Idee voor website over "ritsen in het verkeer"

Dit is ons algemene autoforum.
daNpy

Re: Idee voor website over "ritsen in het verkeer"

Bericht door daNpy » 03 dec 2009, 14:02

Om in te kunnen voegen zullen de voertuigen onderling extra ruimte moeten maken door de snelheid te laten zakken.
Afhankelijk van het aantal voertuigen op beide banen en de snelheid bij het starten van het ritsen zullen voertuigen op een gegeven moment stil moeten gaan staan.

Tadaa, file.

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 03 dec 2009, 14:03

Ruben schreef:Bij capaciteitsproblemen krijg je volgens mij eerst te maken met lagere snelheden en niet met stilstand. Stilstand is het probleem. En stilstand komt voort uit stupide gedrag. Als we blijven roepen dat het een capaciteitsprobleem is, zal je er nooit uitkomen. Eerste verbetering moet uit gedrag komen.
Ruben,

Hoe was het dan vroegah, toen op diverse lokaties in het land waar het van drie naar twee gaat? Toen stonden er geen files en nu wel. Was het gedrag van de mensen toen wel goed? Nee, hoor er reed toen minder verkeer en dus was er geen capaciteitsprobleem.

En hoe komen die auto's tot stilstand? Gelukkig staan ze niet in 0,5 seconde stil vanaf 100 km/u. In de verkeersmodellen waarin je bv een samenvoeging van drie naar twee rijstroken zet, kun je dat ook heel mooi zien: eerst gaat de snelheid naar beneden en doordat de aanvoer stroomopwaarts op dat moment veelal nog groter wordt, krijg je stilstand. Wanneer lost het zich op? Niet op het moment dat mensen zich weer gaan gedragen, maar simpelweg doordat er minder stroomopwaartse aanvoer is. Verkeersmodellen kunnen tegenwoordig erg nauwkeurig dit soort turbulenties (van 3 naar 2 stroken, drukke invoegstroken, weefstroken etc.) simuleren. Zo zie je ook dat er een bepaalde turbulentielengte is na een drukke invoegstrook. Pas enkele honderden meters na zo'n druk punt heeft het verkeer zijn plekkei gevonden en gaat de snelheid omhoog.

Leuk en veelzijdig vak hoor die verkeerskunde :thumbup:

Rupie

Bericht door Rupie » 03 dec 2009, 14:11

Maar Paskal vraag. In principe mag je je auto volgens mij als invoegende niet ertussen gooien als er geen ruimte is. Wat er dus zou moeten gebeuren is dat de invoegstrook stil moet komen te staan en niet de doorgaande rijbanen. Pas als er weer ruimte is netjes invoegen zonder het overige verkeer te belemmeren. Zou het dan ook stil komen te staan?

RVV

Bericht door RVV » 03 dec 2009, 14:13

Eigenlijk is de term ritsen, danwel het begrip ritsen volslagen idioot. Alsof je van mensen die op geen enkele manier iets met elkaar hebben afgesproken kunt verwachten dat ze naadloos met mekaar samenwerken.

Nee natuurlijk werkt ritsen niet in de praktijk.. ja een mooie computer simualitie laat precies zien wat de voordelen zijn van een snelle doorstroming.. maar IRL rijd van de 100% mensen die moeten invoegen/samenvoegen.. 20% met een duffe kop, 20% is bang, 20% denkt dat ze in een Leopard 2 tank rijden, 20% snapt niet wat verkeersstromen doen 15% is gewoon gek en slechts 5% snapt het.. maar zijn gefrustreerd omdat 95% loopt te kutten en te kloten..

Dat hele ritsen is en grote farce..

Rupie

Bericht door Rupie » 03 dec 2009, 14:16

Ik ben bang dat je gelijk hebt Rico, helaas :twisted:

Dus, hoe gaan we het voertuigpark aanzienlijk verminderen? :)

daNpy

Bericht door daNpy » 03 dec 2009, 14:17

In een Leopard 2 gaan rijden :mrgreen:

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 03 dec 2009, 14:29

Ik maak me er niet meer druk om.....vanochtend nog oude dame in een Alto...wilde invoegen op een 80km weg.......knippertje uit....over haar schouder kijken zodat ze niet meer vooruit kon kijken en met een gangetje van 40invoegen........ik rij dan rechtsvoorbij over de invoegstrook......

