Spacers op de 1-serie

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 21 jul 2008, 22:01

Ik begrijp dus dat het de wegligging niet negatief beïnvloedt als je 10mm spacers gebruikt?

Kijk dat het mooier staat, daar hoeven we niet over te discussieren, zoals gemeld, bij BMW is het niet best als het om de vulling van de wielkasten gaat ( naar buiten dus).

Naar mijn weten heeft M-Bitious ook spacers op zijn M3, tja, het maakt het wel af.................................

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 21 jul 2008, 22:28

Even nagezocht bij M Bitious M3; spacers 23 mm en 18 mm.............

Andre; wat doet dit voor zo`n kar?

GTRene

Bericht door GTRene » 22 jul 2008, 00:03

Ik heb op de Hartge ook spacers, die ik trouwens ook op de Hamann M coupe had, weet niet precies hoeveel, voor iets van 5mm dus niet veel, maar achter 10mm ofzo of 12? anyway wat dikker in de kast, bovendien is achter de kuipen wat uitgetrokken bij de hartge, maar zo te zien niet echt nodig geweest, maarja destijds met testen hebben ze veel onder de auto gehad en getest toen de auto nog van hartge zelf was (van eind 1998 tot begin 2002) onderandere afgesteld op de Nurburgring 8)

merk je spoorverbreders, jazeker, hij voelt net wat stabieler/steviger als je hard door bochten gaat, maarja heb niet zoveel ervaring als het echt hard gaat en op circuits, maar wat Andre zegt zit veel logica in en cijfers, echter zullen dingen wel harder slijten ivm hefboom principe, maargoed more driving-fun and better looks is al worth it :twisted:

Tristan

Bericht door Tristan » 22 jul 2008, 09:18

@Rene: Is jouw bandenmaat achter ook 245 breed?

René130i

Bericht door René130i » 22 jul 2008, 09:23

Neen 225

Tristan

Bericht door Tristan » 22 jul 2008, 09:26

René130i schreef:Neen 225
Aha, zie daar het verschil. Dus daarom loop hij bij jouw niet aan, maar met 245 breed wel.

Martijn

Bericht door Martijn » 22 jul 2008, 09:28

romo schreef:Even nagezocht bij M Bitious M3; spacers 23 mm en 18 mm.............

Andre; wat doet dit voor zo`n kar?
M-Bitious rijdt alleen ook niet met de af-fabriek wielen rond, dus misschien dat daar ook een spacer nodig was (al dan niet gedeeltelijk) om de G-Power velg goed te laten passen. (andere ET-waarde dan M-velg)

RVV

Bericht door RVV » 22 jul 2008, 11:32

Wat ik uit alle reacties destilleer is dat spacers vooral worden toegepast om t compenseren. OF om de wielen de kast op te laten vullen vanwegen aangepast camber OF omdat de remmen anders niet in de wielen passen (aanlopen) OF omdat de wielen een andere off set hebben.

Dat Andre vanuit zijn race achtergrond en het elimineren van zoveel mogelijk onderstuur zijn camber aanpast en gelijktijdig spacers toepast snap ik wel.

Maar schieten al die andere wannabee Schumachers :wink: niet een beetje door ? Met hun in normale rijonstandigheden niet merkbaar verschil te gaan schermen met de noodzaak van spacers ?

Over het optische effect.. tja als ik rij zie ik de wielkasten echt niet.. en als de auto stil sta, valt het me niet op, tenzij je echt goed gaat vergelijken met een auto die ze niet danwel wel heeft.

Maar als het echt om het optische effect gaat, komt het bij mij al erg dicht in de buurt van sjonnie tuning.. nog even 8 cm verlagen, neon verlichting er onder.. en manman wat ziet het VET uit :lol: :lol: :lol: :lol:

Kom on zeg.. een 1 serie ziet er echt niet beroerd uit zonder spacers.

Sommigen hebben het echt teveel tussen de oren zitten :lol:

Tristan

Bericht door Tristan » 22 jul 2008, 11:40

Rico v Velzen schreef:
Maar als het echt om het optische effect gaat, komt het bij mij al erg dicht in de buurt van sjonnie tuning.. nog even 8 cm verlagen, neon verlichting er onder.. en manman wat ziet het VET uit :lol: :lol: :lol: :lol:
Je draaft nu wel een beetje door, Rico. Wie ow wie had er een kofferbak spoiler achterop? Ofdat jij dat gemerkt hebt? Is dat dan ook Sjonnie. Kom op Rico, leef en laten leven.

Macboy

Bericht door Macboy » 22 jul 2008, 11:42

Geweldig antwoord Tristan :)

René130i

Bericht door René130i » 22 jul 2008, 11:43

Rico v Velzen schreef:Wat ik uit alle reacties destilleer is dat spacers vooral worden toegepast om t compenseren. OF om de wielen de kast op te laten vullen vanwegen aangepast camber OF omdat de remmen anders niet in de wielen passen (aanlopen) OF omdat de wielen een andere off set hebben.

Dat Andre vanuit zijn race achtergrond en het elimineren van zoveel mogelijk onderstuur zijn camber aanpast en gelijktijdig spacers toepast snap ik wel.

Maar schieten al die andere wannabee Schumachers :wink: niet een beetje door ? Met hun in normale rijonstandigheden niet merkbaar verschil te gaan schermen met de noodzaak van spacers ?

Over het optische effect.. tja als ik rij zie ik de wielkasten echt niet.. en als de auto stil sta, valt het me niet op, tenzij je echt goed gaat vergelijken met een auto die ze niet danwel wel heeft.

Kom on zeg.. een 1 serie ziet er echt niet beroerd uit zonder spacers.

Sommigen hebben het echt teveel tussen de oren zitten :lol:
Jij draait echt door he, zal de Ford indoctrinatie wel zijn :lol:

Wat zit je nou time te wasten op zoiets.

Stap 1: Dat ziet er stukken beter uit, dat wil ik!
Stap 2: Vraag Andre wat het met de auto doet: Niks negatiefs, is alleen maar beter in snelle bochten
Stap 3: Bestellen

"tja als ik rij zie ik de wielkasten echt niet"
:lol:

Fernando

Bericht door Fernando » 22 jul 2008, 11:44

Tristan schreef:
Rico v Velzen schreef:
Je draaft nu wel een beetje door, Rico. Wie ow wie had er een kofferbak spoiler achterop? Ofdat jij dat gemerkt hebt? Is dat dan ook Sjonnie. Kom op Rico, leef en laten leven.
sorry rico maar das een left-uppercut.... :wink:

Pikey

Bericht door Pikey » 22 jul 2008, 11:49

Ik zal me er dan ook nog even in mengen. Vooraan de 1-serie, after-facelift, heb je zeeen van ruimte omdat het spatboard anders is omgezet dan aan de achterzijde. Ik heb nu dus de 15mm spacer vooraan zitten, het is optisch te breed en ik heb hier en daar wat nadelige effecten. Hij trekt in het stuur in bochten, hij wil graag terug naar de middenstand, je krijgt het effect dat je in een bocht valt. Verder is de ellende van zijwind compleet verdwenen en bij 180 rechtdoor branden is het uiterst stabiel. Hij voelt wel iets minder dynamisch en lichtvoetig als je langzaam rijdt.

Daarom denk ik dan 10mm met 225 voor ideaal is, 245 achter laat ik sowieso zeker zitten omdat ik 90% van de tijd op de snelweg hang en ik zit niet op "spannend rijplezier" te wachten bij 180 in bochten @ autobahn ;)

15mm achteraan is met de 245 banden/velgen dus wel net te breed, met 10mm, een volle kofferbak en twee mensen achterin loopt het niet aan.

Maar de 15mm kan ik dan weer inzetten voor als de winterbanden er onder gaan want die zijn wel gewoon 225 en lagere J.

RVV

Bericht door RVV » 22 jul 2008, 12:02

Pikey schreef:Ik zal me er dan ook nog even in mengen. Vooraan de 1-serie, after-facelift, heb je zeeen van ruimte omdat het spatboard anders is omgezet dan aan de achterzijde. Ik heb nu dus de 15mm spacer vooraan zitten, het is optisch te breed en ik heb hier en daar wat nadelige effecten. Hij trekt in het stuur in bochten, hij wil graag terug naar de middenstand, je krijgt het effect dat je in een bocht valt. Verder is de ellende van zijwind compleet verdwenen en bij 180 rechtdoor branden is het uiterst stabiel. Hij voelt wel iets minder dynamisch en lichtvoetig als je langzaam rijdt.
Daarom denk ik dan 10mm met 225 voor ideaal is, 245 achter laat ik sowieso zeker zitten omdat ik 90% van de tijd op de snelweg hang en ik zit niet op "spannend rijplezier" te wachten bij 180 in bochten @ autobahn ;)

15mm achteraan is met de 245 banden/velgen dus wel net te breed, met 10mm, een volle kofferbak en twee mensen achterin loopt het niet aan.

Maar de 15mm kan ik dan weer inzetten voor als de winterbanden er onder gaan want die zijn wel gewoon 225 en lagere J.

Nounou Rico bashing :lol: :lol: Maar hierboven staat dus DUIDELIJK beschreven wat nadelen van spacers kunnen zijn..

Ik snap er dus niks van.. 10 mm spacers.. manman wat een wereld van optisch verschil zeg.. dit in tegenstelling tot bv een dakspoiler die je ook best sjonnietuning mag noemen, maar dat word tenminste niet gedaan onder de noemer het zorgt voor een beter rijdende auto.

Dit in tegenstelling tot het spacer verhaal, waarbij het excuus is dat de auto beter zal rijden. Maar dat is zo in de marge dat in de praktijk je eerder tegen de nadelen van spacers aanloopt.

En Rene ik werd altijd beticht van Andre napraten, achter de kont aanlopen, maar blijkbaar ben jij ook gevoelig voor de honing aan zijn achterwerk :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Pikey

Bericht door Pikey » 22 jul 2008, 12:13

Ik heb het getracht te berekenen en met 15mm is de schuurstraal net op het omslagpunt geraakt van negatief naar positief en dat is gewoon kut natuurlijk, omdat het van nature dus negatief is. Dit is bij een 1-serie gewoon snel bereikt omdat je camber vrijwel nihil is op de voorwielen.

Dus uiteindelijk weer 10mm eronder en dan merk je er dus vrijwel geen reedt van, afgezien dat je wat lichtvoetigheid gaat missen op lagere snelheden, maar dat heb ik er wel voor over aangezien op hoge snelheden je er weer wat meer rechtuitstabiliteit voor terug krijgt.

romo

Bericht door romo » 22 jul 2008, 12:48

Hoe dan ook een nuttige discussie waar toch nog onduidelijkheden inzitten.

Voor mij persoonlijk geldt;

1 Optisch kan het zeker beter bij BMW ( de vulling van de wielkast dus), tja, je ziet er niets van ( maar dat geldt ook voor je velgen :wink: )

2 Als het nadelig is voor de rij eigenschappen, dan ben ik er snel klaar mee.

3 Is dit niet het geval dan vind ik het een overweging waard ( afhankelijk uiteraard van het type auto)

Pikey

Bericht door Pikey » 22 jul 2008, 12:55

Het is heel makkelijk, kopen, monteren, testen/rijden, conclusie. Uiteraard kan je het enigzins berekenen, maar dat blijft lastig.

Zodra je namelijk ook weer andere banden gaat monteren op de voorwielen ga je ook weer het middenpunt verplaatsen, 215 naar 225 is toch weer ~10mm en dat heeft ook weer gevolgen.

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 22 jul 2008, 12:59

Tristan schreef:
Rico v Velzen schreef:

Ging de E90 325i ook niet veel lekkerder rijden met een M-stuurtje, Rico?

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 22 jul 2008, 13:10

Rico v Velzen schreef:En Rene ik werd altijd beticht van Andre napraten, achter de kont aanlopen, maar blijkbaar ben jij ook gevoelig voor de honing aan zijn achterwerk :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Ik snap de afkeer niet echt. René heeft een 130i gekocht en wil deze graag naar zijn idee mooi maken. De dingen die René mooi vindt en graag op zijn auto uit wil voeren heeft Andre al eens eerder gedaan en kan dus René wat tips geven en vertellen wat het met de auto doet. Puur omdat Andre daar verstand van heeft en René hier op vertrouwd. Om Andre nu meteen de honingbroek aan te trekken is niet echt terecht denk ik.

Of het nu meteen Rico bashing is, denk het niet. De mensen die de spacers nemen geven twee duidelijk redenen aan; verbetering van het uiterlijk en verbetering van het weggedrag. Jij weerlegd deze beide met argumenten als sjonnie tuning en onzinnig, lijkt mij ook niet terecht. Bij Pikey was het teveel van het goede, puur door té brede spacers. Om ze dan meteen af te schrijven als onzinnig lijkt mij wederom niet terecht.

Pikey

Bericht door Pikey » 22 jul 2008, 13:43

Dat ik de brede naar voren heb verplaatst was deels ook praktisch omdat ik de orginele korte bouten toen even niet bij de hand had ;)

indobesar

Bericht door indobesar » 22 jul 2008, 13:56

Welke en waar bestellen jullie spacers? Ik heb rondom nog 12mm nodig met centreerring.

Pikey

Bericht door Pikey » 22 jul 2008, 14:09

indobesar schreef:Welke en waar bestellen jullie spacers? Ik heb rondom nog 12mm nodig met centreerring.
Op ebay.de bij de Autoteileman, spacers zijn van H&R, 12mm bestaat wel, maar dat is zwaar afhankelijk van merk en type auto. Als je voor 10mm gaat is het allemaal een stuk eenvoudiger.

indobesar

Bericht door indobesar » 22 jul 2008, 14:15

Thanks, ga het even bekijken.

GTRene

Bericht door GTRene » 22 jul 2008, 14:31

indobesar schreef:Welke en waar bestellen jullie spacers? Ik heb rondom nog 12mm nodig met centreerring.
ik heb ook met centreer ring, das wel weer oppassen als ze hem met de luchtsleutel aandraaien! ik heb de mijne al beschadigt doordat voorheen bandenboeren niet hebben opgelet...dus goed aandrukken en chekken en dan pas vast zetten...
neem aan dat Hartge wel wat voor jou heeft...(tenminste als je het voor een bmw gaat gebruiken.)

René130i

Bericht door René130i » 22 jul 2008, 14:33

Jezus ik ga hier niet meer reageren :lol: Time wasting

Plaats reactie