Elke nieuwe auto is toch beter dan de vorige...(quote Elmar)

Dit is ons algemene autoforum.
Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 08 jul 2006, 22:44

Waarmee ik zeggen wil dat de modellen na de E30 en E34 niet per sé beter zijn. Integendeel. Ze zijn moderner, maar niet beter!

Tom

Bericht door Tom » 08 jul 2006, 23:29

Dennis voor de gemiddelde Nederlander die een zakelijke auto zoekt is de E60 toch wel beter? Zaken als climate control, ESP, automatische ruitenwissers, onderstel met verschillende standen enz., ik denk wel dat dat een vooruitgang is.

Hielke

Bericht door Hielke » 09 jul 2006, 00:06

Tom schreef:Dennis voor de gemiddelde Nederlander die een zakelijke auto zoekt is de E60 toch wel beter? Zaken als climate control, ESP, automatische ruitenwissers, onderstel met verschillende standen enz., ik denk wel dat dat een vooruitgang is.
Dat zeg ik, het hangt allemaal van de definitie af. Trek je zo'n ingezette lijn waarin opties het belangrijkst en het sturen van ondergeschikt belang zijn door dan zit je straks in de trein en noemt die de beste auto en het toppunt van vooruitgang.

RVV

Bericht door RVV » 09 jul 2006, 00:26

Elmar een topic openen mag altijd maar dat is niet de achterligende gedachte. De opmerking triggerde me en ik wil geen goede sier maken met iemand ander zijn qoute vandaar dat ik je naam vermelde :-)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 09 jul 2006, 10:38

@Tom: je hebt in zekere zin gelijk, maar Hielke ook. Daarom is 'beter' een te vage definitie. De standaardstoelen in de E34 zijn ok, maar de standaard stoelen in E60 zijn het niveau van 1990 niet ontstegen. Zaken als ESP lijken interessant, maar ik ben met de E34 nog nooit in een situatie gekomen op de openbare weg dat ik het nodig had, bij de E60 treed het in werking omdat de wegligging ten opzichte van 1990 niet veel verder is verbeterd en er wel meer gefilterd wordt tussen banden en stuur, waardoor je íets minder 'gevoel' hebt. Sterker nog, ik vind de E34 meer mechanische grip hebben dan de E60.

Daarnaast zijn alle moderniteiten zoals het instellen van ventilatiesystemen via I-drive geen verbetering ten opzichte van de ouderwetse schuifknoppen. Een E34 kraakt, rammelt en piept niet, ook niet na 250.000 km. Een E60 ook niet. Dus daar is het gelijke stand, geen verbetering.

Een E34 kun je nog zelf aan sleutelen, bij een E60 moet je naar de IT helpdesk. En we weten allemaal hoeveel irritatie die helpdesks opwekken :lol:

Alle gekheid op een stokkie, als ik nu mocht kiezen uit een E34 of een E60 dan koos ik zonder meer de E60, want dat is een heerlijke auto volledig naar mijn wensen, maar als ik dan mijn E34 voorbij zou zien rijden, kreeg ik toch een sterk verlangen naar het verleden.

P.s. voor de goede orde heb ik in 2005/2006 meer met een E60 gereden dan met een E34. (ong. 25k voor de E60 en 10k voor de E34).

RVV

Bericht door RVV » 09 jul 2006, 11:26

Dennis mooi vergelijk

Tom

Bericht door Tom » 09 jul 2006, 12:57

Dennis, heb je wel gelijk in. Mooi voorbeeld zoals ik het bedoelde. Ik had gister die Brera bij met dat sky-window (raam). Dat kon je elektrisch dichtdoen. Reactie van m'n pa (vind auto's wel leuk maar niet meer dan dat) "zo mooi zeg, vroeger moest dat nog met de hand".

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 09 jul 2006, 13:01

Ik denk dat voor veel auto's én diens bezitters inderdaad wel geldt dat een nieuwe auto een verbetering is. Een Astra van nu is 100 keer beter dan een Astra van 10 jaar geleden.

Tom

Bericht door Tom » 09 jul 2006, 13:03

Yep terwijl zo'n sky-window heel mooi is maar eigenlijk veel gewicht en al helemaal op een plek waar je het niet wilt.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 09 jul 2006, 13:25

Waar WIJ het niet willen inderdaad, omdat we daardoor op autofora zijn gebrainwashed, maar 99,9% van de mensen merkt echt geen verschil in dagelijkse praktijk (ik ook niet).

