Wel of geen ABS?

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Bert ///M3

Re: Wel of geen ABS?

Bericht door Bert ///M3 » 19 nov 2008, 08:26

Als je de zekeringen trekt dan schakeld de pomp niet meer in en heb je idd geen remkrachtverdeling meer.

Bij een E36 zonder ABS kan je dan volgens mij het beste alles weghalen en er een reduceer naar achteren op zetten idd. Anders gewoon alles aan laten.

Heb het zelf laten zitten. Als ik naar de gemiddelde remafstanden kijk van anderen ook op slicks zijn die nog steeds niet korter zonder ABS als mijn rode auto met ABS deed. Alleen wat ik nooit deed was vol in de remmen trappen, altijd tegen de grens aan remmen.

Je kan ABS ook een beetje voor de gek houden, ik reed op mijn rode auto een tijd met 235/40/17 voor en 245/40/17 achter en dan komt hij volgens mij iets later in door het verschil in rolomtrek.

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 19 nov 2008, 10:22

Grappig: testen in de DTM hebben juist aangetoond dat remmen met ABS altijd kortere remweg heeft dan zonder (nat en droog, simpelweg omdat een goed ABS systeem vaker kan pulseren dan een mensenvoet dat kan).

Voor mij geldt echter een stukje veiligheidsmarge: als je een remfout maakt (gebeurd iedereen wel eens) op de Ring is dat direkt afschrijven van je auto op nat wegdek, dan maar liever een homo worden gevonden (zoals volgens Luco) en mijn auto heel houden...

Tom V

Bericht door Tom V » 19 nov 2008, 10:55

Goeie abs is echt heerlijk vind ik. In de 944 zat ook abs en was een hele goeie ook nog. Kwam bijna nooit in en als hij in kwam absoluut niet storend. Wel zou ik inderdaad een knopje op het stuur willen om 'm uit te schakelen.

RJay

Bericht door RJay » 19 nov 2008, 12:40

GTRene schreef:En wat is dit nu dan...deze porsche raakt in de slip achteruit heeft ie nu ABS aan of uit? schijnt in elk geval niet te werken wat ie doet :roll:

Analyse vanaf de zijlijn: Hij wou de andere 2 ontwijken die daar staan, maar stuurde te abrupt waardoor zijn auto in de slip raakte.
Gezien hoe hard die gast gaat? :mrgreen:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 19 nov 2008, 20:19

Aernoudt schreef:Grappig: testen in de DTM hebben juist aangetoond dat remmen met ABS altijd kortere remweg heeft dan zonder (nat en droog, simpelweg omdat een goed ABS systeem vaker kan pulseren dan een mensenvoet dat kan).
Idd :)

Het verschil zit er alleen even in dat die met een Bosch Motorsport 4channel race ABS systeem rijden waar je 10K voor betaald. Die rijden niet met een commodore 64 ABS Controller zoals personenauto's 20 jaar geleden :) Vergeleken met de ABS in een personen auto hebben die systemen een nog veel hogere pulsrate oa.

yorick

Bericht door yorick » 19 nov 2008, 20:27

Bert, jij moet echt een autosportencyclopedie op je pc hebben ofzo :shock: dat kan je toch allemaal niet onthouden!!

Kasteel

Bericht door Kasteel » 19 nov 2008, 20:30

R.J schreef:
Ben_968CS schreef:Heb het ABS op de 968 laten zitten. Ik sta bij de bocht gewoon met (bij wijze van spreken) 2 voeten op de rem zonder na te hoeven denken of de wielen gaan blokkeren. Verder werkt de ABS als een remkrachtverdeler tussen de voor- en achterremmen zodat je nooit issues hebt dat voor of achter te hard remt. Ik geloof best dat als je erg goed bent je beter kunt remmen zonder ABS omdat je dan op het maximaal haalbare randje van blokkeren kunt zitten. Dat is echter niet voor mij weggelegd zodat ik fris en vrolijk met ABS rem. Bij regen is het natuurlijk evident dat je een beter beheersbare auto hebt met ABS. Of kan daar ook nog discussie over zijn?
Punt van discussie is dat zelfs onder regen je zonder ABS een kortere remweg hebt.
Dit heeft de rdw of de tüv ergens mid 90-er jaren getest met een stel volkswagens meen ik.
Misschien met een slecht/middelmatig remsysteem of 1 kanaals ABS, maar anders gaat dat er bij mij niet echt in...

@iko

Bericht door @iko » 19 nov 2008, 20:31

Ik heb een ABS schakelaar in de auto gemaakt.
Met regen heb ik ABS in ieder geval aan staan. Trap gewoon maximaal op de rem (of lift iets als hij ingrijpt). Erg gemakkelijk ;-)

Op droog zet ik hem meestal uit. Wel altijd risico van blokkerende achterkant, aangezien ik geen remdrukverdeler gemonteerd heb. Ik heb toch het idee dat ik zonder ABS harder kan remmen.

N.b. Koopman en JR Motorsport geven me het advies om ABS altijd aan te laten. Zonder ABS rijd je vlakke kantjes op je banden als je blokkeert (Ik heb banden gezien waarbij het loopvlak volledig weg was op 1 plek).

Metchu

Bericht door Metchu » 19 nov 2008, 21:26

yorick schreef:Bert, jij moet echt een autosportencyclopedie op je pc hebben ofzo :shock: dat kan je toch allemaal niet onthouden!!

ja echt knap, ik kijk er ook altijd van op! Bij deze Bert, speciaal voor jou: :thumbup:

elk topic zie ik wel een techinische post van Bert :mrgreen:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 20 nov 2008, 14:43

R.J schreef:
GTRene schreef:En wat is dit nu dan...deze porsche raakt in de slip achteruit heeft ie nu ABS aan of uit? schijnt in elk geval niet te werken wat ie doet :roll:

Analyse vanaf de zijlijn: Hij wou de andere 2 ontwijken die daar staan, maar stuurde te abrupt waardoor zijn auto in de slip raakte.
Er zijn nog veel meer filmpjes van crashes op die plek te vinden op internet. Je komt er net over een heuveltje, na het heuveltje remmen ze... maar daar liggen diepe plassen cq. is het gigaglad. Bijna alle auto's breken er uit tijdens het remmen, met of zonder abs. Als er dan 1 of meer auto's in die chicane staan, glijdt vrijwel iedereen er tegenaan. Het lange filmpje met meer dan 10 auto's die elkaar daar afschreven is al vaker hier op DF geanalyseerd.

Tom V

Bericht door Tom V » 22 nov 2008, 00:00

Dennis Cavallino schreef:
R.J schreef:

Er zijn nog veel meer filmpjes van crashes op die plek te vinden op internet. Je komt er net over een heuveltje, na het heuveltje remmen ze... maar daar liggen diepe plassen cq. is het gigaglad. Bijna alle auto's breken er uit tijdens het remmen, met of zonder abs. Als er dan 1 of meer auto's in die chicane staan, glijdt vrijwel iedereen er tegenaan. Het lange filmpje met meer dan 10 auto's die elkaar daar afschreven is al vaker hier op DF geanalyseerd.
Is dit niet gewoon het einde van de Raidillon?

Aad

Bericht door Aad » 22 nov 2008, 08:19

Einde van drie auto`s :angel:

Plaats reactie