1970 "parnelli Jones" Mustang
- Tim R
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 07 jun 2009, 18:52
Re: 1970 "parnelli Jones" Mustang
Super vet project dit. Een dergelijke auto is voor mij ook echt een droom. Ik ga dit topic in de gaten houden.
-
- Berichten: 9982
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
Re: 1970 "parnelli Jones" Mustang
Super gaaf project.
Onderhuids aanpakken naar hedendaagse techniek a la Chip Foose?
Onderhuids aanpakken naar hedendaagse techniek a la Chip Foose?
- peer
- Berichten: 335
- Lid geworden op: 10 jan 2008, 08:58
- Locatie: mol
Re: 1970 "parnelli Jones" Mustang
Een kleine update van het project.
Ondertussen is er aan de auto niet heel veel gebeurd. Ik heb de nieuwe sparco's erin gezet, de 6 punt gordels gemonteerd en gelijk wat problemen gevonden. Ik pas in de laagste stand nog maar net met veel vouwwerk in de auto. En dan zit ik nog met mijn helm maar 2 cm van het dak. Daarom is het maar goed dat ik dat nu ondekt heb. Dan kan ik hier rekening mee houden tijdens het herbouwen van de kas.
Er is wat ruimte te halen door de bodemplaat aan te passen.
Ondertussen ben ik 3 keer op het circuit geweest. 1 keer in het korte circuit van lelystad. Waar ik al snel tot de conclusie kwam dat je hier niets met een amerikaan kan komen doen. Maar aangezien het de eerste keer op een circuit was met deze wagen heb ik me toch goed kunnen vermaken.




De auto deed het eigenlijk perfect maar op de vermogenbank bleek er nog maar een kleine 100 pk in de enorme V8 te zitten die vroeger ooit eens 290 pk had moeten geven (op papier) Maar aangezien het blok ook 40 jaar oud is sta ik er niet echt van te kijken.
De volgende trip was naar het mooie circuit van zolder. Waar ik na 6 rondjes de grindbak in vloog omdat mijn remmen helemaal weg waren. Gelukkig geen schade en op het remmen van de motor de pitstraat kunnen bereiken. 1 van de achterste trommelremmen was lek gegaan waardoor de olie eruit was gelopen. En op zo'n oude mustang heb je geen gescheide remsysteem. Dus een lek betekend geen remmen meer. Aangezien ik nog een oud (gescheiden) rem systeem over had van mijn andere mustang heb ik deze hier maar op gezet om toch nog wat veiligheid te hebben.
Daarnaast heb ik ook maar meteen airducts / remkoeling gemaakt voor de voorste schijfremmen.
De laatste keer was 1 augustus in zolder. Helaas heb ik ook hier niet veel kunnen rijden vanwege de vroegtijdige sluiting van het circuit. Maar de rondjes die ik heb kunnen rijden voelde wel goed aan. Hoewel ik door het vermogen nog niet echt kan doorrijden valt de wegliggen niet tegen.

