Advies gevraagd ... 206 GTI

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Knot

Re: Advies gevraagd ... 206 GTI

Bericht door Knot » 02 feb 2009, 16:11

Nils,

Mark heeft al langere tijd een 206GTI dus hij kan je er alles over vertellen. Het 2.0 16v blok doet het in een 307 redelijk vind ik maar in een 206 kom je daarentegen best vlot vooruit. Het is geen toerenmotor maar het koppelverloop is verder prima.

Het mooiste is inderdaad als de auto dik in de opties zit. Zelf heb ik een hdi quicksilver gehad, die was helemaal afgeladen, alleen het dieselblokje met 90pk was wat te tam, daar heb je bij een gti gelukkig geen last van!

Nils SCI

Bericht door Nils SCI » 02 feb 2009, 16:28

@ knot.

Wat voor pakketten zijn er bij de 206's? Of zijn de opties los verkregen bij aanschaf, hoeven niet te veel opties, alleen glazen dak is evt leuk.

Nils

Stefan R
Auto: Vakantievoertuig

Bericht door Stefan R » 02 feb 2009, 17:21

Renault Clio RS II Phase 2

Ik weet er nog wel 1 :mrgreen:

Afbeelding

107K km.

Knot

Bericht door Knot » 02 feb 2009, 17:25

Die quicksilver die ik had zat bijna alles standaard in volgens mij. Dat zal bij een GTI ook zo zijn neem ik aan. Even zoeken op het internet naar een pdf bestandje met de optielijst van de 206 toen die nog nieuw verkrijgbaar was lijkt me de beste optie.

markk

Bericht door markk » 02 feb 2009, 18:52

Jaaaa, prima topic voor mij :-)

Wij hebben de 206gti als gezinsauto en auto vd vrouw en dat bevalt PRIMA met hoofdletters. In 2000 nieuw gekocht voor net geen 40.000 guldens en alleen maar lol mee gehad. Auto staat nu begin 2009 op circa 165k km...

Lekker vlotte maar vooral ook luxe auto. Vrouwen zijn er dol op. Mooi leer / alu / alcantara van binnen, lekker aaibaar, rijdt als normale auto en is lekker sportief / snel.

Een echte GTI vind ik het niet. Onderstel kan je redelijk mee spelen maar echt gekke dingen zullen er niet gebeuren. Auto is daar te lief voor (muv van een downhill momentje op een kletsnatte nordschleiffe toen ik te hard een bocht in ging en m'n gas losliet (dom, dom, dom). Geloof me, ook dan wil een FWD heel wat meters dwars :-)

De 2.0l met 138pk is geen sportmotor. Gewoon lekker wat vermogen en koppel maar idd geen superscherpe gaspendaal reacties of iets dergelijks. Prima voor de vrouw en leuk om in het weekend mee te spelen maar geen match voor een echte GTI/fast hatchback. Daar hebben ze de RC voor gemaakt.

Qua "gearing" is het overigens wel een echte GTI. Ding loopt in vijf vrij hoog in toeren. Een zesbak zou 'em niet mistaan maar helaas. Loopt downhill met de standaard 15" velgen ook gewoon in z'n vijf de toerenbegrenser in (en de snelheidsmeter uit). Geeft als GTI/ragauto leuke insteek. Is wat minder als je met een gemiddelde snelheid van 180-200 naar Zuid-Spanje crossed aangezien die dan altijd boven de 5500rpm zit... Versnellingsbak zelf heeft wat lange slagen en houd niet van supersnel schakelen. Met een short-shift kitje mol je snel je synchomessen.

Waar moet je op letten ?

Allereerst zijn de eerste modellen uitgerust met 15" lichtmetaal. Later is 16" lichtmetaal standaard geworden en de RC wordt met 17" standaard geleverd.

Originele uitlaten zijn een drama. Nieuwe einddemper of middendemper steken en denken dat je de eerste 5 jaar klaar bent is wat naief. Niet raar staan te kijken als je na 2 a 3 jaar direct weer aan de bak kan. Oplossing is simpel. Geen originele uitlaat nemen maar iets als Sebring, Supersprint ofzo. Klinkt leuk en is beter.

Verder wil bij 2500-3000 rpm nog wel eens wat resonanties optreden. Dit is vaak de plastic afdekplaat van het blok. Wat rubberringetjes en klaar.
Ook wil het wel eens loszittende schotjes in het uitlaatspruitstuk zijn. Das duurder ;-) Zelf nooit meegemaakt, maar toch...

Ook hoor je veel van problemen met de stoelrails. Wij hebben hier idd problemen mee gehad en deze zijn onder garantie vervangen.

Problemen met elektronica en stationairloop hoor je ook veel. Zelf nooit problemen mee gehad overigens. Schijnen ook twee types te zijn. De oude (zoals die van mij) en de nieuwe met CANbus.

Verder wil wel eens roest bij het achterruit/klep optreden. Het ruit zak dan in z'n kit, snijdt in de laklaag en gaat roesten. Vorig jaar (dus na 8 jaar) begon dat bij mij en was ik het na 6 maanden zat. Ruit laten demonteren, achterklep laten ontroesten/spuiten, ruit monteren. En hoppa iets van 750 euro lichter.

