BMW M alleen turbo's

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.

BMW M turbo only? En nu..

Fantastisch! Turbo is de toekomst en M weet prima waar ze mee bezig zijn. Heb er vertrouwen in!
11
16%
Sta zeker open voor turbo. Zien graag waar M mee komt.
16
23%
Jammer, maar het is niet anders. Misschien overtuigen ze mij in de toekomst. Voorlopig haak ik af.
29
41%
Doodzonde, hier komt geen turbo op de oprit. Dan maar oude meuk of een ander sportief merk met atmosferische motoren.
14
20%

Totaal aantal stemmen: 70

Ravin ///M

Re: BMW M alleen turbo's

Bericht door Ravin ///M » 15 jul 2009, 23:50

Ik ben gek op de kick van een turbo... maar dan wel liefst een biturbo zonder lag.

Ik rij eigenlijk al sinds 1997 voornamelijk turbo's.

puk

Bericht door puk » 15 jul 2009, 23:54

Turbo,s op de diesel prima voor benzine 100% atmo zolang de voorraad strekt :clap:

Joop

Bericht door Joop » 16 jul 2009, 00:15

Tom schreef: Als Porsche met z'n Boxster straks nog de enige roadster heeft met NA techniek en een softtop, dan heb ik er geen problemen mee om een Boxster op de oprit te zetten. Dan is het dagdag met BMW en hun turbo's....
Ik kan je vast uit de droom helpen. Ook Porsche heeft toegegeven dat het speelt met de gedachte om bij de volgende generatie Boxster/Cayman over te gaan op 4 cylinder turbo-motoren. Alles voortkomend uit politieke druk om de CO2-emissies terug te dringen.

Je kunt wel halsstarrig iets willen nastreven, waar op zich niets mis mee is, maar als daarmee de het overeind houden van de bedrijvigheid in het geding komt, zal iedere fabrikant oplossingen gaan zoeken om de tent draaiende te houden.

En zoals ik net als Romo ook al schreef zal BMW zeker haar eigen draai aan het fenomeen turbo-motoren gaan geven om deze toch karakteristiek BMW te laten zijn.

Tommy

Bericht door Tommy » 16 jul 2009, 11:09

Rico schreef:Ik ga zo een uurtje sturen in de M5, gegarandeerd met smile van oor tot oor. De benzinedampen spuiten me straks de oren uit, gillen zal dat kreng tot 8250 toeren. De zweep, kreunen... En ik stap straks uit met het gevoel alsof ik een lekker wijf heb ............ Snap je, ja dat snap je met een M3.. Dat gevoel kan nooit door een turbo bij mij worden opgewekt. Toen niet, nu niet, nooit niet.
Kortom, als je wel een lekker wijf hebt, kan je gerust in een turbo of prius van huis. :P

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 16 jul 2009, 11:18

Tommy schreef:
Rico schreef:Ik ga zo een uurtje sturen in de M5, gegarandeerd met smile van oor tot oor. De benzinedampen spuiten me straks de oren uit, gillen zal dat kreng tot 8250 toeren. De zweep, kreunen... En ik stap straks uit met het gevoel alsof ik een lekker wijf heb ............ Snap je, ja dat snap je met een M3.. Dat gevoel kan nooit door een turbo bij mij worden opgewekt. Toen niet, nu niet, nooit niet.
Kortom, als je wel een lekker wijf hebt, kan je gerust in een turbo of prius van huis. :P
LOL, ik heb én 'n lekker wijf én 'n M3.

Tóch vind ik een EVO/GTR achtige met 500+ pk wel zeer top.

Shakes

Bericht door Shakes » 16 jul 2009, 11:24

Ik heb geen BMW nodig om een lekker wijf te hebben :mrgreen:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 16 jul 2009, 11:38

Somigen hebben afgetrapte BMW`s en afgetrapte wijven :mrgreen:

Robin

Bericht door Robin » 16 jul 2009, 11:52

Mijn lekkere wijf heeft net zoveel verstand van auto's als 'n koe van warm eten, ze heeft 't liefst 'n achtbaan in de tuin, dat dan weer wél, een M doesn't even come close qua beleving wat dat betreft. Ja als je 't DSC OFF knopje weet te vinden en indrukt. Anders is 'n M echt veel en veel te duur voor wat ie(niet) biedt, vind ik echt.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 16 jul 2009, 12:20

Das met de meeste auto`s zo ( of dat voor vrouwen ook geldt durf ik niet te stellen :mrgreen: )

Shakes

Bericht door Shakes » 16 jul 2009, 12:55

Ik zie wel overeenkomsten hier en daar :mrgreen:

aapje

Bericht door aapje » 16 jul 2009, 16:08

Alsof het een het ander uitsluit. Wat zijn nu de overwegingen om geen turbo te willen?

Turbolag? Daar ga je geen last van hebben bij zo'n grote cillinderinhoud.
Weinig toeren? Ligt helemaal aan de setup van de auto. Hoge toeren met turbo zijn ook zondermeer mogelijk

Ik zie persoonlijk alleen maar voordelen.. :playcar:

Robin

Bericht door Robin » 16 jul 2009, 17:14

aapje schreef:Alsof het een het ander uitsluit. Wat zijn nu de overwegingen om geen turbo te willen?

Turbolag? Daar ga je geen last van hebben bij zo'n grote cillinderinhoud.
Weinig toeren? Ligt helemaal aan de setup van de auto. Hoge toeren met turbo zijn ook zondermeer mogelijk

Ik zie persoonlijk alleen maar voordelen.. :playcar:
Behalve circuitgebruik en daaraan hangende oververhitting ben ik het wel redelijk met je eens ja.

IRL als huis tuin en keukenbak is een biturbo dikke 6/8 pits BMW(M) een heerlijkheid, en dat zeg ík, met onder m'n kont de greatest saloon on the planet(aldus verschillende carmags)...

RVV

Bericht door RVV » 16 jul 2009, 19:36

De V10 kun je met 520nm echt serieus op koppel rijden, maar het word pas echt leuk tussen de 6000 en 8250 toeren. Gezien de nieuwe M motor in de X5.. waar het feest na 6000 gewoon afgelopen is.. niet te vergelijken.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 16 jul 2009, 19:52

Doodzonde, hier komt geen turbo op de oprit. Dan maar oude meuk of een ander sportief merk met atmosferische motoren.
Ik heb al oude atmosferische meuk in de garage staan :mrgreen: Persoonlijk ben ik iemand die ouwe zooi koestert. Ik zou echt teruggrijpen op een "oer" GT3 o.i.d. als de tijd daar is. Turbo's zijn o.k. in rally kanonnen, diesels en iconen als de 911 Turbo. Dus juist met turbo lag :banaan: Beleving wil je!

Als je een lineaire vermogens afgifte wilt dan kun je net zo goed een elektromotor nemen :whistle:

romo

Bericht door romo » 16 jul 2009, 20:16

Rico schreef:De V10 kun je met 520nm echt serieus op koppel rijden, maar het word pas echt leuk tussen de 6000 en 8250 toeren. Gezien de nieuwe M motor in de X5.. waar het feest na 6000 gewoon afgelopen is.. niet te vergelijken.

Aangezien het max koppel van 520 Nm pas bij een late 6100 RPM beschikbaar is ben ik het deze stelling niet geheel eens.
De M3 met een koppel van 400NM komt vrij bij 3900RPM, zie de grafieken ter vergelijking. Waarom wordt het vanaf 6000 RPM leuk? Omdat je PK`s krijgt, maar het koppel neemt af................
Als je eerder PK`s krijgt met ook nog een berg meer koppel (turbo dus) is het eerder leuk, daar lijkt me niets mis mee.

Alle M modellen zijn geen koppel wonders, ze zijn gemaakt om te trappen, niet meer, niet minder.
Laag in de toeren gedragen deze karren zich als "gewone" 4 dan wel 5 liter motoren, de winst zit hem in de hoge RPM.

Robin verwoordt het prima IMHO

Afbeelding

Afbeelding

RVV

Bericht door RVV » 16 jul 2009, 20:22

Romo ik rij op gevoel niet op grafiekjes :wink: Natuurlijk weet ik waar de winst ligt, dat schrijf ik ook.. maar zoals je al schrijft.. normaal rijden ze als gewone 4 en 5 liter motoren op koppel.. sinds waneer is dat weinig ?

Punt is dat ik dat op koppel rijden niks aan vind. Of het nou door een dikke 5 liter V10 word gedaan of een .35i achtig iets.. desnoods een diesel van mijn part... ik vind toeren lekker.. en ja reken maar dat ik die benut van de M5.

romo

Bericht door romo » 16 jul 2009, 20:36

Ik begrijp je volledig Rico.

Het zijn 2 concepten van motoren bouw met ieder voor en nadelen.

Dat de M "relatief" koppelarm is ( ze hadden er veel meer uit kunnen halen) heeft IMHO te maken met het licht houden van de aandrijflijn

Een normale dikke 5 liter draait nauwelijks meer dan 6100RPM en het max koppel komt dan al bij een veel lagere RPM. Dat wil ik er maar mee zeggen. Dus een een M5 echt op koppel rijden vind ik niet helemaal kloppen. Dat ding is gemaakt om RPM`s te draaien, dat is het karakter, dat is genetisch bepaald voor dit blok.

Toeren maken is lekker, zeker, ik weet wat het is ( bijna allemaal karren gereden die 8K RPM of meer aan konden), maar het is ook niet altijd toepasbaar/praktisch.
Vanmiddag trapte ik hem even vol op de staart na een stoplicht, 500m verder ging ik de bebouwde kom in, waar ik na fors in de ankers te zijn gegaan met 55 km/h binnen kwam. Ik zag overal weer verschrikte gezichten.....................niet dat daar wakker van lig, maar je kan niet altijd en overal knallen met het ding.

