Motorrijden........ja of nee?!

50% van de wielen, 200% driving fun?
Elmar

Bericht door Elmar » 10 aug 2008, 12:41

Voor € 10,= heb ik anderhalf uur knal plezier.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 10 aug 2008, 12:44

markk schreef: Zoals ik je ken Nandor ben je geen losgeslagen idioot en kan je je goed beheersen en denk je na bij wat je doet / voordat je wat doet. Verder heb je natuurlijk al wat verkeerservaring, je bent geen 18 meer..
markk schreef:
En of het verstandig is direct op een R6 te stappen betwijfel ik ook.

Mark.
Een R6 verrast je niet qua power maar nodigt wel ontzettend uit. Lijkt me geen probleem als ik het eerste deel lees :wink:

Nog geslaagd voor je remschijven trouwens??

Pim

Bericht door Pim » 10 aug 2008, 17:57

Ik ben ook aan het lessen. Ben altijd helemaal gek ervan geweest totdat ik mijn B rijbewijs haalde op 18jarige leeftijd en totaal omsloeg naar de 4wielers.

Nu een paar vrienden ook hun motorrijbewijs inmiddels gehaald hebben. Ik op autogebied even geen nieuwe (financieel) haalbare uitdagingen kon vinden toch maar besloten om het te gaan halen. Tenslotte doet een R1 0 - 200 in 7sec!!! En om die zelfde sensatie op 4 wielen te verkrijgen moet er sjeik voor je naam staan 8)

Verder over dat jezelf kunnen beheersen.. Tja, met de auto heb ik nog wel eens last van een paar gekke minuten en dan toch nog wel eens de gedachte achteraf van "zo... dat had ook verkeerd kunnen gaan" Maar ze zeggen dat je veel defensiever gaat rijden zowel in de auto als op de motor als je eenmaal motor rijd. Ik zal het wel zien.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 10 aug 2008, 18:43

Ik ben zelf motorrijder (al heb ik momenteel even niets staan). Heb 7 jaar m'n rijbewijs nu, heel veel gereden, veel naar het buitenland op vakantie geweest op de motor, de nodige Ring rondjes en circuitdagen gedaan, rijbewijs ermee kwijtgeraakt, getest voor een online motormagazine met veel persintroducties in het buitenland en behoorlijk veel verschillende motoren gereden, stuk of 40/50. Ook 3 jaar geraced in de ZAC en KNMV Cup. Ben zeker niet de beste of snelste rijder maar toch best wat meegemaakt in die 7 jaar. Ook ongelukken, zelf een paar keer onderuit maar nooit echt letsel gehad. Ook de nodige dosis geluk gehad zeg ik er eerlijk bij, scheelde soms weinig. In die jaren wel 2 bekenden verloren, beide omgekomen bij een motorongeluk. Het blijft gevaarlijk.

Zoals gezegd heb ik momenteel geen motor staan. Wil er over een tijdje wel weer 1 hebben maar weet na 7 jaar snelle motoren 1 ding: hier komt geen supersport meer. Enerzijds omdat ik dan toch weer veel te hard ga rijden, anderszijds omdat ik het gewoon te gevaarlijk vind op de openbare weg. Jaren geleden haalden wij ook dingen uit op de openbare weg die ik nu domweg niet meer zou durven. Toen ik ging racen en dus op het circuit reed zag ik op de openbare weg ineens veel meer gevaren. Bomen, auto's, troep op de weg etc. etc. Nee, wat we toen deden durf ik nu niet meer. Ouder en wijzer wellicht maar ook steeds meer drukte op de weg, zelfs hier in Friesland.

Ik heb ook de nodige Supermotards en Nakeds gereden en moet zeggen dat ik hierop de meeste lol heb gehad, van alle motoren die ik reed. Supersports zien er prachtig uit maar Nederland is niet het ideale land hiervoor, om maar een understatement te gebruiken. Ikzelf koop waarschijnlijk een SM hierna. Gaat niet heel hard maar toch dikke fun en als je eens een keer valt ben je niet gelijk failliet, da's bij een SS wel anders met dat dure plastic. Wil er met mooi weer ook eens woon-werk mee kunnen rijden en rij elke dag over B-weggetjes, da's leuk met een SM. 8) Heb zelfs de Ducati Clubraces op Assen op een KTM Supermotard meegedaan, zelfs een incidentele trackday is te doen met zo'n ding. :)

Hoor trouwens altijd het argument 'ik begin er niet aan, zou me doodrijden', vind ik vrij onzinnig. Je bent er zelf bij toch? Niemand rijdt zichzelf zomaar dood, als je een beetje gezond verstand hebt. Zeg dan gewoon dat je niet durft. :twisted: :wink:

Dus ja, motorrijden? Ik zou het doen maar ik kocht geen supersport als ik jou was. Succes met je keuze. :)

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 10 aug 2008, 21:31

Wie wil gaan beginnen met motorrijden: ik ruim momenteel mijn voorraad motorkleding op voor leuke prijsjes. Heb best wel het een en ander liggen/hangen nog ;)

Beste is ff bellen wat je zoekt: 06-30521621

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 10 aug 2008, 21:44

Je hebt het ook voor het grootste deel zelf in de hand wat je met zo'n machine doet.
Kijk het circuit opgaan als beginnertje moet je gewoon niet doen!!

KD'en als beginner ook niet.

Moorrijden hoeft helemaal niet gevaarlijk te zijn en dat verhaal van ik rij me dan tegen een boom te pletter wat vele als excuus gebruiken is nog veel grotere bullshit!!!

Persoonlijk is motorrijden 1000x mooier dan autorijden. Het vrije gevoel, de acceleratie. Door motorrijden let je ook vele malen beter op in verkeer als je met de auto op pad bent. Je gaat veel beter anticiperen.

Tuurlijk, als je crasht of wordt aangereden ben je gauw de dupe. Je bent slecht beschermt tegen grote impact.

Maar vele crashes gebeuren door onoplettendheid en weinig kennis.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 10 aug 2008, 21:47

Ik had m'n eerste trackday (op Lelystad) toen ik 2 weken m'n rijbewijs had. :) Kwam zo uit. :wink:

Motorrijden maakt je inderdaad een betere automobilist! Van die simpele dingen als een doorgaande weg oprijden vanaf een zijstraat, ik let dan echt megagoed op. Check, check dubbelcheck. Weet hoe makkelijk je een motor over het hoofd ziet, zelf helaas ook vaak meegemaakt dat je niet gezien werd.

Over de 'discussie' tussen Dexter en Romo, met beide ben ik het eens. Ik denk dat je 80% zelf in de hand hebt, de rest is geluk/pech en/of fout weggedrag van de ander. Zo reed ik eens op een doorgaande 80 km-weg, reed ook netjes 80, niet eens te hard dus. Meneer in een Saab wil de weg opdraaien, staat stil, ik had voorrang maar minderde voor de zekerheid al wat vaart. Man kijkt mijn kant op, ik kijk hem serieus RECHT in de ogen voor 2/3 sec., moet me gezien hebben dus.... en hij draait toch zo de weg op. Dan kun je nog zo goed anticiperen (wat ik naar mijn idee ook deed) maar het kan toch nog steeds misgaan. Gelukkig remde hij halverwege de weg toch nog en kon ik nog net tussen motorkap en berm doorsturen met een marge van 3x niks (ging al staan op de stepjes, ging er vanuit dat ik er vol in ging vliegen dus dan maar eroverheen geslingerd worden ipv. erin!). Dus ja... anticiperen is 80% maar dan nog kan het misgaan. Je kunt niet alles voorzien en met elke gekke actie rekening houden.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 11 aug 2008, 07:47

Wij staan niet zo ver van elkaar als het lijkt obv bovenstaande discussie.

Ik bestrijd ook niet dat motorrijden niet leuk is............................beter wordt het niet.

Maar de risico`s zijn er, bij weinig snelheid vaak al forse letsels, vaak blijvend. Dat is een feit. Voor de rest moet ieder dat doen wat hem/haar goeddunkt.

Ik kan alleen maar naar mijn situatie kijken en daarbij een afweging maken. En die afweging heb ik gemaakt, dat heeft niets met niet durven te maken, gewoon nuchtere besluitvorming..........................

Asief

Bericht door Asief » 11 aug 2008, 13:26

Gewoon doen zou ik zeggen. Maar als je een motor koopt, neem dan eentje zonder al te veel vermogen. Zelf heb ik in 2002 een Honda RVF400 gekocht, mijn eerste motor, heb er nog steeds ENORM veel plezier van! Heeft maar 58 pk aan het wiel, maar maakt daarentegen wel 15.000 tpm met de kleine V4...geloof me, door de sound en het vele schakelen ga je voor je gevoel echt veel harder als dat je daadwerkelijk gaat :lol: :twisted:
Als ik dat bijvoorbeeld vergelijk met de BMW K1200R van me broer...dat gaat zeer emotieloos en vooral MAKKELIJK naar zeer hoge snelheden :shock:
Ik denk dat mijn 400cc motor ongeveer evensnel op de 180/200 zit als mijn M3, daarboven trekt de motor minder. Koop dus gewoon een motor met weinig vermogen die veel toeren maakt en genieten maar 8)

René130i

Bericht door René130i » 11 aug 2008, 14:05

Ik heb zelf genoeg lessen gehad om af te mogen afrijden. Toch is het er niet van gekomen en ik ben het ook niet meer van plan.

1. vind ik het niet veilig
2. vind ik de "grip" van 4 wielen heerlijk

Pim

Bericht door Pim » 11 aug 2008, 15:20

René130i schreef: 2. vind ik de "grip" van 4 wielen heerlijk
Je avatar maakt deze stelling (licht) ongeloofwaardig :wink:

René130i

Bericht door René130i » 11 aug 2008, 15:24

Ook dat is een leuk onderdeel van autorijden. Echter is dit ook op een twee wieler mogelijk :lol:

VLA

Bericht door VLA » 11 aug 2008, 15:32

Zelf al jaren een motorrijbewijs, en 1 keer een motor gehad waarmee ik een flinke ongeluk heb gehad. Daardoor ben ik een beetje bang geworden op de motor (met name in de bochten), en merkte dat ik erg voorzichtig begon te rijden. Te voorzichtig. En daardoor was ook de lol van het motorrijden er een beetje vanaf bij mij.

Dus heb hem verkocht en houd het voorlopig lekker bij de auto's... Ik huur 1 a 2 keer per jaar een weekendje een motor om even weer lekker te toeren, en dat vind ik wel voldoende.

Moet overigens wel zeggen dat de kick die je op een motor krijgt (qua beleving) niet te evenaren is met een auto. Echt geweldig gewoon.

Peric

Bericht door Peric » 11 aug 2008, 21:06

Ik zie mensen schrijven over kick krijgen en superacceleratie.
Maar ik rijd motor omdat ik het lekker vind, weet niet precies hoe ik het moet omschrijven. Tuurlijk rijd ik ook hard soms en gooi 'm plat. Maar 't HOEFT niet.
De mensen die twijfelen, je moet het toch voor jezelf beslissen. En als je denkt dat je je niet in kan houden moet je het gewoon niet doen, simpel. 't is je eigen leven...

Als ik straks weer een motor kan rijden doe ik het zeker.. Op m'n gemak..:)

Geert.

Bericht door Geert. » 12 aug 2008, 13:18

Ik heb nu een half jaartje mijn rijbewijs en een RSV Mille R. Ben dus direct begonnen met een 1000cc 2 cilinder en dit bevalt meer dan goed! Heb altijd al een voorkeur gehad voor racemotoren, ik probeer zoveel mogelijk te rijden om steeds een beter te worden. Een dergelijke motor kan veeeeel meer dan dat ik momenteel als coureur aan competenties in huis heb 8)

Motorrijden vind ik een leuke balans tussen spanning en vrijheid. Aan de ene kant is het fantastisch om je eigen grenzen langzaam te verleggen en met grote vrijheid jezelf door het verkeer te bewegen. Indien je twijfelt of je het leuk gaat vinden, is er maar 1 oplossing: rijbewijs halen en rijden.. :mrgreen:

wjn

Re:

Bericht door wjn » 24 aug 2008, 13:25

Wouter81 schreef:Ik had m'n eerste trackday (op Lelystad) toen ik 2 weken m'n rijbewijs had. :) Kwam zo uit. :wink:

Motorrijden maakt je inderdaad een betere automobilist! Van die simpele dingen als een doorgaande weg oprijden vanaf een zijstraat, ik let dan echt megagoed op. Check, check dubbelcheck. Weet hoe makkelijk je een motor over het hoofd ziet, zelf helaas ook vaak meegemaakt dat je niet gezien werd.

Over de 'discussie' tussen Dexter en Romo, met beide ben ik het eens. Ik denk dat je 80% zelf in de hand hebt, de rest is geluk/pech en/of fout weggedrag van de ander. Zo reed ik eens op een doorgaande 80 km-weg, reed ook netjes 80, niet eens te hard dus. Meneer in een Saab wil de weg opdraaien, staat stil, ik had voorrang maar minderde voor de zekerheid al wat vaart. Man kijkt mijn kant op, ik kijk hem serieus RECHT in de ogen voor 2/3 sec., moet me gezien hebben dus.... en hij draait toch zo de weg op. Dan kun je nog zo goed anticiperen (wat ik naar mijn idee ook deed) maar het kan toch nog steeds misgaan. Gelukkig remde hij halverwege de weg toch nog en kon ik nog net tussen motorkap en berm doorsturen met een marge van 3x niks (ging al staan op de stepjes, ging er vanuit dat ik er vol in ging vliegen dus dan maar eroverheen geslingerd worden ipv. erin!). Dus ja... anticiperen is 80% maar dan nog kan het misgaan. Je kunt niet alles voorzien en met elke gekke actie rekening houden.
Jammer van dit ongeluk, maar de beste methode is nog steeds niet recht aankijken, maar vanuit de ooghoeken in de gaten houden. Zodra er oogcontact is, weet de ander dat je 'm gezien hebt en neemt voorrang (auto vs motor, motor stopt; auto vs vrachtwagen, auto stopt; etc.)
(Klinkt misschien raar, maar probeer maar in de auto op een rotonde bv. Veel mensen rijden dan net voor je erop, terwijl dat eigenlijk net niet kan. Kijk je dan niet recht aan, doen ze het ook niet, omdat ze denken dat je ze niet gezien hebt.)

@Nandor
Gewoon doen, motorrijden. Beter spijt van wat je gedaan hebt, dan van wat je niet gedaan hebt.

Ik ben het ook eens met de stelling dat je toch zelf de meeste invloed hebt op wat er gebeurd (in welke situatie dan ook). Veel "studies" over motorrijden gevaarlijk zijn ook niet door "onafhankelijke" organisaties gemaakt. Neemt niet weg dat logischerwijs ongelukken met motoren ernstiger zijn dat als je in een auto had gezeten.

Paul Broere
Auto: Porsche Taycan / BMW Z4M / Mx5

Re: Motorrijden........ja of nee?!

Bericht door Paul Broere » 26 aug 2008, 20:28

ook ik heb motorrijles sinds enkele maanden... toevallig morgen weer.

Ik les op een vrij oude Yamaha Diversion 600... (55pk ofzo?)
toen ik laatst een keer in zijn 2 volgas doortrok tot (mag ook bijna op voo rmijn examen, op lege weg) vond ik dat serieus al eng!! (terwijl de 911 velen malen SNELLER is).

Maar gewoon tijdens de lessen rustig rondtoeren... heerlijk!!!!

Doe mij ook maar een sportieve motor met kleine motor, veel toeren
Beetje het gevoel van skiën... vrijheid, wind in de haren, schuin door de bochten. etc. etc.

Niels

Bericht door Niels » 27 aug 2008, 10:27

Paul Broere schreef:
Ik les op een vrij oude Yamaha Diversion 600... (55pk ofzo?)
toen ik laatst een keer in zijn 2 volgas doortrok tot (mag ook bijna op voo rmijn examen, op lege weg) vond ik dat serieus al eng!! (terwijl de 911 velen malen SNELLER is).
Een 400cc racertje doet 0 - 100 in 4,5 sec. Paul, ik denk dat een Diversion naar 100 nog altijd net zo snel is als een 930 :wink: Het voordeel van geen massa :D Vanaf 100 zal het geen partij zijn, het nadeel van geen vermogen :lol:

Elmar

Bericht door Elmar » 27 aug 2008, 20:21

Mooi stukje van het motor-forum.

Jarenlang heb ik me geërgerd aan motorrijders. Steeds vaker, en steeds meer. Want zeg nou zelf, motorrijders: ze doen maar! Houden zich aan god noch gebod. Gedragen zich of de weg van hen is. Schieten overal maar tussendoor. Halen in zoals hen goeddunkt: links, rechts, of door het midden. Het maakt niet uit, als zij maar komen waar ze willen zijn. En wel zo snel mogelijk! Ze doen of ze zich aan de regels houden die ze ondertussen aan hun laars lappen. Hun motorlaars. Ook zoiets: zoals ze er uit zien, in hun motortenues. Zogenaamd stoer. Wat een aanstellerij. Leernichten zijn het! Het gaat allemaal over hen. Als zij maar kunnen doen waar ze zin in hebben. Wat hen het beste uitkomt. Aso’s op twee wielen. En ondertussen lekker zwaaien naar elkaar. Mannen van het handje! Je hoort ze denken: Wij hebben het voor elkaar hoor. Laat die sukkels in hun middenklassers en leasebakken maar voelen hoe braaf en dom ze zijn. Netjes ritsen. Niet rechts inhalen. Je aan de maximumsnelheid houden. Wat een benauwde burgers. Enzovoorts…

Tot iemand op een dag tegen me zei: Joh, je bent gewoon jaloers! Daar werd ik boos over. Helemaal niet! Het zijn toch aso’s? Enzovoorts. Inmiddels weet ik, dat dit het teken is: boos worden. Als ik boos word als iemand zegt dat ik ‘gewoon jaloers’ ben dan weet ik genoeg. Dan is het waar. En niet een beetje waar. Dan is het heel erg waar. Dan ben ik ontzettend jaloers. Ik ben er achter gekomen door me te verplaatsen. Mezelf te verplaatsen in die ander waar ik me zo godsgruwelijk aan erger. Een motorrijder dus, op zijn motor. Het is druk, vol, file. En ik zit op een motor in plaats van in m’n auto. De auto’s kruipen voort, mijn motor rijdt. Ik ben op tijd op m’n bestemming, terwijl ik de automobilisten geërgerd ‘Ik ben wat later’ zie mimen. Ik voel me vrij, beweeglijk, onafhankelijk. De bestuurders zitten stuurs achter hun stuur. Ik kan doen waar ik zin in heb. Ik kan heen waar ik heen wil. Ik kan gaan en staan waar ik wil. En ik kom nog op tijd ook. King of the road. Ik voel me vrij.

Het is een wonderlijke ervaring die mij in een klap veel duidelijk maakt. Motorrijders doen wat ik eigenlijk zo graag wil. Me helemaal vrij voelen. Motorrijden betekent voor mij blijkbaar vrijheid. Omdat ik het op de een of andere manier misschien niet voor elkaar krijg om me echt helemaal vrij te voelen ben ik jaloers op mensen die dat in mijn beleving blijkbaar wel zijn. Natuurlijk heb ik geen idee of dat echt zo is. Of motorrijders zich echt vrij voelen. Misschien is het wel verschrikkelijk benauwd in zo’n motorpak. Of is om zo’n benzinetank geklemd zitten eigenlijk een heel krampachtige houding. En zou ik helemaal geen zin hebben om naar al die andere motorrijders te zwaaien omdat dat onder motorrijders schijnt te horen. Wie weet, maar daar gaat het niet om. Ik ben er achter dat mijn groeiende ergernis gewoon jaloezie is. Dat scheelt veel energie. Ik maak me sindsdien niet meer druk over motorrijders. Inderdaad, ze doen maar! En ik ook. Bezig met mijn eigen vrijheid. En die zit geloof ik van binnen.

Laatst bij het stoplicht maakte een motor een wheely, hij scheurde weg op zijn achterwiel. Bleef wel vijftig meter op een wiel rijden. Mooi gezicht.

‘Je kunt van een ander niet uitstaan wat je jezelf niet wilt toestaan.’

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 27 aug 2008, 20:56

Idd mooi stukkie. Zo zie je maar weer is ;)

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 27 aug 2008, 21:08

Helemaal waar, maar als ik in de auto zit, met een lekker muziekje en het regent pijpestelen, dan ben ik vast niet jaloers als er weer zo`n motormuis voorbij komt, ook niet in normale omstandigheden overigens, been there done that :mrgreen:

De vrijheid is hoe dan super en alleen nog te overtreffen als je vliegt, motor is 2-, vliegen 3 dimensionaal, beter wordt het niet...............................

Niels

Bericht door Niels » 28 aug 2008, 08:01

Elmar schreef:‘Je kunt van een ander niet uitstaan wat je jezelf niet wilt toestaan.’
In een zin de Nederlandse mentaliteit :clap: Waarom wil je het jezelf niet toestaan? Omdat je dan bang bent dat een ander je niet kan uitstaan...komen we weer bij dat maaiveld uit :stom: Slaat de spijker :hammer: dit stukje!

Mike R32
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.

Bericht door Mike R32 » 28 aug 2008, 09:46

Als je je in de auto niet ik kan inhouden wat snelheid betreft kan ik een snelle motor alleen maar afraden :wink:

kamerplant

Bericht door kamerplant » 30 aug 2008, 21:51

motorrijden is geweldig!.

ik heb in 1993 het A-rijbewijs gehaald,en het is helemaal Goud!!.

maar als je moeite hebt on je rechterhand te bedwingen...heb je een probleem.

Elmar

Bericht door Elmar » 30 aug 2008, 23:29

kamerplant schreef:
maar als je moeite hebt on je rechterhand te bedwingen...heb je een probleem.

Probleem in welke zin. Voor je rijbewijs? Kwestie van goed opletten.

Probleem voor je lichamelijke gesteldheid? Ach, ik heb van een goede motorrijder geleerd dat als je niet minstens eens in de 2 jaar op je plaat gaat, je niet weet waar het gas zit.
Ik heb nu al zoveel opgespaard, dat ik minstens de aankomend 10 jaar schadevrij moet kunnen rijden... :hmmm:

Plaats reactie