Porsche 997 GT3 RS

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Andre

Bericht door Andre » 30 mei 2006, 00:49

cav en de rest tuurlijk is een e36 m3 niet te vergelijken met een GT3 RS.

Dit zijn auto s zoals rico schetst je hebt miljoenen op je rekening. En voor de rest boeit het je niet. Kopen en 40k euro afschrijven het 1e jaar en op een oranje 80k euro afschrijven het eerste jaar is sigaretten geld voor die mensen.

Wat ik wil schetsen is voor veel minder geld kan je auto s zelfs beter maken dan dat ze uit de fabriek komen.

Voorbeeld een kennis van mij die ook races rijdt heeft een GT3 RS. Deze auto s hebben op de testbanken allemaal al rond de 400pk. De Z3 mcoupe waar ik races mee reed 360pk hoeft geen moeite te doen om deze auto weg te rijden. Die koop je voor rond de 30k. Dus ik wil alleen maar even schetsen als je voor een total adrealine rush gaat en zo zit ik inelkaar hoeft het niet 150k plus te kosten.

Zo n GT3 RS koop je gewoon als je loaded bent.

Maar dan ga ik nog een stap verder stel dat ik miljoenair was en ik woon nog steeds in nederland dan zou ik het toch anders doen.:)

Voor het geld wat een gt3 RS kost koop ik ook een WRC auto of een WTTC auto en ga lekker racen. Mooie competitie en s avonds lekker naar huis met men luxe SUV met massage stoelen en buffel leer op de cruise control met 120km per uur karrespoor.

Het gebruik van sportauto s op de openbare weg en zeker in nederland is passe. Heb je geen bekeuring dan ben je je rijbewijs wel kwijt ben je je rijbewijs niet kwijt dan wordt zo n auto je wel misgunt en ligt je carbon achterspoiler dwars door midden.

Zo lang je in nederland woont moet je een auto hebben die niet vreemd over komt in het straatbeeld. Wil je wel blitzen met een dikke jonge dan moet je naar de porsche trackdays en je kan hem nog parkeren bij de nurburgring voor de rest is zo n soort sport auto anti nederlands. Ik wou dat het anders was.

Ik heb echt wel met de gedachte rond gelopen om een ouwe 2e hands gt3 te kopen ik ben er definitief klaar mee. Onbruikbaar voor mij en voor 2e halve trackday laa maa en voor de openbareweg laa maa. verzekerings premie en klasse 5 gps tracking device laaa maaa opzichtigheid in nederland laaa maaa etc etc etc.

Het is jammer voor de auto want dit gun je zo n auto niet. Maar er hangt een sticker dure sport auto op en dat spreek gigantisch in zijn nadeel in een land als nederland.

Je kan beter een citroen berlingo kopen voor 10000 euro met een zelf samengesteld optie pakket van 200000 euro ---->titanium reiger wrc onderstel met de aandrijving en wrc motor met een regelbaar midden diff. etc. Catch my drift.

m@rco

Bericht door m@rco » 30 mei 2006, 09:31

Wat andré zegt wel mee eens.. Je kan zo'n auto hier in nederland op de openbare weg niet gebruiken waar hij voor gemaakt is.. Dus je bent alleen aangewezen op de circuits.. Als je daarop bent aangewezen dan geen kenteken auto voor marco.. Gewoon mooie gt3 cup auto kopen kenteken vrij.. heb je een racer 997 gt3 die sneller over het circuit gaat dan de RS.. voor een behoorlijke duit minder..

Blijft dromen maar zo zie ik het.. Het heeft hier allemaal niet zo veel zin meer.. ook niet in friesland..

Hielke

Bericht door Hielke » 30 mei 2006, 09:53

Koop je een GT3 om er altijd maximaal gek mee te doen dan kun je het sporten op de openbare weg inderdaad vergeten. De snelheidsverschillen worden dan veel te groot. Trackdays zijn dan je domein maar zo zonder competitie was ik daar ook snel op uitgekeken.

Maar een GT3 rijdt op sukkel- en toertempo ook lekker. En momenten om in de 1e, 2e en 3e versnelling even vol door te trekken om die oerhuil hoorbaar te maken zijn er altijd. De circuitrijerij kon ik dan vergeten.

Voor altijd gek doen en circuit rijden: een competitie cup auto.
Voor de openbare weg: een GT3
Voor tussen de wegdromerij in: een Bravo 1.4 op gas :lol:

Cavallino, de meesten geven me hier wel gelijk met die veel te dure RS uitvoering. Nahnaahnahnaaaahhhhnah :P

Lekker slap ouwehoeren op internet is zo fijn he :wink:

Tom

Bericht door Tom » 30 mei 2006, 10:04

Elke auto met >300pk en weinig luxe valt in de categorie 'overbodig' voor de nederlandse wegen. In theorie, want in praktijk wil je zo'n ding gewoon hebben en af en toe flink laten brullen! 8)

Andre

Bericht door Andre » 30 mei 2006, 10:28

Tom hielke klopt maar dan moet je niet hoeven sparen voor zo n auto dan moet je de afschrijving op je afschrift van die gt3 niet eens terug kunnen vinden. Dan boeit het allemaal niet meer. Dan heb je er waarschijnlijk nog een landrover bij voor als het regent een porsche cabrio voor als de zon schijnt en als het echt hard moet een carrera GT en dan is je naam waarschijnlijk Jan de Boer.

Voor dat toeren is een carrera ook meer als zat. Maar daar zou ik trouwens helemaal niks aan vinden.

Tom

Bericht door Tom » 30 mei 2006, 10:47

Tuurlijk is het een kwestie van geld. De een koopt een 205GTI voor 1500 euro, een ander een E30 325i circuithok van 3500, Rico een M3 CS van 80000 en Jan de Boer een garage vol te dure Porsches van een paar ton. En je kunt jezelf inderdaad afvragen of Jan de Boer daarmee de meeste fun heeft of diegene met een 205GTI. Maar één ding hebben al die auto's gemeen, voor dat budget is het een auto waar je autohart sneller van gaat kloppen... en daarom zitten we hier op df :)
Zo'n GT3 RS is onbetaalbaar voor de gewone mens, alleen leuk als je een dikke bankrekening hebt. Met die auto is niks mis, als je de knaken niet hebt dan moet je naar iets anders kijken.

RVV

Bericht door RVV » 30 mei 2006, 11:04

Tom heeft dan toch weer het sterkste punt, en dat is dat het allemaal gaat om emotie. Ben je autoliefhebber met een dikke beurs, typje Jan de Boer dan boeit het je allemaal niet, 40K erbij whatever. Ik weet nog goed toen ik keer informeerde naar andere remblokken bij Century was een jaar of 5 geleden, Komt Jan de Boer aan de balie van het magazijn, bestelt zo even uit de losse pols een setje keramische remmen a raison van toen nog 27000 gulden :shock: :shock: Toen voelde ik me even heel klein worden toen ik opmerkte dat die remblokken best aan de prijs waren :oops:

Ik bedoel te zeggen het gemak waarmee sommige mensen dit soort auto's kopen is de doelgroep waar Porsche en Co zich op richt. Alles word gevoed door mediahype etc.

Wij arme sloebers die rationeel blijven denken vinden 40K allemaal te duur voor het gebodene. :roll: Was indertijd met de CSL idem dito. Maar uiteindelijk en heel stiekum willen we wel zo'n ding want het is toch wel gaaf.

GT3's zijn aan mij toch niet besteed, dus boeit het me allemaal niet zoveel. Wel ben ik het eens met Andre dat een GT3 gewoon een hele moeilijke auto is om te bezitten in NL. Dat is voor mij ook altijd de reden geweest om überhaupt geen Porsche te willen rijden, want ik heb ik in verleden verschillende keren serieus overwogen om er eentje te kopen in de voor mij betaalbare prijsklasse's. Mensen als Andre en ik moeten het hebben van particulieren en dat ligt het allemaal gevoelig. Ikzelf parkeer de M3 al voor de deur van de buren als ik bij de winkel aan kom. We hebben een gezamelijk parkeer terrein dus kan het ook. Dit even ter illustratie. Het blijft gewoon moeilijk.

En ik denk dat bijna iedereen er zo over denkt in zaken. Want hoevaak kom je nou een GT3 tegen ? Een M3 kom je al niet vaak tegen, maar een GT3 buiten die ene van Jan de Boer om zie ik echt nooit rijden in NL.

Maar je kunt er ook lak aan hebben, denken schijt, mijn centen mijn auto, is die filosofie gedoemd te mislukken ? Dan weer Jan de Boer als voorbeeld, die man heeft ook winkels en denk je dat ie 1 spijkerbroek er minder om verkoopt ? Nee, maar Jan de Boer is heel slim, die buit zijn hobby uit en bied andere liefhebbers aan om er ook van te genieten (Jan de boer circuit dagen/auto evenementen ed), en daar heeft ie veel respect mee gekregen. Autodealers kunnen dat ook doen, kijk maar eens naar de autobedrijven die deelnemen aan races. Het word wel geaccepteerd door het publiek.

