BMW 123d!

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Bericht door Sperdy » 30 mei 2008, 11:21

Wouter81 schreef:Ik begrijp niet dat iemand hier in dit land ook maar een 123d zou overwegen. De prestaties zullen ongetwijfeld goed zijn maar met een zeer smal toerenbereik, kenmerkend voor diesels, en een geluid als een trekker dat het uiteraard nooit haalt bij het geluid van een 130i bij 7000 toeren... nee ik kan me er niets bij voorstellen dat iemand ook maar een 123d zou overwegen, zeker niet als dat ding kaal al 42k moet kosten. Met de dieselprijzen van tegenwoordig komt het omslagpunt steeds hoger te liggen dat het voordeliger wordt en al zou het je 1500 euro per jaar extra kosten als je in een 130i rijdt tov. een 123d, dan nog zou ik geen moment twijfelen. Als je voor hetzelfde geld ook zo'n prachtig huilende 6-in-lijn kunt krijgen, dan ga je toch niet voor zo'n ratelende trekker? :P

Ik rij ook meer dan 30.000 km / jaar met mijn benzine-auto. Toevallig gister het omslagpunt uitgerekend, wanneer de 130 PK dieselversie van mijn auto goedkoper zou worden dan mijn 120 PK benzine(turbo). Pas bij 38.000 km per jaar bereikte ik het omslagpunt!

Lekker laten staan zo'n 123d en doorsparen voor een 135i of een 130i nemen. :)
ha wouter,

diesels zijn natuurlijk niet meer de traktoren van vroeger. ik heb jaren diesels gereden (golf tdi 115pk), nou daar is niets mis mee. rijdt echt heerlijk vlot en superzuinig. geen toerenracers, nee, dat niet. ja, de dieselprijzen stijgen enorm en dat doet de voordelen tov. benzine verdampen (dat is inderdaad een rekensom).

maar ik begrijp de 123d ook niet helemaal. Een 120d is marginaal langzamer, is zuinigeren(?) en goedkoper.

Wouter81
Berichten: 9423
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Bericht door Wouter81 » 30 mei 2008, 11:33

Ferdinand schreef:
Wouter81 schreef:Ik begrijp niet dat iemand hier in dit land ook maar een 123d zou overwegen. De prestaties zullen ongetwijfeld goed zijn maar met een zeer smal toerenbereik, kenmerkend voor diesels, en een geluid als een trekker dat het uiteraard nooit haalt bij het geluid van een 130i bij 7000 toeren... nee ik kan me er niets bij voorstellen dat iemand ook maar een 123d zou overwegen, zeker niet als dat ding kaal al 42k moet kosten. Met de dieselprijzen van tegenwoordig komt het omslagpunt steeds hoger te liggen dat het voordeliger wordt en al zou het je 1500 euro per jaar extra kosten als je in een 130i rijdt tov. een 123d, dan nog zou ik geen moment twijfelen. Als je voor hetzelfde geld ook zo'n prachtig huilende 6-in-lijn kunt krijgen, dan ga je toch niet voor zo'n ratelende trekker? :P

Ik rij ook meer dan 30.000 km / jaar met mijn benzine-auto. Toevallig gister het omslagpunt uitgerekend, wanneer de 130 PK dieselversie van mijn auto goedkoper zou worden dan mijn 120 PK benzine(turbo). Pas bij 38.000 km per jaar bereikte ik het omslagpunt!

Lekker laten staan zo'n 123d en doorsparen voor een 135i of een 130i nemen. :)
ha wouter,

diesels zijn natuurlijk niet meer de traktoren van vroeger. ik heb jaren diesels gereden (golf tdi 115pk), nou daar is niets mis mee. rijdt echt heerlijk vlot en superzuinig. geen toerenracers, nee, dat niet. ja, de dieselprijzen stijgen enorm en dat doet de voordelen tov. benzine verdampen (dat is inderdaad een rekensom).

maar ik begrijp de 123d ook niet helemaal. Een 120d is marginaal langzamer, is zuinigeren(?) en goedkoper.
Klopt Ferdinand. Heb ook altijd diesels gereden maar nu toch bewust gekozen voor benzine, vind het zoveel mooier lopen. Wij hebben nu een nieuwe Fiorino rijden met 1.3 Multijet diesel (hypermodern blokje) en dat rijdt voor een diesel gewoon heel goed, geef ik gelijk toe. Ook voldoende trekkracht etc. Maar toch, niets boven een mooie benzinemotor wat mij betreft.

Als je dan toch een 1 diesel wilt, ga dan idd. gewoon voor een 120d. Een stuk goedkoper en maar marginaal mindere prestaties terwijl de 120d waarschijnlijk ook nog veel beter te chippen is. Nee, ik begrijp die 123d niet goed. Het verschil in PK's met de 120d is niet zo groot, dan hadden ze ook gelijk 230/240 pk uit het ding moeten halen om het ding te rechtvaardigen. Kan me ook niet voorstellen dat zo'n 123d goed verkocht zal worden, althans niet in Nederland.

Online
Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5442
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Bericht door Kasteel » 30 mei 2008, 11:40

Wouter81 schreef:Ik begrijp niet dat iemand hier in dit land ook maar een 123d zou overwegen.
Ik wel, de 135i is er nml niet in 3d ;).
Ik vind die 123d helemaal niet zo'n gekke auto en best wel een overweging voor de s3/r32/gti/st, deze auto's zijn met dagelijks gebruik (40k p/j) gewoon te belachelijk duur geworden om te blijven rijden, je moet dan ergens concessies doen.
*gooit per 2009 de benzine auto voor dagelijks eruit*

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 30 mei 2008, 11:46

Met 50.000 per jaar is een 130i helaas VEEEEEEEEEEEEEL duurder :)

Ik wilde ook wel een 123d 3-deurs overwegen, terwijl de 120d waarschijnlijk de veel betere keus is. Motor zal niet minder zijn, balans is zeker gelijk en voor 6k kun je het M-pakket nemen + xenon en betere audio voor dezelfde prijs.

Verder heeft Alpina de 123d volledig onderhanden genomen. Die motor is nu echt een toppertje. Inderdaad maar 10pk meer of zo, maar o o o wat een juweeltje moet dat zijn !!!!!!!

Andre
Berichten: 11405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 30 mei 2008, 11:47

De 120d is inderdaad de veel betere keuze. 123d is veel te duur in aanschaf in vergelijk tot een 120d.

Maar ik zou er wel een keer mee willen rijden. Ik trek ook liever door tot 7000 rpm dus diesel is geen optie.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 30 mei 2008, 11:54

Tussen 120d en 123d met gelijkwaardige opties zit ca. 3K verschil (M-pakket, HE etc). Voor dat verschil liever een 123d.

Wouter81
Berichten: 9423
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Bericht door Wouter81 » 30 mei 2008, 11:58

Ik kijk even puur naar brandstofkosten en motorrijtuigenbelasting...

Stel, je rijdt je dagelijkse kilometers rustig en netjes. Dan moet je met een 130i toch wel 1 op 10 kunnen scoren lijkt me.

Bij 40.000 km per jaar is dat 4000 liter benzine. Tegen de 1.57 die het hier bij de lokale pomp ongeveer kost is dat 6250 euro aan brandstofkosten per jaar. Stel dat je met een 120d/123d iets als 1 op 17 zou kunnen halen. De diesel is binnenkort weer een paar cent duurder dus ik reken voor het gemak 1.43 de liter. Dan kom ik op 3364 euro per jaar aan brandstofkosten.

De benzine is dus puur qua brandstof 2886 euro duurder. De motorrijtuigenbelasting is echter ook hoger bij de diesel. Voor de 120d ben je hier in Friesland per jaar 1232 euro kwijt. Voor de 130i is dat 656 euro.

Hiermee is het verschil in kosten zo'n 2310 euro.

Inderdaad een kleine 200 euro in de maand duurder zo'n 130i tov. een 120d maar wel 265 PK benzine ipv 177 PK diesel. Toch niet een heel groot verschil al met al. Als je minder dan die 40.000 rijdt (bijv. 30.000), dan is de 130i nog 'maar' zo'n 1500 euro duurder per jaar, zeg maar een 125 euro in de maand.

Bovendien denk ik dat de dieselprijzen de komende jaren harder gaan stijgen dan de benzineprijzen waardoor het verschil alleen maar kleiner gaat worden.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 30 mei 2008, 12:05

Wouter81 schreef:Als je minder dan die 40.000 rijdt (bijv. 30.000), dan is de 130i nog 'maar' zo'n 1500 euro duurder per jaar, zeg maar een 125 euro in de maand.
125 euro per maand vind ik nog wel een verschil.

Wouter81
Berichten: 9423
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Bericht door Wouter81 » 30 mei 2008, 12:09

Tristan schreef:
Wouter81 schreef:Als je minder dan die 40.000 rijdt (bijv. 30.000), dan is de 130i nog 'maar' zo'n 1500 euro duurder per jaar, zeg maar een 125 euro in de maand.
125 euro per maand vind ik nog wel een verschil.
Dat is ook wel zo Tristan maar voor veel extra freude am fahren zou ik dat er wel voor over hebben en juist BMW's worden veel gekocht door mensen die van (sportief) autorijden houden. :) Iemand die niet van sportief rijden houdt hoeft dan ook geen 123d lijkt me maar kan ook met een 118d wel uit de voeten.

