ha wouter,Wouter81 schreef:Ik begrijp niet dat iemand hier in dit land ook maar een 123d zou overwegen. De prestaties zullen ongetwijfeld goed zijn maar met een zeer smal toerenbereik, kenmerkend voor diesels, en een geluid als een trekker dat het uiteraard nooit haalt bij het geluid van een 130i bij 7000 toeren... nee ik kan me er niets bij voorstellen dat iemand ook maar een 123d zou overwegen, zeker niet als dat ding kaal al 42k moet kosten. Met de dieselprijzen van tegenwoordig komt het omslagpunt steeds hoger te liggen dat het voordeliger wordt en al zou het je 1500 euro per jaar extra kosten als je in een 130i rijdt tov. een 123d, dan nog zou ik geen moment twijfelen. Als je voor hetzelfde geld ook zo'n prachtig huilende 6-in-lijn kunt krijgen, dan ga je toch niet voor zo'n ratelende trekker?![]()
Ik rij ook meer dan 30.000 km / jaar met mijn benzine-auto. Toevallig gister het omslagpunt uitgerekend, wanneer de 130 PK dieselversie van mijn auto goedkoper zou worden dan mijn 120 PK benzine(turbo). Pas bij 38.000 km per jaar bereikte ik het omslagpunt!
Lekker laten staan zo'n 123d en doorsparen voor een 135i of een 130i nemen.
diesels zijn natuurlijk niet meer de traktoren van vroeger. ik heb jaren diesels gereden (golf tdi 115pk), nou daar is niets mis mee. rijdt echt heerlijk vlot en superzuinig. geen toerenracers, nee, dat niet. ja, de dieselprijzen stijgen enorm en dat doet de voordelen tov. benzine verdampen (dat is inderdaad een rekensom).
maar ik begrijp de 123d ook niet helemaal. Een 120d is marginaal langzamer, is zuinigeren(?) en goedkoper.