Verder ik rij altijd door tot het einde / idd gevaal een heel eind ......en voeg dan in....alleen het tussenlaten is echt een probleem...mensen rijden het gat dicht.....dan geldt het recht van diegene die het langst door durft te gaan...95% vd gevallen ben ik dat :mrgreen:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 03 dec 2009, 14:31

Ja vind je het gek!?

Ze ontwerpen eerst knooppunten en daar voegen ze dan later ritsen aan toe. Alsof je iemand met een strikdiploma veters geeft die gemaakt zijn van klitteband.

:wink:

Serieus: Het is goed om te zien dat de drukste snelwegen van ons land na 55 jaar eindelijk worden verbreed naar 3- en 4-baans snelwegen. Begin jaren '80 had je op de A2 zelfs nog spoorwegovergangen. Toen liepen ze qua breedte al achter de feiten aan en 't is goed dat Eurlings nu één grote bouwput onder z'n hoede heeft die de A2, A4 en A12 helpt verbreden. Iedereen is zich ervan bewust dat een snelweg zonder op- en afritten, of versmallingen tijdens drukte weinig vertragingen teweeg zal brengen. Ik heb ook wel vertrouwen in de opkomst van spitsstroken en de structurele verbredingen, want je ziet dat de files niet afnemen, maar je wel sneller door die drukte bent.

Toch zie je dat we op- en afritten nodig hebben en dat ze die steeds langer maken, met meer doorgetrokken strepen. Simpelweg omdat 't door de bestuurders zelf niet goed in de juiste banen wordt geleid, letterlijk en figuurlijk. Op plekken waar dat soort wegmarkeringen ontbreken blijft 't gewoon een probleem. Ik merk aan mijzelf dat ik mij er steeds minder aan stoor, door bijvoorbeeld al heel vroeg de (rustig rijdende) rechter baan te kiezen. Daar heb ik weinig last van mensen die op 't allerlaatst op de rem trappen, zoals je vooral op de linker baan ziet. Daar klapt ook veel vaker een rijtje auto's op elkaar.

Dus hoe krijgt de overheid het wagenpark kleiner (tijdens de spits) en verdienen ze meer? Juist, die fucking km-heffing en extra provinciale belastingen. Van mij hoeft 't wagenpark niet kleiner, nu die wegen worden verbreed. Wel blijft 't onzin dat velen (incl. ik zelf) alleen in een auto zitten die geschikt is voor meerdere personen. Carpoolen gaat er ook met km-heffing niet op grotere schaal komen, maar kleinere auto's naast de familycar misschien wel. Bezit kost dan tenslotte niets. Dat zijn echt de enige voordelen die ik kan zien in dat plan. Maar ritsen los je er niet mee op, dus dat blijft altijd bestaan.

Rupie

Bericht door Rupie » 03 dec 2009, 14:47

Dennis Cavallino schreef:Ik merk aan mijzelf dat ik mij er steeds minder aan stoor, door bijvoorbeeld al heel vroeg de (rustig rijdende) rechter baan te kiezen. Daar heb ik weinig last van mensen die op 't allerlaatst op de rem trappen, zoals je vooral op de linker baan ziet. Daar klapt ook veel vaker een rijtje auto's op elkaar.
Je begint het te leren Dennis :wink: Ik doe niet anders in de spits. Heerlijk op de rechterrijbaan. Laat al die Jihad strijders elkaar maar in de weg zitten. Zoals de opmerking van Maus laatst ergens. Laat de politie die lui op de linkerbaan eens aan hun jasje trekken (voor bumperkleven). Ongelovelijk dat volwassen mensen dag in dag uit zo rijden.

Paskal

Bericht door Paskal » 03 dec 2009, 14:50

Ruben schreef:Maar Paskal vraag. In principe mag je je auto volgens mij als invoegende niet ertussen gooien als er geen ruimte is. Wat er dus zou moeten gebeuren is dat de invoegstrook stil moet komen te staan en niet de doorgaande rijbanen. Pas als er weer ruimte is netjes invoegen zonder het overige verkeer te belemmeren. Zou het dan ook stil komen te staan?
Eén strook die stisltaat en een rijdende strook? Zie hier een fors snelheidsverschil en daar gaat je verkeersveiligheid en doorstroming. In theorie is het natuurlijk het gunstigste om het beschikbare asfalt volledig te benutten en dus door te rjiden tot bv het "vanaf hier ritsen"-bord. Als men dan op de strook daarnaast wat ruimte open laat kan het netjes invoegen. Echter...... het verkeer dat op die strook rijdt die ter plaatse ruimte moet overlaten voor de invoegenden reed daarvoor bij een maximaal belaste weg nog dicht op elkaar. Doordat ze ruimte moeten maken gaat de capaciteit omlaag en zie daar een file :(

