Ja en nee. Alleen als het op de juiste manier gebeurt. Dus zorg dat er meer lucht inkan als dat voorheen kan. En maak dus alleen daar extra openingen waar alleen koele rijwind het filter inkomt. Je moet dus even nadenken voor je de zaag erin zet. Je wilt natuurlijk wel koele rijwind en geen warme lucht die van de motor afkomt.
Uit rollenbanktesten (o.a. door Max Power, Revs, Fast Car en andere) blijkt dat dit werkelijk
kan werken. Al met een standaard filter. Max Power heeft in 2002 een hele grote test gehouden. Hierbij werd een vergelijkingstest gedaan met meetresultaat op een rollenbank met de volgende opties. Betrokken merken waren o.a. K&N, Pipercross, Green, J&R en nog een paar.
1) standaard setup, dus standaard filter met standaard filterbehuizing.
2) vervanging standaard door open luchtfilter van diverse merken.
3) standaard filter in een gemodificeerd filterbehuizing.
4) vervangingsfilter van diverse merken in een gemodificeerd filterbehuizing.
1e setup was als referentie. Daarnaast werd een Pipercross Viper systeem gemonteerd, wat een bewezen systeem is voor meer vermogen. Dat was de andere kant van de referentie met een vermogenstoename van 10pk. Het geluid werd ook beoordeeld, maar is natuurlijk altijd subjectief. Door de metingen op een rollenbank te doen kreeg je wel een objectieve vergelijking van vermogenswinst.
Setup 2 bracht vooral geluid voort, hoogstends een vermogensstijging van 3pk, in sommige gevallen een vermogensverlies!
Setup 3 bracht vermogenswinst op, tot max. 4-5 pk. Plus was het oordeel dat het zeker zo goed klonk als setup 2. Kostentechnisch natuurlijk het goedkoopst van allemaal en meer resultaat als bij setup 2.
Setup 4 bleek het meest interessant. In 1 geval werd 9pk extra als resultaat gemeten. Bijna het resultaat van een Viper met een fractie van de kosten! Over het algemeen werd een toename van 4-8pk gemeten.
Aangegeven werd ook dat het effect vergroot kon worden door montage van een goed uitlaatsysteem met katvervanger.
Zelf naar aanleiding van deze test alle optie's getest in mijn toenmalige 106 XSi 1.6. Uiteindelijk optie 4 laten zitten. Gaf meeste resultaat. Nadat ik ook nog een volledig Magnex uitlaatsysteem met katvervanger had geplaatst ging ik gelijk op met een standaard 106 GTi. Mijn topsnelheid lag na deze combinatie 20 km op de teller hoger. Dus het
kan zeker werken, mits op de juiste plek de openingen gemaakt worden.
Ook op mijn 306 GTi werkt het (icm Devil uitlaatsysteem met katvervanger), al is het effect op de hoeveelheid standaard pk's iets minder merkbaar als bij de 106 XSi. Als je startpunt 105 pk is en je krijgt er 10 bij, dan is dat duidelijker te merken dan dat je startpunt 167pk is en je krijgt er dan 10 bij.
Zoals Bas het hier doet is de juiste manier en in feite wat hij doet is met standaard filterbox dit nabootsen:
Simota
Ecosse
Persoonlijk denk ik dat met setup 4 nog meer resultaat haalt als met bovenstaande gezien het grotere opervlak van een vervangingsfilter in een 106 Rallye 1.3. Overigens heb ik ook al eens foto's voorbij zien komen waar bovenstaande op een 106 Rallye 1.3 was gemonteerd.
Mensen die optie 2 doen gaat het vaak ook (deels) om de looks onder de motorkap. Optie 3 en nog beter 4 doen de mensen die voor de prestaties gaan. En dan ook nog eens tegen een véél lagere prijs...