Wel of geen volsynthetische olie?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
MX5T

Re: Wel of geen volsynthetische olie?

Bericht door MX5T » 06 jun 2012, 00:16

Hielke schreef:Kan het kwaad om olie te kopen die al bijna 2 jaar geleden geproduceerd is? Seal zit nog op de kan. Het gaat om Mobil super 2000 10w40
Heb me laten informeren door een olie-expert dat je de olie het beste binnen een jaar na produktiedatum kunt gebruiken omdat er door de gebruikte kunststofverpakking toch vreemde stoffen in de olie kunnen migreren.
Of er na twee jaar veel aan de kwaliteit van de olie is veranderd betwijfel ik persoonlijk. Voor een racemotor zou ik het niet gebruiken maar voor een straatmotor lijkt het me geen probleem.
Gezien je toerenfetishme zou ik eerder gaan voor een volsyntheet 5W-40 :)

markk

Bericht door markk » 06 jun 2012, 08:18

Ik heb wel eens meer olie in opslag staan (met 2 max 3 jaar houd het overigens wel op) en heb daar echt geen problemen mee.

Argument inzake de kunststofverpakking heb ik nog nooit gehoord. Het argument olie breekt niet af en zit al honderden jaren onder de grond wel. Additieven breken wel af en olie kan in een blok vervuilen.

Of additieven afbreken als je 'em gewoon laat staan in de schuur weet ik niet. Ik betwijfel het en zou het er gewoon ingooien.

Maar eh, als het een oud partijtje Castrol TWS 10w60 (gesealed ;-)) en je het niet aandurft wil ik dat 'onbruikbare chemische afval' wel gratis voor je afvoeren hoor ;-)

Mark.

wjn

Bericht door wjn » 06 jun 2012, 08:36

Het gaat idd meer over de additieven dan de daadwerkelijke olie. Sommige vervluchtigen ook door kunststof heen (langzaam, maar toch).

Diezelfde additieven die na oliewissel wel of niet schoonmaken, en zo al dan niet voor problemen veroorzaken. Heeft dus niets met al dan niet synthetisch te maken.

Welke additieven dat zijn, zal geen enkele oliemaatschappij je vertellen (fabrieksgeheim e.d.)

Laurens Nijssen

Bericht door Laurens Nijssen » 13 jun 2012, 11:56

Hier 5W40 Motul 300V ester-olie. Heerlijk spul.
Langdurig boven de 4000 rpm tot max 8200 rpm probleemloos. Ook op warme dagen.

kc85

Bericht door kc85 » 01 jul 2012, 14:19

ff over de reinigende werking van de full synth olie.
Het is dan wel een punt om het olie filter wat sneller te vervangen om de los gekomen vervuiling
niet de kans te geven om zich ergens anders te verzamelen.
Volgens tamtam zouden de kleinere spoelpoorten de ''grote hoeveelheid plots los gekomen vervuiling''
niet kunnen verwerken wat tot verstoppingen zou kunnen leiden.
Er vanuit gaande dat er ook echt veel vervuiling is dan he :nah:
Kan ook weer een spook zijn.

Mvg Martin

Peric

Bericht door Peric » 01 jul 2012, 17:43

Ik ben met mijn Audi vol-syntheet gaan rijden, maar had beter eerst de vorige eigenaar kunnen vragen wat er gebruikt werd.
Ik denk nl. dat mijn turbo daardoor kapotgelopen is.

///Joost

Bericht door ///Joost » 01 jul 2012, 19:27

Peric schreef:Ik ben met mijn Audi vol-syntheet gaan rijden, maar had beter eerst de vorige eigenaar kunnen vragen wat er gebruikt werd.
Ik denk nl. dat mijn turbo daardoor kapotgelopen is.
Welke Audi en waarom naar volsyntheet? Overigens dacht ik dat het niet kunnen switchen slechts een mythe was.

Peric

Bericht door Peric » 01 jul 2012, 20:23

De Audi waarvan de turbo kapot was, weet je nog? :)
Weet niet van het niet kunnen switchen. Maar weet wél dat door goede(betere) olie soms vuiligheid loskomt waarbij dat bij de vorige, goedkopere olie vast is gaan zitten.
Ik heb al meerdere mensen gehoord die zeggen dat sommige olieën zelfs een reinigende werking hebben. Het kan 2 oorzaken hebben gehad, de auto is 1 dag nadat de olie ververst was(bij mij de eerste keer) gechipt. Maar dat wordt ook door velen tegengesproken. Én het kan zijn dat er andere(lees slechtere) olie is gebruikt door de vorige eigenaar.
De turbo is kapotgelopen 7000 km nadat de olie is ververst en hij gechipt is.
Zeg 't maar.. :)

Nu met de nieuwe turbo erop heb ik gister nog maar een keer de motor gespoeld en er weer verse olie en een schoon oliefilter op en in gedaan. Zekere voor het onzekere..

