Wetenschap zegt dat een oude auto niet slecht is voor CO2

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Marius

Re: Wetenschap zegt dat een oude auto niet slecht is voor CO2

Bericht door Marius » 05 mar 2009, 10:45

Uitbundige vegetatie icm een hoge CO2 concentratie? Ik dacht dat CO2 slecht voor het milieu was?

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 05 mar 2009, 11:26

Slecht? Het is de 'zuurstof' van de flora en als het niet te erg wordt heeft de fauna er weinig last van. Enige nadeel is dat volgens sommigen het wat aan het klimaat doet(in dit voorbeeld was het natuurlijk, dus nie zeure zeg ik dan) en het dus erg vervelend is als je niet van verandering houdt.

Is dit niet wat voor een ander draadje trouwens? Er wordt hier een heel interessant bericht ondergesneeuwd door een eindeloze discussie.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 05 mar 2009, 11:53

Marius schreef:Uitbundige vegetatie icm een hoge CO2 concentratie? Ik dacht dat CO2 slecht voor het milieu was?
Waar heb je dat waanidee opgelopen?

raymondw

Bericht door raymondw » 05 mar 2009, 13:01

Ach,

De slooppremie is een wens van de bedrijfstak om de bestaande negatieve omzet spike een iets minder stijl karakter te geven. Niets meer niets minder. Voor de politiek is het een handig instrument om hun beleid kracht bij te zetten (hoe zinnig of onzinnig dat ook is).

Energieverbruik is niet beperkt tot het gebruik van een auto. Dertig jaar geleden had een gezin gemm. 1 TV, 1 radio, geen Airco, geen vaatwasser, geen WII, geen PC, geen internet, geen tuinverlichting, geen mobiele telefoon. Het gebruik en de productie van al die dingen kosten ook energie. Tegenwoordig heeft elk huisgezin wel meerdere PC's die dagelijks om welke reden dan ook vele uren aanstaan. Een vaatwasser is gemeengoed en als de kinderen geen Playstation, WII of de modernste mobiele telefoon hebben zijn ze een stumper. Het moet altijd het nieuwste van het nieuwste en het snelste van het snelste zijn, anders doe je niet meer mee. Om het jaar een andere debiele telefoon (die in Verweggistan geproduceerd word), of weer de nieuwst PS variant van die noodlijdende fabrikant. Al die nerderige gadgets hebben een duurzaamheids gehalte van nul.

Daarnaast (1) En als we de overheid er zelf eens bij betrekken merk ik dat het licht bijna altijd aan is (ook al is er een mindere bezetting). (2) Zolang er tropische regenwouden verdwijnen door ontbossing (vaak verbranding). (3) zolang er geen energie-tax geheven wordt wanneer je verbruik boven een bepaalde grens uitkomt (waardoor winkels de hele dag de deuren open kunnen laten met de verwaming hoog op, hoezo CO2 uitstoot). En al die andere misstanden nog meer die ik niet zo even uit mijn hoofd bedenk:

Ze mogen mij een milieubarbaar noemen; Maar ik mij niet druk om die paar ton CO(2) die mijn oude liefhebbers auto's uitstoten bij die paar kilometers die ik er mee rijdt.

Jeroen R

Bericht door Jeroen R » 05 mar 2009, 13:54

Oke oke het gaat hier over zwavel oxide, maar goed even ter informatie over verontreinigingen in de lucht.
Volgens mij hoor ik hier geen enkele boom knuffelaar over.(milieu activist)

------------------------

Japanse vulkaan stoot gigantisch veel zwavel uit
Sinds een uitbarsting in augustus 2000 heeft de japanse vulkaan Miyakejima evenveel SO2 uitgestoten als de nederlandse economie in de afgelopen 70 jaar. In de stratosfeer transformeert het zwaveldioxide-gas in aerosolen die het zonlicht tegenhouden, hierdoor heeft het een afkoelend effect op het klimaat (Climate : Cooling).

