In de week van 8 tot 12 juli j.l. niet verveeld i.i.g.
Dinsdag de 8ste het blok uit m'n vorige 5 GT Turbo gedemonteerd.
Nou weet ik waarom ie Zandvoort niet overleefde.....
De lagerschalen van de drijfstang van cilinder 1 hebben rondgedraaid en zijn een beetje "gesmolten"....
De lagerschalen van drijfstang 3 + 4 hebben ook een opdonder gehad.
De middelste 3 krukaslagers hebben de meeste schade opgelopen, waarbij ook de middelste hoofdtap enigszins beschadigd is. Door de groef van het lager heeft er zich in het midden een mooie "ophoping" gevormd.
Onder in het carter lag een beetje ijzervijzel.
Ben soms (te) eigenwijs. 8)
Geen tijd en geen budget om het grootschalig aan te pakken. Ik zie wel hoe het ging lopen (of niet). (0)
Anders wordt het gewoon het blok uit de Groene grootschallig aanpakken (tzt.... :~ )
Wel een andere krukas geregeld met minder schade.

Anders heeft het geen nut.
Voor de rest alles inwendig schooongemaakt en doorgespoeld/geblazen.
Drijfstang(en) zelf was/waren niets mis mee overigens na contr. + metingen.
Blok staat weer in elkaar incl. opnieuw gestelde kleppen.
De voolgende dag kreeg ik de rest van de bestelde dingen binnen zoals nieuwe koppeling en nog wat klein grut.
oude blok eruit
lege ruimte
echo
Nieuwe koppelingset
versnellingsbak schoongemaakt
En toen was het zaterdag de 12 van juli 2008.
Jajajajaajjajajajjajajjajajjjjaa :banaan:
Hij doet het en hoe !!!!!! (tot dusver)
Vanmorgen de laatse dingen nagelopen en afgebouwd. Schokdempers eronder en accu aangesloten.
Ontsteking losgekoppeld en starten ivm opbouwen oliedruk.
Geen druk en brandend oliecontrolelampje....

. Oliepeil gecontroleerd en weer starten zonder ontsteking..... wederom niets. :~
Toch maar aantal keren gestart zonder onsteking. Toen deze aangesloten en in 1x aanslaan. Motor loopt iets te laag stationair en een klep tikt iets. (toch niet goed afgesteld.... |: )
Maar die oliedruk zat me niet lekker. Ook bleek ik de stekkers van de koelvloeistoftemperatuurzender verkeerd om gemonteerd te hebben. Deze doet het nu ook. (Y)
Toen maar de stekkers van oliedruksensor omgewisseld en warempel. Deze doet het nu ook. =/- 1.5-2 bar stationair.
Turbodruk had ik al omlaag geschroefd naar 0.5 bar.
Motor enige tijd staionair laten lopen. Geen rook, geen hoge carterdruk. Helemaal niets verkeerds. Ff een rondje gereden en in de werkplaats weer op de brug gehad. Tot heden geen lekkages. Ik moet alleen de uitlaat weer ff goed monteren. Tijdens de proefrit net in Gouda deze weer op een verkeersdrempel losgereden.
Van de week ff puntjes op de "i" zetten :
- carburateur en stationair toerntal afstellen
- km-teller kabel contr. Lijkt niet goed aan te geven.
Al met al heb ik (tot nu toe) geluk gehad. Ben benieuwd tot hoe lang. Ik moet realistisch blijven. Maar tot op heden ben ik zo blij als een kind en dat pakt niemand van mij af.

:p
Dat was dus tot afgelopen zondag het goede nieuws.....
Helaas is zondag waarschijnlijk de turbo overleden...
- beetje bijgeluid en geen druk (of sosm wel....)
En ook niet echt goede oliedruk.
Deze zaterdag ga ik maar eens de oliedruk meten via een extrene meter en de turbo vervangen door 1 die ik op de plank heb liggen. Kijken of er nog gekke dingen te voorschijn komen.
Als het tegenzit zal ik waarschijnlijk het carter moeten demonteren en een andere oliepomp moeten gaan monteren. (als dat alles is, klap ik in m;n handjes)