Fotografie

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Re: Fotografie

Bericht door Mark Nauta » 11 nov 2009, 17:14

Dat lijkt al mooier inderdaad. Al zie je nog dat je wielen niet recht staan ;).
Volgende keer als je weer een front foto neemt, recht van voren. Kijk dan naar je achtergrond. Zoek iets rustigers op. Zoals Kim bijvoorbeeld
heeft met de Focus. Een industrieterrein bv. Mooiste is dan dat je achtergrond links en rechts gelijk is. Is het rustigste.

Verder weet ik zeker dat ook jou auto mooie hoeken heeft! Juist de uitdaging dus om die vast te leggen. Probeer ook eens een ruige locatie
te gebruiken. Daar past ie wel in natuurlijk.

MartijnS

Bericht door MartijnS » 11 nov 2009, 17:15

Hahaha, dacht ik ook aan, Mathieu :D

KW

Bericht door KW » 11 nov 2009, 17:39

Zo bedoel je? :mrgreen:

Afbeelding

Mark Nauta schreef:Dat lijkt al mooier inderdaad. Al zie je nog dat je wielen niet recht staan ;).
Volgende keer als je weer een front foto neemt, recht van voren. Kijk dan naar je achtergrond. Zoek iets rustigers op. Zoals Kim bijvoorbeeld
heeft met de Focus. Een industrieterrein bv. Mooiste is dan dat je achtergrond links en rechts gelijk is. Is het rustigste.

Verder weet ik zeker dat ook jou auto mooie hoeken heeft! Juist de uitdaging dus om die vast te leggen. Probeer ook eens een ruige locatie
te gebruiken. Daar past ie wel in natuurlijk.
Ja klopt, een mooie rustige of juist ruige passende achtergrond maakt een foto erg mooi, maar vind ik erg moeilijk om te vinden.

Dit vind ik zo'n beetje de all-time mooiste foto die ik van m'n auto heb, die ik zelf gemaakt heb (met die A70 nog wel)

Afbeelding

Maar hier zal iemand ook vast wel wat op te zeggen hebben.

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 11 nov 2009, 17:51

Haal de onderste rand van de foto af, dan heb je een mooi plaatje...

Er zit nu te veel "niets" aan de onderkant, verder vind ik hem goed....
( maar ja, what do I know ! )

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 11 nov 2009, 18:20

Ik ben de laatste tijd weer een beetje bezig met fotografie, en heb daarom laatst met een vriend van mij foto's gemaakt van zijn oude Benz.

Ik heb 100 foto's gemaakt maar eigenlijk vind ik alleen onderstaande de moeite waard om te posten. Ik kan gewoon merken dat ik een hele tijd mijn camera niet in mijn handen heb gehad, omdat in veel gevallen de foto's te donker uitvielen of de auto er gewoon niet mooi op stond.

Deze vond ik wel grappig, commentaar is zeker welkom:
Afbeelding

Tom

Bericht door Tom » 11 nov 2009, 19:02

Tom Westendorp schreef: omdat in veel gevallen de foto's te donker uitvielen
Probeer tijdens het maken van foto's ook naar het histogram te kijken.
Daarin zie je of een foto te licht of donker is en hoe de belichting over de gehele foto is.

Zie ook http://mailgroep.seniorweb.nl/foto/beed ... ruiken.htm" onclick="window.open(this.href);return false; (sorry dat het seniorweb is, maar toevallig is het de meest duidelijke uitleg die ik zo snel kan vinden :oops: )

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 11 nov 2009, 19:05

Tom schreef:
Daarin zie je of een foto te licht of donker is en hoe de belichting over de gehele foto is.

Zie ook http://mailgroep.seniorweb.nl/foto/beed ... ruiken.htm" onclick="window.open(this.href);return false; (sorry dat het seniorweb is, maar toevallig is het de meest duidelijke uitleg die ik zo snel kan vinden :oops: )
Klopt! Heb ik ook helemaal niet meer aan gedacht, had mijn camera al een tijdje niet meer gebruikt en had eigenlijk gewoon nog een keer de handleiding door moeten bladeren. Eens even kijken of ik er van de week nog een paar mooie kan maken.

Patrick van Wijngen

Bericht door Patrick van Wijngen » 11 nov 2009, 19:27

Aangezien ik m'n fototoestel hier in duitsland (werk/conferentie) ook bij me heb, schiet ik zo nu en dan nog wel eens een fotootje.
Dus daarnet nog maar wat kiekjes gemaakt.