Dat vulkanen bij een uitbarsting veel SO2 de lucht in kunnen blazen was bekend, maar de langdurige grote emissies na de uitbarsting zijn betrekkelijk nieuw. Bij elkaar was de uitstoot van de vulkaan inmiddels zo’n 18 miljard kg SO2. (NGV-GEONieuws)

Casper

Bericht door Casper » 08 mar 2009, 11:55

Geelhoed schreef:
Marius schreef:Onzin, tuurlijk draagt de mens een steentje bij maar dat we door ons toedoen 40% boven de natuurlijke concentratie slaat als een tang op....
Oh? Kijkennaar wat er miljoenen jaren geleden aan de hand was zonder daarbij de vegetatie of klimaten in ogenschouw te nemen getuigt niet van begrip van het systeem.
Afbeelding
Ik kan zo 500 plaatjes posten die juist precies het omgekeerde beweren. There are lies, damn lies, and there are statistics...

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 08 mar 2009, 12:28

Casper schreef: Ik kan zo 500 plaatjes posten die juist precies het omgekeerde beweren. There are lies, damn lies, and there are statistics...
Ik kan ook 500 plaatjes van jou posten maar die zouden niet dichter in de buurt komen van de waarheid dan die van jou. Dit is geen statistiek dit is het gemeten CO2 niveau, volgens vele verschillende onderzoeken. Feit is dat we "boven onze stand" leven. Dat ontkennen doet het wellicht goed op verjaardagsfeestjes en DF maar daar heeft de uitstraling van de aardwarmte natuurlijk schijt aan

SteV6

Bericht door SteV6 » 08 mar 2009, 15:20

Hoe verlossen we de aarde op korte termijn van 4 miljard mensen???? Betere anti-CO2 uitstootmaatregel kan ik mij niet voorstellen :bag:

Stephan

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 10 mar 2009, 13:22

Het is alleen jammer dat die straling zoveel nadelen met zich meebrengt... :sealed:

SteV6

Bericht door SteV6 » 10 mar 2009, 22:03

Nooit van virusjes gehoord Afbeelding ?

Marius

Bericht door Marius » 18 mar 2009, 12:08

http://www.aquariusage.com/index.cfm?newsid=5459&read=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 18 mar 2009, 12:17

Ah die. Betaald en opgericht door Exxon. Nu wil dat niks zeggen over de inhoud natuurlijk, maar dat de echte wetenschappers in Kopenhagen zitten misschien wel?

Marius

Bericht door Marius » 18 mar 2009, 12:24

Gelukkig worden andere meetings niet gesponsord door 'groene' regeringen....

Sponsoring zegt weinig. Mensen bezoeken toch ook artsen als ze ziek zijn, terwijl bekend is dat velen gesponsord worden door de pharmacie om bepaalde middelen voor te schrijven. Neemt niet weg dat de arts jou niet kan genezen.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 18 mar 2009, 12:40

Marius schreef: Neemt niet weg dat de arts jou niet kan genezen.
:wink: Nietjes in de aanbieding?

Of een conferentie door een universiteit of een Exxon denktank wordt georganiseerd maakt het voor mij toch anders.

Marius

Bericht door Marius » 18 mar 2009, 12:48

:D
Idd, dat moest natuurlijk 1x niet zijn :-)

Anyway, de vaardigheid van een wetenschapper verdwijnt mijns inziens niet opeens als ze verschijnen op een event dat ook gesponsord wordt door een bepaalde club. Als we die weg inslaan kunnen we het ook hebben over het lobbyen van de groene maffia bij overheden.

Oh om nog even terug te komen op het Cretaceous nu ik het topic nog eens doorlees. Je schreef dat CO2 onder de grond is verdwenen? Ik ben vrij benieuwd hoe dat proces is verlopen?

Marius

Bericht door Marius » 19 mar 2009, 09:29

http://www.spitsnieuws.nl/archives/tech ... n_vri.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Anyway, Cretaceous, hoge CO2 concentratie's die onder de grond verdwenen zijn, anyone?

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 19 mar 2009, 15:11

Deze winter was in Nederland ook koud, zegt dat wat dan?

CO2 onder de grond, ik was er niet bij maar zou dat niet iets geweest zijn van plantjes en dieren die niet door bacteria zijn afgebroken tot CO2?

Marius

Bericht door Marius » 19 mar 2009, 17:46

Als ik veel klimaatexperts mag geloven wel, omdat die vooral beweren dat het warmer wordt op deze wereld terwijl de gemiddelde temperatuur de afgelopen jaren alleen maar aan het dalen is.

