Dan beter inderdaad eerst lekker op Lotus-on-Track dagen lekker rond rijden en kijken hoe dat gaat. Komen we elkaar daar volgend jaar zeker ook nog wel tegen want ik ga er ook graag met veel plezier heen
Smiley - Opel Speedster Supercharged p2 en p4.
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
Re: Hallo
Ik dacht al: ik ken die auto
Welkom in ieder geval en ik denk dat je er een goede auto aan hebt. Met tunen zou ik lekker wachten tot je die auto onder de knie hebt. Pas als je het gevoel hebt dat ding helemaal tot op de draad aan toe uit te kunnen knijpen en dat kunt controleren zou ik daar geld aan besteden.
Dan beter inderdaad eerst lekker op Lotus-on-Track dagen lekker rond rijden en kijken hoe dat gaat. Komen we elkaar daar volgend jaar zeker ook nog wel tegen want ik ga er ook graag met veel plezier heen
Dan beter inderdaad eerst lekker op Lotus-on-Track dagen lekker rond rijden en kijken hoe dat gaat. Komen we elkaar daar volgend jaar zeker ook nog wel tegen want ik ga er ook graag met veel plezier heen
- smiley
- Berichten: 9806
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: Hallo
Bij de speedster is dat tunen redelijk el-cheapo.
Een beter inlaatspruitstuk is 160 euro, en de precat uitboren kost je een boortje of 3/4.
Alleen voor de ecu remap moet gespaard worden.
Die 200pk verdient hij wel. Zo'n strepentrekker is een 2.2 speedster van nature nu ook weer niet.
De nm zou van 203 naar 250 gaan, en 0-100 zou van 5.9 naar 5.5 gaan.
Allemaal niet zo schrikwekkend. Meer finetunen van een gezonde basis.
Een beter inlaatspruitstuk is 160 euro, en de precat uitboren kost je een boortje of 3/4.
Alleen voor de ecu remap moet gespaard worden.
Die 200pk verdient hij wel. Zo'n strepentrekker is een 2.2 speedster van nature nu ook weer niet.
De nm zou van 203 naar 250 gaan, en 0-100 zou van 5.9 naar 5.5 gaan.
Allemaal niet zo schrikwekkend. Meer finetunen van een gezonde basis.
- smiley
- Berichten: 9806
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: Hallo
Performancebox metingen van andere speedster rijders met een standaard setup, en snelle reacties, liggen rond 6.5/6.7 als snelste.
Na het eerder beschreven traject, laat die performancebox toch echt 5.5/5.7 zien.
Dus of de rode is nu al gaar, of allen zou beter moeten kunnen zeg maar
Na het eerder beschreven traject, laat die performancebox toch echt 5.5/5.7 zien.
Dus of de rode is nu al gaar, of allen zou beter moeten kunnen zeg maar
-
allen
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Hallo
Zonder de auto te mishandelen kwam ik idd gewoon met geen mogelijkheid onder de 6,7 seconden met de pb. Wat ik ook probeerde. Begreep van Piet dat er snellere en langzamere Speedsters zouden bestaan. Wat die straks met het nieuwe spruitstuk zal doen zou ik niet weten. Ga je de hele weg die Maik heeft bewandeld, dan moet het wel een aardig snel Speedstertje worden denk ik. 8)
Dus ik zou zeggen: ga sparen!!!
Dus ik zou zeggen: ga sparen!!!
- smiley
- Berichten: 9806
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: Hallo
Jouw 6,7 kom aardig overeen met de rest. Ik doelde op joy zijn 7.0
Natuurlijk ga ik voor het hele traject. Is kwartjeswerk vergeleken met de kosten van een SC of turbo.
Het 2.4 inlaatspruitstuk heb ik al, het dbillas uitlaatspruitstuk ook, en de precat uitboren moet ook wel lukken.
De remap is gewoon een paar maanden sparen.
Komt dik in orde. :banaan:
Natuurlijk ga ik voor het hele traject. Is kwartjeswerk vergeleken met de kosten van een SC of turbo.
Het 2.4 inlaatspruitstuk heb ik al, het dbillas uitlaatspruitstuk ook, en de precat uitboren moet ook wel lukken.
De remap is gewoon een paar maanden sparen.
Komt dik in orde. :banaan:
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Hallo
Vanmiddag met veel gemak een 5.6s naar de 100 op de PB getoverd (eerste run
). Ik denk dat een 5.3 nu toch wel mogelijk is. Met de standaard speedster heb ik ooit een 6.15s op de PB gekregen, maar dat ging wel met grof geweld zeg maar
. Met moeite kreeg ik hem altijd onder de 6.4s. Al een kleine seconde gewonnen dus. Als de balansassen eruit zijn, lichter vliegwiel erin, grotere injectoren en gasklep erop, snellere nokkenasjes erin, dan moet het weer een stukje beter gaan. Doel is toch wel onder de 20s naar de 200... (en 210 op het rechte stuk van CPZ
).
Zit er nou al een andere einddemper bij jou op Smiley?
Zit er nou al een andere einddemper bij jou op Smiley?
- smiley
- Berichten: 9806
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: Hallo
Een janspeed einddemper ligt eronder.
De cat is nog standaard, en de precat nog niet uitgeboord. (toch allen?)
Een 200 cells janspeed sportcat was toch weer 600 euri, dus daarom de uitbooractie.
Met uitboren kom ik toch nog gewoon door de apk he?
De cat is nog standaard, en de precat nog niet uitgeboord. (toch allen?)
Een 200 cells janspeed sportcat was toch weer 600 euri, dus daarom de uitbooractie.
Met uitboren kom ik toch nog gewoon door de apk he?
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: Hallo
Gave kar hoor!! Welkom!
- smiley
- Berichten: 9806
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: Hallo
Zo, effe stof eraf