En ja het blijft een Peugeot. Kortom rammelen zal het, er is geen ontkomen aan...

Nogmaals veel van bovenstaande lees je op Internet / forum (http://www.peugeot206club.nl" onclick="window.open(this.href);return false;). Ik heb last van de stoelrails, de uitlaat, een roestplek op de achterklep en een resonerende afdekplaat van het motorblok gehad. Verder niets. Gewoon elk jaar z'n standaard onderhoud en gaan. Dit standaard onderhoud is overigens zelf erg goed te doen. Remmen, vloeistoffen, olie, filters, bougies e.d. Ik doe het allemaal zelf. Kleppenstellen hoeft niet aangezien de 206gti hydrolische kleppenstoters heeft. Bij 5 jaar / 120kkm moet je wel de distributie snaar doen of laten doen maar dat is vrij normaal en ook m'n koppeling/toplager die bij 135kkm de geest gaf valt m.i. bij "normale" slijtage. Evenzo een draagarm bij 135kkm.

Gezien je omschrijving "auto voor de vrouw maar ik moet het ook leuk vinden" een ideaal ding. Zoek een nette, originele met betrouwbaar onderhoud en je hebt er een prima auto aan.

PS:
- Zonder (origineel RC) achterspoilertje vind ik een 206gti dus echt geen pan...Met WRC lookalike spoiler overigens ook niet...
- Zoek maar even op 206gti en je komt vast wel wat rij-topics van mij tegen. Elke keer dat ik echt ga sturen met dan ding ben ik mega enthousiast. Echte driving-fun zonder mega-snelheden...

Mark.

markk

Bericht door markk » 02 feb 2009, 20:29

http://as24pca.sevenval-fit.com/sevenva ... nc23t2fcb1" onclick="window.open(this.href);return false;

en

http://as24pca.sevenval-fit.com/sevenva ... mi11l2ieeu" onclick="window.open(this.href);return false;

Als die zwarte net zo netjes / origineel is als die blauwe... BRRRRRRR... mooi hoor.

Oh RC mocht niet he. Tsja geen RC zeggen maar GTI-180, zo heet ie nl. in het buitenland. 180pk per ongeluk vergeten en je hebt weer een GTI :-)

Mark.

Gino

Bericht door Gino » 02 feb 2009, 21:14

Markk:

Enig idee wat zo'n ding doet tegenover een Clio RS wat rijden betreft?

Peric

Bericht door Peric » 02 feb 2009, 21:17

Ik zou liever Suzuki rijden dan Peugeot hoor..
Wat is er mis met Suzuki? Denk een beetje ondergewaardeerd. Qua techniek best goed, gaan niet vaak kapot. Denk dat je vriendin best in een Ignis zou kunnen rijden.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 02 feb 2009, 21:52

Gino schreef:Markk:

Enig idee wat zo'n ding doet tegenover een Clio RS wat rijden betreft?
Destijds wel eens testen geweest tussen Clio RS en 206 RC, meestal kwam de Clio er beter uit, ook al was de 206 wat 'speelser'. Persoonlijk denk ik dat de GTI geen concurrent is voor de RS.

Persoonlijk lijkt het me een leuke auto voor de vrouw, leuk compleet, vlot en toch wel leuk model nog.

@ Stefan auto er nu al weer uit, er genoeg van of een andere reden? (best lang volgehouden deze overigens :P)

Edit: vind die optionele 16inch top, die RC wielen zijn net TE, tevens is idd de RC achterspoiler wel een aanrader.

Stefan R
Auto: Vakantievoertuig

Bericht door Stefan R » 03 feb 2009, 08:18

Auto hoeft er zeker niet uit, hij bevalt nog uitstekend.
Maar het is altijd leuk om weer eens verder te kijken :oops: :mrgreen:

Nils SCI

Bericht door Nils SCI » 03 feb 2009, 11:12

@ Mark .... Bedankt voor de duidelijke uitleg!! Zal het meenemen als we voor de auto gaan kijken .... zal overigens pas van de zomer worden ... hebben nog wat trips geplanned staan ... Stockholm ... Chicago ... Milaan ... daar gaan ook de nodige euries naartoe ;-) maar mocht erin de maanden daarvoor toch een interessant GTi'tje langs komen ... dan zal ik het zeker niet nalaten eerder over te gaan tot aankoop ... overigens heeft mijn vriendin gisteren een stukje gestuurd in een GTi van een bekende en ze is ook overstag :joepie:

Het liefst zou ik uiteraard een RC of een clio RS (heb ik ook al aangedragen bij de directeur) op de oprit hebben staan ... maar mijn vriendin is na 10 jaar met mij samen een te goede auto kenner om niet te zien dat het hier om een compleet andere auto gaat.

Ik hou jullie op de hoogte ...

Nils

ErikS

Bericht door ErikS » 09 feb 2009, 22:02

Ben d'r ff wezen kijken voor je toen ik 'm zag op internet:

Retestrakkie 206 XS 1.6 16v!~
Dan wel geen gti, maar scheelt niet veel:

http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... otrack.css

Nils SCI

Bericht door Nils SCI » 10 feb 2009, 09:08