Peric schreef:Interessant Raymond..
Ben je er in je zoektocht achtergekomen of bepaalde olieën een reinigende werking hebben? Of is dat ook marketing? Of for that matter andere, mindere olieën meer rommel laten zitten?
Volgens mij is dit voor heel veel mensen nog een erg grijs gebied..
Ik ben bezig met een samenvattend document. Deze is nog een 'work in progress' maar als deze klaar is deel ik hem wel. Desalniettemin;
De primaire taak van een motorolie is smering en koeling. Vervuiling komt door onvolledige verbranding; elke motor heeft zeker bij een koude start dat de benzine tegen de cylinderwanden aan condenseert en zich met de motorolie vermengt. Daarnaast heb je resten van onvolledige verbranding en normale slijtage. Deze 'vervuilingen' breken de olie langzaam maar zeker af waardoor de smerende werking vermindert wordt. Op een gegeven moment wordt de motorolie zo abrasief dat de slijtage harder toeneemt. Dat is met elke olie het geval.
In zoverre kun je van een reinigende werking spreken dat de olie in staat moet zijn om de vervuilingen richting het karter af te voeren. Voordat deze olie weer door de motor gepompt gaat worden komt deze langs het filter, maar de meeste vervuiling blijft wel in het karter achter en anders zakt deze tijdens stilstand wel naar de bodem.
De levensduur van een olie wordt met name bepaald door het TBN getal. Chemisch gezien is dit een neutralisatie getal, ofwel hoeveel mg aan een neutralisatie vloeistof is nodig om 1gram olie af te breken, ergo hoe hoger het TBN, hoe hoger de levensduur. Maar dat is een relatief begrip aangezien elke auto verschillend is. I.d.r kan de rest TBN van olie goed bepaald worden tijdens een olie-analyse, maar dat gebeurt bij personenauto's vaak niet aangezien een olie-analyse vaak kostbaarder is dan het verversen van de olie.
De link die Rene aanhaalt van Mobil1 geeft twijfel; ze gebruiken een syntheet om een prestatieniveau af te geven, maar zeggen er wel bij dat synthetische olie voorkomt uit minerale olie, maar dan uit een geavanceerd raffinageproces. Dat kan dan zowel groepIII (hydroisomeratie) of groepIV (PAO's) zijn. Het perstatieniveau is ongeveer gelijk, maar het fabrikage-proces verschillend. PAO's worden gemaakt door aardolie (wat uit zichzelf uit meer dan 17000 bestanddelen bestaat) af te breken zodat er zuivere chemicaliën ontstaan die op zich zelf weer gebruikt worden om nieuwe olefin-moleculen te maken. Deze zijn dan zeer zuiver en hebben een hogere verdampingswaarde, ook voor de kleine moleculen.
Bij een normaal raffinageproces, wordt de aardolie verdampt en gefilterd in allerlei halffabrikaten waaronder motorolie. Maar de oliemoleculen zijn niet gelijk van vorm en grootte, en de verdampingswaarde is niet zo hoog waardoor de kleine oliemoleculen sneller verdampen dan de grote. Dit leidt tot een slechtere smering, zeker op plekken waar een oliefilm nodig is.
Volsynthetische (groep IV en V) olie heeft als voordeel een constante smering en hoge verdampingswaarde waardoor de olie gedurende langere tijd zijn eigenschappen blijft houden. Maar een motor die vol zit met sludge of andere verontreinigingen zal van een volsyntheet niet ineens beter gaan lopen. Het risico bestaat namelijk dat deze vervuilingen los komen, maar ergens anders de flow blokkeren (een soort van hart-infarct).
Dus een motorolie kan reinigende eigenschappen hebben, maar als de motor ernstig vervuild is, kan het middel erger zijn dan de kwaal. En de reinigende werking wordt vooral beperkt door de afbraak van de olie tijdens het gebruik. Hoe meer benzine in de olie komt des te sneller breekt de olie af. Laat je de olie te lang zitten krijgt deze abrasieve eigenschappen wat de slijtage toe laat nemen.
Hier zit ook de discrepantie met lange onderhouds-intervallen zoals deze tegenwoordig gehanteerd worden. Goed vb is mijn MB C180 die op dealer-onderhoud stond. Dat houdt in dat de olie pas bij elke Assyst B service ververste werd, dus om de 30k km. De eerste 15k km in het eerste jaar merkte je niet veel, maar in het tweede jaar ging de motor steeds slechter lopen en olie verbruiken. Toen kwam na het tweede jaar de assyst B service weer en werd de olie ververst, en dat was te merken. Ineens liep het torretje weer mooi en halveerde het olieverbruik. Ik had eigenlijk een oliesample ter onderzoek naar Blackstone moeten sturen, maar het betreft een daily dus "why bother ?"
Ik ga dat dus ook niet weer doen. Mijn huidige daily E39/2 530i Touring heeft nu 8k km op dezelfde olie (Castrol Magnatec 5W40) gereden. Olieverbruik is nil, ook niet na een tripje naar Berlijn. Maar na de vakantie zit er 12k km op en dan gaat de olie er wel af.
Bij mijn E28 M5 heb ik de Castrol TWS er na 6109km afgetapt en een sample voor analyse opgestuurd aan Blackstone. Hieruit hoop ik mijn theorie bevestigd te zien dat de levensduur van olie niet perse tijdsgebonden maar wel gebruiksgebonden is. Verder ben ik benieuwd wat de rest-TBN en daarmee de restlevensduur is. Maar die motor staat op een AFR van 13,5 en heeft dus altijd een brandstof-overschot.
Mijn E34 M5 heeft nu ruim elf jaar en 80k km aan Castrol TWS achter de kiezen. Deze is altijd na max 1jaar of 10k km ververst. Binnenkort gaat het karter los en dan kijken we wel naar de vervuiling, maar de E34 M5 van een goede kameraad van mij met nu 290k km en 100k km aan TWS had nul-en generlei vervuiling toen ik het karter vorig jaar loshad.
Het gebruik van kwalitatief goede olien en frequente oliewissels zijn evident voor de levensduur van een motor.
BTW: Als je meer van de materie wilt weten google dan even op ZDDPplus. Met name TB10 en TB13 zijn heel verhelderend.