Na een dik jaarje met NA tuning geprutst te hebben, heb ik het opgegeven (na 24pk en 0nm winst).
Er is met wat hulp van de speedsterclub eind 2011 een Eaton M62 supercharger ingebouwd, die de pk's van 147 naar 260 hebben gebracht, en de NM van 200 naar 290. (0-100 op semi's is 4.3)

De uitlaat is een 2.5" rvs geworden. (standaard is 2")

Verder nog gedaan:
- Lotus motorsport stoelen
- 4 punt gordels
- Setje 888's op speedlines van de vxr220
- Turbo spoiler en zijluchtinlaten.
Technisch is de auto nu helemaal zoals ik hem wil. (hoewel ik de harrop supercharger in de gaten houd, maar dat zal lange termijn zijn)
Moet zeggen dat het inmiddels stiekem meer een trackauto dan een toerauto geworden is.
Na een dik jaarje met NA tuning geprutst te hebben, heb ik het opgegeven (na 24pk en 0nm winst).
Er is met wat hulp van de speedsterclub eind 2011 een Eaton M62 supercharger ingebouwd, die de pk's van 147 naar 260 hebben gebracht, en de NM van 200 naar 290. (0-100 op semi's is 4.3)
De uitlaat is een 2.5" rvs geworden. (standaard is 2")
Verder nog gedaan:
- Lotus motorsport stoelen
- 4 punt gordels
- Setje 888's op speedlines van de vxr220
- Turbo spoiler en zijluchtinlaten.
Technisch is de auto nu helemaal zoals ik hem wil. (hoewel ik de harrop supercharger in de gaten houd, maar dat zal lange termijn zijn)
Moet zeggen dat het inmiddels stiekem meer een trackauto dan een toerauto geworden is.
- frank de jonge
- Berichten: 9954
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: Hallo
Gaaaaaaaaaf!
- smiley
- Berichten: 9806
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: Hallo
Het blok had inmiddels al anderhalve ton gedraaid, en vorig jaar op een df middagje ging de koppakking stuk.
Omdat met wat werk ook het Saab B207 2.0 onderblok past, was dat het plan afgelopen winter.
(het saab blok is steviger af fabriek en kan dus goed getuned worden zonder versterkte internals)
Na het faillisement van Saab zijn die (nieuwe) blokken bij wat opkopers gekomen, en gaan voor een redelijke prijs de ramsch in.
Het blok zonder de kop:

De kop zelf laten flowen en vlakken.
De balansassen zijn verwijderd, en de klepveren zijn verstevigd om hogere toeren aan te kunnen.
Een setje scherpere nokassen erin:

Lichter vliegwiel erin:

Verstevigde koppeling en oliekoeler aansluiting die op de oem slangen past:

Een externe cranktrigger erin omdat saab een ander formaat gebruikt:

Alle poelies omgezet naar 6-ribs, en die van de dynamo vergroot. (anders brandt ie op bij 7600rpm)

En toen kon ie erin:

