Luco's racevijf, Kadotje

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
JohanH

Re: Luco's racevijf, Dilemma?

Bericht door JohanH » 08 sep 2008, 22:37

allen schreef:Voorts lijk je mej een stront eigenwijs mannetje (anders had je die 5 niet). Koop dan voor de grap een itr en rijd al die bmw fappers het stront voor de ogen. Kom ik je aanmoedigen op de bühne. :shakeit: :shakeit: :shakeit: :wink:
ITR is inderdaad ook een interessante optie, ook niet eens zo heel prijzig :)
Maar halen die de 2:00 op CPZ?

Luco

Bericht door Luco » 08 sep 2008, 22:41

Megane zou sneller moeten zijn, maar meestal rij ik ervoor met de 5 :D

Concept maakt me eigenlijk niet zoveel uit maar het moet inderdaad geen eenheidsworst zijn
bmw, cupclio. En geen open auto :D
Liever geen turbo, atmo vind ik toch veel leuker om mee te rijden icm de sequentiele bak.
Laatst gewijzigd door Luco op 08 sep 2008, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 08 sep 2008, 22:46

Op pistonheads staan nog wel wat Radical Clubsports en Caterham achtigen. Redelijk lowcost te rijden en super snel volgens mij.

Tom V

Bericht door Tom V » 09 sep 2008, 00:11

Je had de 944 Turbo mee moeten pakken, 1.44 op Zolder. Overigens heeft Dik recent onder de 2.00 gereden @ zandvoort inderdaad, volgens mij was het zelfs een DF dag?

allen

Bericht door allen » 09 sep 2008, 00:15

Met mij op de bijrijdersstoel Tom. Veel strafgewicht was dat dus niet. :roflol: :goodnight:

RobS

Re: Luco's racevijf

Bericht door RobS » 09 sep 2008, 08:21

Johan Hutting schreef:
luco hornsveld schreef:1) ik koop een andere motor met alle randapparatuur inclusief nieuwe sadev bak en laat alles inbouwen.
Motor heeft dan +/- 210pk, is 30 pk meer en meer koppel dan de huidige motor.

Voordelen: Alles nieuw, weet wat ik heb, kan er redelijk mee overweg, lekker licht, blokkie met bak over voor de straatvijf :df:, blijft apart naar mijn mening een 5 die dan in potentie snellere auto's bij kan houden (das toch een kick)
Nadelen: Relatief duur voor een oud hok, maximum is bereikt.
Het is ook tof om het 5je rond te zien rijden tussen de sneller ogende wagens. Het is weer eens wat anders terwijl je prima mee lijkt te komen.

Maar... dan heb je straks een nieuwe motor van 25k erin hangen en rij je 2:00... en dan? Ik zou die optie alleen oppakken als je zeker weet dat je meerdere jaren blijft rijden in de 5. Als de uitdaging weg is heb je misschien nog wel het plezier van het rijden, maar er moet natuurlijk wel een drijfveer blijven.
luco hornsveld schreef:2) Een andere auto kopen die de mogelijkheid heeft onder de 2.00 te rijden.
Maar wat koop je dan voor een auto?
Hij mag niet te zwaar zijn, licht vind ik wel prettig.
Maar ja wat koop je dan.
Voor de BMW's je hier om de oren vliegen ;)

Is de Porsche 968 een optie? Of acht je die te zwaar en te duur in onderhoud/verbeteringen?
Met de MX-5 1.8 waar Rob Schouten mee rijdt moet met lichter maken, een turbo en wat andere aanpassingen de 2.00 wel te rijden zijn. Misschien dat hij daar meer over kan zeggen. De 1.6 waar de ringmazda mee rijdt komt volgens mij power te kort (los van het budget).
Luco moet zich eerst gaan afvragen of hij bij fwd wil blijven :)

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 09 sep 2008, 08:25

ITR is idd wel gaaf, zie je ook zelden in Nederland. S2000 zou ook kunnen als je de overstap wilt maken naar RWD. Lekker hoogtoerig ook. Is een 309 Cupracer of 306 Maxi een optie?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 09 sep 2008, 10:27

