Ik ben er ook nog naar aan het kijken maar heb je hiervoor al wat ervaring met een aanhanger voor nodig? (De enige ervaring die ik heb is met een aanhanger van 2 bij 1 2x per jaar het tuin afval naar de stort brengen...Paskal Morriën schreef:Heb het 1,5 jr geleden gehaald en was toen 500€ kwijt.
9- 12u rijden
12 - 13u eten
13 -14u rijden en daarna examen en klaar ben je
Afgelopen weekend weer nuttig gebruiktDe 540 mag overigens 2 ton trekken dus daar kun je wel wat achter hangen
![]()
Trekken met rijbewijs B
- peer
Re: Trekken met rijbewijs B
- Kasteel
Eigenlijk niet, meeste mensen met een beetje normale motoriek kunnen het zonder problemen halenpeer schreef: Ik ben er ook nog naar aan het kijken maar heb je hiervoor al wat ervaring met een aanhanger voor nodig? (De enige ervaring die ik heb is met een aanhanger van 2 bij 1 2x per jaar het tuin afval naar de stort brengen...

Komt me bekend voor, zo ging het ook met de Impreza op de aanhanger achter een Astra 1.4 16v; 80 alles oke en vanaf 81 stond er in de binnen spiegel een Impreza de banden te warmenDennis Cavallino schreef:
Het was een noodgeval en 't pakte goed uit, anders waren we er direct mee gestopt. 80 ging prima, 81 was te hard.
Voor herhaling vatbaar? Neuh.

-
- Auto: M3P, 130i
Binnenkort verhuizen.
Met mijn B rijbewijs kan ik legaal met een E90 330i een geremde aanhanger incl. laadvermogen trekken van max. 1455Kg (ledig gewicht 330i).
Als ik dan kijk naar http://www.boedelbak.nl/types_en_prijzen/, dan mag ik dus maar 1000Kg vervoeren in Boedelbak type C?
Hoe controleerd de politie daar op? Nemen ze je mee naar een weegbrug?
Met mijn B rijbewijs kan ik legaal met een E90 330i een geremde aanhanger incl. laadvermogen trekken van max. 1455Kg (ledig gewicht 330i).
Als ik dan kijk naar http://www.boedelbak.nl/types_en_prijzen/, dan mag ik dus maar 1000Kg vervoeren in Boedelbak type C?
Hoe controleerd de politie daar op? Nemen ze je mee naar een weegbrug?
- Arthur
- Auto: Nr.51
Het is ledig gewicht plus het laadvermogen van je 330i. Dan het gewicht en laadvermogen van de aanhanger en dit totaal mag niet boven de 3,5 ton uitkomen. Heb me met m'n Mondeo daar ook in vergist. Mag 1800kg trekken. Weegt 1475kg en mag 800kg in. Zit je al op 2275kg. Dus mag er maar een aanhanger achter die inclusief laadvermogen 1225kg weegt. En ik dacht altijd dat ik t/m 1475kg mocht...
Edit: even naar een 330i gekeken en die mag het wel. Daar kom je op 2 ton inclusief laadvermogen. Houd je 1500kg over en je mag niet boven je gewicht van de auto uitkomen. Dus die 1455kg kun je legaal trekken.
Edit2: en dat was je vraag ook nog niet eens
Geen id hoe ze dat controleren, weegbrug lijkt me dan wel aan de orde.
Edit: even naar een 330i gekeken en die mag het wel. Daar kom je op 2 ton inclusief laadvermogen. Houd je 1500kg over en je mag niet boven je gewicht van de auto uitkomen. Dus die 1455kg kun je legaal trekken.
Edit2: en dat was je vraag ook nog niet eens

- Joy
Laadvermogen van de auto blijft buiten beschouwing. Het gaat om het ledig gewicht van de auto en de totale max. aangegeven massa van de aanhanger. Dus in dit geval mag je een aanhanger van maximaal 1455 kg trekken (leeggewicht + opgegeven laadvermogen mag dus niet boven 1455 kilo komen). Aanhanger C van Boedelbak heeft maar 320 kilo laadvermogen. Dus dat is ook alles wat je dan kunt laden.
- richardk
de vrouw haar audi mag 2100kg trekken volgens kenteken, ideaal
-
- Auto: M3P, 130i
Duidelijk. Bedankt heren.
Conclusie; met de 330i icm Boedelbak C (of soortgenoot) kan ik legaal verhuizen.
@ Joy,
Andere optie:
ledig gewicht van de auto + de totale max. massa van de aanhanger.
330i (1455Kg) + Boedelbak E (1600Kg) = <3500Kg. Dus die mag ik ook trekken?
Is wat groter, dus minder ritten.

