BMW Swirl flaps haal die zooi eruit: (demi) DIY.
-
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 16 okt 2008, 08:19
Re: BMW Swirl flaps haal die zooi eruit: (demi) DIY.
Dan kan ik bij deze aangeven dat de e9x 320d 163pk nog geen gemodificeerde kleppen heeft.
- Jan Speed
- Berichten: 251
- Lid geworden op: 01 mar 2006, 00:31
- Locatie: 040
Re: BMW Swirl flaps haal die zooi eruit: (demi) DIY.
ja, maar ze worden wel anders bediend, per electrische actuator. Waarschijnlijk dus door het motormanagement geregeld. Zal wel met de euro4 of 5 diesel norm te maken hebben.Tristan schreef:Heeft de 123d ze ook eigenlijk?
die in de e46/e39/1-serie/x3 zijn vacuum bediend.
-
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 16 okt 2008, 08:19
Re: BMW Swirl flaps haal die zooi eruit: (demi) DIY.
E91 320d 163 pk ook vacuum
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28615
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: BMW Swirl flaps haal die zooi eruit: (demi) DIY.
weet iemand ook bedrijven in het midden van NL die deze ingreep uitvoeren?
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 28 nov 2011, 16:25
Re: BMW Swirl flaps haal die zooi eruit: (demi) DIY.
gewoon zelf doen, is niet veel werk en zeer makkelijk om te doen, heb zelf 3x alles eraf moeten halen, een beetje opletten dan gaat het bijna vanzelf.
-
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 16 okt 2008, 08:19
Re: BMW Swirl flaps haal die zooi eruit: (demi) DIY.
jamiejame schreef:gewoon zelf doen, is niet veel werk en zeer makkelijk om te doen, heb zelf 3x alles eraf moeten halen, een beetje opletten dan gaat het bijna vanzelf.
Zonder sleutel ervaring niet aan beginnen. Ik heb het ook zelf gedaan met hulp van een monteur maar je moet echt wel handig en voorzichtig zijn.
Wat betreft een bedrijf die dit kan doen. Bel even rond naar wat bmw specialisten.
Ik weet er nog wel een voor je maar die zit in friesland.
-
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 27 jul 2011, 13:54
- Auto: Etron GT
- Locatie: Noorwegen
Re: BMW Swirl flaps haal die zooi eruit: (demi) DIY.
Ik heb zelf goede ervaringen met Gerrit Jonkers (in Waardenburg, bij Den Bosch). Ik dacht dat ik circa €250 kwijt was voor het verwijderen van de swirl flaps (en vervangen door blank flaps). Was toen i.c.m. Inspectie II in totaal iets van €700.
Ik lees/hoor ook goede verhalen over Van den Hengel in Amsterdam Z.O. Misschien is dat dichter bij? Anders misschien nog Bas Roos in Oss proberen. Volgens mij is Bas Roos iets meer op autosport gericht, dus of ze veel ervaring hebben met diesels weet ik niet. Maar een goede monteur kan ongetwijfeld de swirl flaps verwijderen.
Ik lees/hoor ook goede verhalen over Van den Hengel in Amsterdam Z.O. Misschien is dat dichter bij? Anders misschien nog Bas Roos in Oss proberen. Volgens mij is Bas Roos iets meer op autosport gericht, dus of ze veel ervaring hebben met diesels weet ik niet. Maar een goede monteur kan ongetwijfeld de swirl flaps verwijderen.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28615
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: BMW Swirl flaps haal die zooi eruit: (demi) DIY.
bedankt voor de tips!
- Niels
- Berichten: 22506
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW Swirl flaps haal die zooi eruit: (demi) DIY.
Start post ge-update na de swirls uit mijn 320D te hebben gehaald 

- Arthur
- Berichten: 43157
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: BMW Swirl flaps haal die zooi eruit: (demi) DIY.

Je gebruikt nu dat boutje als afdichting? Hoe ver draai je die erin? Zoals op de foto of helemaal?
-
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 16 okt 2008, 08:19
Re: BMW Swirl flaps haal die zooi eruit: (demi) DIY.
Gewoon boutje op maat slijpen en erin zetten.
Ik heb als 'vergrendeling' loctite gebruikt maar is denk ik niet eens nodig. Er zit namelijk een soort rubber afdichting in wat volgens mij prima voorkomt dat het lostrilt.
Ik heb als 'vergrendeling' loctite gebruikt maar is denk ik niet eens nodig. Er zit namelijk een soort rubber afdichting in wat volgens mij prima voorkomt dat het lostrilt.
-
- Berichten: 4820
- Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
- Locatie: Den Haag
Re: BMW Swirl flaps haal die zooi eruit: (demi) DIY.
Schop...
Heb de X3 3.0i ingeruild op een X3 3.0d ivm het vertrek van de leaseauto van mijn vrouw. (e90 318d).
Het is een 204pk versie, M57TU30 heet dat geloof ik?