Alles weer netjes:

Er zit nu een 1 liter eaton M62 SC met een 3.05" poellie op die er zo'n 280/290 uitpeuterd.
Van de winter gaat er een 1.3 liter harrop TVS1320 op (die van de exige V6 zeg maar) en een waterinjectie systeem.
Hier de hele projectombouw in meer detail voor de geintereseerden:
http://www.speedsterclub.nl/forum/viewt ... f=8&t=6115" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat met wat werk ook het Saab B207 2.0 onderblok past, was dat het plan afgelopen winter.
(het saab blok is steviger af fabriek en kan dus goed getuned worden zonder versterkte internals)
Na het faillisement van Saab zijn die (nieuwe) blokken bij wat opkopers gekomen, en gaan voor een redelijke prijs de ramsch in.
Het blok zonder de kop:
De kop zelf laten flowen en vlakken.
De balansassen zijn verwijderd, en de klepveren zijn verstevigd om hogere toeren aan te kunnen.
Een setje scherpere nokassen erin:
Lichter vliegwiel erin:
Verstevigde koppeling en oliekoeler aansluiting die op de oem slangen past:
Een externe cranktrigger erin omdat saab een ander formaat gebruikt:
Alle poelies omgezet naar 6-ribs, en die van de dynamo vergroot. (anders brandt ie op bij 7600rpm)
En toen kon ie erin:
Alles weer netjes:
Er zit nu een 1 liter eaton M62 SC met een 3.05" poellie op die er zo'n 280/290 uitpeuterd.
Van de winter gaat er een 1.3 liter harrop TVS1320 op (die van de exige V6 zeg maar) en een waterinjectie systeem.
Hier de hele projectombouw in meer detail voor de geintereseerden:
http://www.speedsterclub.nl/forum/viewt ... f=8&t=6115" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door smiley op 10 aug 2014, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
- smiley
- Berichten: 9806
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: Hallo
Ik ben niet de enige hoor
Vooral die engelsen zijn zo gek als een deur:
http://www.vx220.org.uk/forums/topic/11 ... -da-house/" onclick="window.open(this.href);return false;
Als vrouwlief weg is gaan complete motoronderdelen in de vaatwasser omdat het zo makkelijk is
Vooral die engelsen zijn zo gek als een deur:
http://www.vx220.org.uk/forums/topic/11 ... -da-house/" onclick="window.open(this.href);return false;
Als vrouwlief weg is gaan complete motoronderdelen in de vaatwasser omdat het zo makkelijk is
- smiley
- Berichten: 9806
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: Hallo
Qua basis ongeveer hetzelfde. (lichter vliegwiel was even wennen)GTRene schreef:heel karwei maar een mooi resultaat nu al, loopt zo'n blokje ook mooier/dikker/anders?
De 2.2 zit makkelijker aan vermogen dan de 2.0- die wat meer opgejaagd moet worden.
De 2.0 echter reageerd weer wat feller met die scherpere nokassen.
Al die voorbereidingen zijn vooral voor de harrop. (nog kijken waar ik eindig ivm koelingsuitdagingen, maar hoop tegen de 350 aan te schurken)
- smiley
- Berichten: 9806
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: Hallo
Dat was bij 236km op de snelweg, en ik kom op CPZ rond de 210 voor de tarzan, dus ik blijf voorlopig nog effe cabrio rijden.GTRene schreef:dan wordt het zonder dakje niet zo prettig meer als je voluit gaat...mij nog dat ritje in die van jou met 260pk? herinnerend komende vanaf wiesmann dacht ik?
-
Emiel
- Berichten: 4279
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: Hallo
Chargecooler setup van Pro Alloy ?smiley schreef:Qua basis ongeveer hetzelfde. (lichter vliegwiel was even wennen)GTRene schreef:heel karwei maar een mooi resultaat nu al, loopt zo'n blokje ook mooier/dikker/anders?
De 2.2 zit makkelijker aan vermogen dan de 2.0- die wat meer opgejaagd moet worden.
De 2.0 echter reageerd weer wat feller met die scherpere nokassen.
Al die voorbereidingen zijn vooral voor de harrop. (nog kijken waar ik eindig ivm koelingsuitdagingen, maar hoop tegen de 350 aan te schurken)
Heb daar ook naar gekeken gezien ik eigenlijk turbo wilde gaan. Kostbaar maar erger, en veel gewicht...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten
