Alles over de 1 serie (part II)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Gesloten

De 1-serie coupe:

Een geweldige auto !
28
39%
Ik vond het eerst niks, maar draai inmiddels bij !
15
21%
Ik vind het niet wat.
29
40%

Totaal aantal stemmen: 72

Macboy

Bericht door Macboy » 23 jan 2008, 11:28

markk schreef:135 Coupe is superbak maar heeft het probleem van veel dure auto tegenwoordig.

Je geeft er een VERSCHRIKKELIJKE klap geld aan uit en toch, het is het net niet helemaal.
- styling
- geen hoogtoerige M-motor maar turbootje
- geen M-diff
- toch nog te zwaar
etc.

Ik bedoel leuk hoor zet maar voor de deur zo'n 135i Coupe en ik vermaak me er kostelijk in. Maar mijn droombak is het niet en zal het nooit worden. Mijn droomauto's zijn de extremen, dus de M3's, de GT3 RS'en, de EVO's, de Skylines, de Donkervoorts, de Exige's, een F360 stradale/F430 scuderia etc.

Dan maar ff doorsparen of een 2e handsje als 2e auto naast een simpel vervoermiddel / Panda ofzo.

Een gloednieuwe M3/F430 of wat dan ook zou ik zo blind kunnen kopen. Gewoon als "toy", als vervulling van een droom. Een nieuwe 135i Coupe zal je mij nooit zien kopen. Hoeveel geld ik ook heb. Vind het gewoon zonde van het geld...

Mark.
Tja niet helemaal eerlijk. Wat heeft dit met de 135i te maken? Dit geldt toch voor alle hothatches? Subaru STI ? Audi S3 ? R32 ? etc.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 23 jan 2008, 11:53

Hier gaat het toch over de 1-serie?

Rupie

Bericht door Rupie » 23 jan 2008, 11:54

Macboy schreef:[img:590:203]http://i25.photobucket.com/albums/c98/m ... 35sig2.jpg[/img]

Ik wacht de eerste sparkling graphite pics af, ziet er stoer uit :!:
Mooi he die paarse gloed erin [img:32:45]http://www.smiliez.nl/smiliez/love/151.gif[/img]

markk

Bericht door markk » 23 jan 2008, 12:11

Tja niet helemaal eerlijk. Wat heeft dit met de 135i te maken? Dit geldt toch voor alle hothatches? Subaru STI ? Audi S3 ? R32 ? etc.
Niet helemaal. Qua prijs wel en basisinsteek heb je gelijk.

Maar qua positionering hier op DF niet. De 135i coupe wordt hier m.i. hoger gepositioneerd als de normale hothatch. Bijna als M3 of such vervanger. En dat is ie in mijn ogen gewoon niet. Een ///M heeft iets magisch voor mij, een 135i niet.
(een S3 of STI heeft dat overigens ook niet ...)

Mark.

Macboy

Bericht door Macboy » 23 jan 2008, 12:19

Ok duidelijk dan

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 23 jan 2008, 12:56

markk schreef:135 Coupe is superbak maar heeft het probleem van veel dure auto tegenwoordig.

Je geeft er een VERSCHRIKKELIJKE klap geld aan uit en toch, het is het net niet helemaal.
- styling
- geen hoogtoerige M-motor maar turbootje
- geen M-diff
- toch nog te zwaar
etc.

Ik bedoel leuk hoor zet maar voor de deur zo'n 135i Coupe en ik vermaak me er kostelijk in. Maar mijn droombak is het niet en zal het nooit worden. Mijn droomauto's zijn de extremen, dus de M3's, de GT3 RS'en, de EVO's, de Skylines, de Donkervoorts, de Exige's, een F360 stradale/F430 scuderia etc.

Dan maar ff doorsparen of een 2e handsje als 2e auto naast een simpel vervoermiddel / Panda ofzo.

Een gloednieuwe M3/F430 of wat dan ook zou ik zo blind kunnen kopen. Gewoon als "toy", als vervulling van een droom. Een nieuwe 135i Coupe zal je mij nooit zien kopen. Hoeveel geld ik ook heb. Vind het gewoon zonde van het geld...

