Project Mijn BlueMotion met Golf TDI - Shell Ecomarathon p14

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
steve smith

Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI

Bericht door steve smith » 31 okt 2009, 19:53

Tom Westendorp schreef:Mijn record is 1 op 12.5 naar berlijn vanaf Enschede, bijna de hele weg 220 :hosanna:
Nieuwegein - Berlijn in onder 4,5 uur. :mrgreen: Snelste tank van vol naar leeg 1u41min van een 964 :thumbup:

EDIT: en die SQL error (table m) is best irritant!!!

Yoan

Bericht door Yoan » 31 okt 2009, 20:40

Peric schreef:En wat ga je doen als eenmaal de 1 op 25 gehaald is? :)
Dan wordt het nog mooier en worden de grenzen nog meer opgeschoven.
Ik moet m'n plan nog uitwerken en dan laat ik het weten.

DF-user-278

Bericht door DF-user-278 » 31 okt 2009, 21:04

Gewoon een joekel van een baksteen achter je gaspedaal. :wink:

Interessant project, ben benieuwd wat er haalbaar is als verbruik.

Yoan

Bericht door Yoan » 02 nov 2009, 19:26

Vandaag was het verbruik niet zo gunstig. Normaal als ik bij mijn werk aankom staat de verbruiksteller op 3.8/3.9 Soms 3.7.
Vandaag op 4.0. Heb ik gewicht eruit gegooid gaat ie meer verbruiken :|
Mijn eerste vermoeden werd al snel bevestigd: linkervoorband loopt weer leeg.
Staat nu op 2 bar ipv 3. Morgen dus weer langs de bandenzaak om 't definitief te laten maken.

Yoan

Bericht door Yoan » 02 nov 2009, 22:10

Tussentijdse (kleine) updates zijn trouwens te volgen via Twitter! http://twitter.com/mijnbluemotion" onclick="window.open(this.href);return false;

Yoan

Bericht door Yoan » 03 nov 2009, 22:41

Vandaag wat tegenvallers gehad (band en homokineet): http://www.mijnbluemotion.nl/tegenvallers-4" onclick="window.open(this.href);return false;

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 03 nov 2009, 23:04

Het zou handig zijn als je dit topic ook een beetje zinvol update in plaats van zoveel mogelijk hits creeeren op je website ;)

Yoan

Bericht door Yoan » 04 nov 2009, 19:04

Tom Westendorp schreef:Het zou handig zijn als je dit topic ook een beetje zinvol update in plaats van zoveel mogelijk hits creeeren op je website ;)
Alle updates tussendoor vermeld ik op het forum, maar als ik een artikel op m'n site plaats ga ik dat hier niet copy pasten. Ik heb m'n site natuurlijk niet voor niets gemaakt!

Je hoeft ook niet op de link te klikken :wink:

Morgen wordt de homokineet vervangen en wordt ook de trekhaak en de aircopomp verwijderd. Voor de aircopomp snijdt het mes aan twee kanten: minder gewicht en die pomp hoeft niet meer aangedreven te worden.

Jules
Auto: F31 320d|1100 Evo SP|848Evo

Bericht door Jules » 04 nov 2009, 22:33

Sorry maar ik vind dit wel een beetje een flauw/gierig project :roll:

Als je nou met vernieuwende dingen zou komen die wellicht in de hele autobranche toepast zouden kunnen worden zou het interessant zijn.

Maar nu komt het er op neer dat je te gierig bent om te tanken dus ga je maar met een half gesloopte golf rond rijden .

Sorry als het wat bot over komt maar iedereen heeft recht op een mening toch? Ik rijd in een 23 jaar oude roestbak om je maar even voor te zijn :angel:
(maar ik heb er wel veel lol mee)
Laatst gewijzigd door Jules op 04 nov 2009, 23:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 04 nov 2009, 23:12

Ik snap ook dat je het leuk vind dat je veel hits op je site krijgt, maar dan voegt zo'n topic als dit naar mijn zin niet zoveel toe.

Leg hier dan ook wat meer uit, behalve 1 zin en weer een verwijzing naar je site.

Joy

Bericht door Joy » 04 nov 2009, 23:19

Smalle ecobandjes met dichte wieldeksels lijkt mij nog een flinke winst te kunnen geven tov deze relatief brede banden.

Yoan

Bericht door Yoan » 05 nov 2009, 19:15

Jules schreef:Sorry als het wat bot over komt
Dat komt het zeker ja.

Met vernieuwende dingen komen waar heel de autobranche wat aan heeft is natuurlijk grote kolder. Autofabrikanten doen er maanden/jaren over om nieuwe technieken te testen en productieklaar te maken en ik als particulier zou hun dat wel even voor doen :?:

Ik noem mijn project Bluemotion omdat ik het verbruik van de huidge Bluemotion modellen wil evenaren.
Mijn auto is niet half gesloopt. De achterbank en middenarmsteun zijn er alleen eruit.

En ik vind het helemaal lullig dat je me gierig noemt! Ben helemaal niet te gierig om te tanken, ik probeer zoveel mogelijk uit iedere druppel brandstof te halen om te kijken hoe zuinig ik en mijn auto kunnen zijn.

Het maakt me niks uit als je dit een dom project vindt, maar kom dan liever met opbouwende kritiek.

Anyway, de homokineet bleek toch niet aan vervanging toe te zijn. De achterremmen liepen wel aan, en dat is natuulijk ook niet gunstig voor het verbruik. De trekhaakconstructie en de aircopomp zijn verwijderd.

Ook heb ik van de week nog een Sparco stoel op de kop getikt (showroommodel):

Afbeelding

Ik moet eerst nog stoelframes regelen voordat deze erin gaat.

Stefan Platteschor

Bericht door Stefan Platteschor » 05 nov 2009, 21:27

Voor de Audi A3 had je van die gesmede wieltjes.Zijn super licht. Gooi hier een paar enge smalle bandjes om en je kan weer hits creeren.

Succes met je project

Yoan

Bericht door Yoan » 05 nov 2009, 21:44

Stefan Platteschor schreef:Voor de Audi A3 had je van die gesmede wieltjes.Zijn super licht. Gooi hier een paar enge smalle bandjes om en je kan weer hits creeren.

Succes met je project
Waarschijnlijk kan ik via mijn lokale garagist een set Audi A3 velgen krijgen, lekker licht en dicht. Maar ik weet niet of dat de velgen zijn die jij bedoelt.
In ieder geval wordt er aan de wielen gewerkt.

Stefan Platteschor

Bericht door Stefan Platteschor » 05 nov 2009, 22:45

ja denk het wel. Til ze maar op, als je dan schrikt dan zijn het ze

PeterB

Bericht door PeterB » 05 nov 2009, 23:10

duifjes.com schreef:Ook leuk.....maar 1op22 is easy met een TDi.........

Ja, zelfs met een A8 2.5 TDI ( bj 98) ( humor, reikwijdte van 2000 km+ op de BC, daadwerkelijk tanken na 1700 km)

Overigens met een standaard A6 1.9 TDI 5-bak ( bj 99 ) reed ik ook 1 op 25, zonder sloopwerk aan auto of uitrusting.

Yoan

Bericht door Yoan » 07 nov 2009, 23:40

Veel mensen hebben het idee dat mijn auto kaalgestript is, maar het enige wat mijn auto nu mist is een achterbank, middenarmsteun en reservewiel.
Ik overweeg om de achterbank weer terug te zetten zodat ik met een 'normale' auto de 1 op 25 kan halen. De kuipstoel gaat er nog niet in, die is pas voor de ultimate challenge die volgend jaar gaat komen: tijdens een rit naar Oostenrijk het verbruik van een Lupo 3L evenaren.

Vandaag naar Vagtechniek geweest voor een kleine beurt en voor het uitlezen van de software. 18 november wordt de auto opnieuw gechipt.

Ook moest ik vandaag weer tanken en heb ik een verbruik van ruim 1 op 23 gehaald: lees het hele verhaal van vandaag op http://www.mijnbluemotion.nl/bezoek-vagtechniek-5" onclick="window.open(this.href);return false;

Joy

Bericht door Joy » 07 nov 2009, 23:44

In de laatste Autovisie staat ook een zuinigsheidsrit van een paar duizend kilometer met diverse Audi's. Misschien leuk leesvoer ?

Yoan

Bericht door Yoan » 08 nov 2009, 11:51

Joy schreef:In de laatste Autovisie staat ook een zuinigsheidsrit van een paar duizend kilometer met diverse Audi's. Misschien leuk leesvoer ?
Da's zeker interessant! Ik zal van de week eens kijken.

Max V

Bericht door Max V » 08 nov 2009, 12:05

Yoan schreef:Veel mensen hebben het idee dat mijn auto kaalgestript is, maar het enige wat mijn auto nu mist is een achterbank, middenarmsteun en reservewiel.
Ik overweeg om de achterbank weer terug te zetten zodat ik met een 'normale' auto de 1 op 25 kan halen. De kuipstoel gaat er nog niet in, die is pas voor de ultimate challenge die volgend jaar gaat komen: tijdens een rit naar Oostenrijk het verbruik van een Lupo 3L evenaren.

Vandaag naar Vagtechniek geweest voor een kleine beurt en voor het uitlezen van de software. 18 november wordt de auto opnieuw gechipt.