Ondertussen zijn er een hoop onderdelen besteld en onderweg. Het hele onderstel, (sper) achteras, schijfremmen voor en achter en als laatste maar zeker niet het minste een hoop onderdelen voor het blok. Waaronder een nieuw 302 boss onderblok. Het doel wordt om een hoog toerige V8 op te bouwen. Het blok wat ik ga bouwen zou een limiet hebben van 9000 rpm maar wordt waarschijnlijk ergens gelimiteerd op max 7500 tot 8000 rpm. Dit om niet elk jaar een nieuw blok te moeten bouwen.
Op de voorlopige planning staat 19-10 circuit zolder. (Vroemdag)
Verder eigenlijk niets meer. Daarna gaat de auto helemaal uit elkaar.
Ondertussen is er aan de auto niet heel veel gebeurd. Ik heb de nieuwe sparco's erin gezet, de 6 punt gordels gemonteerd en gelijk wat problemen gevonden. Ik pas in de laagste stand nog maar net met veel vouwwerk in de auto. En dan zit ik nog met mijn helm maar 2 cm van het dak. Daarom is het maar goed dat ik dat nu ondekt heb. Dan kan ik hier rekening mee houden tijdens het herbouwen van de kas.
Er is wat ruimte te halen door de bodemplaat aan te passen.
Ondertussen ben ik 3 keer op het circuit geweest. 1 keer in het korte circuit van lelystad. Waar ik al snel tot de conclusie kwam dat je hier niets met een amerikaan kan komen doen. Maar aangezien het de eerste keer op een circuit was met deze wagen heb ik me toch goed kunnen vermaken.
De auto deed het eigenlijk perfect maar op de vermogenbank bleek er nog maar een kleine 100 pk in de enorme V8 te zitten die vroeger ooit eens 290 pk had moeten geven (op papier) Maar aangezien het blok ook 40 jaar oud is sta ik er niet echt van te kijken.
De volgende trip was naar het mooie circuit van zolder. Waar ik na 6 rondjes de grindbak in vloog omdat mijn remmen helemaal weg waren. Gelukkig geen schade en op het remmen van de motor de pitstraat kunnen bereiken. 1 van de achterste trommelremmen was lek gegaan waardoor de olie eruit was gelopen. En op zo'n oude mustang heb je geen gescheide remsysteem. Dus een lek betekend geen remmen meer. Aangezien ik nog een oud (gescheiden) rem systeem over had van mijn andere mustang heb ik deze hier maar op gezet om toch nog wat veiligheid te hebben.
Daarnaast heb ik ook maar meteen airducts / remkoeling gemaakt voor de voorste schijfremmen.
De laatste keer was 1 augustus in zolder. Helaas heb ik ook hier niet veel kunnen rijden vanwege de vroegtijdige sluiting van het circuit. Maar de rondjes die ik heb kunnen rijden voelde wel goed aan. Hoewel ik door het vermogen nog niet echt kan doorrijden valt de wegliggen niet tegen.
Ondertussen zijn er een hoop onderdelen besteld en onderweg. Het hele onderstel, (sper) achteras, schijfremmen voor en achter en als laatste maar zeker niet het minste een hoop onderdelen voor het blok. Waaronder een nieuw 302 boss onderblok. Het doel wordt om een hoog toerige V8 op te bouwen. Het blok wat ik ga bouwen zou een limiet hebben van 9000 rpm maar wordt waarschijnlijk ergens gelimiteerd op max 7500 tot 8000 rpm. Dit om niet elk jaar een nieuw blok te moeten bouwen.
Op de voorlopige planning staat 19-10 circuit zolder. (Vroemdag)
Verder eigenlijk niets meer. Daarna gaat de auto helemaal uit elkaar.
- Roy RS
- Berichten: 5040
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01
Re: 1970 "parnelli Jones" Mustang
Leuk project zeg!
Maar nog maar 100 pk van de 290 over?!?!?! Ik geloof best dat ie iets mist, maar 2/3 verdwenen, das absurd toch? Ik zou willen zeggen dat er dan iets goed mis is in het blokje...
Maar nog maar 100 pk van de 290 over?!?!?! Ik geloof best dat ie iets mist, maar 2/3 verdwenen, das absurd toch? Ik zou willen zeggen dat er dan iets goed mis is in het blokje...
- Vdub
- Berichten: 325
- Lid geworden op: 14 okt 2009, 23:15
- Locatie: Vorden
Re: 1970 "parnelli Jones" Mustang
hoe was het ook alweer met die cubic inches? het zal daar wel ergens zoekgeraakt zijn.. krijg je met die grote blokken, voor je het weet zijn de paardjes verdwaald..
- peer
- Berichten: 335
- Lid geworden op: 10 jan 2008, 08:58
- Locatie: mol
Re: 1970 "parnelli Jones" Mustang
Tja waar ze heen zijn weet ik ook niet, Maar het blokje loopt best aardig. Start goed en verbruik nagenoeg geen olie. Maar in oktober mag deze eruit en met pensioen.
Vergeet ook niet dat de amerikaanse manier van meten vroeger anders lag dan hier. Op de krukas zonder aanbouw zoals starter, dynamo enz.... dus mijn vergelijking van 290 naar 100 is misschien niet helemaal eerlijk.
Teruggerekend zou die 290 pk hier ook maar slechts 200 pk zijn. Maar dan nog, er blijft weinig over. Dat doet me dan ook weer denken aan een oude topgear aflevering waar ze alledrie een oude supercar kopen. En die vervolgens op de vermogen bank zetten.
Mijn streven voor mijn toekomstig blok iks zo'n +- 450 pk op de achterwielen. Dit moet makkelijk haalbaar zijn. Maar kan ook maarja dan zit ik na elke race weer aan het blok te sleutelen.
Vergeet ook niet dat de amerikaanse manier van meten vroeger anders lag dan hier. Op de krukas zonder aanbouw zoals starter, dynamo enz.... dus mijn vergelijking van 290 naar 100 is misschien niet helemaal eerlijk.
Teruggerekend zou die 290 pk hier ook maar slechts 200 pk zijn. Maar dan nog, er blijft weinig over. Dat doet me dan ook weer denken aan een oude topgear aflevering waar ze alledrie een oude supercar kopen. En die vervolgens op de vermogen bank zetten.
Mijn streven voor mijn toekomstig blok iks zo'n +- 450 pk op de achterwielen. Dit moet makkelijk haalbaar zijn. Maar kan ook maarja dan zit ik na elke race weer aan het blok te sleutelen.
-
- Berichten: 234
- Lid geworden op: 11 jan 2010, 19:28
- Locatie: Midden-brabant
Re: 1970 "parnelli Jones" Mustang
Vet project, dit zien we te weinig hier helaas... ik ga `m in de gaten houden! 