Hielke

Bericht door Hielke » 09 jul 2006, 13:32

Je moet maar zo denken: Zolang de eigenaar z'n Sky Window BETER vindt dan is alles koek en sopie :wink:

M@rcel

Bericht door M@rcel » 09 jul 2006, 13:41

Laat ik het e34/e60 verhaal eventjes vanuit mjn vakgebied bekijken.

Beenruimte achterin 0-1 (e34's werden amper als directieauto gebruikt, e60 beter als e-klasse)
Verlichting 0-2 (xenon, bochtverlichting, extra felle remlichten bij noodstop, maar ook de standaard halogeenlampen doen het erg goed)
Voorstoelen 0-2 (stand blijft gelijk, is natuurlijk heel persoonlijk)
Achterbank 1-2 (Achterbank in een e60 staat teveel naar achteren gekanteld, om ook weer meer ruimte te ontwikkelen)
Motorisch 1-3 (lijkt me een duidelijke zaak)
Verbruik 1-4 (idem)
Onderhoudsintervallen 1-5 (25.000 km is nu normaal)
Botsveiligheid 1-6
Windgeruis 1-7
Standaard audio 1-8
Electronische hulpmiddelen 2-9 (beiden een punt. Een voordeel als je ze niet hebt...je kan goed aanvoelen wanneer je de limiet van de auto bereikt. Aan de andere kant...ze kunnen ook veel leed voorkomen)
Rechtuitstabiliteit 2-10 (De rust op hogere snelheden is veel beter geworden. Zeker als de de auto van zijn run flats afhaalt. Rij voor de gein eens op een natte slechte snelweg met een e34 of e60. Er zit gewoon veel meer rust in de e60)
Airco regeling 2-11 (als de de boel één keer doorhebt, dan is het gewoon heel goed in te stellen. Ook voor de passagier achterin)
Betrouwbaarheid 5-11 (3 punten voor de e34. De e60 stelt me op dit gebied behoorlijk teleur.)

@Dennis
Die mechanische grip waar je het over had.....is dat niet voor een groot deel terug te voeren naar de run-flat banden?
Toen ik die eronder had, was ik ook een beetje huiverig nadat ik bij langzame scherpe snelwegbochten (bepaalde verkeerspleinen) de auto ook op de één of andere manier raar aan vond voelen. Beetje stuiterig en regelmatig gripverlies.

Hielke

Bericht door Hielke » 09 jul 2006, 14:16

Marcel,

Van de 14 punten die je opnoemt scoort een trein op 12 punten beter dan welk model 5-serie ook. Dat je in een trein de chauffeur er gratis bijkrijgt is dan mooi meegenomen want hij kan zich dan aan onbenullige bijkomstigheden als stuurprecisie, balans, remvermogen, veercomfort etc. etc., kortom al de zaken die een auto van een trein doet verschillen, wijden. Dat de machinist met zaken als besturing en balans snel klaar is doet er dan gelukkig weinig toe :lol:

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 09 jul 2006, 14:54

Het ligt volledig aan je eigen voorkeuren welke wagen wint. Stel ik zou mijn E30 en E24 maar dan beide in nieuwstaat naast hun huidige equivalenten zetten, dan weet ik wel welke wagen ik kies. Het enige nadeel aan oudere wagens is dat ze niet nieuw meer zijn, maar mochten ze nog van de band rollen zou ik anyday voor het oudje gaan ook al kostten ze bijna hetzelfde. Nou zal ik eerlijk toegeven dat de E30 wel een E36 2.8(of E90 3.0 turbo) :-)) motor had mogen hebben en ook diens stuurhuis(c.a. 4 omwentelingen is gewoon een rare keus geweest), maar verder is het gewoon een wagen die zijn gelijke tegenwoordig niet kent. Ok, in een niet prachtige verpakking misschien, maar dan nog is het niet hetzelfde pure gevoel. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de E24, maar daar is het stuurhuis wèl ok en de verpakking van de nieuwe is ook wel te pruimen. Bovendien is die met gelijkwaardige motor(de 630i) niet eens zwaarder.

Kortom: de wagens van toen met de motoren van nu en ik ben blij. Kunnen de milieufreaks ook tevreden zijn. En aangezien motoren wèl lichter geworden zijn wordt het lightweight/high-power feest alleen maar groter.

