De eerste AMG. Als je dacht dat een C 65 over de top was...

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
raymondw

Re: De eerste AMG. Als je dacht dat een C 65 over de top was...

Bericht door raymondw » 05 okt 2008, 23:59

500E schreef:Nee, niet op schaal. Gewoon een 6.3 helemaal conform specificaties ombouwen naar 6.8 AMG.

Ik heb al eens voorzichtig geïnformeerd en het blijkt geen probleem te zijn (op sommige delen na die handgemaakt dienen te worden), als je maar bent voorbereid op de kosten. Het is geen goedkoop project om te doen...
Ga je ons vertellen dat je een 6.3 wilt gaan aanschaffen ? :banaan:

Wat ik erover gelezen heb is een M100.981 van een andere orde kwa kosten dan zelfs maar de latere 6.9. Een injectortje kost 1300 Euro, een inspuitpomp is meer dan 10k Euro of een waterpomp die alleen al 1k Euro kost.

Voor de liefhebber alleen haalbaar indien deze zelf kan sleutelen en weet waarmee hij bezig is (tenzij deze een onbeperkt budget heeft :hmmm: ).

(offtopic) Het begint hier weer helemaal leuk te worden met al die revivals van de gouden klassiekers. :df:

500E
Auto: S 63 AMG

Bericht door 500E » 06 okt 2008, 00:14

Volgens mij is het juist zo dat de 6.9 een financieel drama is; mede ook door de dry-sump en dergelijke systemen. Goedkoop is een M100 nooit en al helemaal niet als je 'm van 250 naar 476 PK gaat brengen. De man die ik gesproken heb vertelde dat de zuigers wel eens het grote probleem kunnen vormen. Die zijn bij AMG te bestellen maar dan gaat je kop er af.

500E

Bericht door 500E » 06 okt 2008, 00:46

Zo zie je maar hoe interessant TS die auto's vindt :hosanna:

steve smith

Bericht door steve smith » 06 okt 2008, 01:48

500E schreef: De man die ik gesproken heb vertelde dat de zuigers wel eens het grote probleem kunnen vormen. Die zijn bij AMG te bestellen maar dan gaat je kop er af.
Dat zijn nu juist de delen waarin men de afgelopen 30 jaar een heel stuk wijze is geworden, dus als je die bij Mahle of JE op maat laat maken zijn ze kwalitatief een heel stuk hoogwaardiger dan voorheen. Looptie niet harder van als je je aan de spec houdt, maar blijft wel langer heel. Zie ik niet als afwijking van origineel. Gesmede drijfstangen kun je ook gewoon op maat laten maken, dus wat is er allemaal nog meer anders? :mrgreen:

500E

Bericht door 500E » 06 okt 2008, 08:44

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik qua specificaties af ga op wat Wolfgang me verteld. (Wolfgang= Wolfgang Väth; Väth Motorentechnik). Hij heeft dat kunstje al eerder uitgehaald met o.a. een 320 PK sterke 500 SLC in rallytrim én deze 6.8 is 'm ook niet vreemd. Maar inderdaad: een alternatief qua zuigers zou kunnen; tast de originele specs niet aan, maarrrr....... ik wil het oorspronkelijke motorgeluid en karakter niet teveel aantasten en in dat kader kun je je niet teveel dichterlijke vrijheid permitteren.

Macboy

Bericht door Macboy » 06 okt 2008, 12:10

Als je erop gaat wagen: veel succes, voor mij ben je een held :)

Heb je wat interieurpics van die Mercedes eigenlijk? Buitenkant is bruut, maar van binnen helemaal gestript en kuipen erin. Ben benieuwd hoe dat staat.

raymondw

Bericht door raymondw » 06 okt 2008, 12:38

500E schreef:Volgens mij is het juist zo dat de 6.9 een financieel drama is; mede ook door de dry-sump en dergelijke systemen. Goedkoop is een M100 nooit en al helemaal niet als je 'm van 250 naar 476 PK gaat brengen. De man die ik gesproken heb vertelde dat de zuigers wel eens het grote probleem kunnen vormen. Die zijn bij AMG te bestellen maar dan gaat je kop er af.
De 6.9 heeft K-Jet waardoor deze makkelijker te onderhouden is en onderdelen beter verkrijgbaar zijn. De mechanische Bosch inspuit pomp van de 6.3 moet op een gegeven moment gereviseerd of vervangen worden wanneer deze olie gaat lekken (bron: Motor Klassik aankooptips W109 6.3 en W116 6.9 ). Het schijnt dat de inspuit pomp gereviseerd kan worden (Wallotsch en Nesch). Ik heb begrepen dat dit 5k Euro op basis van ruil kost. Is i.i.g lager dan de door MB verlangde prijs.

Het probleem van de zuigers van de 6.8 is denk ik de zuigersnelheid in relatie tot de grootte en het gewicht. De 6.8 moet zijn vermogen uit een toename van de toeren halen waardoor de zuigersnelheid wel eens kritisch kan zijn geworden. Wellicht dat dit het probleem is wat MB niet kon (of wilde) oplossen en wat AMG wel is gelukt. Maar of de onderbouwing daarvan beschreven is en alle andere technische nuance verschillen goed zijn onderbouwd en beschreven is vraag 2. Het is immers bijna veertig jaar geleden. Ik heb begrepen dat de 6.8 replica nog steeds voorzien is van een 6.3 wellicht met een goede reden.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 06 okt 2008, 13:47

Afbeelding

Wij hebben vroeger thuis precies zo'n auto in het donkerblauw gehad.
Het rode leer, mono radio, AA badge op de grill en Amerikaanse koplampen staan nog in mijn geheugen gegrift.
Als je de auto startte, moest je eerst even wachten totdat ze omhoog kwam. Duurde overigens best lang.

Mensen op straat gaven echt duimpjes, zo mooi vonden ze deze auto.
M'n vader leeft niet meer, anders had ik nog het kenteken of andere info kunnen achterhalen. Was wel een 300SEL met 6,? motor.

jeust
Auto: Peugeot 205 1.9 CTI

Bericht door jeust » 06 okt 2008, 15:23

Jullie hebben bijzondere auto's gehad Marcel, dat hoor ik wel. :thumbup:

Als je er ooit een na gaat bouwen Marco dan wens ik je heel veel succes, lijkt me een enorm gaaf project. En als je de mogelijkheid hebt, waarom niet?

500E

Bericht door 500E » 07 okt 2008, 09:58

Tja. Het is een lange-termijn idee; mocht ik het willen gaan realiseren dan zal de GT2 er aan moeten geloven. En die heb ik nét...

M@rcel

Bericht door M@rcel » 07 okt 2008, 10:12

Joost Hornman schreef:Jullie hebben bijzondere auto's gehad Marcel, dat hoor ik wel. :thumbup:
Was eigenlijk meer een beetje handel van Pa en Oom die als hobby gedaan werd.
In de wintermaanden auto's, zomermaanden snelle scheepjes.

Auto's echt in alle vormen en maten: Alfa Montreal, Lancia Stratos, Citroën SM, BMW 3.0 CS, Rover 3500 Vitesse, Porsche 911, MB 450SLC, 300SEL, 500SEC AMG widebody, Koenig 500SE Biturbo, e23 /732i/733i745i, e32 750i, Opel GT, Opel Monza GT/E, eerste MB 190E van NL, heel veel Jaguars/daimlers, Bentley Mulsanne en een RR ? (leek op die Mulsanne), Alfa 6, Alfetta's, e12 530i en echt nog veel meer.
Sommige auto's hadden we wel een tijdje, anderen waren ook zo weer de deur uit.
De Koenig Biturbo is naar de Emiraten gegaan.

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 07 okt 2008, 10:54

M@rcel schreef: De Koenig Biturbo is naar de Emiraten gegaan.
Volgens mij heb je daar ooit een foto van gepost. Wat een afzichtelijk hok. Wel apart, dat wel. :hmmm:

jeust
Auto: Peugeot 205 1.9 CTI

Bericht door jeust » 07 okt 2008, 16:58

Wow mooie lijst. :shock: Toen der tijd toch wel allemaal de dikste van de dikste. Lekkere hobby. :hosanna:

@Marco, de GT2 moet je idd nog niet weg doen. Dan neemt niemand je meer serieus. :lol:

Plaats reactie