Smiley - Opel Speedster Supercharged p2 en p4.

Hier kun je jezelf voorstellen.
Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Re: Hallo

Bericht door Stéphane » 11 dec 2009, 01:01

Ik dacht al: ik ken die auto :D Welkom in ieder geval en ik denk dat je er een goede auto aan hebt. Met tunen zou ik lekker wachten tot je die auto onder de knie hebt. Pas als je het gevoel hebt dat ding helemaal tot op de draad aan toe uit te kunnen knijpen en dat kunt controleren zou ik daar geld aan besteden.

Dan beter inderdaad eerst lekker op Lotus-on-Track dagen lekker rond rijden en kijken hoe dat gaat. Komen we elkaar daar volgend jaar zeker ook nog wel tegen want ik ga er ook graag met veel plezier heen :df:

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9583
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Hallo

Bericht door smiley » 11 dec 2009, 10:35

Bij de speedster is dat tunen redelijk el-cheapo.
Een beter inlaatspruitstuk is 160 euro, en de precat uitboren kost je een boortje of 3/4.
Alleen voor de ecu remap moet gespaard worden.
Die 200pk verdient hij wel. Zo'n strepentrekker is een 2.2 speedster van nature nu ook weer niet.
De nm zou van 203 naar 250 gaan, en 0-100 zou van 5.9 naar 5.5 gaan.
Allemaal niet zo schrikwekkend. Meer finetunen van een gezonde basis.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43104
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Hallo

Bericht door Arthur » 11 dec 2009, 12:27

Welkom. Leuke kar, nu wel :wink:

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Hallo

Bericht door Joy » 11 dec 2009, 18:23

Welkom, leuk om een bekende auto terug te zien :thumbup:

0-100 hebben we eens gemeten met Allen, net geen 7 seconden. Dat lijkt me een realistische waarde voor het standaard vermogen.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9583
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Hallo

Bericht door smiley » 12 dec 2009, 16:29

Performancebox metingen van andere speedster rijders met een standaard setup, en snelle reacties, liggen rond 6.5/6.7 als snelste.
Na het eerder beschreven traject, laat die performancebox toch echt 5.5/5.7 zien.

Dus of de rode is nu al gaar, of allen zou beter moeten kunnen zeg maar :df:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Hallo

Bericht door allen » 12 dec 2009, 16:39

Zonder de auto te mishandelen kwam ik idd gewoon met geen mogelijkheid onder de 6,7 seconden met de pb. Wat ik ook probeerde. Begreep van Piet dat er snellere en langzamere Speedsters zouden bestaan. Wat die straks met het nieuwe spruitstuk zal doen zou ik niet weten. Ga je de hele weg die Maik heeft bewandeld, dan moet het wel een aardig snel Speedstertje worden denk ik. 8)
Dus ik zou zeggen: ga sparen!!!

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9583
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Hallo

Bericht door smiley » 12 dec 2009, 20:09

Jouw 6,7 kom aardig overeen met de rest. Ik doelde op joy zijn 7.0
Natuurlijk ga ik voor het hele traject. Is kwartjeswerk vergeleken met de kosten van een SC of turbo.

Het 2.4 inlaatspruitstuk heb ik al, het dbillas uitlaatspruitstuk ook, en de precat uitboren moet ook wel lukken.
De remap is gewoon een paar maanden sparen.
Komt dik in orde. :banaan:

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Re: Hallo

Bericht door Maik » 12 dec 2009, 22:56

Vanmiddag met veel gemak een 5.6s naar de 100 op de PB getoverd (eerste run :) ). Ik denk dat een 5.3 nu toch wel mogelijk is. Met de standaard speedster heb ik ooit een 6.15s op de PB gekregen, maar dat ging wel met grof geweld zeg maar :lol: . Met moeite kreeg ik hem altijd onder de 6.4s. Al een kleine seconde gewonnen dus. Als de balansassen eruit zijn, lichter vliegwiel erin, grotere injectoren en gasklep erop, snellere nokkenasjes erin, dan moet het weer een stukje beter gaan. Doel is toch wel onder de 20s naar de 200... (en 210 op het rechte stuk van CPZ :wink: ).