///Joost

Bericht door ///Joost » 01 jul 2012, 21:50

Aaaaaaaaaaaaaaahhhh, het kwartje valt. :D

Mja, ik denk persoonlijk dat het toeval was, maar dat blijft gissen natuurlijk. Het klopt wel wat je zegt. In (duurdere) olie zitten veel additieven die zowel een smerende als een reinigende werking kunnen hebben.

Goed dat je geflushed hebt...kan nooit kwaad! :thumbup:

raymondw

Bericht door raymondw » 08 jul 2012, 11:31

Ik ben opo dit moment bezig met het samenvatten van mijn olie-onderzoek voor mijn M5's. Daarin probeer ik de feiten te achterhalen en voor mijzelf de onduidelijkheid tussen volsyntheet en half-syntheet weg te nemen. Daaruit heb ik geleerd dat olie drie gezichtspunten kent

1: Bestandsdelen
2: Fabricage proces
3: Performance level (=marketing)

Omdat standaardisatie commissies (o.a API) er niet in slaagden om het begrip syntheet te definieren heeft Castrol dit eind jaren negentig maar gedaan toen ze dankzij een nieuw raffinage process (hydroisomeration) een minerale basis-olie de eigenschappen van een synthetische olie konden geven.

Door de onduidelijkheid over het begrip syntheet kon Castrol de eerste generatie groupIII+ basisolien als Racing Syntec op de markt brengen. Mobil1 als patenthouder van o.a. SHC (synthesized Hydro carbon) was het er niet mee eens, en klaagde Castrol voor de Amerikaanse kamer van koophandel aan. Dit leidde tot een langdurig juridisch getouwtrek die uiteindelijk in het voordeel van Castrol werd beslist omdat deze kon bewijzen dat hun nieuwe Syntec producten de eigenschappen heeft van een synthetische olie. Omdat de API het niet gelukt is om de definitie van het begrip syntheet vast te leggen ging de rechter daarin mee. Vanaf dat moment mocht het begrip synthetische olie gekoppeld worden om een performance level aan te geven.

Bovendien komen SHC's (group 4 PAO's) nog steeds van een minerale olie, echter het fabrikage proces is wel synthetisch. Dat is weer een andere definitie die niet overeenkomt met de denkbeelden van veel olie-chemici die enkel de oorsprong van de bestanddelen als synthetisch definieert (alcohol en zuren). Deze definities zijn verwarrend en deels tegenstrijdig. Daar komt ook de begrip halfsyntheet en volsyntheet vandaan.

De discussie of Castrol TWS of RS en syntheet is een heel andere; de nieuwe Castrol Edge professional TWS heeft heel andere eigenschappen dan de oude Castrol TWS Motorsport. Niet perse slechter, maar zeker niet gelijk. Maar voor mijn M5's gebruik ik sinds kort Mobil1 Extended life 10W60 dat betere specificaties heeft en de eerste ervaringen zijn zeer goed.

Kijk naar de spec's en de behoeftes. Zelf sla ik elke keer dat ik olieververs een datasheet van de fabrikant op in mijn onderhouds dossier. Daarom wil ik ook verse olie.

Peric

Bericht door Peric » 08 jul 2012, 17:48

Interessant Raymond.. :thumbup:
Ben je er in je zoektocht achtergekomen of bepaalde olieën een reinigende werking hebben? Of is dat ook marketing? Of for that matter andere, mindere olieën meer rommel laten zitten?
Volgens mij is dit voor heel veel mensen nog een erg grijs gebied..

