Fotografie

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
KW

Re: Fotografie

Bericht door KW » 14 nov 2009, 23:24

Helemaal op auto heb ik hem nooit staan, staat altijd op de P-stand, waarbij hij alleen nog diafragma en sluitertijd zelf instelt. Dat werkt meestal het beste. Heel soms stel ik handmatig de sluitertijd in. Van diafragma heb ik nog te weinig weet om blindelings te weten wat wat doet... maar dat komt misschien ooit nog wel :P Buiten gebruiken we natuurlijk geen flits :mrgreen: was alleen voor dat ventilatorvoorbeeld. Thx voor de uitleg iig :thumbup:

De M(anual) focus kan ik pas fatsoenlijk gebruiken nadat ik hem met autofocus heb laten scherpstellen. Manual op oneindig zetten voor de dingen die erg ver weg zijn en hij's nog steeds onscherp :roll: lol... Dus voor snelle dingen is manual geen optie nee, maar als ik op een vast punt blijf staan en auto's op dezelfde plek erop zet zou ik dat wel kunnen gebruiken.

Tom

Bericht door Tom » 15 nov 2009, 01:01

Er zijn drie zaken die je kunt instellen en invloed hebben op de hoeveelheid licht die je vastlegt:
- ISO
- Sluitertijd
- Diafragma

ISO is de gevoeligheid van je sensor (bij een hoge ISO/gevoeligheid heeft je sensor minder licht nodig). Maar hoe hoger de ISO, hoe meer ruis. Die wil je dus altijd zo laag mogelijk.
Sluitertijd is de tijd dat de sluiter open staat bij het maken van een foto. Bij een hoge sluitertijd (1/2000e seconde) 'bevries' is vrijwel alles. Bij een nachtopname zit je bijv. snel aan 1 of 1/2 (halve seconde) om genoeg licht op de sensor te krijgen.
Diafragma (F getal) is de opening in de lens. Hoe lager het F getal, hoe groter die opening. En dus hoe meer licht er op je sensor valt. Verder heb je bij een lager F getal een kleinere scherptediepte (voorgrond en achtergrond 'onscherp').

Bij elke foto moet je eigenlijk de keus maken tussen sluitertijd of diafragma.
Wil je 's nachts een foto maken zonder statief, dan kies je een hoge ISO (lichtgevoelig), groot diafragma (is veel licht) en een zo hoog mogelijke sluitertijd om trillingen te voorkomen. Op een statief doen sluitertijden er (bij een stilstaand iets) niet toe. Dan kun je datzelfde met een lage ISO doen (weinig ruis) en kleiner diafragma (alles scherp).
Als je wilt pannen kies je een sluitertijd. Ergens tussen 1/30e en 1/100e ofzo (ligt er ook aan hoe goed je bent, hoe hard de auto's voorbij komen enzovoort). Vervolgens kies je een ISO, overdag 100 of 200, op een donkere dag 400 en bij schemering hoger. Als laatste zorg je met de diafragma dat de lichtmeter in het midden staat.
Wil je overdag een foto maken met weinig scherptediepte (om een object eruit te laten springen) dan kies je eerst een laag F getal, vervolgens een sluitertijd dat je geen last van trillingen hebt (1/100e of hoger) en een zo laag mogelijke ISO.

Bij P kies je zelf een diafragma en (meestal) ISO. De camera zoekt er zelf een sluitertijd bij.
Je hebt ook Tv, en dan kies je zelf een sluitertijd en (meestal) ISO. De camera doet dan zelf het diafragma.
Met manual kun je het over twee zaken hebben. De stand op de camera om alle drie die zaken handmatig in te stellen of de manier waarop je lens scherpstelt, met een automatisch systeem (autofocus) of handmatig scherpstellen. In vrijwel alle gevallen voldoet de autofocus gewoon prima.
Verder; lees een boek over fotografie ;)

KW

Bericht door KW » 15 nov 2009, 01:10

Het lage getal voor diafragma = grote opening vind ik best onlogisch klinken...

Maar iig bedankt voor deze super uitleg :thumbup: :thumbup:

Tom

Bericht door Tom » 15 nov 2009, 01:16

http://www.fotografietips.nl/diafragma.php" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kampie.info/fotografie/diafragma.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

:)

Stéphane

Bericht door Stéphane » 15 nov 2009, 10:05

KW schreef:Het lage getal voor diafragma = grote opening vind ik best onlogisch klinken...

Maar iig bedankt voor deze super uitleg :thumbup: :thumbup:
Maar het klopt wel. Daarom is een objectief met lage F2.8 (als voorbeeld) ook duurder. Hoe lager hoe lichtsterker de lens is. En daarom ook beter en vaak ook duurder.

Uitleg van Tom over instellingen geldt hier voor Canon maar andere merken hebben hetzelfde principe natuurlijk.

JohanH

Bericht door JohanH » 15 nov 2009, 21:07

Diafragma laag getal = grote opening is natuurlijk makkelijk te verklaren door de F/x formulering. 1/2.8 is groter dan 1/22 ;)

Zojuist nog wat foto's van afgelopen zomer op mijn flickr pagina geplaatst:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze zijn lichtjes bewerkt omdat ze enigszins donker waren (blijkbaar vond de lichtmeter het in combinatie met het polafilter niet zo tof). Ik heb geprobeerd de lucht gelijk te houden en voornamelijk de grond wat bij te lichten. Ik ben wel benieuwd of er verbeterpunten zijn of dat ik ergens te ver ben doorgeschoten of juist te weinig bijgekleurd heb ;)
Laatst gewijzigd door JohanH op 15 nov 2009, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.

JohanH

Bericht door JohanH » 15 nov 2009, 21:09

Tom schreef: Bij P kies je zelf een diafragma en (meestal) ISO. De camera zoekt er zelf een sluitertijd bij.
Kleine correctie, dit is mode A bij Nikon, Av bij Canon...
Bij P stelt de camera zelf bij Nikon (en vziw ook bij Canon) zowel het diafragma als de sluitertijd in op basis van de lichtmeting en je iso-instelling.

Xave30

Bericht door Xave30 » 15 nov 2009, 21:12

Very nice Johan

Mijn favo's : 1, 2, 4 & 5

Yeah onderbelichting was wel duidelijk een aandachtspunt maar het idee en compositie achter is top. Nummer 1 vind ik vooraal zo mooi. Écht sfeervool.

Luuk

Bericht door Luuk » 15 nov 2009, 21:24

Johan, ze lijken (althans op mijn scherm) een beetje onderbelicht. :hmmm:

Zitten welk enkele leuke plaatjes bij! :thumbup:

Joh@n

Bericht door Joh@n » 15 nov 2009, 21:52

Hier zijn ze ook nogal donker en gelig. Maar verder zitten er zeker wel leuke tussen :)

Zag nog wat snelheidsfoto's voorbij komen. Hier nog eentje van mij die ik wel goed geslaagd vind:

Afbeelding

Xave30

Bericht door Xave30 » 15 nov 2009, 21:53

D'accord.

Luuk

Bericht door Luuk » 17 nov 2009, 16:20

Prima panning, Johan. Auto is scherp genoeg, welke sluitertijd zien we?

Hier weer even iets van mijn kant. Geen spectaculaire auto, maar heb wel wat lopen experimenteren met flits e.d.

Afbeelding

Tell me what you think. :wink:

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 17 nov 2009, 16:26

Ik vind hem stoer! Mooie hoek om deze niet zo mooie auto toch netjes uit te laten komen. De lekker donker en grauwe omgeving werkt ook mee natuurlijk.

Luuk

Bericht door Luuk » 17 nov 2009, 16:32

Mooi issie inderdaad niet. Snuitje is wel prima opzich, alleen die kont.. :bag:

Thanks Mark. :thumbup:

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 17 nov 2009, 16:34

Vind de auto idd niet mooi, maar de foto's vind ik bijzonder indrukwekkend!

Ben benieuwd wat je nog meer uit gaat halen met die flitsers van je :D

Luuk

Bericht door Luuk » 17 nov 2009, 16:45

Steven Nauta schreef:Vind de auto idd niet mooi, maar de foto's vind ik bijzonder indrukwekkend!

Ben benieuwd wat je nog meer uit gaat halen met die flitsers van je :D
Ik heb 'r maar 1 :cry:

VLA

Bericht door VLA » 17 nov 2009, 17:50

Luuk schreef:Prima panning, Johan. Auto is scherp genoeg, welke sluitertijd zien we?

Hier weer even iets van mijn kant. Geen spectaculaire auto, maar heb wel wat lopen experimenteren met flits e.d.

Afbeelding

Vind zowel de auto als de foto mooi. Zou zo in een Lexus magazine/brochure kunnen. :thumbup:

JohanH

Bericht door JohanH » 17 nov 2009, 18:31

Luuk schreef:Prima panning, Johan. Auto is scherp genoeg, welke sluitertijd zien we?

Kentekenplaat is niet geel genoeg (trekt de aandacht weg imho...), kijkhoek op de auto niet bepaald bijzonder, lokatie wel. Ik had'm zelf iets meer naar links en een beetje naar onderen genomen om de lijn van de auto tov de tunnel er beter op te krijgen.

Belichting is wel goed gelukt, alleen zie je de achterkant van de auto amper. Heb je externe flitsers gebruikt?

Xave30

Bericht door Xave30 » 17 nov 2009, 18:39

First off Luuk, props met het achtergrond die de auto zelf enorm helpt. Is opzich geen ideale locatie in een tunnel voor een cabrio (liever zie ik bijvoorbeeld een opening ergens) maar toch vormt jouw foto een aardig geheel.

Aandachtspunt vind ik net als Johan le kentekenplaat door het post-processen is het kenteken iets te bleek geworden.

JohanH

Bericht door JohanH » 18 nov 2009, 00:09

Voor de autofotofappers: http://www.bigano.com/index.php/en/cons ... ience.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Luuk

Bericht door Luuk » 18 nov 2009, 01:10

JohanH schreef:Voor de autofotofappers: http://www.bigano.com/index.php/en/cons ... ience.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Studioshots: SAAAAAAI !!! (uitzonderingen daargelaten) :wink: :oops:

Nog een, weer iets heel anders:

Afbeelding

Xave30

Bericht door Xave30 » 18 nov 2009, 01:13

Simpel: Kracht.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 18 nov 2009, 01:20

Mooie foto maar als 'geheel' pand erachter met de uitrit is een mooie combi :clap:

Harrie

Bericht door Harrie » 18 nov 2009, 09:21

Ik heb het gevoel dat de laatste foto nergens echt scherp is.

Barend
Auto: F20 m135i

Bericht door Barend » 18 nov 2009, 12:45

Luuk schreef:
JohanH schreef:Voor de autofotofappers: http://www.bigano.com/index.php/en/cons ... ience.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Studioshots: SAAAAAAI !!! (uitzonderingen daargelaten) :wink: :oops:

Nog een, weer iets heel anders:

Afbeelding
Ey, dat is Den Bosch!
De foto is tof!

En bel nou eens een keer voor je een auto gaat shooten! Ik wil wel een keer mee.. ;)

Plaats reactie