hey leuke reacties allemaal! Bedankt heren...
Valt me op dat velen van jullie de kleur goed vinden, mijn vriendin vind de kleur namelijk het minste van de hele auto. Nuja, ze zit ondertussen bijna 2 jaar bij mij dus het kan ook aan haar smaak liggen
Goed, even over de achtergrond dus maw waarom heeft de M3 plaats gemaakt voor de M5.
Wel, als alles goed is gaat mijn leasebak (Toyota Corolla) er op het einde van deze maand uit. Niet omdat ik niet meer bij Toyota werk, maar omdat ik dat ding zo akelig tering KOTSmoe ben! Daarboven komen nog de hoge dieselprijzen dus ik heb het volledig gehad met dat ding.
De oplossing heb ik hier 2 straten verder bij een kennis gevonden, die verkocht zijn madeiraviolet '95 e36 316i coupé + LPI installatie voor een prikje. Ideaal als woon-/werkverkeer voor jongeheer Schroyen.
De pasgekochte 316i is dus ook een coupé inclusief een gaston in de koffer, dus als ik ooit eens met 4 mensen tegelijk wegmoet vormt dit al een probleem. Bagage is een no-go en de e46 M3 is ook niet bepaald een ruimtewonder. Daarenboven ben ik helemaal geen voorstander van het coupé concept (met de klappende voorzetels) en vooral de build quality feeling van de M3 coupé met name de deuren ergerden me wel.
De M5 had ik al een paar keer zien staan bij de dealer en trok m'n aandacht wel. Nadat kortstondig het SMG lampje ging branden bij de M3 en ik op consultatie ging bij de dokter, even gaan praten over de M5 en eventuele inruil daarop. 2 dagen later hadden we een deal en 4 dagen later ben ik de M5 gaan halen. Misschien wel een beetje overhaast, maar ach, whatever...
Dus nu, M3 vs M5...
Eerste indruk: wat sleeeeeeuuuuuuuuuuuuuuuuurrrrrrrrrt die M5 eraan zeg! G*dvrd koppel is leuk! Maar toeren maken ook, en dat kan de S62. Elke keer, maar dan ook elke keer als ik eens lekker wil doorhalen vanuit 2de hang ik em in z'n 2 en 3 in de begrenzer.
Ben niet echt een V8 man maar dit is toch erg soepel hoor. Toerenbereik lijkt nog veel breder dan dat van de M3.
Dan, het bochtenwerk.
Op korte bochten en bijvoorbeeld ronde punten is de M3 heer en meester. Maar laat je niet misleiden, in lange doordraaiers hangt er een e39 M5 in je kont hoor. Bochtensnelheden lijken nu al zo hoog als ik destijds met de M3 deed. Ik heb de e39 als bochtenridder echt onderschat. Natuurlijk is hij zwaar en log, maar respecteer dat feit als je aan het poken bent door geen brute stuurbewegingen/correcties te maken en ik zweer het je, je bent een M3 zo vergeten.
Wil je driften, dan ben je die M3 al lang vergeten, namelijk na de eerste bocht! Druk begrenzerhakkend met veel rook vol sideways de hoek om, zo heeft ie het graag!
Dus gewoon zorgen dat de koets niet uit balans geraakt bij het betere stuurmanswerk hou je een M3 lekker kortbij.
Het enige waar ik wat moeite mee had, was het stuurgevoel.
Ik heb het stuurgevoel in de e46 M3 altijd bijzonder goed en direct gevonden, zonder je polsen overdreven te belasten. Het stuurgevoel in de M5 is een beetje artificiëel, mede dankzij de servotronic. Het stuurgevoel is helemaal niet vaag, maar ook niet superprecies...
Feit is, en dat maakt de e39 M5 zo speciaal, deze auto klopt gewoon langs alle kanten en facetten. De looks passen perfect bij het motorgeluid, de donkere noot van het motorgeluid in het interieur is net wat je verwacht als je in deze auto stapt. Het comfort als je rustig auf die autobahn aan het cruizen bent, en toch die grip en sportieve chassisafstelling als je de hooligan wilt uithangen. De M5 weet het uitstekend te combineren. Beter dan de M3 in mijn ogen.
De e46 M3 vind ik nog altijd een super auto, dat zal nooit veranderen. Als het niet mogelijk is om na de e39 M5 een e60 M5 te kopen, dan zal het een CSL worden.
Ik had het toch wel moeilijk, toen ik de nummerplaten van de M3 op de M5 aan het schroeven was, maar toen ik 20 km aan het rijden was en even een bochtig weggetje indook ontstond er een brede grijns op m'n gezicht, dus de keuze is gerechtvaardigt...