-
- Berichten: 489
- Lid geworden op: 02 jul 2009, 21:22
Re: 1970 "parnelli Jones" Mustang
Leuk ding ! 2cm is genoeg maar wel te weinig
Ik heb het zelfde en zal ok mijn gehele stoelframe verbouwen en verlagen.
1 aug. heb ik je nog zien rijden volgens mij want ik was daar ook

1 aug. heb ik je nog zien rijden volgens mij want ik was daar ook

- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Re: 1970 "parnelli Jones" Mustang
Is dit nou een originele Boss 302 of heeft iemand for kicks dat erop geschilderd?
- peer
- Berichten: 335
- Lid geworden op: 10 jan 2008, 08:58
- Locatie: mol
Re: 1970 "parnelli Jones" Mustang
Het is geen orginele boss. Ik zou ook gek zijn om zo'n auto (> €100.000) om te bouwen naar een circuit bak als ik het ook met een andere basis kan doen die 0,0 verschi heeft op 1 letter in het chassis nummer na. Naast het feit dat ik een orginele boss nooit zou afbreken.
En een leuk detail: De boss 302's die vroeger in de trans-am races reden waren ook geen orginele boss wagens. Een Boss chassis heeft namelijk een G code, maar in de trans-am race reden ze met M-codes. Laat mijn 70ér nu ook net een M-code zijn
Dus ik kom met deze bak dichterbij een Boss 302 T/A dan ik zou komen met een orginele boss 302 8) Maar het enige verschil blijft dat nummertje in het chassis wat straks onder een beschermkap zit en niet eens meer zichtbaar is....
En een leuk detail: De boss 302's die vroeger in de trans-am races reden waren ook geen orginele boss wagens. Een Boss chassis heeft namelijk een G code, maar in de trans-am race reden ze met M-codes. Laat mijn 70ér nu ook net een M-code zijn