RVV

Bericht door RVV » 16 jul 2009, 20:44

Romo al eens met de V10 gereden ? Is toch nog wel een verschilletje met de V8 hoor. Vooral als het om dat koppel rijden gaat. Maar genoeg geluld over koppel, we willen toeren.. gillen.. en nog eens gillen.. :mrgreen:

romo

Bericht door romo » 16 jul 2009, 20:58

Ik heb er nooit mee gereden, maar het is uiteraard evident dat het verschil er is, het zou wat zijn als het niet zo was :mrgreen:

Idd, gillen met het kreng ( nu het nog kan).................................. :mrgreen:

Erik K.

Bericht door Erik K. » 16 jul 2009, 20:59

romo schreef:Alle M modellen zijn geen koppel wonders, ze zijn gemaakt om te trappen, niet meer, niet minder.
Niet helemaal mee eens, persoonlijk vind ik de M3 e36 3.2 een behoorlijk netjes koppelverloop hebben en ook nog eens een behoorlijk koppel.
350Nm@3200tpm tot zo'n 6000tpm en bij 2000tpm al 320Nm. En vergeet koppelbeul e39 M5 niet 500Nm bij 3800 én al 480Nm bij 2000tpm.

romo

Bericht door romo » 16 jul 2009, 21:08

Erik K. schreef:
romo schreef:Alle M modellen zijn geen koppel wonders, ze zijn gemaakt om te trappen, niet meer, niet minder.
Niet helemaal mee eens, persoonlijk vind ik de M3 e36 3.2 een behoorlijk netjes koppelverloop hebben en ook nog eens een behoorlijk koppel.
350Nm@3200tpm tot zo'n 6000tpm en bij 2000tpm al 320Nm. En vergeet koppelbeul e39 M5 niet 500Nm bij 3800 én al 480Nm bij 2000tpm.
"relatief" had ik vermeld.............................

Bij de E39 5 L V8 met 500 NM en een 5 L V10 met 520 Nm kan je direct zien dat het volume per cilinder een enorme invloed op het max koppel bij een gegeven RPM heeft.

markk

Bericht door markk » 16 jul 2009, 22:33

Turbo's hebben hun eigen beleving die heel heftig kan zijn. Een heftig/plotselinge klap in de rug kan heel veel beleving geven. Zowel turbo benzine als turbo diesel.
Ook zijn die dingen heerlijk schakellui op koppel te rijden zolang je maar in het werkbare gebied van de turbo blijft. Kan geen atmo tegen op.

Atmo motoren hebben een hele andere beleving. Niet een plotselinge heftige klap maar het actieve. Schakelen, gillen, janken, gaan.

Beide vind ik lekker en beide hebben voor/nadelen. Ik vind een atmo blok in een WRC-replica (EVO, Impreza, Delta Integrale, etc.) niet passen. Ook vind ik een turbo in een pure sportauto (Ferrari, Porsche, BMW M) die gebouwd is om op de mm te sturen niet echt passen.

Verder geef ik persoonlijk, maar dat is een smaak kwestie, de voorkeur op de lange termijn aan atmo motoren. Ik rijd er bewuster mee. Bewuster en actiever hard en bewuster rustig comfortabel. Met een turbo ben ik echt altijd aan het knallen (ook turbo diesels) en dat wordt gewoon vervelend als daily driver.

///M zal best lekkere turbo's neerzetten met weinig lag, een breed toerenbereik en nog relatief hoogtoerig. Ben ik van overtuigd maar IMHO blijft het een stukje ///M historie die verlochend wordt. Voor mij worden ze in ieder geval minder "speciaal" en uniek en dus minder aantrekkelijk.

Mark.

romo

Bericht door romo » 16 jul 2009, 22:39

Das het goede antwoord Markk, eigenlijk wil ik ze beide :mrgreen:

Francisco

Bericht door Francisco » 17 jul 2009, 10:23

Doodzonde. Want dat betekend dat er steeds minder merken de kunst van een ras atmo gaan verlaten. Whats next? Honda stopt met VTEC. Ferrari met turbo's?

BMW was de enige "normale" autofabrikant die rasechte sportmotoren (hoog toerig) in zijn saloons en coupe's stopte. Motors waar Ferrari zich niet voor zou schamen.

Turbo geweld is leuk, maar dan meot het ook echt geweld zijn al a EVO's ed. Dat lineaire is toch saai? En denk aan de geluidsbeleving die je mist. Zie gtr vs M5. Ik weet wat ik liever hoor.

wjn

Bericht door wjn » 17 jul 2009, 12:56

" Turbo is de toekomst "

Realistisch gezien dan, energie gebruiken die anders verloren gaat.

Plaats reactie