Anyway, je stelde eerder dat miljoenen jaren terug kijken zonder kennis van klimaat en vegetatie in acht te nemen niet van begrip van het systeem getuigt. Zoals jij het stelt is de hoge CO2 concentratie in de genoemde periode ontstaan door verdwenen vegetatie. Dat is onjuist. De CO2 concentratie was in die periode hoog door veel tectonische verschuiving en daarmee gepaard gaande vulkanische uitbarstingen. Maw, de aarde veroorzaakte zelf een megapiek in de CO2 concentratie en de jaren daarna werd die door de vergetatie/aardbol weer afgebroken. Kortom er kunnen heftige (maar ook minder merkbare) aardse/galactiche mechanismen plaatsvinden waardoor er een CO2 piek ontstaat, die prima opgevangen wordt door de aarde zelf. In acht nemende dat de mens ook nu maar een zeer klein percentage van de jaarlijkse CO2 uitstoot produceert, is het dus niet zinnig je helemaal blind te staren op CO2.
Als we maar zorgen dat er niet teveel hout gekapt wordt......

Hans

Bericht door Hans » 19 mar 2009, 18:33

Global warming-team vast in vrieskou

Een groep Britse wetenschappers die op de Noordpool onderzoek doet naar global warming, zit vast in de vrieskou. Pogingen om voedsel bij het team te droppen zijn door het slechte weer niet geslaagd, aangezien het vliegtuig telkens niet kon opstijgen.

"Het eten is bijna op. De kou is vreselijk, onze slaapzkaken zijn bevroren", meldt expeditieleider Pen Hadow in een email. "Ons lot wordt bepaald door de weergoden." Het team vertrok op 28 februari naar de Noordpool om de dikte van het ijs te bestuderen, meldt De Telegraaf.

http://www.spitsnieuws.nl/archives/tech" onclick="window.open(this.href);return false; ... n_vri.html

:twisted:

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 22 mar 2009, 11:01

Marius schreef:Als ik veel klimaatexperts mag geloven wel, omdat die vooral beweren dat het warmer wordt op deze wereld terwijl de gemiddelde temperatuur de afgelopen jaren alleen maar aan het dalen is.
Dat is nou iets wat gewoon feitelijk te meten is.We zijn bijna een graad warmer dan in 1900. Waar haal je vandaan dat het kouder aan het worden is?
Toch niet omdat 1998 een extreem warm jaar was, en de jaren daarna dus kouder?
Zoals jij het stelt is de hoge CO2 concentratie in de genoemde periode ontstaan door verdwenen vegetatie.
Oh, dacht het niet.

Marius

Bericht door Marius » 17 nov 2009, 13:20

http://weblogs.nos.nl/klimaat/2009/11/1 ... jn-retour/" onclick="window.open(this.href);return false;

Michel P

Bericht door Michel P » 17 nov 2009, 13:58

SteV6 schreef:Hoe verlossen we de aarde op korte termijn van 4 miljard mensen???? Betere anti-CO2 uitstootmaatregel kan ik mij niet voorstellen :bag:

Stephan
Mexicaansegriep :bag:

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 17 nov 2009, 15:16

Dat bedoel ik...... :arrow:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 17 nov 2009, 15:38

Afbeelding

Plaatje uit de link van Marius.

Hier kan je "Lies, damned lies and statistics" dus mooi aan het werk zien.

Op het eerste gezicht lijkt stijging van het CO2 gehalte in dat plaatje namelijk dramatisch. Kijk je naar de schaal, dan valt op dat aan de ene kant de grafiek van CO2 verloop keurig bij 0 begint (op een andere schaal!!!). Maar aan de rechter kant bij CO2 gehalte, daar begint de grafiek bij 365 ppm en loopt op naar 385 ppm. Niet echt dramatisch dus maar door de visuele presentatie van de grafiek lijkt de stijging dus mega terwijl de getallen anders suggereren.

wjn

Bericht door wjn » 17 nov 2009, 16:14

Maar ff terug on-topic.

Zolang een 20 jaar oude Golf / BMW / Etc. minder verbruikt dan een nieuwe, is ook de CO2 uitstoot minder en is een oude auto dus beter mbt. CO2.

Dat is dan zonder rekening te houden met productie, vervoer etc. voor een nieuwe auto.

Plaats reactie