*En hij zag dat het goed was*

M@rcel

Bericht door M@rcel » 09 jul 2006, 23:11

Hielke schreef:Marcel,

Van de 14 punten die je opnoemt scoort een trein op 12 punten beter dan welk model 5-serie ook. Dat je in een trein de chauffeur er gratis bijkrijgt is dan mooi meegenomen want hij kan zich dan aan onbenullige bijkomstigheden als stuurprecisie, balans, remvermogen, veercomfort etc. etc., kortom al de zaken die een auto van een trein doet verschillen, wijden. Dat de machinist met zaken als besturing en balans snel klaar is doet er dan gelukkig weinig toe :lol:
Gelukkig worden de kwaliteiten van een auto op meer punten dan alleen weggedrag afgerekend. Ik heb vele tonnen aan km's in dit soort auto's moeten werken...ik kan je verzekeren dat voor mijn vakgebied een e60 meer voldoet dan een e39/e34/e28. Zowel voor de bestuurder als zijn passagier.

Hielke

Bericht door Hielke » 09 jul 2006, 23:35

Er valt verder ook geen speld tussen te krijgen Marcel. Je definitie van een goede auto is gebaseerd op comfort en veiligheid en in dat geval kun je niet anders concluderen dan dat je gedaan hebt. Ik zeg alleen dat er in dat geval dan alternatieve vormen van transport zijn die de auto concurrentie aan kunnen doen.

Andre

Bericht door Andre » 10 jul 2006, 00:31

Met hielke eens.

Ik zou wel gek wezen om een dure E60 of audi te kopen voor 80 procent dure file km s. Als je veilig en comfortabel van a naar b moet dan zijn er wel goedkopere alternatieven en daar bedoel ik niet alleen de trein mee. Pak een luxe skoda wat boeit het. Ik heb alleen nog geld over voor leuk sportief sturende auto s. Dom vervoer moet zo weinig mogelijk kosten. Maar ja als de ziekte status door je bloed giert rij je die domme km dus het liefst in een dure leaser. Not me. Als ik nou met een mercedes naar een klant rij of met een luxe passat skoda citroen whatever boeie. Het is nederland op de snelwegen en meeste B wegen toch allemaal karrespoor. Hier 80, 80 prachtig, Wanneer u voorbij filtst flitsen wij terug. Graag een zuinige non turbo diesel graag voor de domme km s. Bij bmw is de best verkopende auto de 320d. Wat een achterlijke garnalen die mensen. Weggegooid geld naar een bak status. Voor veel minder rij je ook comfortabel naar je klant. Maar ik zal hier wel uitzondering op de regel zijn.

RVV

Bericht door RVV » 10 jul 2006, 00:49

Achtelijke garnalen LOL

M@rcel

Bericht door M@rcel » 10 jul 2006, 10:47

Hielke schreef:Er valt verder ook geen speld tussen te krijgen Marcel. Je definitie van een goede auto is gebaseerd op comfort en veiligheid en in dat geval kun je niet anders concluderen dan dat je gedaan hebt. Ik zeg alleen dat er in dat geval dan alternatieve vormen van transport zijn die de auto concurrentie aan kunnen doen.
Mijn defenitie is helemaal niet alleen gebaseerd op comfort en veiligheid. Voor mij zijn zaken als een goed onderstel, strakke besturing en rijgedrag onder extreme omstandigheden minstens net zo belangrijk. Het totaalplaatje moet kloppen, en is misschien voor mij nog belangrijker dan voor jou. Het is namelijk mijn broodwinning (misschien voorbarig...want ik weet niet wat jij in het dagelijkse leven doet).

Ik doe minimaal 80.000 km's per jaar in zo'n auto. Als ik dat alleen in file's zou doen...dan zat ik 24 uur per dag achter het stuur. Nu scheelt dat niet veel.. :wink: , maar ik kan je verklappen dat als de meeste medeburgers op kantoor zitten, slapen of voor de buis zitten....ik dus op de weg zit.

Hielke

Bericht door Hielke » 10 jul 2006, 10:53

Ok,

maar dan had je in je vergelijk die zaken ook mee moeten laten wegen.

Andre

Bericht door Andre » 10 jul 2006, 10:55

Marcel maar een E60 heeft niks met sportief rijgedrag te maken. Mooie luxe skoda is net zo "sportief" een kost een bult knaken minder.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 10 jul 2006, 13:57

Andre schreef:Marcel maar een E60 heeft niks met sportief rijgedrag te maken. Mooie luxe skoda is net zo "sportief" een kost een bult knaken minder.
Kijk Andre,

Jij hebt al veel in de autosport gedaan. Ik ben dus de laatste die jouw gaat uitleggen wat een sportieve auto is.
Sportief rijgedrag is relatief. In vergelijking met een M3 is mijn 525d maar een slappe boot, maar als ik ga kijken in het segment van de 525d....dan kom ik dus op auto's uit als de A6 2.7 tdi, E280 CDI, 300C CRD, Thesis JTD, 607 2.7 HDI, S-Type 2.7 D etc....dan kan je toch niet anders dan vaststellen dat uit dat rijtje de e60 het meeste biedt wat ik in een auto zoek. Ik heb ze echt allemaal wekenlang gereden.
Als jij verklaart dat een Skoda net zo sportief rijdt als een e60...zeg ik...jij hebt maar een hele eenzijdige benadering van wat BMW rijden inhoudt.

Veel leden op dit forum, maar ook dat ander forum...denken vaak dat zij als enige een BMW op waarde weten te schatten. Hoe vaak kom je wel niet uitspraken tegen als...116i rijders lopen te pochen over RWD, maar hebben er geen benul van als het er op aan komt hoe hier je voordeel uit kan halen.
Een 320d rijder is niet goed bij zijn hoofd...want een Octavia biedt veel meer van alles voor zijn geld.
BMW rijden is niet alleen dwars door Friesland gaan. Is ook niet alleen de snelste zijn en is zeker ook niet alles of niets.
Voor meeste eigenaren is een BMW rijden daadwerkelijk 'Freude am Fahren'. Hoe zij dat dan beleven...is niet aan ons om daarover te oordelen.

Maar we gaan voorbij aan de discussie mbt beter dan z'n voorganger. Een e34 stond op een bepaalde manier in de markt...de e39 deed dat en met de e60 is dat in hoofdlijnen niets anders. Mijn ervaring is dat het wel degelijk iedere keer een stapje hoger op de ladder was. Aan de andere kant...de concurentie zit niet stil...en die komen steeds meer in de buurt met goede alternatieven.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 10 jul 2006, 14:39

Voor meeste eigenaren is een BMW rijden daadwerkelijk 'Freude am Fahren'. Hoe zij dat dan beleven...is niet aan ons om daarover te oordelen.

Eens! De mensen voor wie ik heb gereden als chauffeur, rijden allemaal ook graag zelf. Ze vinden een 525d gewoon een heel lekker sturende auto en dat kan ik alleen maar be-amen, net als Marcel.

Erg kortzichtig om ze dan opeens in een Skoda te proppen. Een Skoda is gewoon GEEN vergelijkbare auto. Als je normaal met de trein gaat, dan hoef je niet per sé een E60. Maar als je 70.000 kilometer per jaar rijdt/gereden wordt, dan heb je gewoon een stel eisen, die vervolgens binnen een bepaald (lease)budget vallen en je betaalt ook nog eens een som bijtelling, dus men wil dan wel wat knaps, omdat ze het gevoel hebben dat ze er zelf aan meebetalen. Dan kom je vaak bij de auto's uit die Marcel net noemde. Een Skoda Superb is vanwege zijn afschrijving e.d. gewoon niet interessant in de lease. En Skoda dealers zijn sukkels (tenminste, die ene die ik ken, de rest scheer ik gemakshalve over 1 kam om Dutch uit de kast te lokken, hehehe).

En ik heb met 116i kopers meegereden. Die vinden zo'n auto "veel lekkerder sturen, dan mijn huidige auto, veel meer rust en lekker direct". Dat zijn echt geen fanatieke stuurders, maar kennelijk hechten ze er toch waarde aan. Dat moeten we echt niet vergeten. Voor de E60 rijders geldt precies hetzelfde.

Tristan

Bericht door Tristan » 10 jul 2006, 15:40

Niet onvriendelijk bedoelt, maar waarom draait het nou altijd weer om BMW's. Als er vergelijken of voorbeelden gemaakt moeten worden, wordt het Beierse automerk er altijd bijgehaald.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 10 jul 2006, 15:45

Hoe zou dat toch komen................Blijkbaar zijn er meer mensen die vinden dat "Freude am Fahren" geen inhoudsloze marketings kretologie is.

Plaats reactie