Mark.
+ 1

RVV

Bericht door RVV » 23 jan 2008, 13:19

markk schreef:
Niet helemaal. Qua prijs wel en basisinsteek heb je gelijk.

Maar qua positionering hier op DF niet. De 135i coupe wordt hier m.i. hoger gepositioneerd als de normale hothatch. Bijna als M3 of such vervanger. En dat is ie in mijn ogen gewoon niet. Een ///M heeft iets magisch voor mij, een 135i niet.
(een S3 of STI heeft dat overigens ook niet ...)

Mark.
Snap je punt Mark, dat die hoger dan een hatch word gepostioneerd lijkt me wel logisch.. het is immers een coupe en geen hatch. Hoewel hij wel rijd als de 1 hatch, wat ook weer logisch is.

M3 vervanger ? Dat is natuurlijk helemaal hoe je het bekijkt. Als vervanger voor een e46 M3 als je niet wil doorgroeien naar een e92 M3 (om diverse redenen) dan is het een goed alternatief als je een e46 M3 weg wil doen, waarom in godsnaam een e46 M3 weg willen doen is de volgende vraag ? tja daar heb ik ook geen antwoord op :roll: .

Maar STEL dat een e46 M3 toch het veld moet ruimen en je geen e92 M3 wilt kopen (reden maakt verder niet uit, ieder zijn keus) Een 335i coupe niet sportief genoeg vind qua uitstraling. Dan is de 135i, sportief aangekleed een goede vervanger in absolute zin.

Alleen zoals je al schreef, een ///M heeft iets speciaals, noem het marketing, noem het genaaid worden door BMW AG. Maar dat speciale, iets wat bijna alle M rijders ongeacht uitvoering, variant, leeftijd wel herkennen, dat heeft een non M dus ook de 135i niet.

Hoeveel is dat magische M gevoel je waard ? Bij mij houd en hield het op bij mijn eigen auto. Die ik echt op 80% emotionele gronden heb gekocht. De 130i die ik nog maar 7 maanden had vond in absolute zin een geweldig goede auto. De M3 is op een aantal vlakken beter, maar niet veel beter, en dan is het nog maar de vraag of ik dat "betere" überhaupt kan benutten. Voor mij was het vanwege het fantastische concept en droomauto gevoel, de reden dat ik voor de M3 heb gekozen. NIET omdat het een betere auto is dan de 130i.

Na een rit in de 135i kan ik de ervaringen die ik had met de 130i in rechte lijn doortrekken. De 135i is veel van het zelfde (dat moet je dus positief lezen) maar + een extra.. de coupe vorm, de motor/prestaties..

Emotioneel is een 135i geen vervanger voor een M3, rationeel absoluut.

Als je voor een 135i kiest dan heb je het M gevoel, al lang losgelaten, gepasseerd hoofdstuk..

Zit je nog met je hoofd in de wolken van een ///M, dan moet je daar het lekker bij houden. Zo denk ik er tenminste over. Down to earth.. kun je niet om een 135i heen als je kijkt naar bang fot the bucks.

Ondertussen heb ik nu bijna 2 jaar mijn M3, maar nog steeds heb ik hetzelfde gevoel als dag 1 toen ik in de M3 stapte (nouja ietsjes minder dan).. zolang ik dat gevoel heb hou ik hem. Ben ik hem zat dan is een 1 coupe voor mij het beste alternatief op dit moment. Maar dat zou over een paar jaar zomaar anders kunnen wezen.

Overigens blijft een Z4 M coupe ook altijd nog op de achtergrond sudderen in mijn hoofd.. maar blijft voor mij te onpraktisch.

markk

Bericht door markk » 23 jan 2008, 13:45

Goed verhaal Rico.

Qua ratio is een 135i misschien een leuke vervanger. Maar ik koop geen funauto's op ratio. Ik koop ze op emotie !

Op ratio koop ik binnenkort wel een elektrische scooter...

Emotioneel lijkt me een Z4M als vervanger voor de e46 M3 uber, helemaal met gewoon de Touring ernaast. Ik snap niet dat je dat niet allang gedaan hebt.