Mx5 is wel een leuk alternatief als je extreem gaat. Lichtgewicht, fun 2 drive en qua tuning is er best veel mogelijk.
Johan Hutting schreef: ... :blabla:
Met de MX-5 1.8 waar Rob Schouten mee rijdt moet met lichter maken, een turbo en wat andere aanpassingen de 2.00 wel te rijden zijn. Misschien dat hij daar meer over kan zeggen. De 1.6 waar de ringmazda mee rijdt komt volgens mij power te kort (los van het budget).
De ringmazda is een 1.8 turbo en heeft nu redelijk wat pk's, maar we (lees: Dieseltourist) zoeken nog naar een manier om 't op de weg te krijgen. En dan gaan de pk's weer verder omhoog. Met een onbeperkt budget is een Mazda wel echt fantastisch om te ontwikkelen, lijkt mij veel langer boeiend dan een fwd, maar ik kan me vergissen natuurlijk.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 09 sep 2008, 10:34

Laatst hoorde ik Aernoudt over de nukken van een ITR, die heeft er een stel zien rijden tijdens VLN races op de Ring en die dingen zien er volgens hem niet best uit in bochten, alsof er een ontwerpfout in het chassis zit ofzo. Ook worden ITR's enorm warm, zag ik ooit eens op een filmpje van Best Motoring, maar dat was een standaard exemplaar. Aernoudt zal 't wel beter uitleggen dan ik nu doe, dus hopelijk leest 'ie dit draadje. Een CTR vond ik altijd een geinig bakkie, maar als racer blijf je daar amper een E30 mee voor verwacht ik.
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 09 sep 2008, 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 09 sep 2008, 10:44

Je afvragen of je wel FWD wil blijven rijden zoals Rob aangeeft vind ik een hele goede. 22K voor een motor inversteren om vervolgens een paar sec. sneller te rijden vind ik persoonlijk waanzin. De 5 nog verder doorontwikkelen en vervolgens over willen stappen naar RWD zie ik met jouw ervaring ook nog wel gebeuren en dat geld zie je nooit meer terug natuurlijk.

Ik weet dat het vloeken in de Renault kerk is maar ik haalde persoonlijk een 130i ex-cup. Zijn straks genoeg te vinden en ik meen dat Andre een tijdje terug al een wist te staan voor beneden de 20K. Haal anders een R26 zonder kenteken maar dat kost allemaal veel meer geld om echt trackwaardig te krijgen natuurlijk. Voor 25K koop je een 130i en laat je er een setje Movit's onder zetten :wink:

RobS

Bericht door RobS » 09 sep 2008, 10:55

Dennis Cavallino schreef:Mx5 is wel een leuk alternatief als je extreem gaat. Lichtgewicht, fun 2 drive en qua tuning is er best veel mogelijk.
Johan Hutting schreef: ... :blabla:
De ringmazda is een 1.8 turbo en heeft nu redelijk wat pk's, maar we (lees: Dieseltourist) zoeken nog naar een manier om 't op de weg te krijgen. En dan gaan de pk's weer verder omhoog. Met een onbeperkt budget is een Mazda wel echt fantastisch om te ontwikkelen, lijkt mij veel langer boeiend dan een fwd, maar ik kan me vergissen natuurlijk.
Breder rubber, sper, dikkere sways (Racing Beat), spoorverbreding, uitlijning (Lanny's alignment --> http://www.hummingbirds.net/alignment.html" onclick="window.open(this.href);return false; ) ?

Wat afstellen en 'tweaken' betreft kun je je op een mx5 flink uitleven, de mogelijkheden zijn oneindig.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 09 sep 2008, 10:59

Precies, maar dan binnen 't budget van 8k. :)
Luco moet gewoon laten zien hoe het kan met een 'onbeperkt' budget.

Niall

Bericht door Niall » 09 sep 2008, 11:02

Goede tip van Niels, anders een 2e handse 130i uit duitsland op export halen dus ex btw en ex BPM :df:

RobS

Bericht door RobS » 09 sep 2008, 11:09

De ITR zou ook niet mijn optie zijn. Honda onderdelen zijn redelijk gemakkelijk uitwisselbaar. Het ITR blok past ook in de wat oudere civicjes ('91-'95) of ('95-'01). Dat zou mijn optie zijn als je bij fwd wil blijven. Het oudere model heeft een wat kortere wielbasis. Het blok uit de EP3 (de voorlaatste Civic TypeR) pas ook met de juiste motorsteunen, heb je meteen 200 atmo pk's en een close ratio 6 bak.