Ook moest ik vandaag weer tanken en heb ik een verbruik van ruim 1 op 23 gehaald: lees het hele verhaal van vandaag op http://www.mijnbluemotion.nl/bezoek-vagtechniek-5" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik snap hier echt niets van... Begrijp ik het nou goed dat je met een standaard Golf 4 TDI een verbruik van 1 op 25 wilt halen? Nou volgens mij is die auto nu alles behalve standaard. En daarbij, welke idioot gaat er nou zonder achterbank rijden?

Idioterie...

Yoan

Bericht door Yoan » 08 nov 2009, 12:29

Max V schreef:Begrijp ik het nou goed dat je met een standaard Golf 4 TDI een verbruik van 1 op 25 wilt halen? Nou volgens mij is die auto nu alles behalve standaard. En daarbij, welke idioot gaat er nou zonder achterbank rijden?

Idioterie...
Nee je begrijpt het niet goed. De software wordt aangepast, banden/velgen e.d. dus de auto blijft niet standaard. Je hebt dus niet goed gelezen.
De achterbank gaat er weer terug in om de 1 op 25 met een 'normale' auto te halen, pas voor de volgende uitdaging gaat er meer gewicht uit.

Daarnaast vind ik het erg kwetsend dat je mij voor idioot uitmaakt. Dit heeft niks met meningsuiting te maken, maar een gebrek aan fatsoen.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 08 nov 2009, 14:02

Ik vind het een beetje onnodig dat Yoan hier zo neergesabeld wordt. Als iemand een aftandse 3-serie track-ready wil maken met onderdelen van de sloop staat men in de rij voor applaus... Driving-Fun gaat toch om plezier onder het rijden?

Leuk om te zien dat iemand eens iets anders probeert dan max vermogen uit z'n auto te persen. Iemand betichten als zijnde gierig slaat natuurlijk nergens op, volgens mij is het Yoan meer te doen om de technische uitdaging, en daar zijn we hier allemaal liefhebbers van volgens mij... :thumbup:

Wat betreft het project: zeker op de lange afstanden is er met aerodynamica een hoop te bereiken volgens mij. Als startpunt zou je idd kunnen kijken naar de 3L Lupo en de Polo Bluemotion, die volgens mij beiden over een bovenaan verlengde achterklep beschikken:

Afbeelding

In Amerika heb je aardig wat mensen die dit als hobby hebben, tot en met dit soort creaties aan toe:

Afbeelding

Afbeelding

Ecomodder.com is de website die ik bedoelde, staat veel info op, incl. een forum met projecten.

Ik zag bijvoorbeeld al een paar beter realiseerbare ideeën:
Afbeelding

Hier vind je een hele lijst met suggesties: http://ecomodder.com/forum/fuel-economy ... ations.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Makkelijk te realiseren voor een Golf 4:
- rechter buitenspiegel eraf, linker vervangen door een kleine Engelse

Joy

Bericht door Joy » 08 nov 2009, 14:44

Eens met Martijn, jammer dat er zo negatief wordt gedaan. Het is weer eens wat anders maar net zo interessant omdat je dmv trial and error kan zien wat technische aanpassingen veranderen aan de efficiëntie van een auto.

Yoan

Bericht door Yoan » 08 nov 2009, 15:47

Bedankt voor de support mannen.

Het is mij inderdaad te doen om de technische uitdaging. Ik ben geen milieufreak of iemand die geld wil besparen.

Ik heb die Amerikaanse sites ook gezien en het is ongelooflijk hoe ver sommigen gaan in het aanpassen van hun auto.
Ik wil in samenwerking met een bedrijf de aerodynamica verbeteren. Het moet een mooie auto blijven en het moet op een 'echte' Bluemotion lijken, dus verwacht zeker geen duct tape en kappen over de achterwielen e.d.

De achterspoiler moet eraf, de rechterspiegel ook. Links heb ik al een kleine Engelse spiegel. Ook heb ik een heel kort en aerodynamisch antennetje op het dak. De grill moet aangepast worden en ook de twee buitenste luchtroosters in de bumper.

De beschermplaat onder de motor is weg, daar moet ik een nieuwe voor regelen. Ook wil ik i.s.m. met een sponsor de onderkant van de wagen voorzien van platen om de luchtstroom onder de auto te vergemakkelen. Het komt er op neer dat ik zoveel mogelijk de Bluemotion aanpassingen ga proberen.

Ook valt er winst te behalen met een lichter vliegwiel, aangepaste bakverhoudingen (vooral de 5e versnelling) en meer van dat soort aanpassingen in de aandrijving. Hoe lichter de motor z'n werk kan doen, hoe beter natuurlijk.

De eerstkomende aanpassing zal de software zijn. Dat scheelt al een 'slok op een borrel' :D
Daarna halen we de katalysator leeg of weg en kijken dan wat dat scheelt.

Het project is nog lang niet afgelopen en er staat nog veel te gebeuren!

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 08 nov 2009, 15:54

Is die spoiler niet juist wenselijk op de achterklep?

Plaats reactie