Conclusie; met de 330i icm Boedelbak C (of soortgenoot) kan ik legaal verhuizen.
@ Joy,
Andere optie:
ledig gewicht van de auto + de totale max. massa van de aanhanger.
330i (1455Kg) + Boedelbak E (1600Kg) = <3500Kg. Dus die mag ik ook trekken?
Is wat groter, dus minder ritten.
- Joy
Nee want dan is de totale maximum massa van aanhanger E hoger dan dat je auto weegt. Je zit vast aan die 1455 kilo.
- Arthur
http://www.cbr.nl/pdf/Aanhangwagens%20e ... rekken.pdfJoy schreef:Laadvermogen van de auto blijft buiten beschouwing. Het gaat om het ledig gewicht van de auto en de totale max. aangegeven massa van de aanhanger. Dus in dit geval mag je een aanhanger van maximaal 1455 kg trekken (leeggewicht + opgegeven laadvermogen mag dus niet boven 1455 kilo komen). Aanhanger C van Boedelbak heeft maar 320 kilo laadvermogen. Dus dat is ook alles wat je dan kunt laden.
Kijk maar naar "punt 2" en bij "voorbeelden". Ook het laadvermogen van de auto speelt mee.
- Arthur
Plus dat hij 545kg aan laadvermogen heeft, dan zit je op 2ton plus die 1600kg is meer dan 3,5ton en mag het dus ook niet.Joy schreef:Nee want dan is de totale maximum massa van aanhanger E hoger dan dat je auto weegt. Je zit vast aan die 1455 kilo.
Je mag sowieso niet meer dan het ledige gewicht van je auto trekken. En niet boven de 3,5ton uitkomen. En dan speelt wel degelijk je laadvermogen mee.
- Joy
Ok dat punt over laadvermogen van het trekkende voertuig had ik over het hoofd gezien, bedankt voor de link 

- Arthur
Weet ik ook pas sinds een paar weken. Iemand maakte me erop attent. Heb al illegaal een caravan getrokken een paar keer. E is toch wel handig, denk ik nu.
- Joy
Ik let daar ook nooit op omdat ik toch een E-rijbewijs heb. Maar inderdaad met B is het toch even rekenen geblazen. Eigenlijk kun je alleen maar enkelasser aanhangertjes rijden met B. Vanaf 2 assen is het vrijwel altijd 2000 kilo laadvermogen.
- InjectTheVenom
Ok ik lees dus dat de 1 €200 en de ander €400 betaald heeft voor een dagcursus BE.. zit er werkelijk zo veel verschil in? Voor die €200 ga ik ook maar een keer mijn BE in 1 dag halen, kan altijd wel een keer van pas komen.
- Sjoerd MP BMW
Een zal incl examen en ander excl examen zijn...
Ik ben blij dat ik dit meteen gedaan heb. Opgevoed tussen tractoren dus was al wat gewend.
Rijbewijs BE
Dankzij de paardenmeisjes.

Ik ben blij dat ik dit meteen gedaan heb. Opgevoed tussen tractoren dus was al wat gewend.
Rijbewijs BE
Dankzij de paardenmeisjes.
- dvh
Erhm..Trekken met rijbewijs B

- Sjoerd MP BMW
Mijn vriendin heeft alleen B...dvh schreef:Erhm..Trekken met rijbewijs B![]()

Toch mag ze dan diverse dingen trekken hoorSjoerd MP BMW schreef:Mijn vriendin heeft alleen B...dvh schreef:Erhm..Trekken met rijbewijs B![]()