GTRene

Bericht door GTRene » 08 jul 2012, 17:59

leuk verhaaltje over synthetische olie>>

http://www.mobil-1.nl/garage-werkplaats ... -olie.aspx

Jussi

Bericht door Jussi » 08 jul 2012, 19:38

Een goeie vriend van me zit in de oliegroothandel. Die vertelt me dat zijn olie gewoon uit de Total tanker komt en onder zijn eigen merk verkoopt. Ze kiezen zelf de kwaliteit. Toch is de prijs voor de beste nog steeds erg goedkoop. Ongeveer de prijs van een krant per liter. Castrol grade kunnen ze niet krijgen want die willen enkel maar in hun verpakking olie afleveren.
Volgens hem maakt het geen hol verschil uit wat erop staat en zijn bijna alle verhalen er rond gebakken lucht. Desondanks heb ik het nog steeds moeilijk om iets anders dan Castrol te gebruiken. Zeker als die auto al zijn hele leven deze krijgt.
Ook bij de dealer gebruiken ze maar twee soorten: Castrol 10W60 voor de ///M's en Castrol 5W30 voor alle rest. Dan stel ik me ook vragen of het echt allemaal wel zo nodig is.

raymondw

Bericht door raymondw » 08 jul 2012, 21:00

Peric schreef:Interessant Raymond.. :thumbup:
Ben je er in je zoektocht achtergekomen of bepaalde olieën een reinigende werking hebben? Of is dat ook marketing? Of for that matter andere, mindere olieën meer rommel laten zitten?
Volgens mij is dit voor heel veel mensen nog een erg grijs gebied..
Ik ben bezig met een samenvattend document. Deze is nog een 'work in progress' maar als deze klaar is deel ik hem wel. Desalniettemin;

De primaire taak van een motorolie is smering en koeling. Vervuiling komt door onvolledige verbranding; elke motor heeft zeker bij een koude start dat de benzine tegen de cylinderwanden aan condenseert en zich met de motorolie vermengt. Daarnaast heb je resten van onvolledige verbranding en normale slijtage. Deze 'vervuilingen' breken de olie langzaam maar zeker af waardoor de smerende werking vermindert wordt. Op een gegeven moment wordt de motorolie zo abrasief dat de slijtage harder toeneemt. Dat is met elke olie het geval.

In zoverre kun je van een reinigende werking spreken dat de olie in staat moet zijn om de vervuilingen richting het karter af te voeren. Voordat deze olie weer door de motor gepompt gaat worden komt deze langs het filter, maar de meeste vervuiling blijft wel in het karter achter en anders zakt deze tijdens stilstand wel naar de bodem.

De levensduur van een olie wordt met name bepaald door het TBN getal. Chemisch gezien is dit een neutralisatie getal, ofwel hoeveel mg aan een neutralisatie vloeistof is nodig om 1gram olie af te breken, ergo hoe hoger het TBN, hoe hoger de levensduur. Maar dat is een relatief begrip aangezien elke auto verschillend is. I.d.r kan de rest TBN van olie goed bepaald worden tijdens een olie-analyse, maar dat gebeurt bij personenauto's vaak niet aangezien een olie-analyse vaak kostbaarder is dan het verversen van de olie.

De link die Rene aanhaalt van Mobil1 geeft twijfel; ze gebruiken een syntheet om een prestatieniveau af te geven, maar zeggen er wel bij dat synthetische olie voorkomt uit minerale olie, maar dan uit een geavanceerd raffinageproces. Dat kan dan zowel groepIII (hydroisomeratie) of groepIV (PAO's) zijn. Het perstatieniveau is ongeveer gelijk, maar het fabrikage-proces verschillend. PAO's worden gemaakt door aardolie (wat uit zichzelf uit meer dan 17000 bestanddelen bestaat) af te breken zodat er zuivere chemicaliën ontstaan die op zich zelf weer gebruikt worden om nieuwe olefin-moleculen te maken. Deze zijn dan zeer zuiver en hebben een hogere verdampingswaarde, ook voor de kleine moleculen.

Bij een normaal raffinageproces, wordt de aardolie verdampt en gefilterd in allerlei halffabrikaten waaronder motorolie. Maar de oliemoleculen zijn niet gelijk van vorm en grootte, en de verdampingswaarde is niet zo hoog waardoor de kleine oliemoleculen sneller verdampen dan de grote. Dit leidt tot een slechtere smering, zeker op plekken waar een oliefilm nodig is.

Volsynthetische (groep IV en V) olie heeft als voordeel een constante smering en hoge verdampingswaarde waardoor de olie gedurende langere tijd zijn eigenschappen blijft houden. Maar een motor die vol zit met sludge of andere verontreinigingen zal van een volsyntheet niet ineens beter gaan lopen. Het risico bestaat namelijk dat deze vervuilingen los komen, maar ergens anders de flow blokkeren (een soort van hart-infarct).