Foto 1. Eigenlijk de wat interessantere dingen juist niet scherp, maar een saaie voorgrond die scherp is.
Ik vind het resultaat wel leuk.
Afbeelding

Foto 2. Per ongeluk op iso3200 geschoten dus wel beetje erg veel ruis... maar toch wel leuk icm hoog contrast.
Afbeelding

Foto 3. Weer een leuke nachtfoto :P
Afbeelding

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 11 nov 2009, 19:33

Ik vind die laatste wel mooi, alleen jammer dat het beursgebouw er net niet helemaal recht op staat.

KW

Bericht door KW » 11 nov 2009, 19:34

Tom schreef:

De levels aanpassen doe ik achteraf bijna altijd, maar dat histogram gebruiken tijdens foto's maken nooit. Goede tip, zal dat eens gaan proberen :thumbup:

allen

Bericht door allen » 11 nov 2009, 21:02

@KW: De eerder door mij aangehaalde foto van jou, heeft idd te maken met wat de anderen hebben genoemd. Komt voor mij ook nog bij dat mijn aandacht zich het eerst op de band richt. Mede omdat het profiel ervan het meest scherpe van op de foto is. Als je bij het nemen van een foto voor jezelf vaststelt dat de autoband het scherpst zou moeten zijn, dan was het misschien een kwestie van smaak, maar dat geloof ik niet. Daarom zou ik hem zelf weggeflikkerd hebben.
Hoop dat je nu ook inziet dat wat meer open staan voor kritiek wonderen kan doen met de soort reacties die je krijgt. Geloof dat de sfeer aardig is omgeslagen. In positieve zin gelukkig!

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 12 nov 2009, 13:47

Afbeelding
@KW: Je hebt een erg fotogenieke auto, door hem op die kade te plaatsen wordt het meteen een interessant geheel. Zo'n industriele sfeer past goed bij een sportwagen.

Een paar dingen die ik zelf probeer na te streven, zijn een goede locatie, met een goed contrast tussen auto en achtergrond/voorgrond. Dat heb je al gedaan.
Verder let ik op de bladindeling en compositie. Als stelregel voor een boeiende compositie denk ik dat je kunt zeggen dat je 1/4 gebruikt voor de auto en 3/4 voor de omgeving, of 3/4 auto en 1/4 omgeving. Een beetje afhankelijk van hoe je de auto vastlegd, in dit geval staand en schuin van voren.

Aan de hand van jouw foto heb ik hem even bewerkt als voorbeeld, door een uitsnede van je foto te maken:
Afbeelding
(meteen even de kleur en balans aangepast in photoshop, dat kan ook in microsoft picture manager bijvoorbeeld. Niet dat dit per sé mooier is, maar je kunt met een crappy camera nog best een hoop nabewerken als je ontevreden bent. Zwart wit doet 't altijd goed, vooral bij mislukte foto's, vind ik)

Iets meer nadruk op de 1/4 - 3/4 verdeling:
Afbeelding

En ZW (een zwarte auto komt denk ik toch niet zo goed tot z'n recht in zwart/wit :hmmm: ):

Afbeelding

Geen drastische aanpassingen die veel tijd kosten in ieder geval.

Als tip zou ik je meegeven om daar een beetje op te letten tijdens 't fotograferen en gewoon meerdere shots te maken. Zak door je knieen, klim ergens op en fotografeer je auto vanuit alle hoeken. Op die manier kun je heel snel een leuke reportage maken, als amateur.
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 12 nov 2009, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Luuk

Bericht door Luuk » 12 nov 2009, 13:57

Dennis Cavallino schreef:(Zwart wit doet 't altijd goed, vooral bij mislukte foto's, vind ik)
:lol: :lol:

Naa, dat moet je zo toch niet zeggen Dennis!
Een foto in zwart wit maken heeft in mijn ogen pas echt nut als de kleuren toch niks toevoegen. ;)
Dan kan de foto juist 2x zo sterk worden.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 12 nov 2009, 14:02

Ow, begrijp mij niet verkeerd hoor, ik houd enorm van zwart wit fotografie, maar soms zit ik na afloop weleens naar mijn foto's te kijken op de pc en dan denk ik dat er iets mist. Vooral de foto's die ik niet in een automatische stand fotografeer, maar waar ik met diafragma en sluitertijd speel. Dan speel ik een beetje met de balans en kleurverzadiging bijvoorbeeld, maar meestal is mijn conclusie dan gewoon dat het in zwart wit een mooiere foto is dan in kleur. Dat heeft ook met mijn beperkte kwaliteiten als hobbyfotograaf te maken. Ik moet nog steeds veel leren over de instellingen op mijn camera (bijv. door bij iedere foto tijdens zonnig weer even te kijken of de ISO waarde nog op 1600 staat van de avondshoot enkele weken ervoor). :D

Luuk

Bericht door Luuk » 12 nov 2009, 14:05

Dennis Cavallino schreef:(bijv. door bij iedere foto tijdens zonnig weer even te kijken of de ISO waarde nog op 1600 staat van de avondshoot enkele weken ervoor). :D
Lol, die fout heb ik vroegâh ook veel gemaakt. Tegenwoordig is iso het eerste dat ik check. ;)

Kim

Bericht door Kim » 12 nov 2009, 14:09

Luuk schreef:
Dennis Cavallino schreef:(bijv. door bij iedere foto tijdens zonnig weer even te kijken of de ISO waarde nog op 1600 staat van de avondshoot enkele weken ervoor). :D
Lol, die fout heb ik vroegâh ook veel gemaakt. Tegenwoordig is iso het eerste dat ik check. ;)
dat zie je toch na 1 foto al? :P

Kevin20v

Bericht door Kevin20v » 12 nov 2009, 14:23

Ben enkele weken terug eens op "fotoshoot" gegaan met m'n dagelijkse hok, kunnen jullie me wat hints en tips geven om de foto's te verbeteren?

Afbeelding

Mijn probleem is altijd dat ik terug kom met een cf kaart vol foto's en dat er dan maar max 5 foto's leuk van zijn :roflol:

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 12 nov 2009, 14:24

:shock: Dat ding is laag voor een daily zeg!

Snipe

Bericht door Snipe » 12 nov 2009, 14:26

Steven Nauta schreef::shock: Dat ding is laag voor een daily zeg!
Exact. De wielen zijn ook nogal groot.

Vanuit deze hoek lijkt het net of het achterwiel scheef zit trouwens.

Kevin20v

Bericht door Kevin20v » 12 nov 2009, 14:27

haha dat valt goed mee, ik heb er een "luft-fahrwerk" onder laten zetten :lol:

Dat "scheve" wiel klopt inderdaad bij helemaal plat heeft ie wat camber achteren! (de wielen zijn trouwens maar 18")

De airride heeft trouwens een lichamelijke reden, ik wilde laag rijden maar dat ging niet meer met mijne gele koni schroefset door een letsel aan mijn rug! :hammer:

Hier nog wat foto's die ik er ooit van heb geschoten:

Afbeelding

Afbeelding

Luuk

Bericht door Luuk » 12 nov 2009, 14:41

Kim schreef:
Luuk schreef:
dat zie je toch na 1 foto al? :P
Op dat kleine schermpje? Nee hoor. :P

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 12 nov 2009, 14:48

Kevin20v schreef: Mijn probleem is altijd dat ik terug kom met een cf kaart vol foto's en dat er dan maar max 5 foto's leuk van zijn :roflol:
Leer daar maar mee leven......
Er zijn denk ik maar heel weinig fotografen die alle foto's in een keer goed weten te maken.
Je moet juist veel foto's maken om een paar goede over te houden....

Zo gaandeweg leer je vanzelf een paar truukjes waarmee je uit minder foto's net zo veel goede kunt halen.
Waar je dan vroeger 200 foto's moest maken voor 5 mooie, hoef je er dan nog maar 50 te maken....

Geeft tegenwoordig ook niets, leve de digitale fotografie !

Luuk

Bericht door Luuk » 12 nov 2009, 14:56

Eric H schreef:
Kevin20v schreef: Mijn probleem is altijd dat ik terug kom met een cf kaart vol foto's en dat er dan maar max 5 foto's leuk van zijn :roflol:
Leer daar maar mee leven......
Er zijn denk ik maar heel weinig fotografen die alle foto's in een keer goed weten te maken.
Je moet juist veel foto's maken om een paar goede over te houden....

Zo gaandeweg leer je vanzelf een paar truukjes waarmee je uit minder foto's net zo veel goede kunt halen.
Waar je dan vroeger 200 foto's moest maken voor 5 mooie, hoef je er dan nog maar 50 te maken....

Geeft tegenwoordig ook niets, leve de digitale fotografie !
Inderdaad, same story bij mij hoor! :lol:

Alleen is bij mij vaak echt 90 procent prut (althans, dat vind ik). Die 10 procent gebruik ik dan ook maar al te graag. :mrgreen:

Metchu

Bericht door Metchu » 12 nov 2009, 15:20

of een grotere kaart kopen :mrgreen:

Kevin20v

Bericht door Kevin20v » 12 nov 2009, 15:26

hahaha heel mooi om te horen dat ik niet de enige ben!! :lol:

Ik vind het voor vrienden en bekenden vaak wat teleurstellend als zij meegaan daar een flinke tijd (in de kou bv) staan en dat er dan maar 5 foto's uitrollen waarvan ik zeg dat ze er mee door kunnen :lol:

Plaats reactie