Ik ben juist niet voor een z3m of z4m gegaan omdat ik naast de BoxsterS als twee-zitter en de EVO als hard-core apparaat nou juist enigszins normaals wou hebben. Het gebeurd best wel eens dat m'n vrouw de 206gti meeneemt en ik niet met de scooter/moter wil/kan. En dan maar een witte EVO of gele BoxsterS pakken wil ik ook niet altijd en kan soms ook gewoon niet...

Mark.

GTRene

Bericht door GTRene » 23 jan 2008, 13:58

voor de Z4M moet je nog ff wachten..de opvolger gaat de V8 M3 motor krijgen is het plan... 8) kijk das nou wel leuk :lol:

RVV

Bericht door RVV » 23 jan 2008, 14:04

markk schreef:Goed verhaal Rico.

Qua ratio is een 135i misschien een leuke vervanger. Maar ik koop geen funauto's op ratio. Ik koop ze op emotie !

Op ratio koop ik binnenkort wel een elektrische scooter...

Emotioneel lijkt me een Z4M als vervanger voor de e46 M3 uber, helemaal met gewoon de Touring ernaast. Ik snap niet dat je dat niet allang gedaan hebt.

Ik ben juist niet voor een z3m of z4m gegaan omdat ik naast de BoxsterS als twee-zitter en de EVO als hard-core apparaat nou juist enigszins normaals wou hebben. Het gebeurd best wel eens dat m'n vrouw de 206gti meeneemt en ik niet met de scooter/moter wil/kan. En dan maar een witte EVO of gele BoxsterS pakken wil ik ook niet altijd en kan soms ook gewoon niet...

Mark.
off topic.

Mark ik wil gewoon niet meer dan 2 auto's voor de deur. Als ik een Z4 M zou kopen dan moet er gewoon nog een derde auto bij, die ik dan dagelijks zou gebruiken met als gevolg dat de Z4 M in de garage blijft staan.

Want ik gebruik de achterbank van de M3 zeker 2 tot 3 keer per week. (de kindertjes) Als mijn vrouw op de zaak komt, (op 30 km rijden) en de kindertjes bij zich heeft. Dan laat ze vaak even bij mij achter, doet ze boodschappen, gaat weer richting huis, eten koken, nouja je kent het wel.. Anyway ik moet dan de kindertjes meenemen. Met de M3 kan dat perfect, omdat die gewoon volwaardig als gezinsauto is te gebruiken. Ook gaan we af en toe een stukje toeren met de M3. Gezinnetje mee.. Dat gaat allemaal niet met een 2 zitter. Voor mij zijn 4 zitplaatsen gewoon een must.

Voor wat betreft ratio/emotie, Mark ik denk dat in jou en mijn geval een grote rol meespeelt dat we de auto's prive rijden.

Voorheen reed ik mijn leuke auto's altijd zakelijk, ik groeide daar zakelijk gewoon makkelijker in door, S3, Cooper S.. 120d.. 130i weer 10000 a 15000 eur bijleggen (zakelijk stelt dat geen ruk voor) en je had weer een frisse..rationeel allemaal niet zo spannend.

Met de M3 is die cirkel voor mij doorbroken, dat heeft vooral met de bijtelling te maken.. dus voor die auto heb ik prive gekozen. Dat betekend gelijk dat ik niet zomaar elk jaar weer 10000/15000 euro prive geld ga stuk slaan op een nieuwe auto. Omdat het prive is vind ik het dan gewoon veel meer geld wegggooien. Terwijl het zakelijk lekker afschrijven is. (fiscus betaald mee)

Mocht ik tzt besluiten om een 135i te kopen dan doe ik dat vanwege de aanzienlijk lagere bijtelling tov de M3 toch weer zakelijk. En dan is het weer meer een rationele aankoop, en speelt zaken zoals gevoel/emotie bij mij een minder belangrijke rol. Maar of ik überhaupt zakelijk nog in een auto wil rijden met zoveel bijtelling en alle millieu straffen die je krijgt in de toekomst van de overheid dat is nog maar de vraag :roll: want bijtelling sucks anytime.

