Hoogtoerig of laagtoerig?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Re: Hoogtoerig of laagtoerig?

Bericht door Robin » 26 sep 2009, 11:31

Walter schreef:
frank de jonge schreef:Ben ik niet met je eens Walter, dat schreeuwerige hok van mij klinkt laag in de toeren ook erg lekker 8)
Ik had als referentie de Honda S2000. Die doet met weinig toeren helemaal nada.

Als je iets hebt wat zowel met weinig toeren als met veel toeren leuk is, zit je natuurlijk wel gebeiteld :clap:
Dan denk ik dat je niet bij Honda en BMW moet wezen, eerder bij Ferrari....

allen

Bericht door allen » 26 sep 2009, 11:35

Ok, ik zie het verschil in hoogtoerig en laagtoerig zo in:
laagtoerig => koppelblokje dat bovenin niet thuis geeft. De wagen kakt dus bijvoorbeeld na 5500rpm in.
hoogtoerig=> de wagen gaat trekt bovenin steeds beter.

In het laatste geval moet je alleen voor jezelf bepalen wanneer de wagen tot bijv. 4000 rpm snel genoeg is. Daarboven wordt het feest alleen maar groter :!:

En dan Robin... dan kom je niet uit bij Ferrari maar bij Lotus, Caterham, Ariel Atom, etc... :mrgreen:
We zijn toch dférs en geen snobs? :hammer: :roflol:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 26 sep 2009, 11:39

allen schreef:Ok, ik zie het verschil in hoogtoerig en laagtoerig zo in:
laagtoerig => koppelblokje dat bovenin niet thuis geeft. De wagen kakt dus bijvoorbeeld na 5500rpm in.
hoogtoerig=> de wagen gaat trekt bovenin steeds beter.

In het laatste geval moet je alleen voor jezelf bepalen wanneer de wagen tot bijv. 4000 rpm snel genoeg is. Daarboven wordt het feest alleen maar groter :!:

En dan Robin... dan kom je niet uit bij Ferrari maar bij Lotus, Caterham, Ariel Atom, etc... :mrgreen:
We zijn toch dférs en geen snobs? :hammer: :roflol:
Mee eens, maar die motoren hebben no chance at all in een Ferrari 360 ofzo. Moet minimaal 'n 6 cylinder zijn, is niks snobistisch aan is gewoon mooier. Ja zo'n 2.6 of nu al 2.8 V8 Suzuki Radical blokje da's top. :thumbup:

RVV

Bericht door RVV » 26 sep 2009, 11:39

Hoe meer toeren hoe langer je het gas er op kunt houden voordat je moet opschakelen. Dat vind ik dan weer leuk.. vooral als hij maar blijft doortrekken en versnellen.

allen

Bericht door allen » 26 sep 2009, 11:42

Robin ik spreek je wel weer als ik een mooier prijsje bij de staatsloterij heb gewonnen dan die verdomde 5 euro prijzen nu. Hartley v8 in m'n sigaartje en gaan met die banaan. Ferrari... :mrgreen:

Kim

Bericht door Kim » 26 sep 2009, 18:30

Vanaf wanneer is een motor hoogtoeerig? Ik moest enórm wennen aan de focus toen ik die net had, ik was gewend aan gas intrappen en een (RELATIEF!!! want ik ben me ervan bewust dat het in vergelijk met wat de meesten hier rijden verre van bijzonder snel is) pittige reactie krijgen (bij de Lantra), Bij de focus komt hij pas lekker bij als je zo 4, 5, 6000 tpm maakt. Dan trekt hij eindelijk eens door en kun je opschieten (inhaalactie bijvoorbeeld) Bij drukte op de snelweg komt hij niet in de 5e versnelling omdat hij dan echt niet vlot genoeg is om in dat gat op de linker baan te duiken zonder dat de rest van de wereld op de rem hoeft. Dat was echt wennen, en ik vind het niet echt... wow. Doe mij maar gas intrappen en direct reactie, niet pas dadelijk als je hoog genoeg in de toeren raakt. [editje] nou snap ik ook wel dat ik geen snelle auto onder m'n kont heb hoor ;) [/editje]
Maar goed, ik moet vooral nog in zo veel mogelijk verschillende auto's rijden 8) Nu té weinig referentie om hier een oordeel over te kunnen vellen.
Laatst gewijzigd door Kim op 26 sep 2009, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 26 sep 2009, 18:32