Van beide modellen kun je op de sloop genoeg plaatwerk krijgen mocht er eens wat mis gaan. Qua onderstel en remmen kun je je op beide modellen ook flink uitleven.

Peter-Paul

Bericht door Peter-Paul » 09 sep 2008, 11:50

indobesar schreef:ITR is idd wel gaaf, zie je ook zelden in Nederland. S2000 zou ook kunnen als je de overstap wilt maken naar RWD. Lekker hoogtoerig ook. Is een 309 Cupracer of 306 Maxi een optie?
Ja 306 Maxi!!!, Er zijn nog her en der wat 306 Maxi carrosseries te koop.

Macboy

Bericht door Macboy » 09 sep 2008, 12:05

Eeh misschien een rare vraag, maar voordat je vraagt wat voor auto is een budgetbeperking toch zinvoller?

Anders 130i cup of R26-R. Lijkt me erg duidelijk :)

Stefan van Elst

Bericht door Stefan van Elst » 09 sep 2008, 12:07

Ik ga met Rob Schouten mee in het idee om voor een Civic EG of EK met een B18C of een K20A motor te gaan.
Een Civic heeft een onderstel met veel potentie en er is een gigantisch grote aftermarket voor.
De beste optie IMO!

VLA

Bericht door VLA » 09 sep 2008, 12:13

Rob Schouten schreef:De ITR zou ook niet mijn optie zijn. Honda onderdelen zijn redelijk gemakkelijk uitwisselbaar. Het ITR blok past ook in de wat oudere civicjes ('91-'95) of ('95-'01). Dat zou mijn optie zijn als je bij fwd wil blijven. Het oudere model heeft een wat kortere wielbasis. Het blok uit de EP3 (de voorlaatste Civic TypeR) pas ook met de juiste motorsteunen, heb je meteen 200 atmo pk's en een close ratio 6 bak.

Van beide modellen kun je op de sloop genoeg plaatwerk krijgen mocht er eens wat mis gaan. Qua onderstel en remmen kun je je op beide modellen ook flink uitleven.
x2

Pak een civic van de 5e of 6e generatie, gooi daar een k20a in uit een JDM integra type R DC5, en je hebt een 2 liter met 220 pk, in een 900 kg chassis, + LSD, + 6 bak, geen hitteproblemen, en rond de 2 minuten op zandvoort wellicht haalbaar. Denk dat dit wel een van de beste fwd setups is, en nog redelijk te betalen.

Kijk maar eens naar de DVD's van Best Motoring, American Toque 1 + 2, dan zie je hoe een fwd civic in een time attack korte metten maakt met rwd en 4wd wagens. En die heeft nog een ouder K20 blok erin (200 pk uit een EP3). Je bent zoiezo sneller dan een ITR of CTR. Erg leuk als je FWD wilt blijven.

Ikzelf ben met een soortgelijk project bezig, alleen komt er bij mij een JDM ITR blokje in van 200 pk, en gewicht zit op 1000 kg (vanwege elektrische zooi, schuifdak, abs, etc). Ben dan zoiezo een stuk sneller als een europese ITR (10 pk meer, en 100 kg lichter).

Hielke

Bericht door Hielke » 09 sep 2008, 14:05

Mooi met de R5 blijven rijden. Zolang je toch niet in een echt competatieve klasse durft te rijden zijn het allemaal schijngevechten. Een boel gedoe en poeha voor wat per saldo enkel dure trackdays blijken te zijn.

BMW-tjes en ander RWD spul zie ik persoonlijk liever maar tussen al dat geweld heeft een R5 meer karakter.

Luco

Bericht door Luco » 09 sep 2008, 18:28

Hielke schreef:Mooi met de R5 blijven rijden. Zolang je toch niet in een echt competatieve klasse durft te rijden zijn het allemaal schijngevechten. Een boel gedoe en poeha voor wat per saldo enkel dure trackdays blijken te zijn.

BMW-tjes en ander RWD spul zie ik persoonlijk liever maar tussen al dat geweld heeft een R5 meer karakter.
Ja ik hink een beetje heen en weer, nog sneller met de 5 vind ik echt een kick.
Maar zoveel investeren is inderdaad (zonde), alhoewel als je maar plezier hebt.

130i heb ik ook aan gedacht, maar dan als je redelijk rijdt moet je naar de supersport.
Op zich niet zo erg maar dan wil ik eigenlijk eens een paar keer met een wat snellere rwd op het circuit rijden, om dat te regelen valt niet mee.

Ook kan ik gewoon de verbreding doen en met huidige motor blijven rijden en kijken wat er dan uit te halen is, als dan de sponsoring zo blijft lopen kan ik over 2 a 3 jaar misschien wel serieus meedoen in de dsc :D (als de rijderscapaciteiten dat toelaten)

Budget is trouwens niet onbeperkt maar wel de bedragen die ik hierboven noem.

Metchu

Bericht door Metchu » 09 sep 2008, 18:53

had het er met een vriend over vandaag. Hij opperde de nieuwe mr2. Vond het zo gek nog niet. Ding is hard in de bochten te hoeken... check dat maar eens. Licht, snel, motor achterin goede gewichtsverhoudingen en erg goed in bochten ... Motorswap ook nog mogelijk en die krengen kosten niet zoveel meer...

Luco

Bericht door Luco » 09 sep 2008, 18:58

Metchu schreef:had het er met een vriend over vandaag. Hij opperde de nieuwe mr2. Vond het zo gek nog niet. Ding is hard in de bochten te hoeken... check dat maar eens. Licht, snel, motor achterin goede gewichtsverhoudingen en erg goed in bochten ... Motorswap ook nog mogelijk en die krengen kosten niet zoveel meer...

Er rijden divers mr 2 mee in de dnrt en allemaal in de tourklasse, need i say more?

allen

Bericht door allen » 09 sep 2008, 21:40

Je moet alleen wel heel duidelijk voor jezelf op een rijtje hebben dat je 5 op dit moment voor iedere stukje extra prestatie een buitensporige kostenpost met zich meebrengt. Dat had ik met de 3 ook. Heb daar geen seconde spijt van gehad maar ik rijd dan ook geen wedstrijden. En hoe je het ook wend of keert Luco, een wedstrijd is geen trackday. Sponsoren vinden het ook leuker als meneer Hornveld op het podium staat toch?
Ik zou persoonlijk zoeken naar een nieuwe basis omdat ik het idee heb dat de 5 van jou budgettechnisch redelijk uitontwikkeld is. Lekker brainstormen, weer van nul beginnen met een auto die in de basis nu al ongeveer zo snel als je 5 is. Dan heb je weer extra motivatie. Alleen die muren van je he... Opnieuw tegelen dan? :roflol:

Puur voor op het circuit lijkt iets met een vtec erin grandioos. Helemaal persoonlijk wellicht, maar ik heb nooit onder de stoelen of banken gestoken dat ik het concept van m'n speedy geweldig vind muv het standaard blok. Niets gaat boven het geluid en het gevoel van een goed in de toeren gejankt blok.
@Dennis: ik ben reuzebenieuwd wat de designfout van een itr zou zijn. Wellicht kun je Aernoudt eens aansturen om dat hier te plaatsen. :thumbup:

MR2 lijkt mij persoonlijk helemaal niet zo'n goed plan. Zo licht is die eigenlijk niet en het heeft weinig vermogen. En hoe ka uu thee het misschien klinkt. Ik vrees dat een e36 een fantastische basis is. Goede balans, goedkope onderdelen vanaf welke sloop dan ook en veel kennis overal bij problemen. Gevoel een honda, verstand een bmw, en luco... een 5???? :nah:

Luco

Bericht door Luco » 09 sep 2008, 22:18

Mijn verstand zegt dat je gelijk hebt Allen.
Alleen is het wel zo dat als ik met een 5 op het podium sta (gebeurt nu ook wel eens) dat het wel veel meer voldoening geeft dan bv met een bmw M3 of een nieuwe cupclio.
Als ik er qua tijd iets afkrijg dan sta ik waarschijnlijk wat regelmatiger op het podium.
Ik denk dat ik eerst de verbreding maar eens afwacht en eens zien wat dat met de tijden doet.
Intussen blijf ik wel brainstormen.
Mijn gevoel is dat ik met het vijfje wil blijven rijden.
BMW en cupclio's zijn allemaal een beetje eenheidsworsten op het circuit en dat is eigenlijk niet wat ik zoek

Ben erg eigenwijs he :bag:

allen

Bericht door allen » 09 sep 2008, 22:23

Kom je nogsteeds wel aanmoedigen hoor. :banaan:

Plaats reactie