Daarom denk ik Andre, en dat heb ik ook al vaker tegen je gezegd dat een GT3, want dat is echt jouw droom, op een postieve manier moet worden ingezet. Niet stiekum een GT3 kopen in je garage neerzetten en als een dief in de nacht een ritje er mee maken op zondagmiddag. Nee koop zo'n auto en buit hem promotioneel uit tot op het bot.

Gebruik hem als verlengstuk voor je bedrijf, je zit in de autosport, en als er ergens wel een auto op zijn plaats is dan is het wel in de auto sport. Een juwelier met een GT3 is een patser, een matrassenverkoper met een M3 is een sjaggeraar :roll: :wink: , maar een Kartbaan eigenaar met een GT3 is een liefhebber in hart en nieren.

Je zit zo dicht bij het vuur wat betreft circuit activiteiten, dat moet je niet alleen als hobby zien maar ook proberen zakelijk uit te buiten. En dan draai je de rollen om dan ben je niet die man die dankzij zijn bedrijf een GT3 kan rijden maar de man die met zijn GT3 geld verdiend maak van die hobby een tool.

Voorbeeld, laat magnetische reclame stickers drukken, van je bedrijf, plak die vol op de auto, beetje ala race stijl , met een startnummer erbij, gewoon wat sponsor stickers erop en zet de auto gewoon elke dag beneden in je hal waar je de trap opgaat. Desnoods ff nieuwe deur in zetten, de ruimte is er. Iedere kartliefhebber die binnenkomt kan die auto waarderen want dan is het geen patsersbak van de "baas" maar een reclame/liefhebbers object een verlengstuk van je zaak. Organiseer kartcups maak daar reclame voor in lokale krantjes met foto's erbij van je auto, waarbij winnaars de kans krijgen om een een keer mee te rijden op het circuit (je eigen idee) maar je kunt ook gewoon een dag plannen op de kartbaan waarbij je met 10 winnaars ofzo gewoon een hele dag gaat rijden in de omgeving van Heerenveen/Friesland. DAT IS WAT IEDEREEN aanspreekt, wanneer krijg je als "average" de kans om in een supercar mee te rijden ? Jij kijkt er niet van op om een ritje te rijden in een aston martin, omdat je de kontakten hebt, maar een gemiddelde "arbeider" (zonder denigrerend/arrogant over te willen komen) heeft die kans bijna nooit. Die lopen al te kwijlen als ze net als ik een Carrera GT in een showroom zien staan. Buit een GT3 commercieel uit, er liggen zoveel kansen.

Kortom Andre als er iemand wel gerechtvaardigd een GT3 kan kopen ben jij het wel, maar raak de juiste snaar bij je publiek. Je moet van het idee af dat je een GT3 "low profile" moet rijden, dat gaat gewoon niet. Maar wil je hem wel gewoon ff voor jezelf, dan de magnetische reclame sticker opbergen en er lekker mee stoeien in de regio of een dag naar de ring/assen/zandvoort whatever. Dan heb je ook het recht om het legitiem te doen. Andre je hebt zelf al zo vaak gezegd het laatste hemd heeft geen zakken, als je nu niet een GT3 koopt (of binnen 1 of 2 jaar ofzo want niks hoeft gehaast) dan komt ie er nooit meer. En straks/later heb je er spijt van. Dat is zeker.

Laat het even rusten en denk dit verhaal nog even goed over. Desnoods ga je eens met een reclame bureau praten hoe je dit kan uitwerken. Maar de kansen zijn er. SvG verkoopt ook geen BMW minder vanwege zijn race projecten. Ook daar hebben klanten respect voor. En dat respect heb jij ook, daar ben je teveel petrol head voor en geen patjepeejer.

Andre

Bericht door Andre » 30 mei 2006, 11:54

Het zijn mooie ideeen rico. Ik ben mijn politie klopjachten nog niet vergeten rico dus rondje friesland zal niet gaan met zo n ding. Het plannetje is mooi. Maar vooralsnog zie ik er nog niks in.

Michel P

Bericht door Michel P » 30 mei 2006, 12:02

Andre schreef:Het zijn mooie ideeen rico. Ik ben mijn politie klopjachten nog niet vergeten rico dus rondje friesland zal niet gaan met zo n ding. Het plannetje is mooi. Maar vooralsnog zie ik er nog niks in.
Hebben ze je serieus op lopen jagen Andre? Alsof ze niet anders te doen hebben................ O, nee mensen die te hard rijden zijn de grootste criminelen die er bestaan, die moet je met een grootmacht uitschakelen. Snal nog steeds niet dat het leger voor dit soort tuig niet word ingezet :twisted:

Ze zouden je een lintje moeten geven voor al de BPM die jij al in de staatskas hebt gestort!

Michel

RVV

Bericht door RVV » 30 mei 2006, 12:04

Was inderdaad ff de politie vergeten :cry:

Nouja je begrijpt mijn punten wel, en ik snap jou standpunt heel goed. blijft gewoon moeilijke materie. Maar ik projecteer jou verhaal toch een beetje op mij, en buiten alle rand situaties om, ben ik blij dat ik een stuk rust in mijn kop heb. En dat is me ook veel waard.

Eigenlijk draait alles om die rust in je kop denk ik dan.

kris

Bericht door kris » 30 mei 2006, 12:24

goh,

de comments lijken hier soms op een oude LP die blijft hangen :)

Dit is gewoon een brute wagen... zonder meer, of je hem nu in NL wil rijden of niet, dat doet geen afbreuk aan de wagen zelf

en natuurlijk bouw je zelf een snellere wagen, maar does anybody care? nee dus...

het siert Porsche Marketing AG dat ze deze wagens uitbrengen...

een gifgroene aub 8)

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 30 mei 2006, 12:31

Klopt kris, maar je mag juist bij dit soort auto's toch ook wel kritisch kijken wat je er wel of niet voor terug krijgt?
Dat een Daewoo van €10k een rothok op wielen is geloof ik wel, juist Porsche heeft in het verleden de lat voor zichzelf zo hoog gelegd dat dingen als 20kg gewichtsbesparing zonder nadere uitleg met een beetje gezonde skepsis ontvangen worden.

RVV

Bericht door RVV » 30 mei 2006, 12:34

Een "normale" GT3 is al zo goed dat er marginale winst valt te behalen, het feit dat de motor ook 415pk levert geeft al aan dat ie aan zijn "betrouwbare" max zit.

kris

Bericht door kris » 30 mei 2006, 12:40

Peter

dat klopt ook

maar bij deze prijzen denk ik niet dat het er toe doet...

als je em kan kopen en je wil niet zitten klooien met het opbouwen van een wagen etc etc..

gewoon af en toe is wat circuit fun: et voila... one GT3 RS comming up :)

Hielke

Bericht door Hielke » 30 mei 2006, 12:45

Vind Rico's benadering van de GT3 als verlengde van de kartbaanactiviteiten ijzersterk.

Dutch

Bericht door Dutch » 30 mei 2006, 12:55

Rico v Velzen schreef:Gebruik hem als verlengstuk voor je bedrijf, je zit in de autosport, en als er ergens wel een auto op zijn plaats is dan is het wel in de autosport.
Ik vind 't een geniaal plan.

Andre

Bericht door Andre » 30 mei 2006, 12:59

LOL

Ik lig hier een deuk.

Hielke ik vindt het nog genialer dat JIJ een GT3 koopt dan leen ik hem voor een trackday en dan neem ik wat klanten mee hoe is die. Ik neem liever jou stijl wat over. Kost wat minder.

:)

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 30 mei 2006, 13:13

Ok, dan dit.

Als het toch puur om een trackday toy gaat, waarom dan een GT3 (RS) van €150k en geen Radical SR3 (of Ariel of Westfield of of of) van €40k (op Nederlands kenteken voor dat geld)? Zo'n ding loopt harder, schrijft minder af, heeft lagere running costs etc. etc.

Veiligheid als het eens mis gaat?
Porsche logo'tje dat erop staat?
Onbekendheid met dat soort merken?

Het mooie van een GT3 (de 996) was juist altijd dat je hem voor allebei kon gerbuiken, zakelijk inzetbaar (als je wil en waarschijnlijk niet in Nederland, maar ok), lekker toeren op zondagmorgen en dan 's middags toevallig bij de Ring aankomen, daar een paar rondjes zowat alles wat er verder nog rijdt op een hoop vegen en dan weer naar huis toeren, mooi compromis, beetje zoals een CSL ook.
Met een RS gooien ze dat compromis tot op zekere hoogte weg (kooi erin, volkuipjes, vierpuntsgordels, geen airco of radio als je wil, etc.), maar je krijgt er maar zo weinig voor terug, misschien 10 seconden op 20km waarvan het grootste gedeelte wel weer in de banden zal zitten, tuurlijk geen bezwaar als geld geen rol speelt, maar dan koop je gewoon een eigen parkeergarage en zet die vol met alle kleuren en uitvoeringen 911's die je kunt vinden, enter the Sultan of Bruneï. :)
Maar dat zie ik hier nog niet gebeuren, maar misschien ben ik ook iets te rationeel voor dat soort auto's; zie het nog steeds gewoon als een hoop ijzer met pakkingen en moeren aan elkaar gehouden, meer niet.