Zit er nou al een andere einddemper bij jou op Smiley?

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9583
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Hallo

Bericht door smiley » 12 dec 2009, 23:12

Een janspeed einddemper ligt eronder.
De cat is nog standaard, en de precat nog niet uitgeboord. (toch allen?)
Een 200 cells janspeed sportcat was toch weer 600 euri, dus daarom de uitbooractie.

Met uitboren kom ik toch nog gewoon door de apk he?

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Re: Hallo

Bericht door Maik » 12 dec 2009, 23:42

Jep, prekat is niet nodig voor APK. Koudstart emissies worden niet gemeten...

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Hallo

Bericht door Petrolhead Tom » 15 dec 2009, 13:47

Gave kar hoor!! Welkom!

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9583
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Hallo

Bericht door smiley » 10 mar 2013, 13:47

Zo, effe stof eraf :df:

Afbeelding

Na een dik jaarje met NA tuning geprutst te hebben, heb ik het opgegeven (na 24pk en 0nm winst).
Er is met wat hulp van de speedsterclub eind 2011 een Eaton M62 supercharger ingebouwd, die de pk's van 147 naar 260 hebben gebracht, en de NM van 200 naar 290. (0-100 op semi's is 4.3)

Afbeelding

De uitlaat is een 2.5" rvs geworden. (standaard is 2")
Afbeelding

Verder nog gedaan:

- Lotus motorsport stoelen
- 4 punt gordels
- Setje 888's op speedlines van de vxr220
- Turbo spoiler en zijluchtinlaten.

Technisch is de auto nu helemaal zoals ik hem wil. (hoewel ik de harrop supercharger in de gaten houd, maar dat zal lange termijn zijn)
Moet zeggen dat het inmiddels stiekem meer een trackauto dan een toerauto geworden is.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: Hallo

Bericht door frank de jonge » 10 mar 2013, 14:24

Gaaaaaaaaaf!

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9583
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Hallo

Bericht door smiley » 10 aug 2014, 11:08

Het blok had inmiddels al anderhalve ton gedraaid, en vorig jaar op een df middagje ging de koppakking stuk.

Omdat met wat werk ook het Saab B207 2.0 onderblok past, was dat het plan afgelopen winter.
(het saab blok is steviger af fabriek en kan dus goed getuned worden zonder versterkte internals)
Na het faillisement van Saab zijn die (nieuwe) blokken bij wat opkopers gekomen, en gaan voor een redelijke prijs de ramsch in.

Het blok zonder de kop:
Afbeelding

De kop zelf laten flowen en vlakken.
Afbeelding

De balansassen zijn verwijderd, en de klepveren zijn verstevigd om hogere toeren aan te kunnen.

Een setje scherpere nokassen erin:
Afbeelding

Lichter vliegwiel erin:
Afbeelding

Verstevigde koppeling en oliekoeler aansluiting die op de oem slangen past:
Afbeelding

Een externe cranktrigger erin omdat saab een ander formaat gebruikt:
Afbeelding

Alle poelies omgezet naar 6-ribs, en die van de dynamo vergroot. (anders brandt ie op bij 7600rpm)
Afbeelding

En toen kon ie erin:
Afbeelding

Alles weer netjes:
Afbeelding

Er zit nu een 1 liter eaton M62 SC met een 3.05" poellie op die er zo'n 280/290 uitpeuterd.
Van de winter gaat er een 1.3 liter harrop TVS1320 op (die van de exige V6 zeg maar) en een waterinjectie systeem.

