Het gaat dealers blijkbaar toch nog niet slecht genoeg

Dit is ons algemene autoforum.
Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Re: Het gaat dealers blijkbaar toch nog niet slecht genoeg

Bericht door Robin » 18 apr 2009, 10:22

Nou ja, ik moet bij de Albert Heijn gewoon wachten, bij de bakker, tandarts, bij de Vodafone, bij de Dixons. Bij ons wordt men ook gewoon op hun beurt geholpen, soms gaat 't wat hectisch, maar at the end of the day is iedere klant even 'belangrijk' als de andere. De kassa moet rinkelen, en als 'n klant 't daarmee niet eens is(reparatie duurt te lang/korting zus en zo) gaat ie maar naar 'n ander, EN BELANGRIJK ces't le ton qui fait la musique, dus de toon waarop je iets wil bereiken en dat gaat echt veel beter op 'n vriendelijke dan 'n minder vriendelijke manier....

Snipe

Bericht door Snipe » 18 apr 2009, 10:33

Robin schreef:Nou ja, ik moet bij de Albert Heijn gewoon wachten, bij de bakker, tandarts, bij de Vodafone, bij de Dixons. Bij ons wordt men ook gewoon op hun beurt geholpen
Naam en adres erbij graag, dan weet NSXblabla waar 'ie weg moet blijven 8)

NSXRS

Bericht door NSXRS » 18 apr 2009, 10:49

Goed lezen blijkt voor sommige mensen een lastige taak.
Dan was nl gelijk duidelijk geweest dat mijn irritatie zich richtte op het gebrek aan dienstverlening /klantonvriendelijkheid door de werkplaats.

Maar toch eerst omdat dit blijkbaar ook bleef hangen, eerst even mijn mening over kortingen:
Als er 15% korting wordt verleend bij een marge van 25-35% dan zie ik niet in wat het probleem is voor de ondernemer, wordt er nog steeds gewoon aan verdiend.

Een aantal mensen proberen mij als zeikerige zure veeleisende klant af te schilderen, ik weet mij echter uitstekend te gedragen, blijf altijd netjes en eis niet, maar verzoek vriendelijk om hetgeen ik wil.

Mag ik mij als eindafnemer ineens niet meer als prijs onderhandelend handelspartner opstellen, in een branche waarvan ik weet dat het heel gebruikelijk is om kortingen op bruto prijzen te verstrekken? Als ik als garagist langskom is dit dus heel normaal, maar als particuliere klant ineens "not done"? Aparte stellingname.

Een vergelijk met de detailhandel/supermarkten, onderhandelen over prijzen daar, slaat natuurlijk helemaal nergens op, de marges daar zijn geheel anders en er wordt niet regulier aan bepaalde groepen korting verleend.

Ik begrijp dus nu dat sommige bovenstaande commentaar leveraars met een blij gezicht artikelen/diensten tegen adviesprijzen afnemen en geen probleem hebben om forse winstmarges te betalen omdat ze het ongepast vinden om prijs ter discussie te stellen. Wanneer komen zij bij mij zaken afnemen? Koffie en taart staan klaar.

Maar nogmaals: als er goed gelezen was, dan was duidelijk geweest dat mijn irritatie zich richtte op het gebrek aan dienstverlening /klantonvriendelijkheid:

Ik vraag/eis niet om DIREKT geholpen te worden, ik verzoek om een klein dringend max 5 min klusje uit te voeren en wil daar best een dag op wachten en ook voor betalen. Dat kon echter niet.

De genoemde 12 E arbeidsloon betaalde ik 15 mnd geleden elders voor dit klusje. Gezien de uitleg nu dat dit toch echt wel stevig tijd ging kosten, echt geen 5 min klusje was, doet mij concluderen dat indien uitgevoerd, er vrijwel zeker fors meer voor zou zijn gerekend, anders was nl. de benodigde tijd verklaring nogal onzinnig geweest en dat vind ik dus oplichting.

wjn

Bericht door wjn » 18 apr 2009, 11:16

Jan Visser schreef:
wjn schreef:Op onderdelen zit 30 - 40% marge, als je dat weet is het toch ook logisch dat je wat korting vraagt.

