invloed velgen op rijgedrag
- Tim N
Re: invloed velgen op rijgedrag
Van zwaarder sturen merk ik nog weinig, offset is dus 13mm per kant verbreed.
Voelt wel scherper aan maar dat kan psychisch zijn natuurlijk.
Nerveus bij hard remmen heb ik iig geen last van.
Voelt wel scherper aan maar dat kan psychisch zijn natuurlijk.
Nerveus bij hard remmen heb ik iig geen last van.
-
Wat ik iig wel weet is dat 't minder goed is voor je lagers....
- Damir Vukovic
Ok en je draagt die kracht dus over via een dun rubber ringetje dat continue in een andere richting vervormt en de complete afschuifkracht opneemt.Bert ///M3 schreef: Een wielbout zou ideaal alleen op spanning belast moeten zijn, niet op afschuifkracht. Doordat het wiel op de naaf zit bereik je dat ook. Ga je dus met een te groot naafgat rijden dan ga je je wielboutenook een afschuifbelasting geven, dan zijn ze opeens veel minder sterk als normaal.

Dat kan ik me niet helemaal voorstellen.. maar ik laat me graag overtuigen door goede argumenten.
Edit: Volgens mij verzorgen de wielbouten een klemkracht en is het de klemkracht die vervolgens alle krachten afhandelt. Het hele krachtafhandelingsverhaal via de naaf lijkt mij voor 99% een marketingverhaal. Dat is alleen mogelijk met een klempassing, waarna je van zijn levensdagen het wiel niet meer los zou krijgen, problemen krijgt met verschillen in uitzetcoefficienten etc.
Een 10mm bout op 70Nm aanhaalmoment (meestal is 100Nm voorgeschreven) levert een klemkracht van pak em beet 3000kg. Een beetje auto heeft 4 van die dingen, goed voor 12000kg. De statische frictiecoefficient van staal op staal is ca 0.7 dus je mobiliseert alleen al via statische wrijving ongeveer 8500kg oftewel 85kN.. Lijkt me voldoende. Zeker als je weet dat de meeste auto's 5 bouten tellen onder een hoger aanhaalmoment. Zit je als snel op 200kN
- Damir Vukovic
Ter vergelijk: een beetje zuiger krijgt klappen voor zijn kiezen van maximaal 50kN
-
Centreerringen zijn een hulp bij het monteren van de wielen. Of dacht iemand soms dat een plastiq rondje al die krachten kan verdragen? Wielen centreren op de wielbouten en niet op de astap.
- frankv
dat is dus ook niet de bedoeling...Damir Vukovic schreef:Bert ///M3 schreef: Ok en je draagt die kracht dus over via een dun rubber ringetje dat continue in een andere richting vervormt en de complete afschuifkracht opneemt.![]()
misschien kloppen je berekeningen wel, ik heb even geen zin om mijn stijfheid en sterke boeken e.d. er bij te halen, maar er komen bij mij alleen wielen op die passen zonder spacers en plastic ringetjes
je moet overigens wel uitgaan van de dynamische en stootbelasting van een wiel, niet de statische, en je wilt niet dat niet je wielen 1mm uit het centrum raken als je een richel meeneemt
misschien kun je die belasting nog even uitrekenen...
- Bert ///M3
Idd die centreerrand op de naaf is gewoon staal en er horen wielen op die gewoon normaal passen. Die tolerantie is niet heel groot, de naaf is bij mij volgens mij 72,50mm en de wielen zijn 72,56-72,60mm, daar zit maar heel weinig tussen dus. Je mag volgens BMW bijvoorbeeld ook geen spoorverbreders gebruiken zonder die centreerrand.
Ik heb daar ook wel eens eea aan zitten rekenen met treksterktes etc en die lijken bizar hoog. Maar toch heb ik al meerdere malen afgebroken wielen gezien, 1x doordat de bouten gewoon afbraken en oa 1 keer doordat een spacer het begaf. Dus lijkt mij dat die dynamische krachten toch wel ardig hoog zijn (of het was gewoon oude troep
)
Ik heb daar ook wel eens eea aan zitten rekenen met treksterktes etc en die lijken bizar hoog. Maar toch heb ik al meerdere malen afgebroken wielen gezien, 1x doordat de bouten gewoon afbraken en oa 1 keer doordat een spacer het begaf. Dus lijkt mij dat die dynamische krachten toch wel ardig hoog zijn (of het was gewoon oude troep

- Damir Vukovic
Even kijken.. hoeft niet moeilijk te zijn.
F = 85kN-200kN
Mwiel = 7kg? - 10kg?
Mband = 9kg - 11.5kg
Mt = 16.0 - 21.5kg
Toegestane versnelling is dan
1-> 85kN/16.0kg = 5312 m/s^2 (541G)
2-> 200kN/21.5kg = 9302m/s^2 (948G)
Ik weet niet of jullie enig gevoel hebben bij die getallen, maar ze zijn vrij groot zeg maar.
Een niet perfect passend wiel (dus geen pers/klem passing) zou radiale slijtagepatronen achterlaten op de naaf en en de vlakke kant van de hub/het wiel.. No way dat dat gebeurt, want de handel centreert gewoon ouderwets op het conische gedeelte van de wielmoeren/bouten.
Afgebroken wielen hebben niks te maken met gebrek aan spacers. De wielmoeren worden te hard (gaat vloeien) of niet hard genoeg aangedraaid. In sommige gevallen krijg je dan een onregelmatige verdeling van de klemspanning waardoor de hub kan gaan buigen (veelal bij lichtgewicht constructies). Kwestie van je bouten altijd op het juiste aanhaalmoment zetten.
2 minuten googlen:
http://www.maximummotorsports.com/index ... r_tech.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Enig idee wat de krachten opneemt in een 3-delig wiel? Zijn dat ook die paar boutjes op afschuiving?
F = 85kN-200kN
Mwiel = 7kg? - 10kg?
Mband = 9kg - 11.5kg
Mt = 16.0 - 21.5kg
Toegestane versnelling is dan
1-> 85kN/16.0kg = 5312 m/s^2 (541G)
2-> 200kN/21.5kg = 9302m/s^2 (948G)
Ik weet niet of jullie enig gevoel hebben bij die getallen, maar ze zijn vrij groot zeg maar.
Een niet perfect passend wiel (dus geen pers/klem passing) zou radiale slijtagepatronen achterlaten op de naaf en en de vlakke kant van de hub/het wiel.. No way dat dat gebeurt, want de handel centreert gewoon ouderwets op het conische gedeelte van de wielmoeren/bouten.
Afgebroken wielen hebben niks te maken met gebrek aan spacers. De wielmoeren worden te hard (gaat vloeien) of niet hard genoeg aangedraaid. In sommige gevallen krijg je dan een onregelmatige verdeling van de klemspanning waardoor de hub kan gaan buigen (veelal bij lichtgewicht constructies). Kwestie van je bouten altijd op het juiste aanhaalmoment zetten.
2 minuten googlen:
http://www.maximummotorsports.com/index ... r_tech.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Enig idee wat de krachten opneemt in een 3-delig wiel? Zijn dat ook die paar boutjes op afschuiving?
- Bert ///M3
Klopt idd die getallen. Na 12 uur nightshift leek die eerste berekening net zo logisch als 1 + 1 = 34 maar ik moest er even helder over nadenken
Ik rekende volgens mij niet met die wrijvingscoeff. van staal toen ik het destijds even uitrekende
Dat van die bouten geloof ik ook wel idd, is ook 1 van de redenen dat ik die van mij meteen vervangen heb voor studs, je bent dan niet met oude troep van anderen aan het kloten waarvan je niet weet wat er mee gebeurd is. Met alles in 1 keer nieuw weet je wel zeker dat ze nooit te hard aangetrokken zijn

Dat van die bouten geloof ik ook wel idd, is ook 1 van de redenen dat ik die van mij meteen vervangen heb voor studs, je bent dan niet met oude troep van anderen aan het kloten waarvan je niet weet wat er mee gebeurd is. Met alles in 1 keer nieuw weet je wel zeker dat ze nooit te hard aangetrokken zijn