimers beetje veranderd heeft staat er nu voor de wintermaanden en airco een Honda Civic uit '97 voor de deur. Ding start altijd en geeft echt 0 plezier in rijden. Maar wel 1 op 16 en 2 jaar lang zonder gedoe/onderhoud door de APK.