Als je er zo over denkt, vraag je dan bij de supermarkt ook om korting? Zit ook marge op.....

Die marge zit er op zodat bedrijven ook wat kunnen verdienen..........
Je krijgt toch ook korting bij de supermarkt, jij niet dan?

En ook daar wordt je belazerd, check maar eens de fabrikant van merk artikelen en eigen artikelen, zelfde soort produkt uiteraard. Komt vaak van dezelfde fabrikant met veel prijsverschil, toch wordt er op beide verdiend.

wjn

Bericht door wjn » 18 apr 2009, 11:23

Mike Spanjersbergh schreef:Dat vind ik onzin Wjn, omdat er marge op zit moet je maar korting krijgen? :lol: .
Gewoon betalen wat er gevraagd word en niet om korting gaan bedelen bij onderdelen die je besteld anders moet je ze maar ergens bestellen waar je het wel goedkoper krijgt.
Ik snap heus wel dat er verdient mag worden, maar moet wel realistisch blijven**. Mensen (klanten) worden steeds slimmer, daar moet je als bedrijf op inspelen. Het is niet anders, zeker in deze tijd niet. Doe je dat niet, dan heb je op lange termijn een probleem.

** Goede voorbeelden zijn olie en banden.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 18 apr 2009, 11:23

Tja misschien las ik 't niet goed, maar je schrijfstijl was niet echt positief en wat ik al riep :Ces't le ton qui fait la musique.
NSXRS schreef: Ik begrijp dus nu dat sommige bovenstaande commentaar leveraars met een blij gezicht artikelen/diensten tegen adviesprijzen afnemen en geen probleem hebben om forse winstmarges te betalen omdat ze het ongepast vinden om prijs ter discussie te stellen. Wanneer komen zij bij mij zaken afnemen? Koffie en taart staan klaar.

Ik vraag/eis niet om DIREKT geholpen te worden, ik verzoek om een klein dringend max 5 min klusje uit te voeren en wil daar best een dag op wachten en ook voor betalen. Dat kon echter niet.

De genoemde 12 E arbeidsloon betaalde ik 15 mnd geleden elders voor dit klusje. Gezien de uitleg nu dat dit toch echt wel stevig tijd ging kosten, echt geen 5 min klusje was, doet mij concluderen dat indien uitgevoerd, er vrijwel zeker fors meer voor zou zijn gerekend, anders was nl. de benodigde tijd verklaring nogal onzinnig geweest en dat vind ik dus oplichting.
Forse winstmarges/dringend/oplichting. Ik vind het wat overdreven allemaal, neem me niet kwalijk. Als jij(niet zozeer jij als persoon) een ander de winst niet gunt ben je zelf die winst ook niet waard.

En hoe klantonvriendelijk deden ze? Waren ze kortaf, nors, niet voor rede vatbaar, weetikveel?

In wat voor vak ben jij zelf werkzaam en als wat? Heb je personeel bijvoorbeeld. Werk jij met particulieren of business to business oid?

ErikS

Bericht door ErikS » 18 apr 2009, 11:29

Wat een bullshit.
Werken allemaal vóór een baas zeker? (Edit; degene die overal korting denken te krijgen)

Er moet al hard genoeg gewerkt worden om al dat PERSONEEL te kunnen betalen.
De stellingen dat er wel wat van die marge af kan is dus reinste BULLSHIT!

Er moet toch ook boter op dat brood van die ondernemer. Winstmarges zijn er niet voor niks.

RVV

Bericht door RVV » 18 apr 2009, 11:33

NSXRS schreef:
Dus bel ik naar de Ford aan de Mercuriusweg in Den Haag waar ik altijd kwam
Ik: hebben jullie deze delen en krijg ik nog steeds zoals vroeger korting (omdat het inmiddels een andere bedrijvengroep is)
Zij: delen hebben we, maar nee, korting is niet meer bespreekbaar.............. Ik: OK dan haal ik het wel ergens anders MET korting!
Zij: OK mijnheer
:?

Bel met de Ford aan de Lammerschans in Leiden:
Ik: hebben jullie de onderdelen en is korting OK?
Zij: geen probleem mijnheer
Ik: OK leg maar klaar........vraagje: omdat deze delen in elkaar geperst moeten worden, kan de werkplaats dat even doen en klaarleggen? (dat kostte mij bij Ford Den Haag in het verleden 12E dus moet snel te doen zijn)
Zij: moet U daarvoor even met de werkplaats verbinden
Werkplaats: ach mijnheer, lastige klus, wij druk druk, over 2 weken hebben we mogelijk tijd!!!!!!
Ik: maar dat is toch zo gebeurd en het spul ligt uit elkaar, dus moet weer rijdend gemaakt worden....
Werkplaats: ja dat denkt iedereen, maar kost echt wel wat tijd, is niet zomaar gebeurd, is lastig, over 2 weken......
Ik: pleurt maar op dan (in wat nettere bewoordingen), doe ik het zelf wel :evil:
Werkplaats: is niet zo makkelijk hoor, weet wat u gaat doen

Dus ik de delen maar bij magazijn opgehaald en daarmee naar de dorpsgarage gegaan, die stonden ook verstomd toen ze hoorden dat de Ford doodleuk had gezegd dat ze over 2 weken pas tijd hadden...

Daar doos met lagerpers passtukken gepakt, onderdelen pasten wat lastig in de hydr. pers, dus maar het bij de passtukken set ook voorziene opspan draadeind gepakt en met de hand eens proberen: in de bankschroef -delen in volgorde op het draadeind -moer erop en schroeven maar.......... was dus in 2 minuten gebeurd en klaar!

Hier zakt dus echt mijn broek van af, van zulke merkdealers, arrogante eikels die denken dat de klant gek is en 0 service verlenen.
Ik zal dus NOOIT bij die Forddealer in Leiden iets laten repareren en ook iedereen afraden, onderdelenverkoop was netjes, maar de werkplaats daar snapt dus helemaal niets van service.
....
Rene ik snap wel enigzins je frustratie..

Maar bovenstaand in het rood en blauw ga je gewoon in de fout.. Ten eerste stel je min of meer die Ford dealer in Haag je onrechtmatig behandeld omdat je geen korting krijgt (zie smiley)

Verder minder belangrijk..

De Ford dealer in Leiden zet je gewoon compleet voor schut.. omdat 1 persoon aan de telefoon je niet een bevredigend antwoord geeft.. Je zet een compleet dealerschap neer als een incompetente organisatie door iedereen op het internet die dealer af te raden.. en dat omdat 1 persoon aan de telefoon niet datgene zegt wat de andere persoon graag aan de telefoon wil horen..

Je snapt toch ergens wel dat dit veel te ver gaat ???

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 18 apr 2009, 13:09

Ik schat in dat het gaat om de manier waarop men een klant te woord staat maar het verhaal laat dit niet helemaal zien. Als je in persoon aan de balie komt dan maakt dit vaak ook een hele andere indruk en misschien had de werkplaats receptie het wel druk, weet jij veel. Ik heb bij een dealer gewerkt en je weet niet hoe vaak er een beroep op service wordt gedaan door mensen die geen vaste klant zijn onder het motto van "als je me nu helpt dan wordt ik misschien wel klant"...tuurlijk joh :wink: Natuurlijk heb je er altijd eikels bij maar meestal valt en staat het met de manier van benaderen. Nogmaals, via de telefoon is niet de manier als het gaat om een niet standaard verzoek imho tenzij je echt vaste klant bent.

Even in het algemeen omtrent korting: Als de marge 30% bedraagt en de klant krijgt 15% over de omzet dan blijft er aan marge minder over dan dat de klant aan korting krijgt (100% inkoop, 30% marge en 15% korting over 130% = 19,5% over het totaal => blijft 10,5% marge over). Iets wat men zich vaak niet realiseert bij "maar" 15% korting :hmmm:

Luco

Bericht door Luco » 18 apr 2009, 16:01

Marges hebben ze overal, als je ergens korting op zou moeten vragen is het wel kleding, daar is de gebruikelijke marge tussen de 100% en 400%.
Maar vergeet niet dat van die marge wel alles af moet.
Maar ja kortzichtig als sommige zijn willen ze alleen korting, als ze bij mij om korting vragen dan komt er 10% bij, laat eerst maar zien dat je een goede klant bent, dan krijg je vanzelf korting, is mijn ervaring.

