De FieSTa van Dutch
-
- Berichten: 406
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 15:05
- Dutch
- Berichten: 2837
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29
Ben nu eenmaal erg verwend door de Skoda. Die is na 75k nog steeds rammel- en kraakvrij. :!:Michel Pol schreef:ben je meer een oude löl dan je had verwachtomdat ik je al over piepjes en kraakjes hoorde
![]()
![]()
Op fiestaclub.nl (waar ik onvermijdelijkerwijs lid van ben geworden) spreekt men al over het 'karakter' dat bij de auto hoort. Alsof 't een gare spaghettibak is, godbetert!
Vergelijken doe je natuurlijk toch, maar qua rijden zijn ze eigenlijk onvergelijkbaar, zo verschillend zijn ze. Dus over mee- of tegenvallen ben ik nog niet uit. Het is gewoon... anders!Michel Pol schreef:Maar valt de auto mee of tegen in vergelijk met de Skoda?

Wat wel duidelijk is, is dat mevrouw Dutch en ik eigenlijk vaak van auto moeten ruilen. Haar woon-werkverkeer (dijkweggetjes in Spaarnwoude) is geschikter voor de ST, mijn woon-werkverkeer (blazen over de A44) is geknipt voor de Octavia...
Aan de andere kant, als die andere pijp eronder zit en de auto een beetje lekker is ingereden, zal dat blazen met de ST ook geen straf zijn. Nu is dat rauwe geloei van de standaardmotor (let wel: 4000 toeren bij 130 km/u!) wel enigszins vermoeiend voor een ouwe löl.

- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Net even een kort, maar leuk ritje gereden in Dutch' ST. Erg mooie Hot Hatch.
Zwart is een prima kleur, zeker in combinatie met dit interieur (ik heb zelf vrijwel altijd een voorkeur voor zwarte auto's!).
Fijne versnellingsbak, schakelt lekker direct, veel fijner dan met een gewone Fiesta, die ook al niet onaardig schakelt. Sturen niet uitgebreid getest, maar voldoende om er een tevreden gevoel aan over te houden. Lekker compact stuurtje met voldoende profilering en pretting in de hand liggend leer. Lekker direct stuurhuis, wat een goed gevoel met de voortrein geeft en het sportieve karakter van dit klein scheurijzer versterkt.
De motor is onderin al lekker wakker (in tegenstelling tot mijn 535...). Dat vind ik zelf erg prettig rijden, zeker bij een koude motor in de stad of file. Je merkt dat de auto al flink wat koppel wil produceren, een gevoel wat je in mijn auto pas boven de 4000 toeren krijgt. Boven de 4000 rpm nog niet gereden want er stond slechts 222 km op de kilometerteller en de motor was koud. Het gaf desalniettemin een hele goede indruk van de auto.
Een klein minpunt vond ik zelf dat het interieur uit de oude (standaard) Fiesta mooier op mij overkwam, ondanks de betere materialen die nu gebruikt zijn. Dat was een beetje een sober zwart dashboard met een paar subtiele details. Dit nieuwe ST dashboard is wat frivoler en wel beter afgewerkt. Het is denk ik net wat je graag wilt.
Een praktisch minpunt is de ruimte tussen het koppelingspedaal en de ruimte links ervan. Ik kon niet met mijn voet na het ontkoppelen terug naar de voetsteun. Andersom lukt dat wel trouwens. Met Sparco's gaat het wel lukken gelukkig!
Binnen deze (prijs)klasse is er niet veel leukers te koop.
Goeie keuze Dutch!
De lunch was lekker trouwens!
Zwart is een prima kleur, zeker in combinatie met dit interieur (ik heb zelf vrijwel altijd een voorkeur voor zwarte auto's!).
Fijne versnellingsbak, schakelt lekker direct, veel fijner dan met een gewone Fiesta, die ook al niet onaardig schakelt. Sturen niet uitgebreid getest, maar voldoende om er een tevreden gevoel aan over te houden. Lekker compact stuurtje met voldoende profilering en pretting in de hand liggend leer. Lekker direct stuurhuis, wat een goed gevoel met de voortrein geeft en het sportieve karakter van dit klein scheurijzer versterkt.
De motor is onderin al lekker wakker (in tegenstelling tot mijn 535...). Dat vind ik zelf erg prettig rijden, zeker bij een koude motor in de stad of file. Je merkt dat de auto al flink wat koppel wil produceren, een gevoel wat je in mijn auto pas boven de 4000 toeren krijgt. Boven de 4000 rpm nog niet gereden want er stond slechts 222 km op de kilometerteller en de motor was koud. Het gaf desalniettemin een hele goede indruk van de auto.
Een klein minpunt vond ik zelf dat het interieur uit de oude (standaard) Fiesta mooier op mij overkwam, ondanks de betere materialen die nu gebruikt zijn. Dat was een beetje een sober zwart dashboard met een paar subtiele details. Dit nieuwe ST dashboard is wat frivoler en wel beter afgewerkt. Het is denk ik net wat je graag wilt.
Een praktisch minpunt is de ruimte tussen het koppelingspedaal en de ruimte links ervan. Ik kon niet met mijn voet na het ontkoppelen terug naar de voetsteun. Andersom lukt dat wel trouwens. Met Sparco's gaat het wel lukken gelukkig!
Binnen deze (prijs)klasse is er niet veel leukers te koop.
Goeie keuze Dutch!
De lunch was lekker trouwens!

- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Dutch
- Berichten: 2837
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29
Zo, nog wat foto's op deze herfstige lentedag...
De foto's zijn erg korrelig, maar dat komt doordat ik de camera per ongeluk op 400 ASA had laten staan. Aan de andere kant geeft het deze duistere kiekjes wel iets bijzonders.
Eerst een paar interieurfoto's, om daarmee van Macboy's smeekbeden af te zijn:
EDIT: alle foto's nu in gallery in beginpost!
Zoals je ziet, zijn vandaag de carkit en de iPod-cradle erin gezet. De icelink Lite had leveringsproblemen, dus ik moet nog steeds een snoertje trekken vanaf de AUX-uitgang bij de pook. Maar goed, in ieder geval zit 't ding nu in een steuntje.
Je had trouwens gelijk, Dennis: Bluetooth zuigt echt accustroom...
Dan een stel foto's van de schone kant (straks zie je wel waarom deze kant 'schoon' is):
EDIT: alle foto's nu in gallery in beginpost!
Nog steeds de nette kant, maar dan (schuin) van achteren:
EDIT: alle foto's nu in gallery in beginpost!
Een paar close-ups:
EDIT: alle foto's nu in gallery in beginpost!
En dan de andere kant, na een onbedoeld partijtje rallycross waarvan de sporen alleen per hogedrukspuit waren te verwijderen:
EDIT: alle foto's nu in gallery in beginpost!

De foto's zijn erg korrelig, maar dat komt doordat ik de camera per ongeluk op 400 ASA had laten staan. Aan de andere kant geeft het deze duistere kiekjes wel iets bijzonders.
Eerst een paar interieurfoto's, om daarmee van Macboy's smeekbeden af te zijn:
EDIT: alle foto's nu in gallery in beginpost!
Zoals je ziet, zijn vandaag de carkit en de iPod-cradle erin gezet. De icelink Lite had leveringsproblemen, dus ik moet nog steeds een snoertje trekken vanaf de AUX-uitgang bij de pook. Maar goed, in ieder geval zit 't ding nu in een steuntje.
Je had trouwens gelijk, Dennis: Bluetooth zuigt echt accustroom...

Dan een stel foto's van de schone kant (straks zie je wel waarom deze kant 'schoon' is):
EDIT: alle foto's nu in gallery in beginpost!
Nog steeds de nette kant, maar dan (schuin) van achteren:
EDIT: alle foto's nu in gallery in beginpost!
Een paar close-ups:
EDIT: alle foto's nu in gallery in beginpost!
En dan de andere kant, na een onbedoeld partijtje rallycross waarvan de sporen alleen per hogedrukspuit waren te verwijderen:
EDIT: alle foto's nu in gallery in beginpost!
Laatst gewijzigd door Dutch op 24 jan 2007, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Dutch
- Berichten: 2837
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29
Ja, best humor - achteraf.
Zie je die aangeharkte aarde achter de auto? Dat was vroeger gras en voor mij altijd het perfecte autofotografieplekje vlak om de hoek, in de Osdorpse polder.
Alle polderweggetjes daar zijn net opnieuw geasfalteerd en geherprofileerd, ze waren net vandaag weer opengesteld. Bleek het gras ook te zijn opgedoekt.
Ik denk: okee, dan maar op die aarde.
Dom!
Was natuurlijk één grote zachte blubberzooi, niet zo gek met al die regen. Dus de ST zakte binnen twee seconden kniediep in de modder. Ik wist nog net op tijd het andere voorwiel uit de derrie te houden, anders was ik reddeloos verloren geweest!
Ja, met de tractie van de Fiesta zit het wel snor, merkte ik toen.
Ik had me toch een extra gewicht aan de binnenkant van dat rechtervoorwiel toen ik naar de wasbox reed. Als ik harder dan 60 ging, trilde het stuur zowat m'n handen uit!
Ja, briljante actie van Dutch.
Net zo briljant als gisteren me afvragen waarom de (handmatige) airco het na een week al niet meer deed. Toen viel het muntje: moet je wel eerst de blower aanzetten. Duh.
Man, nog even en ze mogen me op Alzheimer testen.

Zie je die aangeharkte aarde achter de auto? Dat was vroeger gras en voor mij altijd het perfecte autofotografieplekje vlak om de hoek, in de Osdorpse polder.
Alle polderweggetjes daar zijn net opnieuw geasfalteerd en geherprofileerd, ze waren net vandaag weer opengesteld. Bleek het gras ook te zijn opgedoekt.
Ik denk: okee, dan maar op die aarde.
Dom!

Was natuurlijk één grote zachte blubberzooi, niet zo gek met al die regen. Dus de ST zakte binnen twee seconden kniediep in de modder. Ik wist nog net op tijd het andere voorwiel uit de derrie te houden, anders was ik reddeloos verloren geweest!

Ja, met de tractie van de Fiesta zit het wel snor, merkte ik toen.

Ik had me toch een extra gewicht aan de binnenkant van dat rechtervoorwiel toen ik naar de wasbox reed. Als ik harder dan 60 ging, trilde het stuur zowat m'n handen uit!


Ja, briljante actie van Dutch.
Net zo briljant als gisteren me afvragen waarom de (handmatige) airco het na een week al niet meer deed. Toen viel het muntje: moet je wel eerst de blower aanzetten. Duh.

Man, nog even en ze mogen me op Alzheimer testen.

- Arthur
- Berichten: 43144
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Mooi man!
Jammer dat ze hier weer die oranje dingen ingekwakt hebben.
Kun je die ook voor witte uitwisselen?
Veel merken doen dat, jammer vind ik altijd.
[img:800:1067]http://home.wanadoo.nl/the8wteam/fiesta-st/st21.jpg[/img]
Jammer dat ze hier weer die oranje dingen ingekwakt hebben.
Kun je die ook voor witte uitwisselen?
Veel merken doen dat, jammer vind ik altijd.
[img:800:1067]http://home.wanadoo.nl/the8wteam/fiesta-st/st21.jpg[/img]
- Dutch
- Berichten: 2837
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29
O, is dat oranje unfashionable? Heb geen verstand van dat soort zaken...Arthur schreef:Mooi man!
Jammer dat ze hier weer die oranje dingen ingekwakt hebben.
Kun je die ook voor witte uitwisselen?
Veel merken doen dat, jammer vind ik altijd.
[img:800:1067]http://home.wanadoo.nl/the8wteam/fiesta-st/st21.jpg[/img]

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Andry, Arstey, Bakker, Berry1000RR, e30touring1990, EvdP, Fabian, Hitz, Joost H., jvb, Marc Sierra, Mark 320iS, Martijn M, Wimo en 5 gasten