more or lessMacboy schreef: PS Romo, less is romore !
Toyota MR2 [3.5 V6 coming]
- Corolla SI
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 30 jan 2008, 19:54
- Miesjel
- Berichten: 2241
- Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
- Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4
Conventionele McPherson rondom, met swaybars voor & achter standaard, kruis boven blok en veerpootbrug voor. Alles instelbaar zoals caster/camber, in- en uitspoor.
http://www.mr2-tech.com/bgb/mechanical/ ... d_axle.htm
http://www.mr2-tech.com/bgb/mechanical/ ... d_axle.htm
- Corolla SI
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 30 jan 2008, 19:54
- Miesjel
- Berichten: 2241
- Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
- Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4
Kleine update. Een tijdje in dilemma gezeten met de wielen. De MR2 is standaard vanuit de fabriek geleverd met verschillende wielbreedtes. Voorkant 6J en achterkant 7J, beide 15". De auto heb ik gekocht met 7J 16" rondom.. aangezien 15" toch een wat ruimere en goedkopere keus in banden geeft heb ik de originele wielen gekocht. Hiermee zou de auto ook wat progressiever moeten worden (mits juiste bandenmaat). Gelijk ook maar nieuwe banden laten monteren, Falken Ziex ZE912.
De originele wielen :

Het monteren is echter nog niet gelukt omdat ik niet de juiste wielmoeren heb. De 16" wielen hebben konische wielmoeren terwijl de originele wielen gemonteerd moeten worden met een moer-ring combinatie.. die moet je uiteraard bij de Toyota dealer bestellen en die krengen kosten €220,-.
Ik ben momenteel aan het uitzoeken of er geen aftermarket wielmoeren verkrijgbaar zijn van merken zoals Volk/Rays etc. (lichtgewicht moeren) die zijn in de meeste gevallen rond de €70/80,-.
Verder heeft de auto een nieuwe accu gekregen, er zat een Halfords accu in die al een paar keer moeite gaf met starten.. de MR2 wordt hooguit 1x per week gebruikt en dan komt zoiets al snel aan het licht.
Er zijn ook nieuwe kentekenplaten gemonteerd, de oude platen waren flink scheef/krom, dat ziet niet uit.. vervangen voor "luxe" platen.
Echter vanmorgen wilde ik naar m'n werk rijden met de MR2 voor de verandering.. heel even leek het alsof 'ie wilde aanslaan maar dat lukte niet, er volgde wat geplof en nu draait het blokje heel vrij/soepel/snel rond.. ik vermoed dat de distributieriem een paar tandjes mist. Ik heb geprobeerd de distributiekap te demonteren maar dat lukt niet echt. Desondanks toch nog een beetje naar de riem kunnen gluren en bovenop bij de nokkenastandwielen telde ik al 3 scheuren in de riem.. dus die is wel naar de eeuwige jachtvelden. Ik denk dat het vrij safe is om te stellen dat het dus door de riem komt. Ansich geen groot probleem want ik wist dat die eraan zat te komen.. wel een bijhoorlijk geluk dat het tijdens een koude start gebeurd en niet met hoge snelheid/rpm's op de snelweg gebeurd.
Is er ook iets positiefs te melden ? Jazeker, 2 weken terug uitvoerig de auto kunnen proberen op de Ring en het gaat uitstekend. Wat een enorm verschil met de Corolla. Wat vermogen betreft zijn ze heel erg aan elkaar gewaagd, de Corolla had wat meer vermogen bovenin het toerengebied (+6000rpm) terwijl de MR2 wat meer koppel heeft wat zich ook uit tot een betere acceleratie op hogere snelheden. De stabiliteit, stijfheid, balans en bochtsnelheden van de MR2 zijn een stuk beter dan de Corolla.. daar waar de Corolla aanvoelde als een washandje, daar voelt de MR2 heel stijf aan, gewoon erg goed dus. Ik mis alleen een beetje gevoel met de achterkant, maar dat hoop ik dus op te kunnen lossen met de 15" wielen en de andere banden.. ook zullen de swaybars vervangen worden voor verstelbare.
Maar goed, eerst maar eens de distributie in orde krijgen, dan zien we wel weer verder

De originele wielen :
Het monteren is echter nog niet gelukt omdat ik niet de juiste wielmoeren heb. De 16" wielen hebben konische wielmoeren terwijl de originele wielen gemonteerd moeten worden met een moer-ring combinatie.. die moet je uiteraard bij de Toyota dealer bestellen en die krengen kosten €220,-.
Ik ben momenteel aan het uitzoeken of er geen aftermarket wielmoeren verkrijgbaar zijn van merken zoals Volk/Rays etc. (lichtgewicht moeren) die zijn in de meeste gevallen rond de €70/80,-.
Verder heeft de auto een nieuwe accu gekregen, er zat een Halfords accu in die al een paar keer moeite gaf met starten.. de MR2 wordt hooguit 1x per week gebruikt en dan komt zoiets al snel aan het licht.
Er zijn ook nieuwe kentekenplaten gemonteerd, de oude platen waren flink scheef/krom, dat ziet niet uit.. vervangen voor "luxe" platen.
Echter vanmorgen wilde ik naar m'n werk rijden met de MR2 voor de verandering.. heel even leek het alsof 'ie wilde aanslaan maar dat lukte niet, er volgde wat geplof en nu draait het blokje heel vrij/soepel/snel rond.. ik vermoed dat de distributieriem een paar tandjes mist. Ik heb geprobeerd de distributiekap te demonteren maar dat lukt niet echt. Desondanks toch nog een beetje naar de riem kunnen gluren en bovenop bij de nokkenastandwielen telde ik al 3 scheuren in de riem.. dus die is wel naar de eeuwige jachtvelden. Ik denk dat het vrij safe is om te stellen dat het dus door de riem komt. Ansich geen groot probleem want ik wist dat die eraan zat te komen.. wel een bijhoorlijk geluk dat het tijdens een koude start gebeurd en niet met hoge snelheid/rpm's op de snelweg gebeurd.
Is er ook iets positiefs te melden ? Jazeker, 2 weken terug uitvoerig de auto kunnen proberen op de Ring en het gaat uitstekend. Wat een enorm verschil met de Corolla. Wat vermogen betreft zijn ze heel erg aan elkaar gewaagd, de Corolla had wat meer vermogen bovenin het toerengebied (+6000rpm) terwijl de MR2 wat meer koppel heeft wat zich ook uit tot een betere acceleratie op hogere snelheden. De stabiliteit, stijfheid, balans en bochtsnelheden van de MR2 zijn een stuk beter dan de Corolla.. daar waar de Corolla aanvoelde als een washandje, daar voelt de MR2 heel stijf aan, gewoon erg goed dus. Ik mis alleen een beetje gevoel met de achterkant, maar dat hoop ik dus op te kunnen lossen met de 15" wielen en de andere banden.. ook zullen de swaybars vervangen worden voor verstelbare.
Maar goed, eerst maar eens de distributie in orde krijgen, dan zien we wel weer verder
Laatst gewijzigd door Miesjel op 24 aug 2008, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
- Prins Claus †
- Berichten: 414
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 16:38
- Auto: Tuscon familiecontainer
- Locatie: Zuid-Limburg
Echt een vrijdag de 13e dus...Michel Huisman schreef:Echter vanmorgen wilde ik naar m'n werk rijden met de MR2 voor de verandering.. heel even leek het alsof 'ie wilde aanslaan maar dat lukte niet, er volgde wat geplof en nu draait het blokje heel vrij/soepel/snel rond.. ik vermoed dat de distributieriem een paar tandjes mist. Ik heb geprobeerd de distributiekap te demonteren maar dat lukt niet echt. Desondanks toch nog een beetje naar de riem kunnen gluren en bovenop bij de nokkenastandwielen telde ik al 3 scheuren in de riem.. dus die is wel naar de eeuwige jachtvelden. Ik denk dat het vrij safe is om te stellen dat het dus door de riem komt. Ansich geen groot probleem want ik wist dat die eraan zat te komen.. wel een bijhoorlijk geluk dat het tijdens een koude start gebeurd en niet met hoge snelheid/rpm's op de snelweg gebeurd.
M.vr.gr.,
Sander AKA ZKH
- Miesjel
- Berichten: 2241
- Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
- Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4
Uh nou.. de riem moet bij deze motor ook bij 100.000km vervangen worden (of 5~6jr) .. ik ga er even van uit dat de riem al een keertje vervangen is
De auto heeft nu 199.xxx gelopen dus het zou heel goed kunnen..
Verder geen probleem want het is een non-interference motor.. kleppen kunnen de zuigers dus niet raken. Nieuwe onderdelen erop en knallen maar weer
Verder geen probleem want het is een non-interference motor.. kleppen kunnen de zuigers dus niet raken. Nieuwe onderdelen erop en knallen maar weer
- Miesjel
- Berichten: 2241
- Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
- Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4
Klein update. Dankzij de drukke periode op het werk niet de tijd gehad om de auto naar de garage te brengen tot afgelopen Maandag. De distributie zou vernieuwd moeten worden vanwege het probleem beschreven in vorig bericht. Echter na een korte diagnose van de garagist kreeg ik het bericht dat de distributie, ondanks versleten, wel nog mooi op tijd stond. Dus dat was het probleem niet. Een dag later wordt ik weer gebeld en wist men te melden dat de motor overleden is ; op cilinder 1-2-3 nagenoeg geen compressie meer en cilinder 4 ook nog maar iets van 10-15%. Verder niet gezocht naar de oorzaak, blok wordt ook niet meer gereviseerd. Ik was toch al van plan om het blok te laten swappen , maar dan wel volgend jaar ofzo, beetje klote timing dus.
Het plan is/was namelijk om de auto naar Engeland te rijden alwaar een MR2 specialist zit die leuke motorswaps doet tegen "betaalbare" prijzen. Hier in Nederland kan men een complete swapkit kopen voor een kleine €3500,- , dit bevat dan een 2.0 16v turbo motor (245pk/300Nm) , versnellingsbak, ECU en kabelboom. Maar dan komen er nog kosten bovenop voor het daadwerkelijke ombouwen (kan ik niet zelf) wat een kleine €1500~1750,- kost en dan nog wat klein spul zoals distributieriem, olie e.d. Dus alles compleet toch al gauw €5000,- minimaal.
Ik wil wat anders
Het bedrijf Woodsport in de UK is zo'n beetje de de V6 swapper van de MR2 wereld. Men neme een 3.0 24v V6 uit een camry (+/- 200pk/277Nm) en plaatst deze in de MR2, geen probleem past perfect. Dit bedrijf verzorgt de hele ombouw van A tot Z , men levert de auto af en haalt 'm weer op wanneer deze 100% klaar is. De ombouw is inclusief :
- aanschaf donor Camry t.b.v. motor/ecu/kabelboom
- nieuwe koppakkingen
- schoongemaakt en gecontroleerd blok/kop (evt. kan de kop bewerkt worden)
- motor wordt in elke gewenste kleur gespoten
- motorruimte idem
- nieuwe koppeling wordt gekocht en gemonteerd
- versnellingsbak wordt weer netjes schoongemaakt en gespoten
- kabelboom wordt pas gemaakt, custom motorsteun wordt gemaakt
- uitlaat wordt custom pas gemaakt maar dusdanig dat deze altijd nog aangepast kan worden ( denk aan aftermarket einddempers e.d. )
- levenslange garantie op al het gedane werk
Dit alles voor +/- €3100,-. exclusief het reizen naar/van de UK.
Het wordt dus zoeken naar een oprijwagen zodat het ding naar de UK kan, maar voorlopig heb ik dus nog even de tijd om financieel op sterkte te komen want dit was een beetje onverwacht.
Wat plaatjes en filmpjes van reeds omgebouwde MR2's door Woodsport :




http://www.youtube.com/watch?v=6QpGgpDn14g" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=7VnUYdTuWrg" onclick="window.open(this.href);return false;
Het plan is/was namelijk om de auto naar Engeland te rijden alwaar een MR2 specialist zit die leuke motorswaps doet tegen "betaalbare" prijzen. Hier in Nederland kan men een complete swapkit kopen voor een kleine €3500,- , dit bevat dan een 2.0 16v turbo motor (245pk/300Nm) , versnellingsbak, ECU en kabelboom. Maar dan komen er nog kosten bovenop voor het daadwerkelijke ombouwen (kan ik niet zelf) wat een kleine €1500~1750,- kost en dan nog wat klein spul zoals distributieriem, olie e.d. Dus alles compleet toch al gauw €5000,- minimaal.
Ik wil wat anders
- aanschaf donor Camry t.b.v. motor/ecu/kabelboom
- nieuwe koppakkingen
- schoongemaakt en gecontroleerd blok/kop (evt. kan de kop bewerkt worden)
- motor wordt in elke gewenste kleur gespoten
- motorruimte idem
- nieuwe koppeling wordt gekocht en gemonteerd
- versnellingsbak wordt weer netjes schoongemaakt en gespoten
- kabelboom wordt pas gemaakt, custom motorsteun wordt gemaakt
- uitlaat wordt custom pas gemaakt maar dusdanig dat deze altijd nog aangepast kan worden ( denk aan aftermarket einddempers e.d. )
- levenslange garantie op al het gedane werk
Dit alles voor +/- €3100,-. exclusief het reizen naar/van de UK.
Het wordt dus zoeken naar een oprijwagen zodat het ding naar de UK kan, maar voorlopig heb ik dus nog even de tijd om financieel op sterkte te komen want dit was een beetje onverwacht.
Wat plaatjes en filmpjes van reeds omgebouwde MR2's door Woodsport :
http://www.youtube.com/watch?v=6QpGgpDn14g" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=7VnUYdTuWrg" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Miesjel op 24 aug 2008, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
- Miesjel
- Berichten: 2241
- Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
- Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4
De V6 van vóór 1994 heeft inderdaad 180pk maar die laat ik dus niet swappen, dat is te oud. De V6 is 15kg zwaarder. Ik heb het persoonlijk niet zo op turbo's, rij liever N/A, toch wat minder gevoelig en vooral de V6 is erg betrouwbaar. Hoe de auto verkoopt dat interesseert me niet, dat is voorlopig helemaal niet aan de orde en dus niet iets waar ik van wakker kan liggenAr schreef:Wel zwaarder en minder vermogen dan een Turbo. De camry blokken zitten standaard rond de 180pk? Reiskosten komen erbij. Persoonlijk zou ik voor de Turbo gaan. Die verkoop je volgens mij ook makkelijker.
- Stefan van Elst
- Berichten: 556
- Lid geworden op: 03 mar 2008, 14:15
- Locatie: Heesch
Hey Mies,
Da's weer lekker dan
Het zit je weer eens niet mee!
Kut dat je zelf niet een swap kan uitvoeren, anders was het mss wat om een andere 3S-GE aan te schaffen voor een paar knaken van Marktplaats of van TWB forum ofzo.
Heb je ook geen vrienden/kennissen/familie die je kan helpen met het swappen?
Een motortakel kun je gewoon een weekendje huren, dus dat is het probleem niet.
Da's weer lekker dan
Het zit je weer eens niet mee!
Kut dat je zelf niet een swap kan uitvoeren, anders was het mss wat om een andere 3S-GE aan te schaffen voor een paar knaken van Marktplaats of van TWB forum ofzo.
Heb je ook geen vrienden/kennissen/familie die je kan helpen met het swappen?
Een motortakel kun je gewoon een weekendje huren, dus dat is het probleem niet.
- RobS
- Berichten: 3560
- Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
- Locatie: Brabant
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Jeroen van Emmerik
- Berichten: 665
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 17:09
- Locatie: Haarlem; auto: toyota supra mk3; Ruska classika 1966/1977; Lexus LS400 UCF10 1992
kun je bij een sloperij geen 3sgte halen? met ecu en bak natuurlijk! kun je ook zo over zetten, kost je alleen tijd en een motorblok. laat maar, je zegt al dat je het niet zelf kan...
vraag anders die gast van suprasport (arnout@supras.nl) wat hij er voor moet hebben om te laten doen
en hoezo weten zij dat dit blok van jou, zonder verder onderzoek, is overleden? wat nu als alleen de koppakking er uit ligt en verder niets...
vraag anders die gast van suprasport (arnout@supras.nl) wat hij er voor moet hebben om te laten doen
en hoezo weten zij dat dit blok van jou, zonder verder onderzoek, is overleden? wat nu als alleen de koppakking er uit ligt en verder niets...
- Miesjel
- Berichten: 2241
- Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
- Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4
Mja het is definitief. Eind September/begin Oktober kan de auto naar de UK en dan heb ik 'm +/- 3 weken later weer rijdend terug.. ik laat gelijk een nieuwe Walbro benzinepomp monteren en de cilinderkoppen worden ook bewerkt.
Uitlaat wilde ik eigenlijk ook vervangen maar die blijft nog even origineel want de auto wordt bij terugkomst in NL gekeurd bij de RDW zodat ik alles legaal en op papier heb staan.
Uitlaat wilde ik eigenlijk ook vervangen maar die blijft nog even origineel want de auto wordt bij terugkomst in NL gekeurd bij de RDW zodat ik alles legaal en op papier heb staan.
- Miesjel
- Berichten: 2241
- Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
- Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4
Re: Toyota MR2
Ondertussen weer nieuwe bandjes laten monteren op de originele wielen en die onder de MR2 gezet. Is wat meer stealth, dus geslaagd
De 16" jetsers zijn verkocht voor een goede prijs, win-win dus.
Ook heb ik 2 weken geleden in een MR2 met V6 gereden, wilde wel eens weten hoe dat rijd. Hier in de regio woont iemand met exact dezelfde MR2 en die heeft de V6 swap laten uitvoeren door het Engelse bedrijf Woodsport, waar ik dus ook mijn MR2 heen breng. Ik stond versteld van de kwaliteit van de swap, die gasten hebben echt serieus oog voor detail. Alles netjes afgewerkt en schoongemaakt en de V6 liep perfect. En het geluid..meesterlijk haha. Het kwam heel goed van de plek, beter dan ik eigenlijk verwacht had. Deze MR2 is ook al bij de RDW geweest en weegt +/-1200kg incl. V6 dus. Valt nog goed te doen..
Filmpie : http://www.vimeo.com/1496510" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn MR2 met oude wielen :

En nu :

Ook heb ik 2 weken geleden in een MR2 met V6 gereden, wilde wel eens weten hoe dat rijd. Hier in de regio woont iemand met exact dezelfde MR2 en die heeft de V6 swap laten uitvoeren door het Engelse bedrijf Woodsport, waar ik dus ook mijn MR2 heen breng. Ik stond versteld van de kwaliteit van de swap, die gasten hebben echt serieus oog voor detail. Alles netjes afgewerkt en schoongemaakt en de V6 liep perfect. En het geluid..meesterlijk haha. Het kwam heel goed van de plek, beter dan ik eigenlijk verwacht had. Deze MR2 is ook al bij de RDW geweest en weegt +/-1200kg incl. V6 dus. Valt nog goed te doen..
Filmpie : http://www.vimeo.com/1496510" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn MR2 met oude wielen :
En nu :
- Davy MR2DRIFT
- Berichten: 548
- Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:12
- Locatie: Ausfahrt
Re: Toyota MR2 (V6 conversion soon..)
Zo, dat klinkt mooi zeg
Is toch wel heel interessant zo'n conversion!!
- MartijnGizmo
- Berichten: 13068
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: Toyota MR2 (V6 conversion soon..)
Mooie bak! Ik zou ook voor de V6 gaan, lekker eigenwijs, N/A en een heerlijk geluidje! 8) Wel nog even een ander setje achterlichten scoren...

- Miesjel
- Berichten: 2241
- Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
- Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4
Re: Toyota MR2 (V6 conversion soon..)
Ja die achterlichten/middenplaat komen er ook in..
Dat is de MR2 van Paul haha..

Klein wereldje hoor
Dat is de MR2 van Paul haha..
Klein wereldje hoor
- MartijnGizmo
- Berichten: 13068
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: Toyota MR2 (V6 conversion soon..)
Jup, heb er bij een meeting een keer een paar foto's van gemaakt. 
- Niels
- Berichten: 22550
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Toyota MR2 (V6 conversion soon..)
Gaaf zeg een V6 in een MR2
Had ik ook verkozen boven een turbo, het geluid doet ook wat in rij beleving!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast
