Benzineprijs

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 11 jun 2008, 10:55

Geelhoed schreef:
romo schreef: Dat is voor mij ook geen punt, ook hier betaald de veel gebruiker gewoon meer, heb ik geen moeite mee.
Maar dat is juist de crux van de kilometerprijs. Als je meer gebruik maakt van de weg betaal je meer, en andersom.
Gerbruik je dat ook nog eens op een tijd dat het schaars is is het wat duurder. Ik zie het nut daarvan wel in.
@ Geelhoed:

Iets wat ik niet begrijp (maar wel een idee over heb)... ben benieuwd naar jouw mening/visie hierover.

Wat is het nut van kilometerheffing als je zoiets perfect met de brandstofprijzen/accijnzen kunt realiseren? De veelgebruiker betaalt en dat is een principe waar ik nog wel in kan komen. Dit bereik je echter ook met de brandstofaccijnzen. Ik zie daarin zelfs een hoop meer voordelen dan de km-heffing:

Voordelen accijnzen:

- Valt vrijwel niet mee te sjoemelen. Bij km-heffing kun je evt. rotzooien met die kastjes etc. Bij brandstofaccijnzen gaat de afdracht niet via de rijder dus die heeft daar geen invloed op.
- Bezitters van een Hummer betalen (ivm. verbruik en dus accijnzen) meer per km dan en Smart rijder, is eerlijk ivm CO2 uitstoot etc.
- Geen investering van de autorijder in registratiekastjes nodig
- Geen investering van de overheid nodig in geavanceerde controletechniek
- Buitenlanders in Nederland betalen (door hier te tanken) ook automatisch mee. Is niet zo bij zo'n registratiekastje.

Nadelen accijnzen:

- Tankstations in de grensregio verliezen misschien wat klanten
- Je kunt minder makkelijk mensen in een bepaald tijdsspanne extra laten betalen (spits)

Ik zie toch een hoop voordelen en minder nadelen tov. km-heffing. Ik begrijp ook niet waarom men voor zo'n ingewikkelde en dure constructie kiest terwijl het heel simpel is te realiseren, gewoon nog 2 dubbeltjes op de brandstofprijzen erbij.

Ik denk echter dat het meer om het tracking & tracing punt gaat. Dat de overheid met zulke kastjes kan volgen waar we zijn (geweest). Ik denk dus dat dit de achterliggende gedachte is om voor zo'n oplossing te kiezen. Big brother idee.

Hans

Bericht door Hans » 11 jun 2008, 11:12

Geelhoed schreef: Gerbruik je dat ook nog eens op een tijd dat het schaars is is het wat duurder. Ik zie het nut daarvan wel in.
Eerst zorgt de overheid voor schaarste, en dan gaan ze belasten. Mooi man.

Roman

Bericht door Roman » 11 jun 2008, 11:29

Net wezen kijken eventjes snel, Shell, Esso, Repsol en de BP in de buurt zijn afgesloten, hangen bordjes waarop staat dat ze geen druppel benzine en diesel meer hebben.

Ze zeiden door te staken en blokeren tot aan het weekend, word nog leuk 3 dagen zonder dat iemand kan tanken.
Ben benieuwd hoeveel mensen er stil komen te staan op de weg, ik heb nog net genoeg om het tot maandag vol te houden denk ik.

Vind het alleen niet zo netjes dat ze vrachtwagens die niet mee willen doen met de staking gewoon tegen proberen te houden en soms gewoon hun lading kapot maken.

Zijn nu al 2 doden gevallen zelfs.

Zal mij benieuwen of de overheid hier toe gaat geven of niet. Ik verwacht van niet :roll:

Knot

Bericht door Knot » 11 jun 2008, 11:30

Niet boven de 2000 toeren komen dan maar he :)

Tom

Bericht door Tom » 11 jun 2008, 11:30

Haha gekkenwerk! :D

Roman

Bericht door Roman » 11 jun 2008, 11:39

Knot schreef:Niet boven de 2000 toeren komen dan maar he :)
Grappig dat je het zegt, aangezien ik bijna nooit echt snelweg hoef te rijden probeer ik zo zuinig mogelijk te rijden, nog best een opgave eigenlijk.

Het zal net uitkomen, hopenlijk worden de pompen van het weekend weer bevoorraad anders ben ik maandag ook de lul vrees ik :lol: :roll:

Overigens, brood, eieren en melk zijn ook op bij de meeste supermarkten (die vrachtwagens staan ook stil)

Best maf eigenlijk hoe snel alles stil komt te staan na 3/4 dagen staken/blokeren van vrachtwagens.

Vraag me af hoelang de bussen nog door kunnen rijden eigenlijk :?:

GTRene

Bericht door GTRene » 11 jun 2008, 12:13

wie heeft de langste adem...

kijk als het te lang duurt gaan de mensen weer klagen over de vrachtwagenrijders e.d. en dus druk van bevolking op hen misschien wel...de mensen van de regering kunnen het nog wel ff volhouden als ze willen. :?

ze moeten eigenlijk ook al die speculanten en aandeelhouders verbieden...dat is veel gebakken lucht de bedrijven blijven hetzelfde maar sommige verdienen er miljoenen mee maar die miljoenen moeten door iemand betaald worden terwijl die aandeelhouders vaak geen ruk uitvoeren of zelf produceren maar vaak alleen voor het gewin gaan en dus erg veel geld ergens uit plukken...en dus dingen weer duurder worden of er wordt mee gespeeld waar de gewone man weer de dupe van is, ik zie en zag dat al 15 jaar aankomen en veel is al mis gegaan door dat soort zaken, tis "logisch" als je het analyseerd...maar de meeste mensen zien dat niet...

Knot

Bericht door Knot » 11 jun 2008, 12:38

Roman, klinkt gek maar ik doe het afentoe ook, met de civic rij ik m tot rond de 2000 toeren, zorgen dat je gewoon ubertraag accelereert en bij 50 al in 5 zit. Verbruikmeter staat nu na 400km op gemiddeld 5,9L/100km...

Mike S.
Auto: M135i

Bericht door Mike S. » 11 jun 2008, 15:04

Diesel sinds gisteren 1,2 cent gestegen en benzine 0,2 cent gestegen.

Ik ga het nu elke dag even bijhouden :lol:

Roman

Bericht door Roman » 11 jun 2008, 15:17

Knot schreef:Roman, klinkt gek maar ik doe het afentoe ook, met de civic rij ik m tot rond de 2000 toeren, zorgen dat je gewoon ubertraag accelereert en bij 50 al in 5 zit. Verbruikmeter staat nu na 400km op gemiddeld 5,9L/100km...
Ik doe het ook inderdaad nu sinds kort. Nooit eigenlijk zo mee bezig gehouden maar ik merk dat ik hiervoor zo'n 340-370 km met een tank haalde en nu zo rond de 440-450. Toch best een verschil.

5.9L haal ik alleen bij lange na nooit. Golfje 1.6 zit toch wel rond de 12L/100 zelfs bij rustig rijden :roll:

Komt met name omdat het een automaat is denk ik zo, was het niet omdat ik de auto zo goed als gratis kon overnemen had ik er niet in gereden. Als er geld is veranderd dit zeker.

Maar goed, 4 versnellingen dus maar en 2000 toeren in z'n 4 is niet meer als 80 km/h en daar boven gaan de toeren flink omhoog.

120 is al bepaald niet economisch meer.

Jochem Vaartjes

Bericht door Jochem Vaartjes » 11 jun 2008, 17:19

Ik ben momenteel in de US. En de Gas prices hier zijn in 2 maanden tijd met bijna 1$ gestegen. Lokaal kost een gallon nu +/- 4,55$. Natuurlijk is dit nog steeds een schijntje vergeleken bij ons.

In de krant lees ik dat de amerikanen echt minder uit gaan geven aan andere dingen om toch de brandstof te kunnen blijven betalen. Verder heb ik de afgelopen jaren hier de auto's ook steeds kleiner zien worden. De dealers hebben 'a hard time' om de minder zuinge trucks te slijten.

lijkt me wel leuk om te zien hoe ze hier reageren als ze een maand onze prijs zouden moeten betalen.

Ook wel grappig om te zien hoe de politiek het op wil lossen. Meer olie produceren! haha.. dat is wel erg kort door de bocht.

Casper

Bericht door Casper » 11 jun 2008, 18:22

Indien het 1 op 1 uitgevoerd zou worden, vind ik dit wel een goed idee:

http://frontpage.fok.nl/nieuws/93818

Benzineprijs verhogen en andere dingen evenredig goedkoper maken. Wel een plan dat alleen door de VVD op TON uitgevoerd zou kunnen worden.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 11 jun 2008, 20:12

Geelhoed schreef:
romo schreef: Dat is voor mij ook geen punt, ook hier betaald de veel gebruiker gewoon meer, heb ik geen moeite mee.
Maar dat is juist de crux van de kilometerprijs. Als je meer gebruik maakt van de weg betaal je meer, en andersom.
Gerbruik je dat ook nog eens op een tijd dat het schaars is is het wat duurder. Ik zie het nut daarvan wel in.
Ik zie het nut helemaal niet.

- het is prima te regelen middels de accijnzen
- tijd is niet schaars, het aantal km wegen wel, doe daar wat aan, betalen we toch belasting voor ( nee niet een of ander gat in de begroting gaan dicht spijkeren, daar is het nu net niet voor bedoeld; oneigenlijk gebruik geeft alleen meer ellende)
- bespaart de invoering van een mega duur systeem, dat zich ook nog technisch moet bewijzen
- het overal maar controleerbaar zijn vindt ik niet acceptabel in een "vrije" samenleving, er zijn duidelijke regels voor de privacy, dit moeten we er niet bij hebben IMHO

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 11 jun 2008, 20:14

Vandaag hoorde ik in de media voor het eerst de term "olie crisis" vallen...................je kan er op wachten dat het fout gaat.

Macboy

Bericht door Macboy » 11 jun 2008, 20:30

Ach bangmakerij. Er is weinig aan de hand. Kunstmatig hoog houden van de prijzen. Irak oorlog, China, tornado: allemaal onzin.

GEWOON MET ZIJN ALLEN BESLUITEN NIET MEER TE TANKEN BIJ DE SHELL EN ESSO, WEDDEN DAT JE NA 3 DAGEN AL WAT GAAT MERKEN? WE MOETEN HET DAN MINSTENS 2 WEKEN VOLHOUDEN.

Zijn hier al iniatieven voor? Zo ja, graag aub alles even bundelen. Het is niet moeilijk om met zo'n actie te beginnen. Alle autofora zijn makkelijk te benaderen en mond op mond reclame gaat heel snel.

Is iemand hier al mee begonnen? Ik las net al iets over een actiegroep namelijk, maar kan het niet concreet terugvinden.

LET' S DO IT !

romo

Bericht door romo » 11 jun 2008, 20:33

Mooi initiatief, maar gaat echt niet werken............................

Joy

Bericht door Joy » 11 jun 2008, 20:36

Niet tanken bij Shell etc. heeft totaal geen zin. Waar denk je dat de Tinq/ ANWB/ Pinpas-pomp hun brandstof vandaan haalt ? Juist, ook bij de Shell/ Total etc. Dus indirect hebben ze hun centen alsnog.

Wikipedia:

Een witte pomp koopt zijn brandstof niet slechts bij een oliemaatschappij, maar juist daar waar het goedkoopst kan worden ingekocht. De brandstof komt daarmee vaak toch nog van de grote maatschappijen als Shell of Esso vandaan, maar deze stoppen er dan echter niet de brandstofverbeteraars (de zogenaamde dope) in die wel in de merkbrandstof wordt toegevoegd.

De meeste witte pompen vindt men op het platteland en niet langs de snelweg.
Laatst gewijzigd door Joy op 11 jun 2008, 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Macboy

Bericht door Macboy » 11 jun 2008, 20:37

Als een bedrijf geen inkomsten genereert houdt het op.

Of bedoel je dat de automobilist het niet gaat redden, in de zin van volhouden ?

Joy: we hoeven niet naar de witte pomp hoor, Texaco, BP zijn er ook nog :)

romo

Bericht door romo » 11 jun 2008, 20:41

Precies; de automobilist kan niet met de bus ( althans niet op dit moment), collectief met de trein, jammer te weinig cappaciteit, je moet naar je werk, je kan je niet ziekmelden, althans niet heel werkend Nederland kan zich collectief ziek melden, je moet je boodschappen doen, naar je sport je verjaardag, naar vul maar in............................... en dat 2 weken lang, forget it ...............ergo; mission impossible......................

Ze hebben ons bij de ballen, and they know it...............................
Laatst gewijzigd door romo op 11 jun 2008, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 11 jun 2008, 20:43

Maurice Graber schreef: Heb jij de keuze dan om zelf je werktijden te bepalen? Het is natuurlijk grof als werknemers ineens meer heffing moeten betalen omdat de baas geen aangepaste tijden wil hanteren.
Ik begin om 6 uur 's ochtends.

Macboy

Bericht door Macboy » 11 jun 2008, 20:44

Je snapt het niet he? Het is niet de bedoeling om alles te boycotten, maar enkel Shell en Esso.

Dan gaat 1 van hen prijzen verlagen ... Je moet een afspraak dan maken dat de prijzen minstens EUR 0,30 ct moeten zakken.

Daarna weer naar de Shell. Dan zal BP de prijzen laten zakken. Op het moment dat de prijzen weer omhoog gaan, moeten we hetzelfde doen.

Punt is wel dat Shell natuurlijk met BP stappen zal nemen. Pas dán komt het moment dat je alles zou moeten boycotten, hetgeen niet haalbaar is.

Tuurlijk is het niet zo eenvoudig als ik zeg. Dat weet ik ook wel, maar toch. Stilzitten zal ZEKER niet helpen terwijl de miljarden winsten gewoon doorlopen.

Maar wie niet waagt, die niet wint.

WAT BETREFT HET STOPPEN MET TANKEN AUB HIER VERDER

http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=10669
Laatst gewijzigd door Macboy op 11 jun 2008, 20:50, 3 keer totaal gewijzigd.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 11 jun 2008, 20:45

Mike Spanjersbergh schreef:Diesel sinds gisteren 1,2 cent gestegen en benzine 0,2 cent gestegen.

tip: http://www.shell.nl/home/page/nld/produ ... rices.html

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 11 jun 2008, 20:49

Geelhoed schreef:
Mike Spanjersbergh schreef:Diesel sinds gisteren 1,2 cent gestegen en benzine 0,2 cent gestegen.

tip: http://www.shell.nl/home/page/nld/produ ... rices.html
Zou je ook op mijn post willen reageren? :?:

Macboy

Bericht door Macboy » 11 jun 2008, 20:49

Grappig. Moet je van 2000-2008 doen. Dat is 2x 4 jaar.

Dus 2000-2004 en 2004-2008.

In de eerste vier jaar blijven de prijzen gewoon gelijk. Vier jaar lang, met wat schommelingen, maar 0,75ct in 2004 terwijl in 2000 met 0,83 begon.

Daarna begint de ellende en valt het nog amper terug ...

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 11 jun 2008, 20:51

Voor de mensen die denken dat kmheffing via accijns kan, wil ik eerst aandragen dat de vrachtwagen chauffeurs al gaan etteren nu de dieselaccijns een beetje wordt rechtgetrokken. 3 cent.

Dan wil ik even voorrekenen dat we ongeveer 6,5 miljard moeten opbrengen, en dat we 100 miljard kilometer rijden. Bij een gemiddeld verbruik van zo'n 1 op 14, betekent dat dat de benzineprijs met 90 cent per liter zou stijgen.

Denken we dan nog dat tanktoerisme wel zal meevallen?

Plaats reactie