Snipe

Bericht door Snipe » 18 apr 2009, 16:12

NSRXS schreef: Bel met de Ford aan de Lammerschans in Leiden:
Ik: hebben jullie de onderdelen en is korting OK?
Zij: geen probleem mijnheer[...]
Hier zakt dus echt mijn broek van af, van zulke merkdealers, arrogante eikels die denken dat de klant gek is en 0 service verlenen.
Ik zal dus NOOIT bij die Forddealer in Leiden iets laten repareren en ook iedereen afraden....
Dit is toch gewoon een raar verhaal?
Rico schreef: De Ford dealer in Leiden zet je gewoon compleet voor schut.. omdat 1 persoon aan de telefoon je niet een bevredigend antwoord geeft.. Je zet een compleet dealerschap neer als een incompetente organisatie door iedereen op het internet die dealer af te raden.. en dat omdat 1 persoon aan de telefoon niet datgene zegt wat de andere persoon graag aan de telefoon wil horen..

Je snapt toch ergens wel dat dit veel te ver gaat ???
En dan betreft het ook nog de Forddealer die zo vriendelijk is om een wildvreemde die telefonisch wat onderdelen bestelt korting te geven omdat hij lid zou zijn van een club.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 18 apr 2009, 20:34

Robin schreef: Met stroop vang je meer vliegen dan met azijn. Ik ben ZELF 'n supermakkelijke klant, dat heeft mij heel erg geholpen door de jaren(niet zeuren, krijg je zelf ook goede service terug)
Touché! Ik ben zelf ook een vrij makkelijke klant en weet dondersgoed dat ik af en toe teveel betaal. Maar het gebeurd toch met regelmaat dat een vaste leverancier nét even dat klusje voor niks doet "oh dat kan wel even tussendoor joh". En dat geld voornamelijk voor de autobranche.

Je oogst wat je zaait toch? ;)
Laatst gewijzigd door Maus335i op 18 apr 2009, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 18 apr 2009, 20:36

NSXRS schreef:Maar toch eerst omdat dit blijkbaar ook bleef hangen, eerst even mijn mening over kortingen:
Als er 15% korting wordt verleend bij een marge van 25-35% dan zie ik niet in wat het probleem is voor de ondernemer, wordt er nog steeds gewoon aan verdiend.
Omdat als jij een lullige korting krijgt en dat fijn rondbazuind (goede ervaring), de vaste klanten van die dealer ook ineens dezelfde korting willen die normaal netjes de volle pond betaalde. En dan hebben we het nog niet over hoe die vaste klanten zichzelf genaaid vinden.

En dan snoei je wel in je eigen marges.

(en ja, ik ben ook fulltime ondernemer)

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 20 apr 2009, 09:28

Een particuliere eindklant geven wij nooit korting op onderdelen, collega autobedrijven wel zodat ze iets kunnen verdienen op de onderdelen.

Grappig.....omdat er marge opzit vraag je korting......

Snipe

Bericht door Snipe » 20 apr 2009, 09:36

duifjes.com schreef:Een particuliere eindklant geven wij nooit korting op onderdelen
Zelfs niet als ze lid zijn van de Capri-club?

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 20 apr 2009, 09:40

Ik heb mijn zwemdiploma A, ga je zo bellen Jacco voor wat ventieldopjes. Ik wil ze gister geleverd hebben en wil minimaal de helft van jouw marge als korting vanwege mijn zwemdiploma, anders schilder ik je af als de grootste onbetrouwbare oplichter van het internet. :twisted: :bag:

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 20 apr 2009, 09:47

Wouter je weet dat je de extra korting alleen kunt krijgen als je je strikdiploma en je Tros Radar badge kan tonen!

Snipe

Bericht door Snipe » 20 apr 2009, 10:14

Pfffffffffft, wat een werk, ik ga wel naar een andere stealer 8)

BrianV

Bericht door BrianV » 20 apr 2009, 10:23

duifjes.com schreef:Wouter je weet dat je de extra korting alleen kunt krijgen als je je strikdiploma en je Tros Radar badge kan tonen!
:roflol:

raymondw

Bericht door raymondw » 20 apr 2009, 14:55

duifjes.com schreef:Een particuliere eindklant geven wij nooit korting op onderdelen, collega autobedrijven wel zodat ze iets kunnen verdienen op de onderdelen.
Bij mijn BMW dealer krijg ik wel korting. Niet omdat ik er om gevraagd heb, maar omdat zij mij deze geven. Ik zeur niet, lever mijn bestelling aan zonder dat het hun zoek-werk kost en doe niet moeilijk over verpakkings eenheden en een iets langere levertijd. Het is een kwestie van geven en nemen. Daar staat wel een behoorlijke omzet tegenover. Ik heb jaren dat ik 4k Euro aan spare-parts uitgeef. Er zullen niet veel particuliere eindklanten zijn met een dergelijk volume.

En waarom mag je niet onderhandelen over de prijs van onderdelen? Bijna iedere consument trekt bij aankoop van een produkt aan de prijs. Doen ze in jouw showroom ook. Alleen vindt jij een klant die een auto koopt wat interessanter dan een klant die onderdelen koopt.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 20 apr 2009, 15:00

@raymond 1 euro of 10.000 euro maakt mij niet uit een klant is een klant heel simpel....ach tuurlijk geven wij wel eens een keer een beetje korting op een beurt ed. maar ik wordt alrijd moe op het getier op autobedrijven dat ze maar korting moeten geven verdienen toch wel zat etc. etc. Nu ben ik zelf een redelijk makkelijk consument als ik ergens een goed gevoel heb betaal ik het bedrag wat ze ervoor vragen bij normale aankopen.

Luco

Bericht door Luco » 20 apr 2009, 15:21

Nou duifjes, wat ben jij dan een belabberde ondernemer :mrgreen:
Je weet toch dat je ALTIJD de HOOGSTE korting moet geven
De klant is tenslotte KONING.
Dat jij dan sterft van de geelhonger, is voor de klant niet belangrijk.

Snap dat nou eens :angel:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 20 apr 2009, 15:25

raymondw schreef: En waarom mag je niet onderhandelen over de prijs van onderdelen? Bijna iedere consument trekt bij aankoop van een produkt aan de prijs. Doen ze in jouw showroom ook. Alleen vindt jij een klant die een auto koopt wat interessanter dan een klant die onderdelen koopt.
Daar gaat het ook niet om, natuurlijk mag je onderhandelen. Het gaat erom dat je zo'n dealer echter niet gaat afbranden als je die korting NIET krijgt. De korting wordt door de TS blijkbaar als vanzelfsprekendheid gezien.

allen

Bericht door allen » 20 apr 2009, 15:36

NSXRS schreef:Als er 15% korting wordt verleend bij een marge van 25-35% dan zie ik niet in wat het probleem is voor de ondernemer, wordt er nog steeds gewoon aan verdiend.

Een aantal mensen proberen mij als zeikerige zure veeleisende klant af te schilderen, ik weet mij echter uitstekend te gedragen, blijf altijd netjes en eis niet, maar verzoek vriendelijk om hetgeen ik wil.
Een beetje nadenken blijkt voor sommige mensen een lastige taak.
Jezelf ooit weleens afgevraagd wat de inkoopprijs is van een frikadel? Misschien de volgende keer bij de snackbar eens flink afdingen. De winstmarge daarop is namelijk enorm als je niet de huur, gas, electra, water, loonkosten, etc. meerekent.
:bag:

Anoniem achter de rug om, een specifiek bedrijf afzeiken op internet is niet bepaald uitstekend gedrag. Ongeacht of dit over korting of service gaat. :bag:

Niels v D

Bericht door Niels v D » 20 apr 2009, 17:44

Bedankt voor de tip Allen, maar hij werkt niet.
Ik heb net telefonisch geprobeerd een frikandel te bestellen met 45% korting, maar dat wouden ze me niet geven. Terwijl ik toch best een goede klant zou kunnen zijn..
Ik koop dus nooit meer frikandellen van Sjakie´s Snackcafé, waardeloze service..

Plaats reactie