Martijn_bmw schreef: 01 mar 2022, 11:09
MParallel schreef: 01 mar 2022, 10:57
Lekker voor Sywert, maar dan moet je ook de mensen oppakken die de deal goedgekeurd hebben. Ook al is het een grote lul met ze 9 miljoen 'om niks', hij moet niet het zwarte bokje worden en de mensen op het pluche er mee weg laten komen. Anders is het puur voor de buhne.
Hoezo? Hij heeft "de mensen op het pluche" toch gewoon voorgelogen en aangegeven de deal tegen kostprijs te doen.
Als dat dan achteraf niet zo blijkt te zijn heeft hij de boel bedonderd en niet de kopende / goedkeurende partij...
Daar ben ik het niet mee eens. Als je iets van iemand koopt dan betaal je die partij op van tevoren vastgestelde voorwaarden die recht doen aan de grootte van beide partijen. Zo zal een heel kleine partij die van een grote partij iets koopt vaak vooruit moeten betalen of garantie moeten stellen. Echter, als een grote partij een kleine partij vooruit betaalt klopt er iets niet. In dit geval waren die ratten feitelijk niks meer of minder dan makelaar tussen de overheid en producent. Het bedrijfsleven ligt onder vergrootglas als het gaat om gebruik makelaars. Als de betaalde vergoeding aan een makelaar laten we zeggen 10 x hoger is dan markt conform is de angst nogal groot dat er met een deel van die vergoeding smeergeld wordt betaald. Als de kopende of verkopende partij dan nog een overheidsinstantie is gaan helemaal alle alarmbellen af.
In dit geval werd feitelijk gemaskeerd dat Sywert en vrienden makelaar waren en een idiote vergoeding kregen voor geleverde diensten. Maar op basis van hun track record in handel van medische producten en kredietwaardigheid was duidelijk dat zij niks meer of minder waren dan een opportunistische makelaar.
Om het in mijn vakgebied uit te drukken, stel, wonky tonky oil uit tjeukermeer biedt een partijtje olie aan aan Shell. Dik boven marktwaarde en op vooruitbetaling. Ik denk dat ze bij Shell na een week nog niet uitgelachen zijn. Dan zegt Shell, ok, dan willen we wel weten wie producent is. Esso, ok dankjewel. Tuut tuut tuut. Zo, bellen we nu Esso zelf even.
Het hele bedrijfsleven houdt zich aan deze regels, doe je dat niet dan heb je een groot probleem. De overheid zelf dus niet.
Ik begrijp best dat er paniek was en nood wetten breekt. Maar dit stinkt zo hard dat het niet leuk meer is. Het was overigens vooral Pieter Omzicht die nogal pushte om Sywert een gesprekspartner te maken. Die hoor je hier ook vrij weinig over.