Dus een motorolie kan reinigende eigenschappen hebben, maar als de motor ernstig vervuild is, kan het middel erger zijn dan de kwaal. En de reinigende werking wordt vooral beperkt door de afbraak van de olie tijdens het gebruik. Hoe meer benzine in de olie komt des te sneller breekt de olie af. Laat je de olie te lang zitten krijgt deze abrasieve eigenschappen wat de slijtage toe laat nemen.

Hier zit ook de discrepantie met lange onderhouds-intervallen zoals deze tegenwoordig gehanteerd worden. Goed vb is mijn MB C180 die op dealer-onderhoud stond. Dat houdt in dat de olie pas bij elke Assyst B service ververste werd, dus om de 30k km. De eerste 15k km in het eerste jaar merkte je niet veel, maar in het tweede jaar ging de motor steeds slechter lopen en olie verbruiken. Toen kwam na het tweede jaar de assyst B service weer en werd de olie ververst, en dat was te merken. Ineens liep het torretje weer mooi en halveerde het olieverbruik. Ik had eigenlijk een oliesample ter onderzoek naar Blackstone moeten sturen, maar het betreft een daily dus "why bother ?"

Ik ga dat dus ook niet weer doen. Mijn huidige daily E39/2 530i Touring heeft nu 8k km op dezelfde olie (Castrol Magnatec 5W40) gereden. Olieverbruik is nil, ook niet na een tripje naar Berlijn. Maar na de vakantie zit er 12k km op en dan gaat de olie er wel af.

Bij mijn E28 M5 heb ik de Castrol TWS er na 6109km afgetapt en een sample voor analyse opgestuurd aan Blackstone. Hieruit hoop ik mijn theorie bevestigd te zien dat de levensduur van olie niet perse tijdsgebonden maar wel gebruiksgebonden is. Verder ben ik benieuwd wat de rest-TBN en daarmee de restlevensduur is. Maar die motor staat op een AFR van 13,5 en heeft dus altijd een brandstof-overschot.

Mijn E34 M5 heeft nu ruim elf jaar en 80k km aan Castrol TWS achter de kiezen. Deze is altijd na max 1jaar of 10k km ververst. Binnenkort gaat het karter los en dan kijken we wel naar de vervuiling, maar de E34 M5 van een goede kameraad van mij met nu 290k km en 100k km aan TWS had nul-en generlei vervuiling toen ik het karter vorig jaar loshad.

Het gebruik van kwalitatief goede olien en frequente oliewissels zijn evident voor de levensduur van een motor.

BTW: Als je meer van de materie wilt weten google dan even op ZDDPplus. Met name TB10 en TB13 zijn heel verhelderend.

alt

Bericht door alt » 09 jul 2012, 08:38

Mijn kennis over oliën is beperkt, maar ik denk dat het weinig verschil maakt of je met een iets hoger vermogende motor in je auto hebt of niet.
Je rijdt in de EU toch niets veel sneller dan 130 km, alleen in Duitsland kan je op sommige autobahnen sneller rijden, maar hoe vaak rij daaar?
Dus in principe blijft de olie voor elke auto onder dezelfde omstandigheden in gebruik. (filerijden of 80 km/120 km) het zelfde of je nu met een motor van 80 of 150 liter/pk rijdt.
Turbo motoren is een andere zaak, de turbo's verhitte de olie plaatselijk tot veel hogere temperaturen, dat zal zeker de olie afbreken.

Maar interessanter vind ik de onderstaande link.
Dit gaat over waarom Porsche gestopt is met maken van luchtgekoelde motoren.

http://www.lnengineering.com/oil.html

P.s.

Het instuctieboekje van Peugeot 304 van 1962 stond het volgende in vermeld over motorolie.

"Indien u in een land bent waar geen motorolie kan worden verkregen, kunt u indien uw oliepeil onder het niveau is, bijvullen met olijfolie of soortgelijke oliën".
Dit lijkt mij niet zo'n goed idee, maar ja dit was 1962, een Franse auto, die ook veel werd verkocht in Afrika.

pterps

Bericht door pterps » 09 jul 2012, 08:40

Jussi schreef:......Desondanks heb ik het nog steeds moeilijk om iets anders dan Castrol te gebruiken............
De olie van Castrol en andere Grote merken (Shell, Total, Gulf, Texaco etc) zijn vaak officieel goedgekeurd door OEM's. De goedkopere oliën die je vaak ook bij grossiers etc. kan kopen of die in universele autobedrijven worden gebruikt voldoen vaak niet aan deze officiële goedkeuringen. Het verschil is snel op de verpakking te zien, op een officieel goedgekeurd product zie je bijvoorbeeld "officially approved VW504.00/507.00"

Bij een product welke niet officieel is goedgekeurd zie je bijvoorbeeld "meets VW504.00/507.00" of "exceeds VW504.00/507.00''. Verschil zit hem hier in dat je met een officieel goedgekeurde olie je fabrieksgarantie behoudt met een product die niet officieel goedgekeurd is zal je je garantie vervallen. (of coulance)

Overstappen naar een ander product is dus geen enkel probleem mits je je aan de voorschriften van de OEM houdt en er op let of dat beoogde product ook officieel is goedgekeurd door de fabrikant. Uiteraard zit er een verschil in prijs tussen officieel en niet officieel goedgekeurde producten, de fabrikanten laten zich goed betalen door de olieproducenten die deze goedkeurig willen behalen.
Wanneer je een officieel goedgekeurde olie van 1 van de grote maatschappijen koopt en in je eigen verpakking
stopt vervalt de officiële goedkeuring aangezien deze op naam/product wordt afgegeven.

wjn

Bericht door wjn » 09 jul 2012, 10:14

raymondw schreef:Bij mijn E28 M5 heb ik de Castrol TWS er na 6109km afgetapt en een sample voor analyse opgestuurd aan Blackstone. Hieruit hoop ik mijn theorie bevestigd te zien dat de levensduur van olie niet perse tijdsgebonden maar wel gebruiksgebonden is.
Dat is de basis van de longlife service, afhankelijk van het verbruik kun je tussen de 20k en 40k tussen de oliewissels hebben zitten.

Vlak het olieverbruik ook niet uit, als je auto zeg 250ml/1000km "doet", heb je binnen de serviceinterval ook al je olie "ververst". :ongeveer als:

pterps

Bericht door pterps » 09 jul 2012, 10:25

wjn schreef:
raymondw schreef:Vlak het olieverbruik ook niet uit, als je auto zeg 250ml/1000km "doet", heb je binnen de serviceinterval ook al je olie "ververst". :ongeveer als:
De olie wordt verbruikt, het vuil en andere verontreiniging niet dus helaas die vlieger gaat niet op :wink:

Jurrian

Bericht door Jurrian » 09 jul 2012, 10:55

Eigenlijk zou je het op de dyno moeten testen, wat het beste bij jou blok past. Meer vermogen uit hetzelfde blok met alleen verschillende olie zou je uit kunnen concluderen dat er betere smering is. Dit is natuurlijk wel wat kort door de bocht, want pas met olie samples kan je bepalen wat er echt voor jouw blok nodig is, maar er zijn maar heel weinig mensen die die moeite er voor over hebben. Maar als ik hoor van mensen die de laatste pk uit hun blokje aan het chippen zijn, waarom niet even de olie op de rollenbank testen, of krijgen we daar te vieze handen van.

Castrol heb ik alleen een beetje een afkeer van, maar dat komt omdat ze het blijkbaar vooral belangrijk vinden het EK voetbal te kunnen sponsoren. :wink:

GTRene

Bericht door GTRene » 09 jul 2012, 11:07

Nulon? nooit van gehoord :D

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 09 jul 2012, 11:38

Raymond, volgens mij is jou conclusie over het TBN getal niet helemaal correct.

TBN = Total Base Number.

In industriele toepassingen word nog veelvuldig gebruik gemaakt van brandstoffen met een hoog zwavel gehalte. Als je die brandstoffen gebruikt heb je ook een olie nodig met een hoger TBN getal om zwavelcorrosie tegen te gaan.

Omgekeerd is het ook zo dat een veel te hoog TBN getal voor corrosie kan zorgen.

Er moet dus volgens mij een balans zijn tussen de bestanddelen van je brandstof en het TBN getal van je olie.

