Peugeot 106 GTi & Update: 924 te koop!

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Robertdj
Berichten: 3135
Lid geworden op: 04 nov 2009, 10:11
Locatie: NJC

Re: Peugeot 106 GTi & Porsche 924

Bericht door Robertdj » 13 nov 2009, 11:35

Jurriuit schreef:
Robertdj schreef:
Afbeelding

die?
.
Yesssss, heb um er ook sinds dit weekend onder hangen.
Stuurt stukken beter en is fluitje om eronder te schroeven.
Joepie!

Heb er toch maar één van OMP besteld. Binnen 3 weken moet alles binnen zijn, nog even geduld opbrengen, daarna lekker karten
:banaan:

Gebruikersavatar
Robertdj
Berichten: 3135
Lid geworden op: 04 nov 2009, 10:11
Locatie: NJC

Re: Peugeot 106 GTi & Porsche 924

Bericht door Robertdj » 29 nov 2009, 01:53

duifjes.com schreef:@Robertdj je moet echt heeeeeeeeeeel gek doen in de bocht wil je in de problemen komen ermee......daarmee bedoel ik hard de bocht in en dan gas los maakt hem tailhappy anders niet......hij blijft goed neutraal....standaard op en afrit v.d snelweg met 100 moet goed lukken..... :df:
Vanmorgen ging hij voor het eerst subtiel glijden. Het begon met lichte onderstuur, daarna lichte overstuur. Ik liet mijn gas overigens niet los. Best wel lachen! Smaakt naar meer :playcar:

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Peugeot 106 GTi & Porsche 924

Bericht door Youp » 29 nov 2009, 14:07

Hoe harder je gaat hoe mooier het word... Op een gegeven moment stapt de achterkant een klein stukje naar buiten en blijft daar lekker hangen, zolang je het gas er maar (neutraal) op houdt... :mrgreen:

Gebruikersavatar
Robertdj
Berichten: 3135
Lid geworden op: 04 nov 2009, 10:11
Locatie: NJC

Re: Peugeot 106 GTi & Porsche 924

Bericht door Robertdj » 03 dec 2009, 13:21

Zoals eerder gezegd zal ik waarschijnlijk 205 gti velgen onder de 106 schroeven. De vraag is alleen, ziet dit er eigenlijk wel uit? Zelf lijkt het me wel staan, maar mijn smaak heeft me al vaker in de steek gelaten :bag:

Daarnaast wil ik in het voorjaar de uitlaat aanpassen. Sowieso een ander spruitstuk, waarschijnlijk een sportkat. Over de rest twijfel ik nog, het is belangrijk dat het geluid ingetogen blijft, bij "normaal" gebruik mag hij niet veel luider worden dan std. Wanneer de uitlaat klaar is komt er waarschijnlijk een chip op maat in.

Anyway, als jullie hier nog tips over hebben, be my guest :thumbup:

Gebruikersavatar
Jurjen
Berichten: 1603
Lid geworden op: 31 mei 2007, 16:31
Auto: 987S / 955
Locatie: Cotswolds

Re: Peugeot 106 GTi & Porsche 924

Bericht door Jurjen » 03 dec 2009, 13:27

Ik vind het wel dik staan. Staan ook een aantal Rallye's te koop op MP met die combinatie.

Gebruikersavatar
Jurriuit
Berichten: 1020
Lid geworden op: 01 okt 2008, 14:26
Locatie: Zuid-Oost Brabant

Re: Peugeot 106 GTi & Porsche 924

Bericht door Jurriuit » 03 dec 2009, 13:46

205 speedlines staan absoluut gaaf!

Probeer ook eens een luchtfilter mod.

Gebruikersavatar
Robertdj
Berichten: 3135
Lid geworden op: 04 nov 2009, 10:11
Locatie: NJC

Re: Peugeot 106 GTi & Porsche 924

Bericht door Robertdj » 03 dec 2009, 13:53

Aye, luchtfilter. Daar twijfel ik nog over, op het moment zit er een green open luchtfilter op. Deze zal echter eerder vermogen kosten dan opbrengen. De beste oplossing qua prijs/kwaliteit is denk ik een Raceland airbox met een K&N vervangingsfilter, ik word alleen niet zo vrolijk van de Raceland Carbonlook :hammer: . Puur qua vermogen zal een Pipercross Viper kit of iets soortgelijks het beste zijn.