Op het net veel informatie gelezen mbt het verwijderen van de swirl flaps bij de dieselmotoren van deze generatie, op zich ben je niet goed wijs als je het na zou laten.
Waar ik een beetje mee zit is het volgende.
Diverse www. bronnen melden dat er nauwelijks verschil te merken is in het koppelverloop als je die dingen hebt verwijderd.
Nu heb ik in mijn 12 jaar forumervaring wel meer zogenaamde waarheden voorbij zien komen, en ben dus erg benieuwd naar echte gebruikservaringen.
Een X3 3.0d is toch een behoorlijk zware jongen. Kan me dus goed voorstellen dat het in zo'n auto veel meer kan opvallen dan in een E46 330d.
Overigens wel blij met de nieuwe configuratie. Zo'n 3 liter diesel maakt zo'n X3 in één klap volwassen.
Heb de X3 3.0i ingeruild op een X3 3.0d ivm het vertrek van de leaseauto van mijn vrouw. (e90 318d).
Het is een 204pk versie, M57TU30 heet dat geloof ik?
Op het net veel informatie gelezen mbt het verwijderen van de swirl flaps bij de dieselmotoren van deze generatie, op zich ben je niet goed wijs als je het na zou laten.
Waar ik een beetje mee zit is het volgende.
Diverse www. bronnen melden dat er nauwelijks verschil te merken is in het koppelverloop als je die dingen hebt verwijderd.
Nu heb ik in mijn 12 jaar forumervaring wel meer zogenaamde waarheden voorbij zien komen, en ben dus erg benieuwd naar echte gebruikservaringen.
Een X3 3.0d is toch een behoorlijk zware jongen. Kan me dus goed voorstellen dat het in zo'n auto veel meer kan opvallen dan in een E46 330d.
Overigens wel blij met de nieuwe configuratie. Zo'n 3 liter diesel maakt zo'n X3 in één klap volwassen.
-
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 16 okt 2008, 08:19
Re: BMW Swirl flaps haal die zooi eruit: (demi) DIY.
Ik heb hier ervaring mee met mijn e46 en e91. Ik merk geen verschil in vermogen.
Mocht je om welke reden dan ook te weinig vermogen onderin hebben druk er dan een chip in. Loopt is nog mooier soepeler en zuiniger. Dat is mijn eigen ervaring. Wel goede tuner dan!!!!
Mocht je om welke reden dan ook te weinig vermogen onderin hebben druk er dan een chip in. Loopt is nog mooier soepeler en zuiniger. Dat is mijn eigen ervaring. Wel goede tuner dan!!!!
- Niels
- Berichten: 22506
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW Swirl flaps haal die zooi eruit: (demi) DIY.
Marcel, voor een tijd terug heb ik ze uit een gechipte 530D verwijderd. Gemakkelijk te doen omdat je overal goed bij kunt en er was GEEN verschil merkbaar bij het rijden. Tot op heden ook nooit bericht gehad dat het apparaat niet goed meer zou lopen.
De huidige 320D rijdt er ook niets minder om trouwens fwiw.
De huidige 320D rijdt er ook niets minder om trouwens fwiw.
-
- Berichten: 1256
- Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29
Re: BMW Swirl flaps haal die zooi eruit: (demi) DIY.
Effe dit omhoog.
Niels kleine vraag, heb zelf ook een BMW met zelfmoord blok
erin gekocht, kleine vraag:
Heb jij de oude flaps eruit gehaald, en daarna het gat met een schroef dichtgemaakt? Is dit een veilige methode? En waar kan je die rubberen ringen halen die eromheen zit?
Heb geen zin om 5 tientjes aan Swirl flaps te betalen als het op jou manier ook kan, gaat al weer een hele bom duiten in dat ding zitten (binnenkort zelf maar eens een grote beurt geven, kan ik gelijk die Swirl moordenaars deruit pleuren).
Gaat om een 320d 150 pk 5 bak van 1-2003.
Nog iets om op te letten overigens?
Oh ja is het handig om de pakkingen van de inlaat gelijk mee te bestellen? Lekken die wel eens? Want die van mij heeft 230k gelopen...
Niels kleine vraag, heb zelf ook een BMW met zelfmoord blok


Heb jij de oude flaps eruit gehaald, en daarna het gat met een schroef dichtgemaakt? Is dit een veilige methode? En waar kan je die rubberen ringen halen die eromheen zit?
Heb geen zin om 5 tientjes aan Swirl flaps te betalen als het op jou manier ook kan, gaat al weer een hele bom duiten in dat ding zitten (binnenkort zelf maar eens een grote beurt geven, kan ik gelijk die Swirl moordenaars deruit pleuren).
Gaat om een 320d 150 pk 5 bak van 1-2003.
Nog iets om op te letten overigens?
Oh ja is het handig om de pakkingen van de inlaat gelijk mee te bestellen? Lekken die wel eens? Want die van mij heeft 230k gelopen...
- Niels
- Berichten: 22506
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW Swirl flaps haal die zooi eruit: (demi) DIY.