Het is wel zo dat als je TBN getal buiten zijn range komt je olie moet wisselen inderdaad. Begin je met een hoger TBN getal dan zal je olie inderdaad wel langer mee gaan maar het is niet zo dat je zomaar olie met een ultrahoog TBN getal gebruiken kan.

wjn

Bericht door wjn » 09 jul 2012, 11:39

pterps schreef:
wjn schreef:
raymondw schreef:Vlak het olieverbruik ook niet uit, als je auto zeg 250ml/1000km "doet", heb je binnen de serviceinterval ook al je olie "ververst". :ongeveer als:
De olie wordt verbruikt, het vuil en andere verontreiniging niet dus helaas die vlieger gaat niet op :wink:
Klopt deels, je filter zal er een hoop uitfilteren (en dus wel een keer vervangen moeten worden).

Het ging mij om de smerende eigenschappen e.d. die afnemen, dan moet je dus wel degelijk rekening houden dat je regelmatig olie bijvult (als dat al zo is dan, tot op heden heb ik eigenlijk geen auto gehad waarbij dat tussen de service intervallen nodig was. Muv. een T5 met bijna 400000km, daar moest naar rijstijl 0,5 - 1 liter bij 30.000km).

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 09 jul 2012, 11:47

Jurrian schreef:Eigenlijk zou je het op de dyno moeten testen, wat het beste bij jou blok past. Meer vermogen uit hetzelfde blok met alleen verschillende olie zou je uit kunnen concluderen dat er betere smering is. Dit is natuurlijk wel wat kort door de bocht, want pas met olie samples kan je bepalen wat er echt voor jouw blok nodig is, maar er zijn maar heel weinig mensen die die moeite er voor over hebben. Maar als ik hoor van mensen die de laatste pk uit hun blokje aan het chippen zijn, waarom niet even de olie op de rollenbank testen, of krijgen we daar te vieze handen van.

Castrol heb ik alleen een beetje een afkeer van, maar dat komt omdat ze het blijkbaar vooral belangrijk vinden het EK voetbal te kunnen sponsoren. :wink:
Meer vermogen wil nog niet zeggen beter.

In de racerij gaat het soms zo ver dat ze voor korte sprintraces ultradunne olie gebruiken, maar bijvoorbeeld voor een lange afstandsrace een dikkere gebruiken om fuel dilution tegen te gaan. Dan is het dus een kwestie van kiezen, wat wil je die laatste PK of de boel heel houden voor een langere periode.

Daarbij is het voor de meesten niet interressant om dat soort dingen op een dyno te gaan testen.

Ten eerste kosten. Beetje race olie kost een eurotje of 20 per liter. Neem een motor met 6 liter olie, 120 euro per wissel, 1200 euro alleen al aan olie wil je dat allemaal proberen. Dagje op de rollebank, resultaat is 2000 euro aan kosten. Dan kan je voor dat geld wel andere dingen verzinnen om vermogen te winnen.

Daarnaast zit er zo veel variatie in verschillende rollebanktests dat het mij stug lijkt dat je er uberhaubt een conclusie aan verbinden kan. Temperatuursveranderingen bijvoorbeeld maken nogal wat uit voor de viscositeit van je olie.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 09 jul 2012, 11:50

alt schreef:
P.s.

Het instuctieboekje van Peugeot 304 van 1962 stond het volgende in vermeld over motorolie.

"Indien u in een land bent waar geen motorolie kan worden verkregen, kunt u indien uw oliepeil onder het niveau is, bijvullen met olijfolie of soortgelijke oliën".
Dit lijkt mij niet zo'n goed idee, maar ja dit was 1962, een Franse auto, die ook veel werd verkocht in Afrika.
Ik heb zelf gezien dat ze in Afrika gewoon oude frituurolie in een auto gooiden en dat bleef vrolijk rijden. Dus dan vraag je je inderdaad wel eens af waarom iedereen zo over die olie kwaliteit zeurt :lol:

pterps

Bericht door pterps » 09 jul 2012, 11:57

wjn schreef: Klopt deels, je filter zal er een hoop uitfilteren (en dus wel een keer vervangen moeten worden).

Het ging mij om de smerende eigenschappen e.d. die afnemen, dan moet je dus wel degelijk rekening houden dat je regelmatig olie bijvult (als dat al zo is dan, tot op heden heb ik eigenlijk geen auto gehad waarbij dat tussen de service intervallen nodig was. Muv. een T5 met bijna 400000km, daar moest naar rijstijl 0,5 - 1 liter bij 30.000km).
Niet alle vervuiling valt te fitleren WJN, denk aan brandstof, vocht, zuren etc.

Plaats reactie