@Rico, gelukkig zijn die micro-simulaties van tegenwoordig ook wel ingesteld op Leopardrijders, Alto-bestuurders, sms-ers en neuspeuteraars :) Ze zullen nooit exact de werkelijkheid weergeven, maar ze geven wel aardig aan hoe een probleem ontstaat en volgens mij was het Ruben daar om te doen........

RVV

Bericht door RVV » 03 dec 2009, 15:00

Paskal Morriën schreef: @Rico, gelukkig zijn die micro-simulaties van tegenwoordig ook wel ingesteld op Leopardrijders, Alto-bestuurders, sms-ers en neuspeuteraars :) Ze zullen nooit exact de werkelijkheid weergeven, maar ze geven wel aardig aan hoe een probleem ontstaat en volgens mij was het Ruben daar om te doen........
Paskal ik doelde eigenlijk niet op de modellen die jullie gebruiken, maar meer op de voorlichting filmpjes voor het grote publiek (TV).

Peric

Bericht door Peric » 03 dec 2009, 15:36

Ik heb zo m'n twijfels of het wel ligt aan het invoegende verkeer.
's Ochtends ga ik over de A12 naar Utrecht waar ik werk, daar loopt het altijd ter hoogte van de oprit Woerden vast. Het frappante is dat de rechterbaan altijd wel doorloopt en juist de 2e en de 3e stilstaan of zachter rijden. Of zijn dat die piloten die zodra ze op de snelweg zitten gelijk naar de 2e of 3e baan schieten?
Ik kies tegenwoordig meestal de rechtse baan als het dreigt file te worden, dat is meestal de baan die het beste doorstroomt.

Paskal

Bericht door Paskal » 03 dec 2009, 15:44

Peric schreef:Ik heb zo m'n twijfels of het wel ligt aan het invoegende verkeer.
's Ochtends ga ik over de A12 naar Utrecht waar ik werk, daar loopt het altijd ter hoogte van de oprit Woerden vast. Het frappante is dat de rechterbaan altijd wel doorloopt en juist de 2e en de 3e stilstaan of zachter rijden. Of zijn dat die piloten die zodra ze op de snelweg zitten gelijk naar de 2e of 3e baan schieten?
Ik kies tegenwoordig meestal de rechtse baan als het dreigt file te worden, dat is meestal de baan die het beste doorstroomt.
Ook hier speelt capaciteit al snel een rol maar niet altijd. Uit diverse detailonderzoeken nabij aansluitingen blijkt dat ook het ruimte maken van verkeer op rijstrook 3 (nummering van rijstroken in de verkeerskunde gaat vanuit de middenberm) voor het invoegende verkeer leidt tot een ondercapaciteit van die rijstrook 3. Er is verrassend veel verkeer dat preventief (bv door gevoel van klem komen te zitten bij de invoegstrook tussen invoegend verkeer en verkeer op rijstrook 2) nabij een aansluiting al opschuift van rijstrook 3 naar rijstrook 1 en 2. Hierdoor worden rijstrook 1 & 2 zwaarder belast en gaat daar de snelheid eruit (met mogelijk file tot gevolg) terwijl op rijstrook 3 ruimte over blijft. Uit die analyses blijkt dat het verkeer op rijstrook 3 + het invoegende verkeer makkelijk op die rijstrook 3 zou passen. Opschuiven/ruimte maken is dus niet eens nodig en ja daarbij is uitgegaan van de neuspeuteraars en Leopard + Alto-drivers op rijstrook 3 en de invoegstrook ;)

Zal een mogelijke oplossing maar weer voor zijn... dan maak je toch een doorgetrokken streep tussen rijstrook 2 & 3 om dat te voorkomen? Kan, maar wat nu als je echt opzij moet omdat er toevallig een hele stroom verkeer op via de toerit aan komt rijden?

Zoals gezegd... leuk vak die verkeerskunde :). Enige lastige op feestjes is dat iedereen er wel iets van weet want iedereen heeft een rijbewijs :)

Maus335i

Bericht door Maus335i » 03 dec 2009, 22:27

gijzbed-opc schreef::df: Nou !!!!!

Ik heb dit even als ervarings deskundige gelezen :mrgreen: ,maar ook hier op het forum snappen of willen begrijpen vele niet wat er onder het ritsen word bedoeld.
Het ritsen. hoe werkt een ritssluiting. Jaaaaa ........Op eén plaats dus. :'(
Het is de bedoeling dat elke auto dus op de zelfde plaats invoegd.
Hier is dus ook het probleem!!
Ieder wil gewoon na elkaar invoegen waardoor het niet meer op dezelde plek gebeurd.
Het moet echt op dezelfde plek als je voorganger.
Waarom.?
Als ieder op dezelfde plek invoegd kan je mede automobilist een kleine ruimte met een gerust hart cre-e'ren zodat je kan invoegen.
Maar omdat ieder zijn auto overal op elke plek er maar tussen gooit raken je mede automobilisten geirriteerd. en hierdoor de mensen die wel op de geschikte plek willen invoegen negeren.
De beste plek is bijna aan het einde van de invoegstrook,want het is belangrijk dat je rijdend kan invoegen.
hierdoor hoeven vrachtwagens die wat langzamer zijn niet eerst te stoppen
ps.
Het verkeers gedrag in nederland is niet anders als in andere landen aangaande de file's.
Natuurlijk zijn er wel wat verschillen maar dat is in dit topic niet aan de orde.
Dus geef elkaar de ruimte om in te voegen,maar doe dit op de zelfde plaats als je voorganger
Desnoods sta je even stil op de invoegstrook,maar zorg dat de hoofdrijbaan blijft rijden want dit is ook in jou voordeel.

Mvgr. Peter Gijzen
+1, precies zoals de landelijke campagne een aantal jaren ook voorschreef. OP HET EINDE PAS RITSEN <- iets wat ze tegenwoordig maar met borden en doorgetrokken strepen proberen duidelijk te maken, want 90% sturend Nederland snapt het nog niet.

Rupie

Bericht door Rupie » 04 dec 2009, 08:32

En dan nog lezen ze die borden niet omdat het van die wegwerkborden zijn. Wordt tijd voor een gebodsbord.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 04 dec 2009, 09:29

Op 't eind invoegen verplichten en eerder 'ritsen' verbieden? Interessante benadering! Een verbodsbord zou kunnen, maar duidelijk is dan een dubbel doorgetrokken streep rechts van de linker rijstrook trekken tot op 't eind en pas daar de linker streep onderbreken. Ik vraag me af of dat werkt.... als mensen op de linker rijstrook blijven, waar ze nu al 3 km van tevoren naar rechts gaan, dan wordt de wegcapaciteit wel beter benut.

Ook bij kleine 'ritsstroken', bijv. net na een druk kruispunt. Zoals bij 't binnenrijden van Leiden vanaf de A4, richting Voorschoten. Dat is ook zo'n waardeloos stuk infrastructuur (incl. ophaalbrug die in de spits actief blijft en busbanen die amper worden benut). Wat je daar ziet is dat mensen uit 'fatsoen' direct invoegen in een stilstaand rijtje auto's en dus 200 meter asfalt onbenut laten en daardoor mensen achter zich midden op een kruispunt aan hun lot overlaten.

Zie google maps foto's, dan snappen jullie mij wel (even vooruit en achteruit om verschillende situaties te zien met (vracht)auto's midden op 't kruispunt. : http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 19.18,,0,5" onclick="window.open(this.href);return false; (als je voorruit klikt, dan zie je dat ze de laatste 50 tot 100 meter niet gebruiken van de linker strook, maar in de dagelijkse praktijk is 't veel erger. Die strook is gewoon te kort om mensen hun 'fatsoen' iets te laten verleggen tot 't eind.

Paskal

Bericht door Paskal » 04 dec 2009, 10:22

Dennis Cavallino schreef:Wat je daar ziet is dat mensen uit 'fatsoen' direct invoegen in een stilstaand rijtje auto's en dus 200 meter asfalt onbenut laten en daardoor mensen achter zich midden op een kruispunt aan hun lot overlaten.
Zonde van het ongebruikte asfalt inderdaad, maar doen ze dat wel uit fatsoen? Of doen ze het uit angst dat ze er verderop niet meer tussen worden gelaten? Zeg het maar.................

Shakes

Bericht door Shakes » 04 dec 2009, 11:24

Nergens last van met de Prius. Met de BMW een ander verhaal.