Het blijft ff afwachten hoe je de afdicht ringen van de swirls aantreft. Als die lekvrij lijken dan kun je gemakkelijk draad tappen en een boutje van buitenaf erin draaien. Ik heb dit ook gedaan en een beetje hitte bestendige kit daarover heen gesmeerd zodat het niet los trilt en lekvrij blijft. Gaat na 20.000km nog steeds goed. De pakkingen van het spruitstuk kun je zeer waarschijnlijk wel weer gebruiken.
-
- Berichten: 1256
- Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29
Re: BMW Swirl flaps haal die zooi eruit: (demi) DIY.
Oh ja, carterventilatie, weet je toevallig wanneer ze zijn overgeschakeld naar die cycloon shit? Is dat pas bij de E90 oid? Ik ga er een cycloon in gooien hoef ik daar nooit naar te kijken.
En thx, ik denk dat ik die zooi op jou manier ga vastzetten.
En thx, ik denk dat ik die zooi op jou manier ga vastzetten.
- Sjoerd MP BMW
- Berichten: 871
- Lid geworden op: 10 feb 2009, 17:27
- Locatie: Deutschland
Re: BMW Swirl flaps haal die zooi eruit: (demi) DIY.
Begrijp ik hieruit dat het sowieso beter is deze te verwijderen uit iedere BMW diesel? Dus ook de nieuwere E9x typen en de zes cilinders die dingen ook hebben?
Er worden op internet ook stalen blank plates aangeboden.
Er worden op internet ook stalen blank plates aangeboden.
- mark147
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 22 jul 2009, 14:44
Re: BMW Swirl flaps haal die zooi eruit: (demi) DIY.
Duidelijke how to, heb zelf een 320d uit 2004 gekocht met 242k op de teller. Lijkt mij verstandig om die kleppen er uit te gooien. Een ding is mijn niet helemaal duidelijk, zal er vast wel staan maar ik zie het ff niet.
De actuator wordt vacuum gestuurd, wat doe je met de vacuumaansluiting waar de actuator aan vast zit, dop je die af of laat je de actuator zitten en gewoon in het niets bewegen?
De actuator wordt vacuum gestuurd, wat doe je met de vacuumaansluiting waar de actuator aan vast zit, dop je die af of laat je de actuator zitten en gewoon in het niets bewegen?
- Niels
- Berichten: 22506
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW Swirl flaps haal die zooi eruit: (demi) DIY.
Actuator idd in het niets laten bewegen. Of je ze van een nieuwere BMW ook wilt vervangen weet ik niet. Destijds kwam ik voor de oudere types teveel schade gevallen tegen waardoor ik ze wel heb willen vervangen. Ik heb ook nooit wat gemerkt qua vermogen afgifte of verschil in motor loop. Bestel wel blank plates is mijn advies. Passen perfect en dan heb je de O ringen ook weer nieuw en lekvrij.
-
- Berichten: 264
- Lid geworden op: 19 jul 2013, 06:55
Re: BMW Swirl flaps haal die zooi eruit: (demi) DIY.
Ik heb ze laatst laten verwijderen, hoe dat allemaal afgelopen is, is elders te lezen.
Maar ironie wil dat ik nu €2000 later ze weer terug heb, weliswaar geheel nieuw maar toch. Ik zou je willen aanraden toch de afdopdopjes te gebruiken, komt veel druk op het inlaatspruitstuk te staan. Met vloeibare pakking en schroefjes er doorheen gaat dat gewoon zweten.
Het is trouwens zo dat als de kleppen verwijdert zijn het regenereren van het roetfilter ook minder gaat. Deze worden aangestuurd tijdens dit proces net als de gloeistiften en het inspuiten van extra brandstof. Het is dus niet zo dat het alleen in lage toeren gebruikt wordt.
Maar ironie wil dat ik nu €2000 later ze weer terug heb, weliswaar geheel nieuw maar toch. Ik zou je willen aanraden toch de afdopdopjes te gebruiken, komt veel druk op het inlaatspruitstuk te staan. Met vloeibare pakking en schroefjes er doorheen gaat dat gewoon zweten.
Het is trouwens zo dat als de kleppen verwijdert zijn het regenereren van het roetfilter ook minder gaat. Deze worden aangestuurd tijdens dit proces net als de gloeistiften en het inspuiten van extra brandstof. Het is dus niet zo dat het alleen in lage toeren gebruikt wordt.
- mark147
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 22 jul 2009, 14:44
Re: BMW Swirl flaps haal die zooi eruit: (demi) DIY.
Heb bij Molenaar in Heerhugowaard blank plates gehaald en meteen de carterventilatie nieuw besteld. Morgen aan het sleutelen zodat ik voor mijn vakantie alles in orde heb. Draagarmrubbers, krukaspoelie, flaps en cartervent samen met een inspectie 2 is alles volgens mij dan wel aangepakt en kan de auto weer ff vooruit.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten