Begin oktober ergens in Zuid-Frankrijk vond Arjan het een goed idee om mij in zijn Twingo te laten rijden. Bietser als ik ben laat ik me dat geen twee keer vertellen dus het ging gebeuren. Nadat ik die Twingo flink de moeder heb getrapt was Arjan nog steeds zo liev maar vooral knettergek om mij uit te nodigen om eens he-le-maal af te reizen naar Drenthe om de GT4 te proberen. Het was er nog niet van gekomen, maar toen Arjan het hoge woord eruit gooide dat die kever eruit ging zat er natuurlijk druk op de ketel en hebben we daad bij het woord gevoegd. Na een klein beetje schuiven in de agenda's en het vrij interpreteren van het thuiswerkbeleid hadden we een volle middag de tijd voor wat DF.
Eenmaal aangekomen en we een bakje koffie en gezever over keukens gehad hadden, had ik de keuze tussen de 323ti en de GT4. Dat is natuurlijk een no-brainer dus de E36 aangezwengeld en daarmee de lokale Drentse boerenwegen onveilig gemaakt. Stiekem echt een onwijs leuke auto. Ding heeft natuurlijk de nodige mods in de bek gehad maar de directheid van sturen en de lichtvoetigheid van dat ding is iets wat we tegenwoordig niet meer kennen in BMW's. Het motortje klinkt leuk, hangt super aan het gas maar mist -naar moderne(re) maatstaven- een beetje punch. Hoe dan ook een leuke uitnodigende auto die meteen veel vertrouwen geeft om wat leuke bochtjes aan te vallen en soms als halve rallyauto te mis/gebruiken. Erg leuk!
Aansluitend het 'hoogtepunt' van de dag: De GT4. Bij koude start klinkt zo'n ding gewoon ontzettend gaaf. Typische rauwe Porsche boxersound. Kan BMW nog wat van leren met de koude start van de M2C, dat is relatief echt om te janken. Arjan heeft de auto netjes warmgereden en volgetankt.

Vanuit de passagiersstoel merk je instant de agiliteit van deze machine. Ding gaat zonder enige vorm van 'moeten zetten' de hoek om. Jij stuurt en dat ding gaat, punt. Het torretje klinkt fantastisch en sleurt er voor een atmo serieus hard aan, zeker boven de 5500 rpm. Het tussengas van de 'auto-blip' benadert de agressiviteit van een PDK en dat is een eigenschap waar ik intens van kan genieten; wel het mechanische van een handbak met de 'sound' van een PDK, geweldig. Na een kilometer of wat aan demonstratie van Arjan was het mijn beurt voor wat SKEEF-actie met de kever. Natuurlijk is dat gelul want ik durf in een eerste ritje in zo'n ding echt niet aan de knopjes van de TC/ESP te zitten.
Het rijden moet natuurlijk even wennen, bij de eerste keer het rempedaal aanraken zaten we bijna tegen de voorruit omdat het rempedaal toch aardig gevoeliger is dan ik gewend ben.

Gelukkig went het heel snel en trek je zo'n auto aan als een handschoen; ding doet perféct wat je ervan verwacht. Nou kun je mijn auto's-waar-ik-in-gereden-heb-historie niet mega noemen, maar dit is verreweg de mooist sturende auto waar ik in heb gereden. Gewicht is spot on, directheid idem en je merkt in alles hoe ontzettend agiel deze auto is. De bak schakelt snaarstrak, korte slagen terwijl je nooit twijfelt over in welke versnelling hij staat/gaat. Combineer dit met de ondersteldemping van hoog niveau en de sound die de motor maakt en je hebt een compleet recept voor pure autoporno. Moeilijker dan dat is het niet.
Al deze 'perfectie' heeft echter ook een keerzijde. Je merkt aan alles dat de auto ontzettend capabel is voor gekkigheid. Als jij snoeihard een bocht door wil dan doet die auto dat, ding geeft geen krimp. En dat is ook precies het probleem van deze auto; hij is veel te goed voor de openbare weg. Je streeft constant naar een snelheid (zowel in rechte lijn als in de bochten) die gewoon zwaar en zwaar onverantwoord is op Neerlands wegennet; zowel rijbewijstechnisch als veiligheidstechnisch. Eigenlijk tot het frustrerende aan toe wil je harder, maar kán het gewoon niet omdat je of de ruimte niet hebt of je verstand het niet toelaat. Eenmaal op/over de limiet bij nat/vochtig wegdek is de GT4 op Cup 2's geen lieverdje. Zeker niet onmogelijk listig maar je moet goed weten wat je doet en niet zitten te dromen. Je moet deze auto minimaal boven in 2e versnelling (boven de 90 km/h want de 2 loopt tot >120 kmh), maar liefst in 3e versnelling hebben voordat hij echt tot leven komt. Dat red je echt alleen op het circuit en zelfs dan rij je waarschijnlijk de helft van de volbloed raceauto's met volledige rolkooi, overall, helm met HANS etc etc om de oren. Op 80% rijden heeft gewoon geen zin met deze auto, dan brengt hij geen echte DF. Daarnaast is de auto behoorlijk rumoerig, rij je 100 km/h dan moet je je stem al verheffen om normaal met elkaar te spreken. Echt een topding om mee naar Zuid-Frankrijk te rijden is het daardoor ook niet.
Natuurlijk valt er op deze auto niks af te kraken, maar hij is gewoon echt te goed voor de openbare weg. Het deed me daarnaast realiseren wat een knap product BMW neerzet met de M2; dat is gewoon écht een perfecte alleskunner. Ja tegelijk ook overal een compromis in. Op het circuit is het tov een GT4 een boot, tov een 5 serie is hij oncomfortabel, tov een 3 touring niet bijzonder ruim etc etc. Maar hij doet in de regel álles wat je ervan verwacht. Ik begrijp heel goed waarom Arjan hem weer weg doet. Op internet word je voor gek verklaard door alle experts die sinds 2 jaar ook viroloog zijn. En toegegeven, ik kon het me ook bijna niet voorstellen dat een GT4 het 'niet zou zijn.' En toch.. ik heb gistermiddag stiekem meer driving-fun gehad in de 323ti dan in de GT4.
Arjan, ontzettend bedankt voor deze middag! Unieke ervaring voor mij.
Zo, nu eerst koffie
