E36 3.0

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
MartijnGizmo

Re: Nieuwe Ringtoy/DNRT-tool, JPS2

Bericht door MartijnGizmo » 29 jan 2009, 00:08

Slaapt er nou iemand op de achterbank van die halve 306? :lol:

Tom van H.

Bericht door Tom van H. » 29 jan 2009, 00:58

Gaaf dat het toch een m3 is geworden PP! Hebben we straks eindelijk een sub 8 minuten rijder erbij...? :D
Kom je ook in onze pitbox staan tijdens de DNRT-races?
Erg benieuwd naar je aanpassingen, weet je al wat je met remmen en onderstel gaat doen?
Paul schreef:
Aernoudt schreef:Goed bezig :) Op een natte Ring wordt het nu pas echt leuk 8)
90% van de M3 rijders kan niet eens driften.... :banaan:

Eerst maar even goed wennen PP.. want dit spul bijt terug als je hier wat te raar mee doet... weet je dan niet hoe het moet dan hang je ergens in een boompje..

Mooi ding! en have fun!!
Lol, daar zou ik niet zo bang voor zijn, als iemand kan rijden dan is het wel PP (was niet voor niets verkozen tot beste rijder na het licentieexamen ;))

Paul

Bericht door Paul » 29 jan 2009, 01:00

Doel nu niet op PP.. maar ken wel meer mensen die een aardig potje kunnen sturen... en dan toch voor het eerst in de regen met een M3 op pad gaan en die om een boom vouwen.. :beer:

Fabian

Bericht door Fabian » 29 jan 2009, 07:42

Goed bezig kerel!

Die M3 komt wel goed met jou, de rijderskwaliteiten zijn er absoluut met FWD :thumbup: Dan komt het me deze RWD zeker wel goed :D

Veel plezier ermee!!!!

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 29 jan 2009, 12:48

Ik hoopte al dat je ooit nog eens verstandig zou worden. En zie hier het resultaat!

Ben benieuwd wat je qua race setup gaat doen. Maar je laat het ons vast op de voet volgen :wink: Veel plezier ermee!

René130i

Bericht door René130i » 29 jan 2009, 16:23

Nice! Vandaar de driftdag :mrgreen:

Peric

Bericht door Peric » 29 jan 2009, 19:33

Gefeliciteerd met je aanwinst PP.. :thumbup:

Peter-Paul

Bericht door Peter-Paul » 30 jan 2009, 19:31

Tom van H. schreef:Gaaf dat het toch een m3 is geworden PP! Hebben we straks eindelijk een sub 8 minuten rijder erbij...? :D
Kom je ook in onze pitbox staan tijdens de DNRT-races?
Erg benieuwd naar je aanpassingen, weet je al wat je met remmen en onderstel gaat doen?
Paul schreef:
Aernoudt schreef:Goed bezig :) Op een natte Ring wordt het nu pas echt leuk 8)
90% van de M3 rijders kan niet eens driften.... :banaan:

Eerst maar even goed wennen PP.. want dit spul bijt terug als je hier wat te raar mee doet... weet je dan niet hoe het moet dan hang je ergens in een boompje..

Mooi ding! en have fun!!
Lol, daar zou ik niet zo bang voor zijn, als iemand kan rijden dan is het wel PP (was niet voor niets verkozen tot beste rijder na het licentieexamen ;))
Nou, ik zie mezelf niet zo 1,2,3, rondgaan op de Ring als jou Tom!! Onderstel zal waarschijnlijk een AST set via Bas zijn, en over de remmerij heb ik nog geen ei gelegd.

Zouden de standaard klauwen met CL RC6 Remblokken afdoende zijn op Zandvoort/Ring?

Joy

Bericht door Joy » 30 jan 2009, 19:37

Mooi ding Peter ! Veel plezier ermee.

De remmen zouden voldoende moeten zijn. Ik rij met die klauwen en Hawk HT10 en dit is de 1e setup die heel blijft. Bas gebruikt geloof ik standaard 325i klauwen met alleen andere blokken en schijven.

Om nog even op Paul in te haken, kwa moeilijkheidsgraad is een E36 M3 een gemoedelijke auto. Het gaat wel hard maar het is geen moeilijk beheersbare auto. Jonge gasten van net 18 jaar hebben wel eens moeite met hun zelfkennis, dat is waar, maar verder is het een prima controleerbare auto.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 30 jan 2009, 19:37

Ja op zich wel, zijn er zat die nog met standaard klauwen over CPZ rijden, ring ook.

Wat ik zelf vooral merk met AP klauwen etc is dat ze niet zo zeer meer remkracht geven maar dat ze wat constanter zijn (minder remdrukvariatie) door de stijvere constructie en dat geeft gewoon meer vertrouwen plus een betere modulatie.

Maar als jij gewoon goede vloeistof en blokken gebruikt bijvoorbeeld PFC01/RC6 dan kan je daar ook mee uit de voeten.

Word deze weer in JPS kleuren gespoten btw?

PeerH

Bericht door PeerH » 30 jan 2009, 20:16

In de titel staat wel JPS2, dus.... :mrgreen:

Peter-Paul

Bericht door Peter-Paul » 30 jan 2009, 22:15

Bert ///M3 schreef:
Mischien een klein JPS2 stickertje, als aandenken aan de fijne jaren met de 306. De auto compleet goud spuiten, en met JPS stickers voorzien zit voorlopig nog niet in het budget :D .

Auto zal voorlopig zijn eigen kleur houden, en voorzien worden van eventuele stickers. Zolang het maar geen Fast & Furious apparaat word.

Macboy

Bericht door Macboy » 31 jan 2009, 10:15

More pics please :)

Tom van H.

Bericht door Tom van H. » 31 jan 2009, 17:56

Wat betreft remmen, tja het kan best dat sommige mensen voldoende hebben aan standaard remmen maar als je echt een beetje serieus gaat knallen (en ik ken je...) ga je denk ik in de problemen komen. Ik kon op een gegeven moment zowat na elk ringweekend m'n schijven vervangen, elke keer heftige vibraties, dus toch maar besloten voor iets groters te gaan. Ik zou zeggen kijk het anders gewoon even aan, misschien heb ik wel gewoon pech gehad of rem ik verkeerd.
Volgens mij zijn er ook nog wel tussenoplossingen als je niet meteen 2-3k wil uitgeven, iets van een 3,2 of e46 erop zetten ofzo? Weet er het fijne niet van maar Bert kan je hier vast meer over vertellen.

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 31 jan 2009, 17:58

Beide passen gewoon hoor van de 3,2 zowel de E46 als het goed is :)

Steven N.

Bericht door Steven N. » 31 jan 2009, 18:19

Ik rij ook met de 3.2 setup, standaard 315x28mm schijven met CL RC6 blokken. Remt er goed en aardig constant, maar moet zeggen dat koeling wel erg belangrijk is. Op Zolder hadden ze het wel érg zwaar, maar op de Ring en Zandvoort heb je meer ruimte om te koelen. Dus de standaard remmen met andere blokken en vloeistof kan je eerst wel uitproberen. De remmen van de e46 330i passen eventueel ook, die zijn 325x25mm.

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 31 jan 2009, 19:28

Zijn wel groter maar niet Floating Steven.

Floating kan de hitte makkeijker afstaan.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 31 jan 2009, 20:21

Tom van H. schreef:Wat betreft remmen, tja het kan best dat sommige mensen voldoende hebben aan standaard remmen maar als je echt een beetje serieus gaat knallen (en ik ken je...) ga je denk ik in de problemen komen. Ik kon op een gegeven moment zowat na elk ringweekend m'n schijven vervangen, elke keer heftige vibraties, dus toch maar besloten voor iets groters te gaan. Ik zou zeggen kijk het anders gewoon even aan, misschien heb ik wel gewoon pech gehad of rem ik verkeerd.
Volgens mij zijn er ook nog wel tussenoplossingen als je niet meteen 2-3k wil uitgeven, iets van een 3,2 of e46 erop zetten ofzo? Weet er het fijne niet van maar Bert kan je hier vast meer over vertellen.
Denk niet dat het verkeerd remmen is, eerder dat de blokken toch niet up to the task waren. Ik heb met 3,2 remschijven eigenlijk nooit problemen gehad, en dat is de standaard auto ala 1500 KG :) 1 keer trillingen op de ring maar dat was mijn eigen schuld, doordat ik daar niet zo veel gereden heb rem ik nog te veel en soms slepend waardoor het te warm word. Trillingen is meestal een teken van pad deposits, door warmte. Dan moet je eigenlijk zorgen dat je of meer koeling krijgt of nog betere blokken.

wbt 325x25mm schijven van een 330i dat past volgens mij niet zomaar, dat is wel een mod voor een gewone E36 maar bij een M3 zijn de fuseestukken weer anders. Ik denk ook dat het klooien in de marge is eerlijk gezegd, die 5mm extra straal van een remschijf gaat echt niet heel veel doen. Bovendien zijn die dingen ook dunner.

Ook E46 M3 schijven passen niet zomaar volgens mij, ivm de klauwen. Er zijn wel allerlei ombouwprojectjes met 4 pots 850i klauwen, dat schijnt te passen met E46 M3 schijven. Maar dan ook denk ik voor je alles bij elkaar hebt dan ben je ook een aardig zwikkie geld verder. Plus die E46 M3 schijven zijn ook stukken duurder om te vervangen.

Wat mij wel een aardige oplossing lijkt als je toch met E46 M3 schijven wil is de UUC Alcon setup, met de huidige wisselkoers kom je op 1500 euro, alleen komen daar wel verzendkosten en nog wat importheffing overheen.

FWIW een bekende van mij uit de UK rijd ook met een E36 M3 3.0 op de ring, goede rijder, sub 8.00 tijden en die rijd met Pagid Geel, 3.2 schijven en extra koelslangen, meer niet.

Peter-Paul

Bericht door Peter-Paul » 31 jan 2009, 20:27

Bert ///M3 schreef:
Tom van H. schreef:Wat betreft remmen, tja het kan best dat sommige mensen voldoende hebben aan standaard remmen maar als je echt een beetje serieus gaat knallen (en ik ken je...) ga je denk ik in de problemen komen. Ik kon op een gegeven moment zowat na elk ringweekend m'n schijven vervangen, elke keer heftige vibraties, dus toch maar besloten voor iets groters te gaan. Ik zou zeggen kijk het anders gewoon even aan, misschien heb ik wel gewoon pech gehad of rem ik verkeerd.
Denk niet dat het verkeerd remmen is, eerder dat de blokken toch niet up to the task waren. Ik heb met 3,2 remschijven eigenlijk nooit problemen gehad, en dat is de standaard auto ala 1500 KG :) 1 keer trillingen op de ring maar dat was mijn eigen schuld, doordat ik daar niet zo veel gereden heb rem ik nog te veel en soms slepend waardoor het te warm word. Trillingen is meestal een teken van pad deposits, door warmte. Dan moet je eigenlijk zorgen dat je of meer koeling krijgt of nog betere blokken.

wbt 325x25mm schijven van een 330i dat past volgens mij niet zomaar, dat is wel een mod voor een gewone E36 maar bij een M3 zijn de fuseestukken weer anders. Ik denk ook dat het klooien in de marge is eerlijk gezegd, die 5mm extra straal van een remschijf gaat echt niet heel veel doen. Bovendien zijn die dingen ook dunner.

Ook E46 M3 schijven passen niet zomaar volgens mij, ivm de klauwen. Er zijn wel allerlei ombouwprojectjes met 4 pots 850i klauwen, dat schijnt te passen met E46 M3 schijven. Maar dan ook denk ik voor je alles bij elkaar hebt dan ben je ook een aardig zwikkie geld verder. Plus die E46 M3 schijven zijn ook stukken duurder om te vervangen.

Wat mij wel een aardige oplossing lijkt als je toch met E46 M3 schijven wil is de UUC Alcon setup, met de huidige wisselkoers kom je op 1500 euro, alleen komen daar wel verzendkosten en nog wat importheffing overheen.

FWIW een bekende van mij uit de UK rijd ook met een E36 M3 3.0 op de ring, goede rijder, sub 8.00 tijden en die rijd met Pagid Geel, 3.2 schijven en extra koelslangen, meer niet.
Zijn 3.2 remschijven + 3.0 remklauwen plug & play, of komt er meer bij kijken?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 31 jan 2009, 20:31

Nee is plug and play, passen er zo op.

Ze zijn alleen een stuk duurder als de gewone 3.0 schijven, 175 euro het stuk dacht ik.

Joy

Bericht door Joy » 31 jan 2009, 21:12

Maar ze zijn het wel waard. De 3.0 schijven zijn bij mij ook krom gegaan. De 3.2 houden het wel vol, maar idd wel een stukje prijziger.

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 31 jan 2009, 21:20

159 p/s Bert ;)

Afgelopen zomer net nieuwe schijven op de 328 gezet van een 3,2

Steven N.

Bericht door Steven N. » 31 jan 2009, 21:20

Bert ///M3 schreef:Nee is plug and play, passen er zo op.

Ze zijn alleen een stuk duurder als de gewone 3.0 schijven, 175 euro het stuk dacht ik.
Ik heb ook de fusee stukken van de M3 3.2 gemonteerd of maakt dit in princiepe geen verschil? Schijven zijn inderdaad 175e per stuk, maar zelfs na hevig gloeien op Zolder is alles nog in perfecte staat! Denk zeker dat je daar eerst genoeg aan hebt.

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 31 jan 2009, 21:28

Dan moet je schijven via van Veggel bestellen hier in dorp :P

Daar heb je ze voor €159,- per stuk :)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 31 jan 2009, 21:48

Steven Nauta schreef:
Bert ///M3 schreef:Nee is plug and play, passen er zo op.

Ik heb ook de fusee stukken van de M3 3.2 gemonteerd of maakt dit in princiepe geen verschil? Schijven zijn inderdaad 175e per stuk, maar zelfs na hevig gloeien op Zolder is alles nog in perfecte staat! Denk zeker dat je daar eerst genoeg aan hebt.
In de fuseestukken zit iets verschil idd, de 3.2 heeft een iets andere geometrie waarbij ze meer camber uit de fusee halen als via de shokbreker. Bij een 3.2 staat de schokbreker ook rechter op als bij een 3.0

Plaats reactie