Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Rambler

Bericht door Rambler » 09 jun 2008, 22:24

grondstoffen waaronder maar niet alleen olie worden duurder, afgewerkte producten worden dus ook duurder, inflatie trekt dus aan, rente stijgt om de inflatie in toom te houden, aandelen dalen vervolgens soms met wat vertraging, bestaande obligaties dalen eveneens in waarde, vastgoed daalt in waarde.

Economische wetmatigheden.

Shakes

Bericht door Shakes » 09 jun 2008, 22:30

Ik zit te wachten :wink:

Buco

Bericht door Buco » 09 jun 2008, 23:07

Vergeet niet dat de media ook het e.e.a. behoorlijk uitvergroot en hierbij zeker zijn bijdrage levert aan het negatieve sentiment.

Wereldwijde recessie geloof ik niet in. De wereldeconomie groeit nog steeds, maar inderdaad minder snel en neemt wat af. Maar het is nog steeds groei.

Vergeet ook niet dat de 2 giga renteverlagingen in de USA een behoorlijk groot effect hebben (positief) op de economie, echter dit heeft meestal tijd nodig voordat het doorwerkt in de markt. Je spreekt dan over maaaaanden.

Ook de lage dollarstand is behoorlijk gunstig voor de USA-economie en we zien dat de amerikaanse export steeds (meer) toeneemt en dat al een redelijk groot deel compenseert.

Daarnaast is er nog steeds een onstuimige groei in de Emerging Markets, met name de BRIC-landen, die niet van de een op de andere dag stopt. Binnenlandse groei in met name China en India, landen met ruim meer dan 1 mld inwoners, die een steeds hoger inkomen krijgen en daarmee meer kunnen consumeren. Hier profiteren wij uiteindelijk zeker ook van.

Grondstoffen worden steeds duurder, daarom wordt ook steeds meer interesse getoond in met name Afrika. Daar wordt de laatste tijd steeds meer geinvesteerd en is dit mijnsinziens nog maar een begin.

Uiteraard zijn er ook zeker minpunten te vinden, maar die vond ik al genoeg vermeldt worden hier :). Zijn grotendeels trouwens ook allemaal van die sensationele krantenkoppenberichten :? Ik hecht daar niet altijd zoveel waarde aan.

Ik denk zeker dat we nog moeilijke tijden tegemoet gaan, maar niet omdat het ZO slecht gaat....

Gr.
Peter

RVV

Bericht door RVV » 09 jun 2008, 23:10

Vooral mekaar aanpraten, dan gaat het vanzelf slechter.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 09 jun 2008, 23:12

Sensationele krantenkoppen lees ik juist nergens. Vandaar mijn (onterechte?) zorgen.

Buco

Bericht door Buco » 09 jun 2008, 23:14

Figuurlijk gesproken dan. :wink:
Ik neem aan dat je wel internet/teletekst hebt.

GTRene

Bericht door GTRene » 09 jun 2008, 23:16

Rico v Velzen schreef:Vooral mekaar aanpraten, dan gaat het vanzelf slechter.
:roll: ik ben daar niet zo vatbaar voor, en jij toch ook niet zo te horen? :wink:

anyway...er wordt veel geld verkeerd besteed, en erg veel gegraaid her en der...en vele zeepbellen die al tig jaar lopen/liepen komen in de shit maar de groten ontspringen vaak de dans, alhoewel daar de laatste tijd door de druk van het volk wel wat verandering in komt...maar al die zaken kosten tijd/geld om te veranderen, tot die tijd gewoon hand op de knip voor de minder bedeelden.

RVV

Bericht door RVV » 09 jun 2008, 23:19

Hypotheken staan op springen als de huizenprijzen onder druk komen en mensen privé in de financiele ellende komen. Wij zijn aan het kijken naar een ander huis en dit gevoel speelt wel degelijk mee op dit moment bij ons. Want als je nu een huis koopt, waar je pak 'm beet 4 tot 5 jaar maximaal wilt vertoeven, loop je dan niet een enorm risico als je nu iets koopt op de top van de markt, net voor die instort. Ja, dat is misschien niet zo slim.
Maar wat is instorten ?

Mijn eerste flatje kocht ik voor 85000 gulden, verkocht hem voor 115000 gulden (nu 11 jaar geleden) dezelfde flatjes staan te koop en worden verkocht voor 149000 euro.. STEL dat de markt instort en diezelfe flats 30% minder waard zullen zijn (kan ik me niet voorstellen) Dan zijn ze nog 115000 euro waard. Nog altijd een gigantisch verschil met 11 jaar geleden.