Dus ik kom met deze bak dichterbij een Boss 302 T/A dan ik zou komen met een orginele boss 302 8) Maar het enige verschil blijft dat nummertje in het chassis wat straks onder een beschermkap zit en niet eens meer zichtbaar is....
- peer
- Berichten: 335
- Lid geworden op: 10 jan 2008, 08:58
- Locatie: mol
Re: 1970 "parnelli Jones" Mustang
Na het dagje zandvoort is de motor echt stuk. Tijd voor de echte start van het project. Eerst de auto slopen en ondertussen bedenken wat voor blok het gaat worden want daar ben ik nog niet over uit. Het blijft moeilijk.... Blijf ik voldoen aan de eisen wordt het een 302, of ga ik toch naar een stroker en dan wat voor 1...
Waarschijnlijk ga ik toch voor vermogen maar wil ik wel een blok voor hoge toeren. Omdat ik dit zelf altijd wel mooi heb gevonden. Maar ook de betrouwbaarheid en duurzaamheid moet er zijn. Ik heb geen zin om elke keer naar spa of zandvoort te gaan (2 uur enkele reis) om daar na een paar rondjes met stukken te zitten. Dus het blijft moeilijk...
Verder nog een kleine update. Ik ben aan het echte sloopwerk begonnen...
Ik heb nog een aantal beslissingen te maken op korte termijn. Ga ik de auto schuren (met de hand / machine) of laat ik hem stralen. Ga ik voor polyester spatborden of ga ik de metalen verbouwen.. En zo nog veel meer.
1 Groot pluspunt! Ik vind bijna geen roest. Zeg maar helemaal geen op wat kleine puntjes omdat de lak daar af was (steenslag).
Maar wat zitten er een aantal bouten vast. Ik krijg met geen mogelijkheid de spindels los :S
Foto van de dag:

Waarschijnlijk ga ik toch voor vermogen maar wil ik wel een blok voor hoge toeren. Omdat ik dit zelf altijd wel mooi heb gevonden. Maar ook de betrouwbaarheid en duurzaamheid moet er zijn. Ik heb geen zin om elke keer naar spa of zandvoort te gaan (2 uur enkele reis) om daar na een paar rondjes met stukken te zitten. Dus het blijft moeilijk...
Verder nog een kleine update. Ik ben aan het echte sloopwerk begonnen...
Ik heb nog een aantal beslissingen te maken op korte termijn. Ga ik de auto schuren (met de hand / machine) of laat ik hem stralen. Ga ik voor polyester spatborden of ga ik de metalen verbouwen.. En zo nog veel meer.
1 Groot pluspunt! Ik vind bijna geen roest. Zeg maar helemaal geen op wat kleine puntjes omdat de lak daar af was (steenslag).
Maar wat zitten er een aantal bouten vast. Ik krijg met geen mogelijkheid de spindels los :S
Foto van de dag:
-
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: 1970 "parnelli Jones" Mustang
Jammer! Begin zelf steeds meer de charmes van T/A te zien. Zou zelf kiezen voor een hoogtoerige 302, simpelweg om de mogelijkheid tot GTC open te houden. Zou 'm wel door een prof laten bouwen, dat is onderaan de streep waarschijnlijk goedkoper simpelweg omdat de levensduur veel langer is.
Heb ooit voor een bevriende motorenbouwer 3 327 chevy's mogen demonteren om op te meten welke het "rechtst" gegoten was. Dus welke motor de hartlijnen van boringen en lagerkappen het meest recht in het gietstuk had zitten.... De verschillen waren bizar! Het product daarvan racet nu al een paar jaar in een Iso Rivolta, 7500rpm komt voor.
Heb ooit voor een bevriende motorenbouwer 3 327 chevy's mogen demonteren om op te meten welke het "rechtst" gegoten was. Dus welke motor de hartlijnen van boringen en lagerkappen het meest recht in het gietstuk had zitten.... De verschillen waren bizar! Het product daarvan racet nu al een paar jaar in een Iso Rivolta, 7500rpm komt voor.
- Damir Vukovic
- Berichten: 570
- Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
- Locatie: Delft
Re: 1970 "parnelli Jones" Mustang
7500 rpm klinkt al vrij extreem. 9000rpm kan *net* betrouwbaar in de nieuwste Ferrari blokken, krijg je dat voor elkaar met een oude V8 zonder heel erg veel geld uit te gaan geven en revisies om de 2000km? Met een beetje flow door de koppen zit je met die volumes rond de 600pk dan of niet?
Wel een erg gaaf hok zeg..top!
Wel een erg gaaf hok zeg..top!
-
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: 1970 "parnelli Jones" Mustang
Die specifieke vermogens kom je niet aan, daarvoor zijn de koppen te beperkt. Die Iso heeft als gehomologeerde bandenmaat 185 15 Dunlop Racing, dus daar heb je niets aan een dik koppelmonster. Die 327 zitten heel veel uren in qua balanceren en uitwegen tot een paar cijfers achter de komma, maar draait zover ik weet probleemloos. Wel jaarlijks lagerschalen en veren preventief maar dat doe je met elke competitiemotor. Weet nog wel dat het ding een aparte ontstekingsschakelaar had. Je moest de startmotor eerst op gang laten komen alsvorens vonk te geven. Ding stond op zoveel graden voorontsteking dattie anders de startmotor stil legde.Damir Vukovic schreef:7500 rpm klinkt al vrij extreem. 9000rpm kan *net* betrouwbaar in de nieuwste Ferrari blokken, krijg je dat voor elkaar met een oude V8 zonder heel erg veel geld uit te gaan geven en revisies om de 2000km? Met een beetje flow door de koppen zit je met die volumes rond de 600pk dan of niet?
Wel een erg gaaf hok zeg..top!
-
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 05 mar 2010, 22:55
- Locatie: Noordwijk
Re: 1970 "parnelli Jones" Mustang
Snel een BMW v8 erin, die draaien toeren zonder kapot te lopen 
nee gekkigheid natuurlijk,een amerikaanse V8 hoort nou eenmaal in zo'n wagen en je kan desnoods nog een snelle crate engine erin takelen.

