Rijvaardigheid politie

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Casper

Re: Rijvaardigheid politie

Bericht door Casper » 16 jan 2009, 22:28

Nou, we zijn eruit :)

Dat 12 uur met hogere snelheid wil ik best geloven. Maar dan praat je waarschijnlijk over max 120 waar het overige verkeer 100 rijdt.

PeterB

Bericht door PeterB » 16 jan 2009, 22:31

Gelukkig ben ik ook al een paar jaar weg..... :D

Maar wel alle mogelijke rij-opleidingen gevolgd. ( yep, zelfs ME-chauffeur en waterwerper)

PeterB

Bericht door PeterB » 16 jan 2009, 22:33

Casper schreef:Nou, we zijn eruit :)

Dat 12 uur met hogere snelheid wil ik best geloven. Maar dan praat je waarschijnlijk over max 120 waar het overige verkeer 100 rijdt.
Tegenwoordig wel ja....

Ik heb het nog in de goeie tijd gehad. ( toen kon je nog in Friesland rechtdoor het weiland in rijden zonder gezeik, kraan bellen, auto uit het weiland en terug naar Amsterdam... )

Max V

Bericht door Max V » 17 jan 2009, 01:44

PeterB schreef:
Casper schreef:Nou, we zijn eruit :)

Tegenwoordig wel ja....

Ik heb het nog in de goeie tijd gehad. ( toen kon je nog in Friesland rechtdoor het weiland in rijden zonder gezeik, kraan bellen, auto uit het weiland en terug naar Amsterdam... )
Meneer spreekt uit ervaring :mrgreen:

E60 M5

Bericht door E60 M5 » 17 jan 2009, 21:24

Ze kunnen best wel goed keren op de weg hoor... (NOT)

Max V

Bericht door Max V » 17 jan 2009, 21:45

Wat een aap! Whahahaha zijn verdiende loon. Beetje aandacht trekken als je geen rijbewijs hebt :hosanna:

Luco

Bericht door Luco » 17 jan 2009, 22:01

Casper schreef:
Maarten Godschalk schreef:Noem me goedgelovig maar ik geloof het wel. Ik denk dat ik hier niet de enige ben die niet zo'n hoge pet op heeft van de verkeerspolitie, maar ze nemen daar heus geen totale halve zolen aan. Reken maar dat je een prima rijopleiding krijgt waar jij en ik nog heel wat van zullen leren.
Geen halve zolen? Meerdere vrienden van mij hebben het in hun bolletje gekregen en zijn inmiddels agent. Nou die verhalen...echt een zooitje daar. Je zit er echt naast :)
En de rijopleiding stelt echt niks voor. Is eigenlijk alleen bedoelt voor de mannetjes van 20 die nog nooit echt gas hebben gegeven. Dit zijn verhalen uit eerste hand, en mijns inziens stroken die ook meer met wat ik op straat zie van die figuren....
Totdat je bij de speciale eenheden komt, die krijgen wel degelijk een speciale opleiding met zeer verhhogde rijvaardigheid en hebben dan ook een onopvallende dienstwagen mee naar huis als ze oproepdienst hebben.
Maar dan hebben we het inderdaad niet meer over de verkeersagentjes, maar over speciaal opgeleide eenheden die in ander sectoren werkzaam zijn, er zijn zelfs functies bij die je maar maximaal 5 jaar mag doen.

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 17 jan 2009, 22:07

Dat klopt Luco, grote neef van me heeft dat gedaan over zo'n periode.

Hij zit nu veel in die grote zandbak onze ministers veilig rond te touren en de toko te beveiligen met nog 8 anderen :)

Max V

Bericht door Max V » 17 jan 2009, 22:11

Gezellig beroep heb je dan :P

Luco

Bericht door Luco » 17 jan 2009, 22:16

Maximus schreef:Gezellig beroep heb je dan :P
Nou voor verkeerspolitie heb ik niet zon hoge pet op, maar als ik dan dit hoor wat ze allemaal moeten doen.