Hier de hele projectombouw in meer detail voor de geintereseerden:
http://www.speedsterclub.nl/forum/viewt ... f=8&t=6115" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door smiley op 10 aug 2014, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Hallo

Bericht door allen » 10 aug 2014, 11:35

Goed bezig Stefan. :thumbup:

Overigens niet al teveel gereden in al die jaren?
Ik deed net geen 40k in het jaar dat ik haar had. :tooth:

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9583
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Hallo

Bericht door smiley » 10 aug 2014, 12:04

Met 113k gekocht en er staat nu iets van 158k op.
Kleine 10k per jaar dus :df:

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Hallo

Bericht door Tim N » 10 aug 2014, 12:12

Gave blok build! ga ff je topic doorlezen :P

Deze moet je hier wel ff plaatsen :lollerdelol:
Afbeelding

Emiel
Berichten: 4206
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Hallo

Bericht door Emiel » 10 aug 2014, 12:38

Die laatste foto is echt meesterlijk :)

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Hallo

Bericht door allen » 10 aug 2014, 12:43

Zo bont heb ik het zelfs niet gemaakt! :mrgreen:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Hallo

Bericht door GTRene » 10 aug 2014, 12:43

het hele draadje gemist :D
wat een gave/grote upgrades, mooi :df:

heel karwei maar een mooi resultaat nu al, loopt zo'n blokje ook mooier/dikker/anders?

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9583
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Hallo

Bericht door smiley » 10 aug 2014, 12:48

Ik ben niet de enige hoor :mrgreen:
Vooral die engelsen zijn zo gek als een deur:
http://www.vx220.org.uk/forums/topic/11 ... -da-house/" onclick="window.open(this.href);return false;

Als vrouwlief weg is gaan complete motoronderdelen in de vaatwasser omdat het zo makkelijk is :tooth:

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9583
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Hallo

Bericht door smiley » 10 aug 2014, 12:53

GTRene schreef:heel karwei maar een mooi resultaat nu al, loopt zo'n blokje ook mooier/dikker/anders?
Qua basis ongeveer hetzelfde. (lichter vliegwiel was even wennen)
De 2.2 zit makkelijker aan vermogen dan de 2.0- die wat meer opgejaagd moet worden.
De 2.0 echter reageerd weer wat feller met die scherpere nokassen.

Al die voorbereidingen zijn vooral voor de harrop. (nog kijken waar ik eindig ivm koelingsuitdagingen, maar hoop tegen de 350 aan te schurken)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Hallo

Bericht door GTRene » 10 aug 2014, 12:57

rond de 350pk in zo'n speedster is wel gaaf :df:

dan wordt het zonder dakje niet zo prettig meer als je voluit gaat...mij nog dat ritje in die van jou met 260pk? herinnerend komende vanaf wiesmann dacht ik?

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9583
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Hallo

Bericht door smiley » 10 aug 2014, 13:08

GTRene schreef:dan wordt het zonder dakje niet zo prettig meer als je voluit gaat...mij nog dat ritje in die van jou met 260pk? herinnerend komende vanaf wiesmann dacht ik?
Dat was bij 236km op de snelweg, en ik kom op CPZ rond de 210 voor de tarzan, dus ik blijf voorlopig nog effe cabrio rijden.

Emiel
Berichten: 4206
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Hallo

Bericht door Emiel » 10 aug 2014, 13:24

smiley schreef:
GTRene schreef:heel karwei maar een mooi resultaat nu al, loopt zo'n blokje ook mooier/dikker/anders?
Qua basis ongeveer hetzelfde. (lichter vliegwiel was even wennen)
De 2.2 zit makkelijker aan vermogen dan de 2.0- die wat meer opgejaagd moet worden.
De 2.0 echter reageerd weer wat feller met die scherpere nokassen.

Al die voorbereidingen zijn vooral voor de harrop. (nog kijken waar ik eindig ivm koelingsuitdagingen, maar hoop tegen de 350 aan te schurken)
Chargecooler setup van Pro Alloy ? :swinging:

Heb daar ook naar gekeken gezien ik eigenlijk turbo wilde gaan. Kostbaar maar erger, en veel gewicht... :(

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast