Le Mans blau e39 M5

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
RVV

Bericht door RVV » 20 jul 2008, 22:01

Prachtig ding hoor, blijf een zwak voor houden en die kleur is SUBLIEM :shock:

Alleen al om die kleur zou ik een auto kopen.

Topfuel

Bericht door Topfuel » 20 jul 2008, 22:13

Veel plezier met je aankomstig icoon!

gr. TF

Harrie

Bericht door Harrie » 20 jul 2008, 22:45

Erg mooie M5. Veel plezier ermee!

Adje ///M3

Bericht door Adje ///M3 » 20 jul 2008, 22:53

Top auto met de juiste kleurencombinatie!

M@rcel

Bericht door M@rcel » 21 jul 2008, 08:37

Prachtige auto Dennis,

Zou die bright angel-eyes niet doen, maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Zo'n auto moet gewoon helemaal origineel blijven, zeker nu het model al een tijdje uit productie is :D

markk

Bericht door markk » 21 jul 2008, 09:49

Erg mooi.

Ben ook erg benieuwd naar je ervaring / vergelijk tov de e46 M3. Kun je die eens beschrijven ?

Mark.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 21 jul 2008, 10:00

Super ding! MEga sneller cruiser maar idd. M3 is lijkt me meer stuurmansauto.?

Sander

Bericht door Sander » 21 jul 2008, 10:49

Ben je net bijgekomen van de zilveren M5 krijg je dit :shock:
Holy-moly wat een supervette kleur man!

Gefeliciteerd met dit pronkstuk!

Sjaak Langendoen

Bericht door Sjaak Langendoen » 21 jul 2008, 15:40

dikke kar......

Macboy

Bericht door Macboy » 21 jul 2008, 15:56

Geniaal. Superauto, supercombo, superuitvoering.

Doe nog even pic van de deur dan !

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 21 jul 2008, 16:16

Mooie kar met het best denkbare interieur/dash..........................

Veel plezier ermee.............................

Hans J.
Auto: X5 M F85

Bericht door Hans J. » 21 jul 2008, 18:59

Mooimooi! Ben ook nieuwsgierig naar je vergelijk t.o.v. de M3 !

Veel plezier ermee in elk geval!

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 21 jul 2008, 21:07

hey leuke reacties allemaal! Bedankt heren...

Valt me op dat velen van jullie de kleur goed vinden, mijn vriendin vind de kleur namelijk het minste van de hele auto. Nuja, ze zit ondertussen bijna 2 jaar bij mij dus het kan ook aan haar smaak liggen :wink:

Goed, even over de achtergrond dus maw waarom heeft de M3 plaats gemaakt voor de M5.
Wel, als alles goed is gaat mijn leasebak (Toyota Corolla) er op het einde van deze maand uit. Niet omdat ik niet meer bij Toyota werk, maar omdat ik dat ding zo akelig tering KOTSmoe ben! Daarboven komen nog de hoge dieselprijzen dus ik heb het volledig gehad met dat ding.
De oplossing heb ik hier 2 straten verder bij een kennis gevonden, die verkocht zijn madeiraviolet '95 e36 316i coupé + LPI installatie voor een prikje. Ideaal als woon-/werkverkeer voor jongeheer Schroyen.

De pasgekochte 316i is dus ook een coupé inclusief een gaston in de koffer, dus als ik ooit eens met 4 mensen tegelijk wegmoet vormt dit al een probleem. Bagage is een no-go en de e46 M3 is ook niet bepaald een ruimtewonder. Daarenboven ben ik helemaal geen voorstander van het coupé concept (met de klappende voorzetels) en vooral de build quality feeling van de M3 coupé met name de deuren ergerden me wel.

De M5 had ik al een paar keer zien staan bij de dealer en trok m'n aandacht wel. Nadat kortstondig het SMG lampje ging branden bij de M3 en ik op consultatie ging bij de dokter, even gaan praten over de M5 en eventuele inruil daarop. 2 dagen later hadden we een deal en 4 dagen later ben ik de M5 gaan halen. Misschien wel een beetje overhaast, maar ach, whatever...

Dus nu, M3 vs M5...
Eerste indruk: wat sleeeeeeuuuuuuuuuuuuuuuuurrrrrrrrrt die M5 eraan zeg! G*dvrd koppel is leuk! Maar toeren maken ook, en dat kan de S62. Elke keer, maar dan ook elke keer als ik eens lekker wil doorhalen vanuit 2de hang ik em in z'n 2 en 3 in de begrenzer.
Ben niet echt een V8 man maar dit is toch erg soepel hoor. Toerenbereik lijkt nog veel breder dan dat van de M3.
Dan, het bochtenwerk.
Op korte bochten en bijvoorbeeld ronde punten is de M3 heer en meester. Maar laat je niet misleiden, in lange doordraaiers hangt er een e39 M5 in je kont hoor. Bochtensnelheden lijken nu al zo hoog als ik destijds met de M3 deed. Ik heb de e39 als bochtenridder echt onderschat. Natuurlijk is hij zwaar en log, maar respecteer dat feit als je aan het poken bent door geen brute stuurbewegingen/correcties te maken en ik zweer het je, je bent een M3 zo vergeten.
Wil je driften, dan ben je die M3 al lang vergeten, namelijk na de eerste bocht! Druk begrenzerhakkend met veel rook vol sideways de hoek om, zo heeft ie het graag!
Dus gewoon zorgen dat de koets niet uit balans geraakt bij het betere stuurmanswerk hou je een M3 lekker kortbij.
Het enige waar ik wat moeite mee had, was het stuurgevoel.
Ik heb het stuurgevoel in de e46 M3 altijd bijzonder goed en direct gevonden, zonder je polsen overdreven te belasten. Het stuurgevoel in de M5 is een beetje artificiëel, mede dankzij de servotronic. Het stuurgevoel is helemaal niet vaag, maar ook niet superprecies...

Feit is, en dat maakt de e39 M5 zo speciaal, deze auto klopt gewoon langs alle kanten en facetten. De looks passen perfect bij het motorgeluid, de donkere noot van het motorgeluid in het interieur is net wat je verwacht als je in deze auto stapt. Het comfort als je rustig auf die autobahn aan het cruizen bent, en toch die grip en sportieve chassisafstelling als je de hooligan wilt uithangen. De M5 weet het uitstekend te combineren. Beter dan de M3 in mijn ogen.
De e46 M3 vind ik nog altijd een super auto, dat zal nooit veranderen. Als het niet mogelijk is om na de e39 M5 een e60 M5 te kopen, dan zal het een CSL worden.
Ik had het toch wel moeilijk, toen ik de nummerplaten van de M3 op de M5 aan het schroeven was, maar toen ik 20 km aan het rijden was en even een bochtig weggetje indook ontstond er een brede grijns op m'n gezicht, dus de keuze is gerechtvaardigt... :wink:

Matthijs

Bericht door Matthijs » 21 jul 2008, 21:15

Mooi verhaal Dennis, en gefeliciteerd met deze geweldige bmw.

Erik K.

Bericht door Erik K. » 21 jul 2008, 21:16

Mooi verhaal!

Kan mijn koppel ervaring in de e39 M5 ook nog goed heugen.
Maat van reed en ik zat ernaast op de bijrijdersstoel. We reden +/-80km/u achterin ook 2 man. De versnellingspook stond iets achterover en die maat me gaf gas. De M5 begon als een gek te lieren dus ik vroeg voorzichtig zonder naar de toerenteller gekeken te hebben, "staat ie in z'n 4?" "Euh nee" zegt die maat van me, "hij staat in 6" :shock: :mrgreen:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 21 jul 2008, 21:54

Daarenboven ben ik helemaal geen voorstander van het coupé concept (met de klappende voorzetels) en vooral de build quality feeling van de M3 coupé met name de deuren ergerden me wel.
Wat is er mis met de portieren?

Ik heb zelf wat problemen met de rubbers ( die zijn gewoon versleten), maar das het dan ook wel.............

Joop

Bericht door Joop » 21 jul 2008, 23:31

romo schreef:
Daarenboven ben ik helemaal geen voorstander van het coupé concept (met de klappende voorzetels) en vooral de build quality feeling van de M3 coupé met name de deuren ergerden me wel.
Wat is er mis met de portieren?

Ik heb zelf wat problemen met de rubbers ( die zijn gewoon versleten), maar das het dan ook wel.............
De portieren hebben niet het kwaliteitgevoel bij dichtgooien van een CLK coupe, echter zie ik de problemen ook niet?

Overigens blijft de E39 (M5) ook een schitterende auto en in lijn met de E46 (M3) coupe de laatste twee echte BMW's.

Iig leuk en helder vergelijk wat je hebt geschreven....

RVV

Bericht door RVV » 22 jul 2008, 00:00

Mooi verhaal, e46 M3 blijft een unieke auto.. e39 M5 ook. Helaas is van de laatste nooit een mooi en betaalbaar exemplaar op mijn pad gekomen (ja 1 maar toen kocht ik de M3)

GTRene

Bericht door GTRene » 22 jul 2008, 00:17

die BMW V8 M62<tuned>S62 zijn gewoon heerlijke toeren machines gecombineerd met V8 power...echt zo anders dan dat je verwacht met V8 als van die oude amerikaanse V8 geluiden.
Zo ook in de (Z3) M coupe chassis het is echt een plus in verhouding tot de M3 motor die ook super is maar na zoveel daarvan is de V8 heerlijk, ook heb ik de heerlijk TVR V8 gereden maar die BMW V8 combineerd de R6 M3 en de zeg TVR V8 heel mooi met elkaar, dus heerlijk V8 torque power en toch ook R6 toeren, die van mij 7.000rpm das genoeg.

vee plezier ermee 8)

M@rcel

Bericht door M@rcel » 22 jul 2008, 08:23

Mooi verhaal Dennis,

Eigenlijk is dit wel het moment om nog even een e39 M5 in je leven te rijden. Prijzen zijn goed, en je wordt nog net niet gestenigd door de medemens. Over een paar jaar vindt er echt een soort drooglegging plaats...alle performance cars op de brandstapel :wink:
Laatst gewijzigd door M@rcel op 22 jul 2008, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Macboy

Bericht door Macboy » 22 jul 2008, 10:55

Super verhaal Dennis. Beginnen saai te worden die reacties ;)

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 22 jul 2008, 13:54

Bedankt jongens!

Wat ik met het coupé-deuren verhaal bedoel is het blikkerige en goedkope geluid bij het dichtslaan van de deuren. Ook kwamen de stoffen strips tussen de deuropening en binnenbekleding constant los. Toen ik de wagen kocht hebben ze gelijk beide raammechanismen moeten vervangen omdat de Linkerkant niet meer automatisch naar beneden ging bij het opendoen v.d. deur en er aan de rechterkant een metalerige rammel was bij het zakken van het raam. Sindsdien bleef er in de rechterdeur iets rammelen op oneffen wegdek en ik ben een perfectionist op dat gebied. Rammeltjes en kraakjes zijn dingen waar ik van door het lint kan gaan... :oops:
Ook vond ik het gevoel in de klinken bij het opendoen erg zwaar. Veel mensen (vooral vrouwen) twijfelden of de deur wel open was omdat ze zo hard moesten trekken.
Ook ontstond er een hele grote windruis bij 180+ aan de rechterruit. Iets wat nooit opgelost is geraakt.
Een sedan is op dit gebied voor mij gewoon koning. Lekker zwaar toevallen van de deuren, super afdichting en geen windgeruis rond je kop. Zelfs bij heel illegale snelheden blijft het opmerkelijk stil in de wagen...

Begrijp me niet verkeerd, build quality van een e46 is ERG goed. Imho op sommige gebieden zoals stuur, navi, onderste knoppenrij en dashboard beter dan de e90. Maar de e39 is net dat tikje beter afgewerkt. Elk opbergvakje is bekleed in vinyltapijt om het rammelen van voorwerpen die erin liggen tegen te gaan.

Ik ging laatst in een e66 zitten en wat een tegenvaller was dat zeg, ik kon mijn vingers gewoon tussen de dakbekleding en het dak steken... Ik kijk gewoon op een heel andere manier tegen afwerking en kwaliteit dan jullie, beroepsmisvorming I guess :)

Downforce Bjorn

Bericht door Downforce Bjorn » 22 jul 2008, 14:33

Plus het feit dat een M5 wat meer benzine en vooral olie zuipt is ook een beslissingmakende factor geweest 8)

GTRene

Bericht door GTRene » 22 jul 2008, 14:44

Bjorn Alenis schreef:Plus het feit dat een M5 wat meer benzine en vooral olie zuipt is ook een beslissingmakende factor geweest 8)
ja olie lusten de M62 en in getunede versie de S62 ook wel, echter op het circuit valt dat weer mee in verhouding tot andere wagens viel me op...

Downforce Bjorn

Bericht door Downforce Bjorn » 22 jul 2008, 16:04

GTRene schreef:
Bjorn Alenis schreef:Plus het feit dat een M5 wat meer benzine en vooral olie zuipt is ook een beslissingmakende factor geweest 8)
ja olie lusten de M62 en in getunede versie de S62 ook wel, echter op het circuit valt dat weer mee in verhouding tot andere wagens viel me op...
Inderdaad, algemeen geweten feit. Alleen begint de mijne wat te overdrijven. Volgende week eens de nodige contacten nemen met BMW Belux (lang leve huisselectie 8) ).

Plaats reactie