Hier een verslagje van mijn zijde.
Uiteindelijk was de Ring helaas dicht op 30 april, maar dat was niet alle ellende, ook de Z4 coupe 3.0si was niet beschikbaar. Daarom met Michel in zijn E30 M3 afgesproken. Gerrit en Vincent kwamen in de nieuwe Mazda MX-5 van Vincent.
We zijn samen opgereden in natuurlijk het traagste tempo dat je je kan bedenken waarbij Gerrit en ik af hebben gesproken dat Michel Caravan buitenspiegels zal moeten monteren om motorrijders beter te kunnen spotten: hoezo zijn de EU-richtlijnen op dit punt een probleem ? Integendeel !
Maar goed, we zijn tot Keulen gereden en kwamen toen in een file terecht en van daaruit hebben we de TomTom de binnenroute vermijd snelweg gekozen: een geweldige keuze !
Ik ben ingestapt naast Gerrit in de Mazda en we gingen open rijden. Een geweldige ervaring om richting de Ring te rijden open. We hadden de hele weg zon, tot we in Adenau aankwamen, daar was het bewolkt. We hebben de hele dag eigenlijk géén regen gezien
Daar aangekomen gemeet bij Hannes met Mark en Steven Nauta en binnen 5 minuten kwam Dick met nog 2 kennissen aan. Lekker even praatje gemaakt. Even lekker wat gegeten.
Toen naar de GrandPrix strecke gereden en OH MY GOD wat een auto's hebben we gezien.
In mijn hele leven nog nooit zoveel Porsches gezien. Nog nooit. En wat gaaf. C63 AMG, S3, GT3, GT3 RS, Turbo's, 996 GT2. Een hele hele hele focking gave Aston Martin N24 gezien :!: Kende die hele uitvoering niet, maar wat een kleur die auto

Met de ring gestickt op de middenarmsteun. Mark zal wel wat foto's van auto's posten.
Met Mark meegereden in zijn M3 (oranje is beter

) en ook even langs Manthey gegaan. Nooit geweten dat het daar zat.
Vervolgens nog even een shoot gedaan bij Brünchen en uiteindelijk een toertocht gedaan met de heren door de omgeving. Van Vincent mocht ik ook zelf even sturen en we kozen een prachtige route uit.
Je rijdt vanaf Hannes rechtsaf de weg op en pakt meteen na de Aral rechts de haarspeldbocht weg en op het punt dat je de scherpe bocht naar rechts krijgt ga je rechtdoor richting Kesseling (of zoiets?). Man man wat een gave weg is dat :!:
Bizar gewoon. Ik was erg onder de indruk van de Mazda. Mooie kleur van buiten en gaaf interieur. Auto voelt erg goed aan. Comfortabel en toch ook sportief. Kwaliteit staat op een hoog nivo. Deur sluiten als ie open is geeft zware plof. Interieurdelen zijn allemaal bijna hoogwaardig.
Motor heeft 160pk en is goed vooruit te branden. Open rijden is echt een feest. Een zeer trefzekere pook en schakelen gaat ontzettend direct en precies. Erg fijn, ook omdat je je hand mooi op de middenconsole kunt rusten. De koppeling pakt plezierig op en het is kinderlijk eenvoudig om meteen snel een sprintje te maken.
Auto had maar 800km aan het begin van de dag, aan het einde ongeveer 1600 dus de auto was goed ingereden
Vincent had Bilstein onderstel en veren van zijn vorige MX-5 ingedaan. Die combo was op één of andere manier niet goed. De auto deinde als het waren bij het zetten en leek over de wangen te schuiven. De tractie greep daarbij onnaatuurlijk vroeg in.
Achteraf bleek dat de bandenspanning volledig verkeerd was ingesteld door de dealer en daarmee was het probleem voor een groot deel verholpen. Toch is de veer/demping combinatie niet wat het moet zijn, hier moet Vincent nog aan werken. Als dat lukt, is het echt een bommetje waarbij het onderstel naar mijn gevoel echt letterlijk 300pk moet kunnen verwerken.
Inmiddels was het alweer rond 17.00 uur en Michel wilde pizza eten, maar ik dacht: zolang het licht is kunnen we beter nog even toeren.
Nou ja toeren .... toeren ? Rally Stage godverdomme !
Ik ging bij Michel in de auto zitten en die deed de hiervoor beschreven route nog eens en wat daar gebeurde tart iedere verbazing. Superlatieven schieten te kort om te beschrijven wat er gebeurde.
Michel ging zo godverpleuris hard over die route dat het echt leek alsof we een rally auto bij ons handen. Zo o-n-t-i-e-g-e-l-i-j-k hard dat het echt niet normaal was. Die remmen pakten geweldig op, heerlijke en veilige vertraging. Adrenaline gierde door je lijf. Wat een ongelooflijke kick kreeg je daarvan. Ook Michel was helemaal onder de indruk van zijn eigen auto.
Die BMW E30 is gewoon asociaal. ASOCIAAL. Ik heb er geen andere woorden voor. De wegligging is magnefiek. Andere woorden kun je er niet voor gebruiken. Die auto geeft géén enkele krimp. Je smijt ermee en die auto sméékt gewoon om meer. Hij wil niets anders.
in II 8500 toeren ...... klik III .......8500 toeren ..... ankers uit !
De auto is perfect in balans, geen seconden geeft die het gevoel te willen schuiven of anderszins niet in zijn element te zijn.
Hiervoor niets dan respect, naar zowel de rijder (je moet het maar doen) en de E30 M3.
Eigenlijk kun je alleen een idee krijgen door ons te zien uitstappen (Michel heeft de route 3x gereden, met Vincent, Gerrit en mij ernaast) en onze gezichten en het vloeken te horen ...

:!:
De terugweg was ook leuk. Gerrit in de E30 M3 en ik ernaast. Nog via Adenau richting Schuld gereden maar dan buitenom, via Benheim of zo. Erg leuke route.
Natuurlijk reden de mietjes Michel en Vincent dicht. In Keulen hebben we geswitched en ging ik in de Mazda rijden en Vincent in de E30.
Gerrit en ik reden open over de Autobahn met gemiddelde van 180 en uitschieters naar 215 op de teller
Leuk die reacties van die weggebruikers haha.
Al met al een geweldige dag gehad, waarbij de Ring dicht was. Dat zegt denk ik genoeg over het racegevoel in die omgeving, waar je ook heerlijk kan genieten van de omgeving, het eten en de mensen.
Ilija
PS Foto's komen nog wel van MarkNauta.