Sturen; trekken of duwen?

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Dennis Cavallino

Re: Sturen; trekken of duwen?

Bericht door Dennis Cavallino » 23 jun 2009, 12:19

Een Mx5 vind ik ook veel lekkerder sturen dan een BMW.

Een BMW heeft daarentegen wel veel castor doorgaans, waardoor je inderdaad je stuurwiel automatisch in de middenstand kunt laten komen zonder handen. :) Je moet echter wel meer 'hoepelen' zoals wij dat noemen. Ik zie veel BMW drifters met 1 hand(palm) driften. Wij noemen dat bordenwassers. Net als mensen die op die manier inparkeren. :)
Het werkt wel, maar mooi is anders. En bij 'onverwachte' reacties van je auto ben je de controle snel kwijt.

Ik zal nog even wat filmpjes zoeken. Ik ken 'n hele mooie, maar kan 'm nu even niet vinden op youtube.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 23 jun 2009, 12:24

Dennis Cavallino schreef:Met overpakken bedoel ik trouwens, dat je met je handen kruislings over elkaar gaat en als een soort 'deze vuist op deze vuist en zo klim ik naar boven' manier aan 't sturen bent. Ik heb mezelf dat helemaal afgeleerd, want 't werkt niet als 't gaat om nauwkeurigheid. Een rijschool let er niet op, vinden ze bij 't CBR niet belangrijk... :cry:
Mij rijinstructeur was erg verbaasd dat ik dat niet deed, hij was nog niet veel leerlingen tegengekomen die hij het niet moest afleren.

wjn

Bericht door wjn » 24 jun 2009, 09:46

N.a.v. dit topic heb ik er wel op zitten letten, stukje dijkje gepakt en zo ;)

Opvallend: Ik stuur voornamelijk met links, rechts is vrij voor andere dingen indien nodig (schakelen en zo). Dus duwen én trekken. Overpakken oid is in 99 van de gevallen niet nodig, want met een halve slag naar links of rechts red je alle normale bochten makkelijk.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 01 jul 2009, 22:21

wjn schreef:N.a.v. dit topic heb ik er wel op zitten letten, stukje dijkje gepakt en zo ;)

Opvallend: Ik stuur voornamelijk met links, rechts is vrij voor andere dingen indien nodig (schakelen en zo). Dus duwen én trekken. Overpakken oid is in 99 van de gevallen niet nodig, want met een halve slag naar links of rechts red je alle normale bochten makkelijk.

Dat kan niet helemaal kloppen IMHO, het overpakken that is. Dat is namelijk geheel afhankelijk van de snelheid en het soort bocht dat je moet maken.
Langzaam rijden, bij een haakse bocht ( logisch uiteraard) dan moet ik echt wel overpakken, ik denk ieder ander ook.
Knal je flink door met mooi snelle bochten, dan is daar geen sprake van, dat kan/moet met een beetje stuuruitslag. ( met gevoel dus)

Kortom; op lage snelheid, stadsverkeer, stuur ik meer trekkend, op hoge snelheid is het meer duwend................................

( ik heb het deze week uitgebreid getest, want ik had er niet zo maar een antwoord op)

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 02 jul 2009, 06:40

romo schreef: Dat kan niet helemaal kloppen IMHO, het overpakken that is. Dat is namelijk geheel afhankelijk van de snelheid en het soort bocht dat je moet maken.
Langzaam rijden, bij een haakse bocht ( logisch uiteraard) dan moet ik echt wel overpakken, ik denk ieder ander ook.
Ik ben, wat de jongens van TopGear noemen; een wheelshuffler.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 02 jul 2009, 15:10

Ik heb van de week weer geprobeerd om over te pakken bij het sturen op een kleine rotonde en met inparkeren. Damn wat voelt dat fout en is 't lelijk om te zien. Dan nog liever bordenwassen (handpalm op 't stuur en draaien maar, liefst met 1 hand op de pook, rofl).

RJay

Bericht door RJay » 03 jul 2009, 18:29

Bordewassen betrap ik mezelf steeds vaker op sinds ik voor 't werk stad en land af reis met een kubusbus danwel bestelbusje dan wel stationwagen :bag:

wjn

Bericht door wjn » 04 jul 2009, 10:35

@Romo

Bedoel ik ook, parkeren en erg haakse bochten zijn de uitzonderingen, normalerwijze is overpakken niet nodig. Zal ook wel per auto verschillend zijn.

allen

Bericht door allen » 04 jul 2009, 12:09

Op een verkeersplein hoef ik niet over te pakken. Ik begrijp verder niet wat het probleem is met overpakken bij het inparkeren. Is het een foute techniek zodat je je auto of die van een medebestuurder ermee kan afschrijven of is het gewoon een 'style issue'? :bag:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 08 jul 2009, 11:49

Combi van beide. Al zal 't qua schade bijna altijd wel goed gaan. Lelijk blijft 't altijd.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 10 jul 2009, 07:26

Ik betrap mezelf soms op de eigenaardigheid dat ik voor de bocht mijn handen al zo plaats dat ik ze in de bocht op kwart voor drie heb.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 10 jul 2009, 11:09

hehe, heb ik ook wel.

Ben de laatste 2 weken een beetje aan het expirimenteren met overpakken. Voelt raar in het begin maar kan niet zeggen dat het per se slecht bevalt :) . Na de vakantie maar eens een keer het transferiumterrein op om kort te draaien en te slalommen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 10 jul 2009, 13:25

Geelhoed schreef:Ik betrap mezelf soms op de eigenaardigheid dat ik voor de bocht mijn handen al zo plaats dat ik ze in de bocht op kwart voor drie heb.
Dat doe ik ook vaak hoor. Hans Deen doet 't ook. Maar wel daarna meteen de doorgeef techniek.

Aanvulling op mijn bovenstaande post @ Allen: Overpakken kun je prima op lage snelheid, maar in een noodgeval raak je in de knoop met je handen, vooral bij tankslappers en onverwachtse reacties van je auto. Met de doorgeeftechniek en altijd 2 handjes op 't stuur, zal je minder in de problemen komen en meer controle over een oncontroleerbare auto houden.

Plaats reactie