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Peugeot 106 GTi & Porsche 924

Bericht door Youp » 03 dec 2009, 14:03

Ecosse of Green airbox nemen!

http://www.ecosse-peugeot.co.uk/show_pr ... sp?id=1044" onclick="window.open(this.href);return false;

Pipercross Viper is ook prima overigens, maar wat lastiger goed te monteren en ze zijn behoorlijk aan de prijs... Een open luchtfilter is sowieso een no-go aangezien een standaard 106 of Saxo al een "ram-air" inlaat heeft.

Gebruikersavatar
Jurriuit
Berichten: 1020
Lid geworden op: 01 okt 2008, 14:26
Locatie: Zuid-Oost Brabant

Re: Peugeot 106 GTi & Porsche 924

Bericht door Jurriuit » 03 dec 2009, 14:59

Robertdj schreef:Aye, luchtfilter. Daar twijfel ik nog over, op het moment zit er een green open luchtfilter op. Deze zal echter eerder vermogen kosten dan opbrengen. De beste oplossing qua prijs/kwaliteit is denk ik een Raceland airbox met een K&N vervangingsfilter, ik word alleen niet zo vrolijk van de Raceland Carbonlook :hammer: . Puur qua vermogen zal een Pipercross Viper kit of iets soortgelijks het beste zijn.
Ja en nee. Alleen als het op de juiste manier gebeurt. Dus zorg dat er meer lucht inkan als dat voorheen kan. En maak dus alleen daar extra openingen waar alleen koele rijwind het filter inkomt. Je moet dus even nadenken voor je de zaag erin zet. Je wilt natuurlijk wel koele rijwind en geen warme lucht die van de motor afkomt.

Uit rollenbanktesten (o.a. door Max Power, Revs, Fast Car en andere) blijkt dat dit werkelijk kan werken. Al met een standaard filter. Max Power heeft in 2002 een hele grote test gehouden. Hierbij werd een vergelijkingstest gedaan met meetresultaat op een rollenbank met de volgende opties. Betrokken merken waren o.a. K&N, Pipercross, Green, J&R en nog een paar.

1) standaard setup, dus standaard filter met standaard filterbehuizing.
2) vervanging standaard door open luchtfilter van diverse merken.
3) standaard filter in een gemodificeerd filterbehuizing.
4) vervangingsfilter van diverse merken in een gemodificeerd filterbehuizing.

1e setup was als referentie. Daarnaast werd een Pipercross Viper systeem gemonteerd, wat een bewezen systeem is voor meer vermogen. Dat was de andere kant van de referentie met een vermogenstoename van 10pk. Het geluid werd ook beoordeeld, maar is natuurlijk altijd subjectief. Door de metingen op een rollenbank te doen kreeg je wel een objectieve vergelijking van vermogenswinst.

Setup 2 bracht vooral geluid voort, hoogstends een vermogensstijging van 3pk, in sommige gevallen een vermogensverlies!

Setup 3 bracht vermogenswinst op, tot max. 4-5 pk. Plus was het oordeel dat het zeker zo goed klonk als setup 2. Kostentechnisch natuurlijk het goedkoopst van allemaal en meer resultaat als bij setup 2.

Setup 4 bleek het meest interessant. In 1 geval werd 9pk extra als resultaat gemeten. Bijna het resultaat van een Viper met een fractie van de kosten! Over het algemeen werd een toename van 4-8pk gemeten.

Aangegeven werd ook dat het effect vergroot kon worden door montage van een goed uitlaatsysteem met katvervanger.

Zelf naar aanleiding van deze test alle optie's getest in mijn toenmalige 106 XSi 1.6. Uiteindelijk optie 4 laten zitten. Gaf meeste resultaat. Nadat ik ook nog een volledig Magnex uitlaatsysteem met katvervanger had geplaatst ging ik gelijk op met een standaard 106 GTi. Mijn topsnelheid lag na deze combinatie 20 km op de teller hoger. Dus het kan zeker werken, mits op de juiste plek de openingen gemaakt worden.
Ook op mijn 306 GTi werkt het (icm Devil uitlaatsysteem met katvervanger), al is het effect op de hoeveelheid standaard pk's iets minder merkbaar als bij de 106 XSi. Als je startpunt 105 pk is en je krijgt er 10 bij, dan is dat duidelijker te merken dan dat je startpunt 167pk is en je krijgt er dan 10 bij.

Zoals Bas het hier doet is de juiste manier en in feite wat hij doet is met standaard filterbox dit nabootsen:

Afbeelding

Simota

Ecosse

Persoonlijk denk ik dat met setup 4 nog meer resultaat haalt als met bovenstaande gezien het grotere opervlak van een vervangingsfilter in een 106 Rallye 1.3. Overigens heb ik ook al eens foto's voorbij zien komen waar bovenstaande op een 106 Rallye 1.3 was gemonteerd.

Mensen die optie 2 doen gaat het vaak ook (deels) om de looks onder de motorkap. Optie 3 en nog beter 4 doen de mensen die voor de prestaties gaan. En dan ook nog eens tegen een véél lagere prijs...
Ff gejat van Rallye.nl
Ik heb momenteel setup 4, lomp geluid, behoud van prestaties, prima dus.

Gebruikersavatar
Robertdj
Berichten: 3135
Lid geworden op: 04 nov 2009, 10:11
Locatie: NJC

Re: Peugeot 106 GTi & Porsche 924

Bericht door Robertdj » 03 dec 2009, 15:12

Had ik al gelezen, erg nuttig. :thumbup:

Volgens dat verhaal is de Viper kit trouwens wel het beste. Lijkt me wel sterk dat je zo'n relatief goedkope oplossing 10pk oplevert...

Gebruikersavatar
Jurriuit
Berichten: 1020
Lid geworden op: 01 okt 2008, 14:26
Locatie: Zuid-Oost Brabant

Re: Peugeot 106 GTi & Porsche 924

Bericht door Jurriuit » 03 dec 2009, 15:18

Robertdj schreef:Had ik al gelezen, erg nuttig. :thumbup:

Volgens dat verhaal is de Viper kit trouwens wel het beste. Lijkt me wel sterk dat je zo'n relatief goedkope oplossing 10pk oplevert...
Zoals Youp al zegt, heeft de 106 al een ram-air achtige luchtfilteroplossing.
De oplossing met de aangepaste luchtfilterbak en K&N inlegfilter is inderdaad een stuk goedkoper dan zo'n airbox en klinkt aardig bruut.
Ik vind het nog best realistisch dat de resultaten van deze twee setups goed vergelijkbaar zijn eigenlijk.

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Peugeot 106 GTi & Porsche 924

Bericht door Youp » 03 dec 2009, 15:36

Ik heb zelf een Green inlegfilter met zelf gefabriceerde ram air inlaat (a la Pipercros Viper).... Works for me!

Afbeelding

Als ik de geldkraan voor de Saxo nog niet dicht had gedraaid had ik nu waarschijnlijk een Ecosse exemplaar gehad... :)

Gebruikersavatar
Robertdj
Berichten: 3135
Lid geworden op: 04 nov 2009, 10:11
Locatie: NJC

Re: Peugeot 106 GTi & Porsche 924

Bericht door Robertdj » 03 dec 2009, 15:45

Beunhaas :clap:

Wat als je door een plas heen rijdt? :hmmm:

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Peugeot 106 GTi & Porsche 924

Bericht door Youp » 03 dec 2009, 15:56

Wat als je door de regen heen rijdt?

Moet wel een diepe plas zijn wil die "snorkel" er in komen.... Hij hangt toch wel een stuk voor de wielen dus daar maak ik me niet zo'n zorgen om. Ik heb het filter al een keer schoon gemaakt na zo'n 15.000km en er was niks aan het handje hoor. :D

Gebruikersavatar
Jurriuit
Berichten: 1020
Lid geworden op: 01 okt 2008, 14:26
Locatie: Zuid-Oost Brabant

Re: Peugeot 106 GTi & Porsche 924

Bericht door Jurriuit » 03 dec 2009, 16:25

Youp schreef:Wat als je door de regen heen rijdt?

Moet wel een diepe plas zijn wil die "snorkel" er in komen.... Hij hangt toch wel een stuk voor de wielen dus daar maak ik me niet zo'n zorgen om. Ik heb het filter al een keer schoon gemaakt na zo'n 15.000km en er was niks aan het handje hoor. :D
Precies, ik had op mijn eerste auto een zelfde oplossing, filter werd nooit extra vies oid. in de regen.

Gebruikersavatar
Robertdj
Berichten: 3135
Lid geworden op: 04 nov 2009, 10:11
Locatie: NJC

Re: Peugeot 106 GTi & Porsche 924

Bericht door Robertdj » 03 dec 2009, 16:48

Vèt :thumbup:

Maar, ik ga denk ik toch voor een Ecosse airbox, als dat de beste oplossing is.

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Peugeot 106 GTi & Porsche 924

Bericht door Youp » 03 dec 2009, 16:50

Top!

Zo te zien moet je wel de "normale" hebben want bij het carbon exemplaar krijg je niet die mooie silliconen inlaatslang... Tenminste, dat lijkt mij als ik het zo zie...
Die slangetjes kosten los bij Samco iets van 100 euro ofzo, veel te veel iig... :bag:

Gebruikersavatar
Robertdj
Berichten: 3135
Lid geworden op: 04 nov 2009, 10:11
Locatie: NJC

Re: Peugeot 106 GTi & Porsche 924

Bericht door Robertdj » 03 dec 2009, 18:35

Waarom hebben onze auto's trouwens maar 1 fan terwijl er ruimte is voor 2? Altijd afgevraagd, was trouwens een afding argument toen ik de auto kocht "Hij mist een fan" :roflol:

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Peugeot 106 GTi & Porsche 924

Bericht door Youp » 03 dec 2009, 18:42

Airco. ;)

Gebruikersavatar
Jurriuit
Berichten: 1020
Lid geworden op: 01 okt 2008, 14:26
Locatie: Zuid-Oost Brabant

Re: Peugeot 106 GTi & Porsche 924

Bericht door Jurriuit » 03 dec 2009, 21:15

Ik heb er twee :hosanna:

Gebruikersavatar
Robertdj
Berichten: 3135
Lid geworden op: 04 nov 2009, 10:11
Locatie: NJC

Re: Peugeot 106 GTi & Porsche 924

Bericht door Robertdj » 03 dec 2009, 21:30

Omg, een Rallye met meer onderdelen dan een GTi :whistle:

Gebruikersavatar
Jurriuit
Berichten: 1020
Lid geworden op: 01 okt 2008, 14:26
Locatie: Zuid-Oost Brabant

Re: Peugeot 106 GTi & Porsche 924

Bericht door Jurriuit » 04 dec 2009, 09:45

Gelukkig maar, als ik hoor hoe dat ding soms staat na te loeien na een geinspireerd rondje kachelen :playcar:

Gebruikersavatar
Frank Wolswijk
Berichten: 125
Lid geworden op: 07 nov 2009, 01:27
Locatie: Emmen

Re: Peugeot 106 GTi & Porsche 924

Bericht door Frank Wolswijk » 26 dec 2009, 20:16

Leuke auto's Robert. Grappig ook te zien dat ik gequote word, die tekst over luchtfilters is door mij geschreven. Meld je ook eens aan op http://www.peugeotgticlub.nl" onclick="window.open(this.href);return false; of wordt daar clublid. Is veel kennis aanwezig waar je gebruik van kan maken voor je 106 GTi plus regelmatig de mogelijkheid om je Peug uit te laten. Zeker als je eens het circuit op wilt is daar een mooie mogelijkheid, 1x per jaar huren ze een avond Circuit Zandvoort af en kun je met alleen maar mede GTi rijders in alle rust het circuitrijden onder de knie krijgen.
Wat de remmerij betreft, Ferodo DS2500 ga je geen spijt van krijgen, goede bite en gaan lang mee. Heb ik onder mijn 106 Rallye 1.3 gehad en al jaren onder mijn 306 GTi. EBC Red Stuff is pure rommel, spreek uit ervaring. Eventueel ander, maar iets duurder alternatief is Carbon Lorraine, vergelijkbaar met de DS2500 is hun RC5 serie. Zelf heb ik momenteel onder mijn 205 GTi trackday racer 307 HDi remklauwen (283mm schijven) met Carbon Lorraine RC6 remblokken. Bevalt super. Overigens achter kun je altijd voldoen met standaard spul. Wil je ooit voor meer remkracht dan kun je nog 206 GTi remmerij monteren, met DS2500 blokkken. Dat past nog net met je 14" velgen. Voor straat niet echt nodig, maar als je eens wat vaker het circuit opzoekt een niet al te dure upgrade.

Gebruikersavatar
Frank Wolswijk
Berichten: 125
Lid geworden op: 07 nov 2009, 01:27
Locatie: Emmen

Re: Peugeot 106 GTi & Porsche 924

Bericht door Frank Wolswijk » 26 dec 2009, 20:19

Oh ja, 205 GTi 1.9 Speedlines passen gewoon.

Gebruikersavatar
Robertdj
Berichten: 3135
Lid geworden op: 04 nov 2009, 10:11
Locatie: NJC

Re: Peugeot 106 GTi & Porsche 924

Bericht door Robertdj » 21 jan 2010, 23:45

Morgenochtend is het eindelijk zover, de 106 gaat onder het mes!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: beske, Google [Bot], jessedehaan en 11 gasten