Zonder rijbewijs ook overigens hoor

- Oscar29
liever met rijbewijs, weet ik zeker dat ze minstens 18 is 

- G Kolkman
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Misschien dat de regelgeving verandert is? Want ik kan me echt he-le-maal niks herinneren vanuit de theorielessen uit die tijd (8 jaar geleden) dat er gesproken werd over het laadvermogen van auto's.Joy schreef:Ik let daar ook nooit op omdat ik toch een E-rijbewijs heb. Maar inderdaad met B is het toch even rekenen geblazen. Eigenlijk kun je alleen maar enkelasser aanhangertjes rijden met B. Vanaf 2 assen is het vrijwel altijd 2000 kilo laadvermogen.
Zelf ook maar eens met BE bezig. Zou best eens een probleem kunnen worden (aangezien ik van nature niet het nieuwe rijden toepas, noch een navi gebruik).
- InjectTheVenom
En jij vraagt je niet af hoe ze dat rijbewijs gehaald heeft, zal ze toch oefening voor nodig gehad hebben als ze het met 18 gelijk wil halenOscar29 schreef:liever met rijbewijs, weet ik zeker dat ze minstens 18 is

Met BE kijken zze naar andere dingen hoorG Kolkman schreef:Misschien dat de regelgeving verandert is? Want ik kan me echt he-le-maal niks herinneren vanuit de theorielessen uit die tijd (8 jaar geleden) dat er gesproken werd over het laadvermogen van auto's.Joy schreef:Ik let daar ook nooit op omdat ik toch een E-rijbewijs heb. Maar inderdaad met B is het toch even rekenen geblazen. Eigenlijk kun je alleen maar enkelasser aanhangertjes rijden met B. Vanaf 2 assen is het vrijwel altijd 2000 kilo laadvermogen.
Zelf ook maar eens met BE bezig. Zou best eens een probleem kunnen worden (aangezien ik van nature niet het nieuwe rijden toepas, noch een navi gebruik).

Spiegelen, hoe je een bocht neemt met de aanhanger, achteruitrijden.
Bochtje achteruit, rechte lijn achteruit, ze weten ook wel dat mensen die al jaren rijden, heel anders rijden, is geen enkel probleem als je normaal doet en kan je be binnen een dag halen.
- Bert ///M3
Nieuwe rijden doen ze niet aan inderdaad.
Maar waar ik het steeds mee opliep is te hard rijden volgens hun
(wat volgens mij wel mee viel)
1 van die examinators had zelfs een auto voor de DNRT E30 Cup, nog wat tips etc gegeven en alsnog zakken op te hard rijden in hun ogen lol.
Maar waar ik het steeds mee opliep is te hard rijden volgens hun

1 van die examinators had zelfs een auto voor de DNRT E30 Cup, nog wat tips etc gegeven en alsnog zakken op te hard rijden in hun ogen lol.
- peer
Ik heb ondertussen ook mijn rijbewijs BE gehaald maar dan verdeeld over een week.
dag 1: 3 uurtjes les leren achteruit rijden, aanhanger controleren, afkoppelen en lading vastzetten enz en natuurlijk rondrijden.
dag 2: 3 uurtjes les leren achteruit inparkeren en rondrijdenrijden.
dag 3: 2 uurtjes les en daarna examen.
Tijdens het examen wordt ook gekeken naar je normale rij gedrag en je kunt daar ook op zakken maar dat komt zelden voor. Ik moest nog wel even uitleggen hoe je de olie van een auto moet pijlen
De rijschool heeft hiervoor een slagings percentage van 90% (volgens de rijschool zelf)
dag 1: 3 uurtjes les leren achteruit rijden, aanhanger controleren, afkoppelen en lading vastzetten enz en natuurlijk rondrijden.
Tijdens het examen wordt ook gekeken naar je normale rij gedrag en je kunt daar ook op zakken maar dat komt zelden voor. Ik moest nog wel even uitleggen hoe je de olie van een auto moet pijlen

De rijschool heeft hiervoor een slagings percentage van 90% (volgens de rijschool zelf)
- Paskal
- Auto: meerdere
Nice! Ik heb destijds gekozen voor een dagcursus zodat ik in één dagje klaar was. Denk dat iedereen met een beetje auto-gevoel het eenvoudig haalt met zo'n dagcursus. Als voorbereiding zou je natuurlijk vooraf een paar uurtjes zo'n kleine aanhanger kunnen huren om daar wat mee te gaan oefenen. Daarna valt het met zo'n tandemasser alleen maar mee want da's een stuk makkelijker te sturen.peer schreef:Ik heb ondertussen ook mijn rijbewijs BE gehaald maar dan verdeeld over een week.