Bericht
door RonV » 28 jun 2009, 10:43
Hi - een paar gedachtes die misschien helpen.
Interessant probleem - de Hamcar gedachte achter de luchtkoeler turbomotor in een GT3 koets komt voort uit kosten- en betrouwbaarheidsoverwegingen (de oude Belcar): Porsche beveelt aan om de GT3 motor (of latere cup motoren) niet meer dan 40 race-uren te gebruiken voordat revisie noodzakelijk is (kosten varieren een beetje met wie dat doet). Dan is het interessanter om een *standaard* 993 biturbo -motor te gebruiken, want die hebben een vergelijkbaar vermogen, maar een veel langer levensduur tussen revisies, en dat drukt uiteindelijk de kosten.
Dat was de theorie - ik ken inmiddels een 4-tal van dit soort auto's (996 koets variant, biturbo-motor), en de verleiding is vaak groot om de motor niet standaard te houden (andere turbo's, DTA oid), en met 1.3 bar oid te gaan rijden, omdat dat die leuke 750+ pk oplevert, en een heel grote duw in de rug. Als het mogelijk is, zou ik de maker vragen de auto eens goed op te zetten, en te kijken of je hem betrouwbaar kan krijgen. Dan is het echt een projectiel, en kan je je op rijden concentreren. Ik zou de turbo's inderdaad niet erg ver ophogen (1 bar is prima), tenzij je benzine van beter kwaliteit kan gebruiken (106 oid, of een mengsel met xyleen/tolueen) - uitlaatgastemperatuur kan zo hoog worden dat je smeltverschijnselen krijgt.
Omruilen voor een 996 lijkt aantrekkelijk, maar die auto's zijn niet echt heel nieuw meer, en de vroegere auto's hadden verschijnselen met de bak (werd te heet in race-condities), en aandrijflijn (dat laatste ondervond iemand in de ADPCR - sloeg vast op recht stuk op CPZ).
Rijden met een turbo of atmosferische motor - kwestie van smaak. We hebben zelf met een 3 liter 944, en een turbo 944 gereden. De turbo was sneller (veel), maar ook kwa motor moeilijker in de hand te houden (erg veel hitte in de motor, uitlaatgastemperatuur van soms boven de 1000 graden). Ook kwam de turbo bruut in bij plm 4000 rpm (laat dus): als je de auto niet kende, stond je dan in een bocht achterstevoren, maar met ervaring, kon je daar prima mee spelen. Rijden is wennen aan de motorkarakteristiek, maar dat kan best wel. Als je van een BMW komt, is het ook wel wennen aan de rij-eigenschappen van een Porsche - misschien handig om - als het allemaal heel blijft - eens met iemand te praten die zo'n ding racet?
PS Op Spa komt het vermogen wel tot zijn recht - als je de Radillon oprijdt, heb je aktijd vermogen tekort....
mvg
Ron Verheijen