Topic weer even nieuw leven ingeblazen voor onze miskende beamer boys :mrgreen:

allen

Bericht door allen » 04 dec 2009, 11:29

Paskal Morriën schreef:
Dennis Cavallino schreef:Wat je daar ziet is dat mensen uit 'fatsoen' direct invoegen in een stilstaand rijtje auto's en dus 200 meter asfalt onbenut laten en daardoor mensen achter zich midden op een kruispunt aan hun lot overlaten.
Zonde van het ongebruikte asfalt inderdaad, maar doen ze dat wel uit fatsoen? Of doen ze het uit angst dat ze er verderop niet meer tussen worden gelaten? Zeg het maar.................
Tja, dat zijn dan ook sukkels eersteklas. :mrgreen:
Doorrijden tot het eind. Misschien dat 3 mensen je er niet tussen willen laten. Dan ben je nog altijd zo'n 35 auto's verder. De meesten remmen uiteindelijk toch wel, zodat je in ruil voor 3 toeters en een middelvinger voor die 3 mensen kunt invoegen.

Barend
Auto: F20 m135i

Bericht door Barend » 04 dec 2009, 12:12

Het idee voor de website heb ik al uit mijn hoofd gezet, jullie hebben gelijk, het is een goed idee maar het zal nooit uit te werken zijn op een manier zodat iedereen ernaar gaat luisteren..

Het komt er dus op neer dat er niets aan te doen, maar dat ik jullie nu wel attent heb gemaakt op het probleem met ritsen.
Dus vanaf vandaag gaan jullie allemaal netjes ritsen zoals het moet, of gewoon op de meest rechter rijstrook rijden zodat je er langs kunt tuffen terwijl de 2 linkerrijstroken oorlog aan het voeren zijn.

Toch mag er van mij wel een nieuwe tvcampagne komen die alles in 15 seconden uitlegt.
Daar rits je, niet eerder dan daar, niet later dan daar, bij dat bord ga je niet meer van strook wisselen.
Dan zou het op een gegeven moment toch moeten gaan werken. En dan blijven de files er wel omdat er te weinig asfalt is, maar de doorstroom gaat wel beter.

Rupie

Bericht door Rupie » 04 dec 2009, 12:20

Das jammer Barend. Want misschien kan je toch een kleine bijdrage leveren door middel van de website en voldoende spamming :wink:

Barend
Auto: F20 m135i

Bericht door Barend » 04 dec 2009, 12:33

Ruben schreef:Das jammer Barend. Want misschien kan je toch een kleine bijdrage leveren door middel van de website en voldoende spamming :wink:
Ja, misschien wel.. Maar wie ga ik ermee bereiken.
Ik kan best met behulp van DF, Twitter & Hyves een bepaalde doelgroep bereiken, maar is dat ook de doelgroep die niet kan ritsen? Dat betwijfel ik.
Ik zou natuurlijk een mailtje kunnen sturen naar Verkeer & Waterstaat, zodat ze mij een budget geven voor een reclamecampagne, maar dat zie ik ook niet zomaar gebeuren.. ;)
.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 04 dec 2009, 13:05

Paskal Morriën schreef:

Ik denk beiden.
Dat stukje waar Dennis het over heeft passeer ik minimaal twee keer per dag. Het is idd vrij lastig als iemand al in een rijtje wil invoegen midden op het kruispunt, terwijl er nog 150 meter lege rijbaan voor ze ligt. (zie ook Mercedes bij geelhoed).

Als het verkeer lekker doorstroomt rits ik altijd op het zicht, staat er een file dan rijd ik naar de baan naast een vluchtstrook.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 04 dec 2009, 13:10

Verkeersveiligheidscampagnes hebben over het algemeen toch al niet zo veel zin, mensen moeten met hun neus eerst op de feiten gedrukt worden willen ze leren.
Zie ook de bumperkleef-reclames, merendeel van de bumperklevers vinden namelijk dat ze zelf niet bumperkleven, dus voelen zich totaal niet aangesproken.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 07 dec 2009, 06:18

Dennis Cavallino schreef:Op 't eind invoegen verplichten en eerder 'ritsen' verbieden?
Helemaal het eind is ook niet de bedoeling, dan heb je geen uitloop meer als het onverhoopt mis gaat en komt de boel alsnog stil te staan. Het ritsen gebeurt daarom beter een stukje daarvoor.

Plaats reactie