nee gekkigheid natuurlijk,een amerikaanse V8 hoort nou eenmaal in zo'n wagen en je kan desnoods nog een snelle crate engine erin takelen.
-
- Berichten: 234
- Lid geworden op: 11 jan 2010, 19:28
- Locatie: Midden-brabant
Re: 1970 "parnelli Jones" Mustang
Al een tijd niks meer gehoord van dit vette project..
We need updates Peer!
We need updates Peer!

- peer
- Berichten: 335
- Lid geworden op: 10 jan 2008, 08:58
- Locatie: mol
Re: 1970 "parnelli Jones" Mustang
Het is alweer even geleden dat ik een update heb geplaatst.
Helaas is mijn prive leven op een aantal punten erg hard berg af gegaan waardoor de auto enigsinds is blijven staan. Gelukkig gaat het nu even weer beter en stop ik nog wat tijd in de auto's.
De mustang is ondertussen helemaal gestript van de onderdelen en is weggebracht naar een bevriende garage om te laten ontlakken, rolkooi in te bouwen/lassen, overige laswerken om alles te verstevigen en daarna in de lak te zetten. Als dat klaar is (over enkele maanden) dan komt de auto weer terug. En als mijn leven dan weer op orde is, ga ik beginnen aan de weder opbouw. Maar de auto zal gedurende heel 2011 niet meer op de weg te zien zijn.... (misschien op de transporter
)
Dat is het verhaaltje tot zo ver, maar foto's zeggen meer. Ik heb alleen nog maar foto's vand e afbraak en het wegbrengen. Het ontlakken enz komt de komende weken.



Ondertussen heb ik wel alle nieuwe rem spullen, achteras, sper differentieel enz... binnen om verder in orde te maken. Dan kan de mustang nadat deze gespoten is snel weer terug op zijn eigen wielen staan. Dat is toch wel makkelijk.
Helaas is mijn prive leven op een aantal punten erg hard berg af gegaan waardoor de auto enigsinds is blijven staan. Gelukkig gaat het nu even weer beter en stop ik nog wat tijd in de auto's.
De mustang is ondertussen helemaal gestript van de onderdelen en is weggebracht naar een bevriende garage om te laten ontlakken, rolkooi in te bouwen/lassen, overige laswerken om alles te verstevigen en daarna in de lak te zetten. Als dat klaar is (over enkele maanden) dan komt de auto weer terug. En als mijn leven dan weer op orde is, ga ik beginnen aan de weder opbouw. Maar de auto zal gedurende heel 2011 niet meer op de weg te zien zijn.... (misschien op de transporter

Dat is het verhaaltje tot zo ver, maar foto's zeggen meer. Ik heb alleen nog maar foto's vand e afbraak en het wegbrengen. Het ontlakken enz komt de komende weken.
Ondertussen heb ik wel alle nieuwe rem spullen, achteras, sper differentieel enz... binnen om verder in orde te maken. Dan kan de mustang nadat deze gespoten is snel weer terug op zijn eigen wielen staan. Dat is toch wel makkelijk.
- peer
- Berichten: 335
- Lid geworden op: 10 jan 2008, 08:58
- Locatie: mol
Re: 1970 "parnelli Jones" Mustang
Ondertussen is er toch nog wel wat gebeurd, de lak is er nu helemaal af...
Zo ging hij weg:

en zo kwam ie terug

Zo ging hij weg:
en zo kwam ie terug

-
- Berichten: 489
- Lid geworden op: 02 jul 2009, 21:22
Re: 1970 "parnelli Jones" Mustang
gaaf ! enig id wanneer je weer kunt rijden ?
- dvh
- Berichten: 17197
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29
Re: 1970 "parnelli Jones" Mustang
Wat voor blok gaat er nu in komen ?
Gaaf project overigens !
Gaaf project overigens !
- Niels v/d burgh
- Berichten: 2168
- Lid geworden op: 31 okt 2010, 10:49
- Auto: Zweedse diesel
- Locatie: Noord- NL
Re: 1970 "parnelli Jones" Mustang
Prachtig project, goede aanpak ook 

- peer
- Berichten: 335
- Lid geworden op: 10 jan 2008, 08:58
- Locatie: mol
Re: 1970 "parnelli Jones" Mustang
Eindelijk nieuws:
Na 8 maanden ga ik eindelijk weer verder met het project. Dit jaar ben ik niet veel op de circuits geweest en toch mis ik het wel een beetje. Dus ik ben weer verder gegaan met de mustang. Ondertussen is de rolkooi klaar. Deze is ingebouwd door VA-Motorsport Engineering in Sint-oederode en is ook gekeurd.
Dit jaar zal er niet veel meer van komen, maar ik ga begin volgendjaar verder. Eerst volgende plannen: Las werk aand het chassis, verbreden achterschermen en in de lak! Dit moet allemaal in april klaar zijn.
Daarna begint de echte opbouw. Het onderstel is binnen, nieuwe schijfremmen, achteras, stuurstangen alles ligt al een half jaar klaar. Dan ga ik waarschijnlijk de auto verder opbouwen met een gereviseerde versie van de oude motor. Zodat ik terug het circuit op kan. Dan kan ik ondertussen mooi de tijd steken in de bouw van het nieuwe blok.




Conclusie, we gaan weer verder
Na 8 maanden ga ik eindelijk weer verder met het project. Dit jaar ben ik niet veel op de circuits geweest en toch mis ik het wel een beetje. Dus ik ben weer verder gegaan met de mustang. Ondertussen is de rolkooi klaar. Deze is ingebouwd door VA-Motorsport Engineering in Sint-oederode en is ook gekeurd.
Dit jaar zal er niet veel meer van komen, maar ik ga begin volgendjaar verder. Eerst volgende plannen: Las werk aand het chassis, verbreden achterschermen en in de lak! Dit moet allemaal in april klaar zijn.
Daarna begint de echte opbouw. Het onderstel is binnen, nieuwe schijfremmen, achteras, stuurstangen alles ligt al een half jaar klaar. Dan ga ik waarschijnlijk de auto verder opbouwen met een gereviseerde versie van de oude motor. Zodat ik terug het circuit op kan. Dan kan ik ondertussen mooi de tijd steken in de bouw van het nieuwe blok.
Conclusie, we gaan weer verder

-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28660
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: 1970 "parnelli Jones" Mustang
gaaf!! maar vind je het niet zonde om er straks het circuit mee op te gaan??
- Gijs Evo
- Berichten: 516
- Lid geworden op: 14 sep 2010, 00:38
- Locatie: Krimpenerwaard
Re: 1970 "parnelli Jones" Mustang
Superproject, 
- Niels v/d burgh
- Berichten: 2168
- Lid geworden op: 31 okt 2010, 10:49
- Auto: Zweedse diesel
- Locatie: Noord- NL
Re: 1970 "parnelli Jones" Mustang
Ziet er heel goed uit allemaal 

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: MarcF en 7 gasten