Volgens mij kwam de begrenzer erin bij 7800RPM vanmiddag :hmmm: :mrgreen:

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 26 sep 2009, 19:33

Binnenkort misschien wel 13.500rpm.
Maar dan moet de 328 ff voor langere tijd op stalling :P

3 voitures wordt dan wel een beetje gortig :P

Sven VS

Bericht door Sven VS » 27 sep 2009, 19:19

doe mij maar een hoogtoerig motortje .
Liefst nog iets met een variabele kleppenzooi :hosanna:
De integra die ik had vond ik van motorkarakter de interresantste auto waarmee ik zelf heb gereden .
op lagere toeren al vlot genoeg en als je bij de 5500 toeren komt de hel die losbreekt :mrgreen:

RJay

Bericht door RJay » 27 sep 2009, 19:38

Voor de openbare weg is laagtoerig zeker lekker rijden, icm een vrij lange versnellingsbak, maar de vermogensopbouw van een bmw 6 in lijn is o zo lekker, kan geen diesel tegenop.
Variabele kleppenzooi is leuk, maar hoeft van mij niet, dik respect voor ferrari, bmw, porsche etc. die vermogende, hoogtoerige, auto's maken zonder fratsen.
En ach, een turbo rijdt ook fijn hoor :mrgreen:

Nee over het algemeen heb ik toch liever een hoogtoerig blok, maar dan wel met een mooie vermogensopbouw.
Toch, een turboblok dat z'n vermogen er pas vanaf 3500 in trapt is ook erg kicken.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 27 sep 2009, 20:17

Uhm. BMW, Porsche Ferrari enz gebruiken ook allerlei technieken als variabele kleptiming.

RJay

Bericht door RJay » 27 sep 2009, 20:34

Bert ///M3 schreef:Uhm. BMW, Porsche Ferrari enz gebruiken ook allerlei technieken als variabele kleptiming.
ik heb het meer over oude stijl, dus de M20 generatie, en de non-vanos motoren, en de 355 ook? Na die auto nooit meer erg diep in de truukjes van ferrari gekeken.
Van porsche kan het best, ben 'k niet zo bekend mee, weet alleen dat die dingen geweldig klinken en gaan.
Ben momenteel zelf om bepaalde redenen meer geïnteresseerd uit de motoren uit de periode 85-95, dus kan best dat ik wat dingen door elkaar haal.
Daarnaast niet zo'n geweldig weekje gehad qua slaap, dus ik zal morgen nog eens kijken :bag:

Joop

Bericht door Joop » 27 sep 2009, 21:50

Ben ook van de hoogtoerige motorblokken. Ik wil gewoon een blokje horen werken; wat voor al in de heuvels/bergen gewoon heerlijk is.
Echter moet het niet naar te hoge toeren doorschieten (een S2000 is dan een beetje de grens); want dan wordt het weer te gekunsteld; bijv. een modern F1 blokje dat zo'n 18-20K rpm draait vind ik dus qua geluidsbeleving niet geweldig.
romo schreef:Met een hoogtoerige kan je eventueel laagtoerig rijden.................

Maar met een laagtoerige kan je niet hoogtoerig rijden..................

Ik wil het beste van 2 werelden, en het gebruiken als het mij past/zin er in heb en de omstandigheden het verantwoord toelaten..........................
Dat is waarom ik de BMW blokken (of het nu 4 of 6 cilinders zijn) zo heerlijk vind: lineaire vermogens opbouw, maar bij pak 'm beet 3,5K / 4K rpm pas echt gaan doortrekken, zodat je wel hoog in de toeren wil komen om (bij een R6) snel voor uit te komen, maar ten tweede ook wil genieten van dat turbine-achtige geluid (bij 4-5K) wat overgaat in een heerlijke metalige snerp wat vooral bij een R6 blok gewoon heerlijk is.

Plaats reactie