Je zou er eigenlijk een poll van moeten maken, wat kies je, GT3 + Radical SR3 of GT3RS?

Hielke

Bericht door Hielke » 30 mei 2006, 13:14

Niet van de ingezette koers afwijken Andre.

Laat Rico nou dat buiseness plan maar maken. Vervolgens steun ik hem en uiteindelijk hoef jij alleen met de pegels over de brug te komen. Itze simpel.

:P

Ik zie voor mezelf natuurlijk een rol als rijder in die GT3 weggelegd. Maar om met Johan te spreken 'da's logisch!' :lol:

Wouter

Bericht door Wouter » 30 mei 2006, 13:18

hou toch op een gt3 is mooi 10% van de mensen is blij dat ze die dingen tegen komen op de weg.

de andere 90% denkt direct van weer zo'n patser, goh zeker met drugs verdiend ect. een porsche wordt gewoon niet gewaardeerd.

moet je hem ook nog eens voor de deur van je eigen zaak zetten, de eerste standaard opmerking is dan van zoo er wordt hier genoeg verdiend, kan wel wat korting af.

een porsche moet je mooi annoniem thuis laten staan tenzij je zo veel geld hebt dat je kan rentenieren, dan maakt het toch neit meer uit.

Tom

Bericht door Tom » 30 mei 2006, 13:26

Peter Tunissen schreef: Als het toch puur om een trackday toy gaat, waarom dan een GT3 (RS) van €150k en geen Radical SR3 (of Ariel of Westfield of of of) van €40k (op Nederlands kenteken voor dat geld)? Zo'n ding loopt harder, schrijft minder af, heeft lagere running costs etc. etc.
Simpel. Omdat er vraag naar is? :lol:

En omdat al die goede Porsche klanten uitgenodigd worden voor een borrel in een showroom, met hapjes, live bandje alwaar ze de nieuwe GT3 RS kunnen bekijken. Etc.
Diezelfde dikke rijke stinkerd zal twee keer een rondje over circuit doen (via Porsche Driving Experience circuitdagen) zodat de volgende eigenaar los kan gaan met dat ding.

RVV

Bericht door RVV » 30 mei 2006, 13:32

Wouter schreef:

moet je hem ook nog eens voor de deur van je eigen zaak zetten, de eerste standaard opmerking is dan van zoo er wordt hier genoeg verdiend, kan wel wat korting af.
Ziet weer een kans, klanten die speciaal voor de porsche cup komen krijgen 10% korting !

(wel eerst ff de prijs 10% verhogen natuurlijk, want 1 gouden regel de klant moet zijn eigen korting betalen zo werken de oliemaatschapijen met de zegeltjes al jaren :wink:

RVV

Bericht door RVV » 30 mei 2006, 13:39

laatste is natuurlijk een geintje, maar je kunt 2 dingen doen.

OF een Porsche GT3 gewoon vergeten, OF er toch op de een of andere manier voor gaan en dan er uit halen wat er in zit.

Welke keuze je ook maakt je moet er een goed gevoel aan over houden imho.

Voorbeeld, ik ben altijd gek van snelle motoren, maar ik durf ze eigenlijk niet meer te kopen, maar mijn hart ligt er nog steeds. Afgelopen Zaterdag kwam de knaap van de wasstraat langs, jonge vent, 20 ofzo kwam zijn droom motor showen waar hij lang voor had gespaard een Yamaha R6, superstoere fiets. Maar bloedlink in mijn handen. Sloeg een ritje rijden ook af. Ik rij net de M3 die jongen benijd me, maar ondertussen benij ik hem mischien nog meer om die R6, die ik niet meer durf te kopen. Ik bedoel te zeggen soms ga je over een punt heen dat er geen weg terug meer is voor je gevoel, en dan is het jammer dat je datgene hebt gemist wat je graag altijd had willen hebben/doen whatever.

Verder Andre laat je niet opnaaien, want dat is het laatste wat ik wil, en dat weet jij ook. Hoofd koel houden een jaartje ofzo wachten en kijken of de "krachten" nog steeds zo op je inwerken.

Tom

Bericht door Tom » 30 mei 2006, 14:07

Staan ze bij jou praktisch al om de hoek van je huis al te wachten Andre?
Als ik wegrijd en ik pak de mooie binnendoorwegen kom ik zelden politie tegen. Alleen in het dorp(bebouwde kom) en op de snelweg.

Andre

Bericht door Andre » 30 mei 2006, 14:13

Let the force be with you:)

Blijft een mooie machine.

Plaats reactie