RVV

Bericht door RVV » 09 jun 2008, 23:21

GTRene schreef:
:roll: ik ben daar niet zo vatbaar voor, en jij toch ook niet zo te horen? :wink:

.
Ik niet Rene, maar de gemiddelde consument waar ook ik mijn boterham aan moet verdienen wel. Absoluut merkbaar.. totdat iets anders weer belangrijker is bv het weer, dan komen de mensen weer.

GTRene

Bericht door GTRene » 09 jun 2008, 23:36

Rico v Velzen schreef:
GTRene schreef:

.
Ik niet Rene, maar de gemiddelde consument waar ook ik mijn boterham aan moet verdienen wel. Absoluut merkbaar.. totdat iets anders weer belangrijker is bv het weer, dan komen de mensen weer.
ja dat isook zo, maar het gekke is dan wel soms bij bepaalde mensen, halen dan wel een "dure" flatscreen, ipv lekker kunnen w*ppe op een goede matras :lol:
Mijn matras...toen duur maar 2 voor de prijs van 1 aanbieding :wink: , is ook al weer zo'n 16 jaar oud :oops: maarja ik bin zunig :lol: moet ook wel verstandig met m'n cente omspringen zodat je af en toe ook wat mee kan doen zoals leuke DF dagen 8)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 09 jun 2008, 23:48

Rico v Velzen schreef:
Hypotheken staan op springen als de huizenprijzen onder druk komen en mensen privé in de financiele ellende komen. Wij zijn aan het kijken naar een ander huis en dit gevoel speelt wel degelijk mee op dit moment bij ons. Want als je nu een huis koopt, waar je pak 'm beet 4 tot 5 jaar maximaal wilt vertoeven, loop je dan niet een enorm risico als je nu iets koopt op de top van de markt, net voor die instort. Ja, dat is misschien niet zo slim.
Maar wat is instorten ?

Mijn eerste flatje kocht ik voor 85000 gulden, verkocht hem voor 115000 gulden (nu 11 jaar geleden) dezelfde flatjes staan te koop en worden verkocht voor 149000 euro.. STEL dat de markt instort en diezelfe flats 30% minder waard zullen zijn (kan ik me niet voorstellen) Dan zijn ze nog 115000 euro waard. Nog altijd een gigantisch verschil met 11 jaar geleden.
Klopt, maar stel dat je nu koopt en over 3 a 5 jaar wil je weer verkopen (wat in ons geval realistisch zou zijn, omdat we nu kijken naar huizen die dan wellicht te klein zijn) dan kom je er met k.k. echt niet uit, zeker met een aflossingsvrije hypotheek is dat gewoon een kutsituatie. In dat geval zouden wij nu moeten blijven zitten waar we zitten en een paar jaar wachten en dan in 1 keer het huis kopen waar we bij wijze van spreken tientallen jaren kunnen zitten. We hopen echter met 't huis wat we nu (of over een jaar) willen kopen een leuke financiele hefboom te creeren... en ik twijfel gewoon heel sterk aan de groeikansen van de huidige (nederlandse én wereldwijde) economie.

De mensen die nog wel positief zijn zeggen dat er wel iets minder groei is, maar ze zien niet alle valkuilen die ik wel zie. Dus soms twijfel je weleens aan jezelf. En als ik 't mis heb, is er niets mis om nu gewoon een gaaf huis te kopen voor een relatief korte periode. Maar goed, die keuze moeten we zelf maken. Ik wacht nog even alle officiele berichten af deze maand, want alle halfjaarcijfers en huizenmarktgegevens worden bekend gemaakt binnenkort. We hebben ook nog geen huis op 't oog, dus dat scheelt. 8)

RVV

Bericht door RVV » 09 jun 2008, 23:54

Dennis die gedachte gang heb ik ook van 1990 tot 1995 gehad,, toen uiteindelijk maar gekocht omdat het alleen maar duurder werd..

Ergens in 1993 sprak ik een vrouwtje, man net overleden,, had ene gigantisch rietgedekte woon boederij.. ze zat er een beetje mee.. nouja ik kon niet veel betekenen.. vraagprijs was toen 400000 gulden.. Onlangs zag ik diezelfde boederij weer te koop op i net. vraagprijs 1,2 miljoen euro :shock: En ook werd ook nog eens verkocht.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 09 jun 2008, 23:59

Ja ok, maar je moet even het verschil zien tussen een dubbel bovenhuis zonder kids voor 3 ton, of 't zelfde dubbel bovenhuis over een paar jaar voor 2.5 ton met kids. Of een klein hoekwoninkje met tuin, maar 2 slaapkamers en 'tzelfde hoekhuis over een paar jaar met koters, wat verbouwd moet worden om plek te creeeren, maar wat niet kan omdat er geen overwaarde meer op zit.

Wat ik bedoel, als 't om een boerderijtje zou gaan, dan was er geen discussie. Dan zaten we er al! :wink:

Het huis waar we nu zitten is echt ideaal. Toplocatie, prima qua grootte. Maar ons balkon is te klein en we hebben weinig daglicht binnen. De woonkamer is net iets te klein vinden we en mijn vriendin voelt zich hier niet gelukkig, ondanks dat de meeste mensen een moord doen om in deze buurt te wonen (en dan 3 parkeerplaatsen te hebben, hehe). We hebben ergens zoiets van: we willen snel wat anders. Anderzijds denken we dat we even moeten doorbijten en dan over een paar jaar lekker ergens ver buiten de stad (en land?) een leuk vrijstaand huis(je) kopen als de markt wat is ingestort. Dan hebben we geen verlies, maar wel een paar jaar geen tuin/groot terras.

Tom

Bericht door Tom » 10 jun 2008, 00:06

Tja ik vind het nogal gewaagd om zulke uitspraken te doen. Laat ik liever over aan economen die het grote plaatje zien en er verstand van hebben.

Over huizenprijzen zul jij natuurlijk goed zicht hebben. Ik weet niet wat ik daarvan moet denken. Heb er niet zo'n zicht op... moeilijke materie... men roept al een paar jaar dat de huizenmarkt op klappen staat dankzij die hypotheekrente-aftrek...
Als ik op mezelf ga wonen zit ik steeds meer aan Belgie te denken, wat ik er zo van gezien heb is dat best gunstig in mijn geval.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 10 jun 2008, 00:11

Belgie lijkt me ook prima. Alleen die file naar kantoor is zo fucking lang.

Mijn collega zei het laatst mooi: Dennis, allemaal leuk en aardig jullie huizenjacht. Maar ik zie jullie eerder voor 30.000 euro een klein vrijstaand huisje in Frankrijk kopen met 3 hectare grond eromheen, dan dat jullie hier wat kopen. Dan houd je een hoop geld in je zak en heb je altijd een leuk vakantie adresje (voor de verhuur desnoods).

Misschien moet ik van de week in Normandie maar eens zo'n terrein met A Vendre oprijden....
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 10 jun 2008, 00:14, 2 keer totaal gewijzigd.

Tom

Bericht door Tom » 10 jun 2008, 00:12

Ik woon/werk toch al in het zuiden :)

Buco

Bericht door Buco » 10 jun 2008, 00:45

Klinkt ook leuk...Belgie. Er is momenteel best wat keuze. Vooral net over de grens zoals Kalmthout, Kapellen-bos, Brasschaat e.d. zijn hele mooie stekjes te vinden waarbij je op een kwartiertje-twintig minuutjes van Antwerpen zit en aan de andere kant zo op de snelweg zit richting Rotterdam. Helaas hoor ik ook regelmatig dat mensen toch weer terug gaan naar NL omdat het contact maken en houden met de buurt (locals)niet altijd even makkelijk gaat. Je zal niet de eerste zijn die daar een mooie woning krijgt maar daarvoor vriend en familie voor moet opofferen en daar later spijt/heimwee krijgt. Echt iets om niet te onderschatten lijkt me.

Roel SpeedCars

Bericht door Roel SpeedCars » 10 jun 2008, 13:25

romo schreef:Als het schip echt strand, dan is er maar 1 economische aanjager; OORLOG
[img:280:345]http://img120.imageshack.us/img120/3781/bushbq1.jpg[/img]

Maus335i

Bericht door Maus335i » 10 jun 2008, 17:25

Buco schreef:Vergeet ook niet dat de 2 giga renteverlagingen in de USA een behoorlijk groot effect hebben (positief) op de economie, echter dit heeft meestal tijd nodig voordat het doorwerkt in de markt. Je spreekt dan over maaaaanden.
Door zowel de renteverlagingen als het pompen van honderden miljarden in de economie door de FED, is de inflatie in de USA skyhigh aan het geraken. Amerika moet ook namelijk de olie op grote schaal, tegen een hoge prijs importeren en dat veroorzaakt alsnog een oplopende handelstekort.
Ook de lage dollarstand is behoorlijk gunstig voor de USA-economie en we zien dat de amerikaanse export steeds (meer) toeneemt en dat al een redelijk groot deel compenseert.
Zou je zeggen, maar is helaas tot op heden niet zo. Vandaag is weer bekend gemaakt dat het handelstekort in de USA met 1 miljard is toegenomen.
Daarnaast is er nog steeds een onstuimige groei in de Emerging Markets, met name de BRIC-landen, die niet van de een op de andere dag stopt. Binnenlandse groei in met name China en India, landen met ruim meer dan 1 mld inwoners, die een steeds hoger inkomen krijgen en daarmee meer kunnen consumeren. Hier profiteren wij uiteindelijk zeker ook van.
Nouja, toevallig dat je China noemt die vandaag ruim 7% op 1 dag aan beurswaarde inlevert. Nu zijn dit soort absurde uitslagen niet geheel vreemd in China, maar het feit blijft wel dat de beurs afgelopen jaar daar ruim gehalveerd is. De centrale bank heeft de rente zover verlaagd dat geld bijna gratis uitgeleend wordt. Ze kunnen daar geen kant meer op en de inflatie giert hoogtij.

Een wereldwijde recessie geloof ik zeker in, ondanks de helende woorden van Woutertje Bos. Hij staat voor de deur, maar het kan gerust nog een jaar of 2 duren voor we het merken. Neem alleen al het feit dat banken de eisen voor een lening gigantisch gaan aanscherpen. Mensen kunnen moeilijker aan geld komen en dus moeilijker consumeren.

Bort

Bericht door Bort » 10 jun 2008, 17:30

Buco schreef:Brasschaat
Please, geen Hollanders meer in mijn gemeente :lol:

Rambler

Bericht door Rambler » 11 jun 2008, 12:35

Buco schreef: Vergeet ook niet dat de 2 giga renteverlagingen in de USA een behoorlijk groot effect hebben (positief) op de economie, echter dit heeft meestal tijd nodig voordat het doorwerkt in de markt. Je spreekt dan over maaaaanden.
Gr.
Peter

Kijk dat kan nu wel eens net de verkeerde tactiek zijn op lange termijn, de dollar zakt dus nog verder, de invoer wordt dus duurder en een hogere rente heeft een remmende werking op inflatie, dus de inflatie zal ook stijgen nu.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 11 jun 2008, 19:35

Ik maak me er niet druk om en op RTL7/RTLZ wordt al een jaar over een recessie gesproken maar tot op heden nog niets. Een recessie praat je jezelf aan imho. NL is niet mega afhankelijk van export zoals D dat is en hetgene wat met name geexporteerd wordt is gas en dat brengt vrachtwagen ladingen met Euro's in het laadje.

Een jaar of 5 geleden kocht een vriendin van me een appartement voor 115K. Ook hele gesprekken mee gehad, wat als het nu minder waard wordt, economie enz, enz, Momenteel doet het 160K :wink:

Een recessie is net een beurs, uiteindelijk trekt het weer aan. Straks als Bush aftreedt zal ik even een paar aandelen kopen van een grote Amerkikaanse economie drager. Gaat vast goed de eerste dagen :D China en beurs is helemaal een ramp, 90% van de beurshandelaren daar zit gewoon te gokken! Je kunt er geen pijl op trekken.

Olie blijft in USD afgerekend worden, er zijn in de wereld gewoon te veel Dollars in omloop om dit te kunnen veranderen. Ga je dit aanpassen dan keldert de USD zo dramatisch dat je de wereld economie in een recessie helpt :roll:

Maar om heel kort te zijn, het leven is erg duur geworden in NL maar ik heb niemand in mijn omgeving die het echt moeilijker heeft. Iedereen is meegegroeid qua loon. Inflatie of economische groei, zeg het maar :wink:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 11 jun 2008, 19:56

Het is IMHO een groot pyramide spel. Als het kaartenhuis in mekaar flikkert is de onderkant ( de massa, Jan met de pet etc etc) de lul, de top spint er garen bij.
Das altijd zo geweest, zal ook altijd zo blijven...............................

wjn

Bericht door wjn » 11 jun 2008, 23:20

rtlnieuws schreef:Olieprijs

Het Centraal Planbureau (CPB) heeft de verwachtingen naar beneden bijgesteld door onder meer de gevolgen van de (Amerikaanse) kredietcrisis en de hoge olieprijs. Het CPB verwacht verder een toename van de inflatie naar 3,5%.

Koopkracht

De meeste Nederlanders gaan er volgend jaar toch nog in koopkracht op vooruit, met 0,25%. Dat is aanzienlijk lager dan het CPB eerder nog had uitgerekend; toen kwamen de sommen uit op een stijging van de koopkracht met 1%.
Wie krijgt er hier allemaal 3,75% loonsverhoging volgend jaar :?

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 12 jun 2008, 01:57

Nog geen idee, hangt van m'n bonus factor af :wink:

Plaats reactie