Verder wordt de hele familie elke 2 jaar volledig doorgelicht, alles op tafel, financieel, dokter, ziekenhuis, kennissen, geestelijk, enz enz enz.
Soms onverwacht 6 weken weg terwijl vrouw en kinderen niet weten waar je zit.
Zo kan ik nog wel ff doorgaan.
Diep respect voor deze mensen.
Er zijn er zelfs bij die een echt dubbelleven leiden.

Max V

Bericht door Max V » 17 jan 2009, 22:18

Damn...

Als familie moet je dan ook een hoog tolerantievermogen hebben op die controlemomenten...

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 18 mar 2009, 15:44

Vandaag in het nieuws:
Politiewagens total-loss na ongeval

4 uren geleden Kumonline.comUTRECHT - Drie agenten zijn gewond geraakt nadat twee politiewagens in Utrecht frontaal op elkaar botsten.

De gewonde agenten zijn met nog onbekend letsel overgebracht naar het ziekenhuis. De agenten waren onderweg naar het bureau nadat zij een melding hadden afgehandeld.

Door nog onbekende oorzaak kwamen de twee politieauto's met elkaar in botsing. De verkeerspolitie heeft het ongeval in onderzoek.
In drie jaar tijd zijn bij ongelukken met voertuigen van de politie elf mensen omgekomen, van wie één burger. Daarnaast raakten 440 burgers en 43 agenten gewond. In totaal is bij die ongelukken voor 46 miljoen euro aan letsel- en materiële schade ontstaan.

Dat schrijft de Volkskrant woensdag op basis van cijfers over de jaren 2005 tot en met 2007. Cijfers van vorig jaar zijn er nog niet.

Agenten kunnen een speciale aanvullende rijopleiding volgen die slachtoffers moet voorkomen, maar daarvoor is weinig animo.

De Nederlandse Politiebond (NPB) sloeg eerder al alarm over de ongelukken met agenten, waarna de rijopleiding werd ingevoerd.

Van de twintigduizend dienders die in aanmerking komen volgden vorig jaar slechts twaalfhonderd de cursus, weet de krant.

Geen tijd

Dat komt niet door een gebrek aan capaciteit, er is ruimte voor het tienvoudige, maar de agenten hebben simpelweg geen tijd vanwege het personeelstekort bij de politie, zegt bestuurslid Jan-Willem van der Pol van de NPB in een reactie op Radio 1.

Van der Pol denkt dat er soms te grote risico's worden genomen bij achtervolgingen op hoge snelheid door de stad. "Je kunt je afvragen of altijd achter brommers aanjakkeren verstandig is." Hij pleit voor een mentaliteitsverandering.

Verplichting

Een verplichting van de rijopleiding zoals minister van Binnenlandse Zaken Guusje ter Horst (PvdA) overweegt, kan volgens Van der Pol helpen. Hij vreest wel dat andere taken van de politie er onder lijden als er verplicht tijd moet worden vrijgemaakt voor de cursus.

Het is voor het eerst dat de politie een totaalbeeld geeft over ongelukken met politievoertuigen. De Volkskrant heeft daarvoor een beroep gedaan op de Wet Openbaarheid van Bestuur.
Levensgevaarlijk die gasten in de buurt, goede reden om ervandoor te gaan als ze vlak achter je rijden. :police:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 18 mar 2009, 16:00

Wouter81 schreef: Levensgevaarlijk die gasten in de buurt, goede reden om ervandoor te gaan als ze vlak achter je rijden. :police:
LOL inderdaad, wat een prutsers.

HSR

Bericht door HSR » 19 mar 2009, 08:36

luco hornsveld schreef:
Maximus schreef:Gezellig beroep heb je dan :P
Nou voor verkeerspolitie heb ik niet zon hoge pet op, maar als ik dan dit hoor wat ze allemaal moeten doen.

Verder wordt de hele familie elke 2 jaar volledig doorgelicht, alles op tafel, financieel, dokter, ziekenhuis, kennissen, geestelijk, enz enz enz.
Soms onverwacht 6 weken weg terwijl vrouw en kinderen niet weten waar je zit.
Zo kan ik nog wel ff doorgaan.
Diep respect voor deze mensen.
Er zijn er zelfs bij die een echt dubbelleven leiden.
Klopt. Met name de echte speciale operatie eenheden van Nederland draaien mee in de absolute top van de wereld. Grootste prive beveiligingsbedrijf uit Amerika ( Blackwater ) schijnt zeer veel te rekruteren in Nederland, dus ex commando's, ex mariniers, ex you name it.

Ook de beste F16 piloten uit Nederland krijgen de meest uitgebreide opleiding die er zo'n beetje gegeven wordt.

Om nog maar te zwijgen over logistiek, daar heerst Nederland ook enorm in. Eigenlijk zijn wij zo beroerd nog niet! :police:

Tommy

Bericht door Tommy » 23 apr 2009, 22:17

Even een oud kalfje uit de put halen...

Voorbeeld van pak em beet kwart voor 10 vanavond op de A16. In de spiegel zie je een wit gevaarte met minimaal 170+ aankomen in een flits, zonder zwaailichten. Een Volvo V50 in politiekleuren blijkt. Totaal idioot om met 70+ snelheidsverschil in de lange bocht voor de Drechttunnel richting zuid mensen voorbij te knallen en bij het aanremmen voor een bestuurder die met 120 km/u een auto aan het inhalen was in paniek te raken.
Blijkbaar niet helemaal duideijk wat ESP doet met een auto, een hoop geslinger en geflikker van de remlichten(het leek wel een stroboscoop) en gezwalk later heeft de Volvo kunnen voorkomen dat de agenten verenigd raakten met de vangrail. Was dat nou die 12 uur plankgas rijden ofzo? In de handleiding had de agent kunnen vinden dat je rustig moet blijven sturen naar waar je naartoe wil ipv te hengelen aan het stuur en het rempedaal als panic mode te misbruiken.

Het zag er niet vertrouwenswekkend uit en ronduit bedroevend dat dit soort apen onze veiligheid moeten bewaren door ons in gevaar te brengen. Zelfs als ze zichzelf platrijden kost het ons nog tijd en geld. Tijd in de file, geld van onze belastingcenten om weer nieuwe vangrail en een nieuwe Volvo te kopen en te bestickeren.

Men heeft gelijk, het gaspedaal indrukken is niet moeilijk. De auto daarna op de weg houden als de weg ophoudt met recht te zijn... is blijkbaar nog een andere moeilijke taak.
To protect and to swerve...

Jeroen E21

Bericht door Jeroen E21 » 24 apr 2009, 00:37

De gewone Jan-met-de-pet doet het doorgaans alleen met de basistraining, een vervolg is facultatief. Maar ja een beetje Nederlander vindt zichzelf de beste chauffeur van NL dus ook uit dien hoofde zal het animo voor de vervolgtraining erg klein zijn en dat zie je ook wel met zeer grote regelmaat. Rare fratsen van de hermandad op de weg en niks voorbeeldfunctie (en dan heb ik het niet eens over snelheid, maar bijv gordels, richting aangeven, aanhanger zonder kenteken etc.).

De meeste lol heb ik overigens gehad in Amstelveen. Politiebrikje rijdt achter een Rolls en verwacht dat deze nog wel even door oranje gaat en men geeft dus gas bij... om met een mooie klap achterin de flying lady te schieten.

Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 24 apr 2009, 18:57

Dat de remlichten steeds flitsten zal de paniekfunctie wel eens geweest kunnen zijn, bij de nieuwere V50 modellen gaan de remlichten knipperen als je vol in de ankers gaat.
Was geen slimme actie van meneer agent...

Kasteel

Bericht door Kasteel » 24 apr 2009, 20:16

Misschien zijn ze wat betreft verkeer gewoon een afspiegeling van de maatschappij, ipv voorbeeld functie :P

Plaats reactie