Maar natuurlijk kan en moet iedereen hier zijn eigen afweging in maken.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27061
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 30 mei 2008, 12:34

Iemand die niet van sportief rijden houdt hoeft dan ook geen 123d lijkt me maar kan ook met een 118d wel uit de voeten.
of met een 118i, dat wil prima, a-sportief rijden dus....................( uit eigen ervaring)

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11635
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 30 mei 2008, 13:49

120d stuurt nog een stuk "sportiever" dan de 130i.

Het is maar net waar je voorkeur ligt. Gaat het puur om motorvermogen dan moet je op een motorfiets gaan zitten.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 30 mei 2008, 13:49

Net bij BMW in Dordt geweest voor een offerte voor een 123d in M-pakket, HE, 18', Navi etc.

55K compleet. Hoop geld, maar dan heb je toch wel een bom van een hatchback. Heb een proefrit aangevraagd bij BMW NL. Wordt vandaag (hopelijk) erover teruggebeld.

ErnstV
Berichten: 165
Lid geworden op: 01 mei 2008, 13:48

Bericht door ErnstV » 30 mei 2008, 13:52

@Tristan; de 3 of 5 deurs??

Gr,

ErnstV

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 30 mei 2008, 13:55

3-drs

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Bericht door M@rcel » 30 mei 2008, 14:07

Vind de prijs voor een 123d tov een 120d behoorlijk groot als het om de lease gaat. Bij 48/40.000 heb ik even de volgende op een rijtje gezet

118d Corporate 889,-
118d 897,-
120d 971,-
123d 1161,-

Voor 1006,- rij je ook een 120d Coupe
Voor 1173,- heb je een 120d Cabrio voor de deur staan.

M'n vriendin zit nu te dubben...118d of 120d....je merkt het al, ik heb niets te vertellen 8)

ErnstV
Berichten: 165
Lid geworden op: 01 mei 2008, 13:48

Bericht door ErnstV » 30 mei 2008, 14:17

@Marcel; mijn lief moet ook een auto uitzoeken. leasebedrag 895 incl. brandstof. Zijn de bedragen die jij noemt in of excl. brandstof?

Gr,

ErnstV

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Bericht door M@rcel » 30 mei 2008, 14:22

Kale auto's inclusief brandstof Ernst

Heb het even grof berekend via www.directlease.nl

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 30 mei 2008, 14:39

123d vs 120d heb ik al HEEL veel over geschreven, alle opties e.d. naast elkaar gelegd en de conclusie is dat een 123d overpriced is. Toch wil ik hem wel natuurlijk :)

Een proefrit in de 123d is ontzettend moeilijk als je een kantoorbaan hebt :(

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Bericht door M@rcel » 30 mei 2008, 14:51

Stond een paar dagen geleden in Rijswijk een 5-drs 123d naast me bij het verkeerslicht. Krom uitlaatpijpje, smoke achterlichten pre-facelift en een wat ouder kenteken.....wanker

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Bericht door M@rcel » 30 mei 2008, 14:52

Hoezo, je kan er toch eentje voor zaterdag reserveren? halen ze hem maar desnoods bij BMW NL vandaan.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 30 mei 2008, 14:55

Marcel van Meerbeek schreef:Hoezo, je kan er toch eentje voor zaterdag reserveren? halen ze hem maar desnoods bij BMW NL vandaan.
Heb ik ook gevraagd: niet mogelijk. De persauto gaat eruit en krijg waarschijnlijk een 123d mee van de medewerker van BMW NL. Ik krijg die auto als het goed is volgende week mee.

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Bericht door M@rcel » 30 mei 2008, 15:04

Ik had toen de 123d Coupe gereden die zeg maar een tournee langs een aantal dealers maakte. Iedere dealer had hem een paar dagen, bij BMW Den haag was hij binnen een dag ook gelijk helemaal volgeboekt.
Was zo'n bordeaux rode zonder m-pakket van BMW NL.

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Bericht door Sperdy » 30 mei 2008, 15:20

Tristan schreef:Net bij BMW in Dordt geweest voor een offerte voor een 123d in M-pakket, HE, 18', Navi etc.

55K compleet. Hoop geld, maar dan heb je toch wel een bom van een hatchback. Heb een proefrit aangevraagd bij BMW NL. Wordt vandaag (hopelijk) erover teruggebeld.
hmm.. een 135i Coupe Executive kost +/- 51 k. De keuze was voor mij in kleiner dan 1 nanoseconde gemaakt.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 30 mei 2008, 15:22

Niet als je meer dan 40K per jaar rijdt :!:

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Bericht door Sperdy » 30 mei 2008, 15:31

hoeveel rij je per jaar Tristan?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], bleu_dust en 4 gasten