En in tegenstelling tot zakelijk rijden heb ik bij prive rijden wel het gevoel dat de auto van mij is.

Niall

Bericht door Niall » 23 jan 2008, 14:06

Vandaag was er een klant bij mij op bezoek die onderdelen fabriceert voor BMW en hij zei tegen mij dat in 2 - 3 jaar een nieuwe 1- en 3-serie zouden komen. Ontwikkelingen waren in ieder geval in volle gang.

Macboy

Bericht door Macboy » 23 jan 2008, 16:26

Markk, nu vertel je al iets anders. Jij deed het voorkomen alsof de 135i hier op DF als emotiebrekend model werd aangekondigd. Ik betwistte dat en Rico bevestigd dat het veel bang for the bucks is. Zo is de 135i ook aangekondigd: je kunt niet om die auto heen voor dat geld, meer dan d-r-i-e-h-o-n-d-e-r-d peeka in een coupe BMW !

Er is niemand die hier op DF iets anders verwoord. Lees je eigen post nog maar eens door.

M3, Z4M is leuk allemaal, maar niet nieuw voor 52k te krijgen inc noodzakelijke opties :)

Macboy

Bericht door Macboy » 23 jan 2008, 16:34

Scotsman schreef:Vandaag was er een klant bij mij op bezoek die onderdelen fabriceert voor BMW en hij zei tegen mij dat in 2 - 3 jaar een nieuwe 1- en 3-serie zouden komen. Ontwikkelingen waren in ieder geval in volle gang.
Vind je dat vreemd ? Vergis je niet hoe lang de 1-serie al op de markt is, vanaf september 2004 alweer dus dit jaar alweer 4 jaar. Over 2/3 jaar is het model 6/7 jaar oud.

RVV

Bericht door RVV » 23 jan 2008, 17:05

Ja precies.. november 2004 kreeg ik mijn 120d.. zo nieuw en nu al weer zo lang geleden

Niall

Bericht door Niall » 23 jan 2008, 17:12

Macboy schreef:Vind je dat vreemd ? Vergis je niet hoe lang de 1-serie al op de markt is, vanaf september 2004 alweer dus dit jaar alweer 4 jaar. Over 2/3 jaar is het model 6/7 jaar oud.
Maar de 3 is niet zo lang op de markt en dat verbaasde mij :D

Sperdy

Bericht door Sperdy » 23 jan 2008, 17:14

Macboy schreef:Markk, nu vertel je al iets anders. Jij deed het voorkomen alsof de 135i hier op DF als emotiebrekend model werd aangekondigd... :)
Welnee Macboy, dat is de essentie niet van de posten van Mark (ha Macboy, ik ben toch weer even in de lucht! haha :wink: ). Ik lees in de posten van Mark dat hij zegt dat de 135i geen hardcore DF race-fun-car (whatever) is. Maar dat DF-ers en BMW-lovers er wel zo naar kijken. Of dat zo graag willen zien. Klopt dat Mark (zo ongeveer?)

Ik onderschrijf de perceptie van Mark. De 135i krijgt ook tot nu toe voortdurend klop op circuits (als je de laatste Duitste testbladen gelezen hebt, krijgt hij klop van Porsche Cayman, Cayman S en S3, Audi TT (UK blad)).

Maar rechtuit knallen. Gewoon een geile vette bak voor op de openbare weg. Planken en een Carrera er uit rijden. hahaha. Tussensprints. Van 0 - 100 en van 0 - 1000 en meer, op die punten wint de Beamer wel! De beamer wint op comfort, de beamer wint op praktische gehalte. etc. etc. Er is niets mis met die beamer, sterker, het is een super vette bak voor weinag'. Een prachtige mix tussen handling en comfort. You bet, it is a good car.

Als BMW de 135i wel als super performance sportscar heeft gelanceerd, nou, dan gaat het niet helemaal goed tot dusver (en dat is een eufemisme). Tot nu krijgt hij van iedereen klop. En ik voorspel je, er volgen er meer.

Tuurlijk is de 135i geen droomauto. He bah. Dat is een vette Ferrari, Lamborghini, misschien wel een Spijker (< o nee, laat maar zitten) of een Balkenende Passat WC (<< is grapje! :wink: , is grapje! :wink: , is grapje! :wink: , is off topic, is leuk bedoeld, is niet persoonlijk bedoeld, zeker niet, absoluut niet, ik weet dat het niet mag, ik weet dat ik mensen nu kwets, maar is absoluut grappig bedoeld, een 135i is stom, een 135i is stom, hartstikke, een Works is ook heel erg stom en zeker een ingeruilde).

Dus Mark. Ja, ik denk het ook. Zolang je naar de 135i kijkt als race-car, hot car (Sti vervanger, EVO vervanger), valt hij niet op zijn plek. Is hij het steeds 'net niet', precies waar. Als je naar de 135i kijkt als geile king of the road, Porsche pakker, eigenwijze leuke GT Coupe, dan valt hij wel goed, en hoe! Dat slaat hij een gat, waar de rest indonderd.

Groet, Ferdinand

Note schrijver dezes: alle aantijgingen in dit bericht berusten op louter toeval en zijn niet gestoeld op een vooropgezet, ter kwadertrouw zijnde, aanvalsplan.

Tom

Bericht door Tom » 23 jan 2008, 17:17

Ferdinand schreef: Als je naar de 135i kijkt als geile king of the road, Porsche pakker, eigenwijze leuke GT Coupe, dan valt hij wel goed, en hoe! Dat slaat hij een gat, waar de rest indonderd.
Of je koopt een 335i, die is wel mooi! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

(wie hapt?)

GTRene

340 pk voor BMW Concept tii

Bericht door GTRene » 23 jan 2008, 17:31

340 pk voor BMW Concept tii oud nieuws alweer :lol:

De opvallende concept met een motorkap en kofferdeksel van met koolstofvezel versterkte kunststof is een eerbetoon aan de 2002 tii die in 1971 het levenslicht zag. Die ’tourismo international injection’ had 130 pk en haalde een top van 190 km/h. BMW zelf rept in de persinformatie van de Concept tii met geen woord over een motor, maar in het studiemodel zit volgens AutoBild de krachtbron van de 135i, waarvan deze week in AutoWeek een rij-impressie staat. Als de Concept tii in productie gaat, zou de motor 340 pk leveren, standaard komt het fraaie motorblok tot 306 pk. De auto gaat hoogstwaarschijnlijk geen M1 heten, dan zou het merk in herhaling vallen. Reken maar op tii, een aanduiding die bij de concept al in spiegelschrift op de voorbumper staat.

[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/2/d27 ... 7cb682.jpg[/img]

[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/4/6b9 ... 68dad4.jpg[/img]

[img:800:613]http://www.autospies.com/images/users/A ... G-1125.jpg[/img]

Sperdy

Bericht door Sperdy » 23 jan 2008, 17:51

^^ Kijk, als BMW deze nu in de markt had gezet. toerenblok 340 pk bij 7500 tpm, 75 kilo er af, M sper, preciezer sturen, grote taartschep op de kofferbak, weet ik wat voor power-mods, dan hadden we met een echte racer M1 te maken. Nu is de 135i een dames-afgeleide daarvan. Maar, dit is allemaal oud nieuws inderdaad.

markk

Bericht door markk » 23 jan 2008, 18:07

Ferdinand ik denk dat je me idd begrijpt. De 135i Coupe wordt in mijn ogen idd gepositioneerd als "de bmw om te hebben", "beste van bmw", etc.

En dan denk ik "oh, is dit het nou". Yep het ziet er aardig uit, yep het zal prima sturen, yep het heeft veel vermogen, yep het heeft achterwielaandrijving" maar als dit DE BMW is dan begrijp ik het gewoon niet.

Zonder daarbij de auto als hardcore racer te benaderen. Maar ik mis gewoon een stukje echte emotie bij die auto. Dat begeerlijke, het gevoel van hebbuh, hebbuh, hebbuh en er dingen voor willen opofferen (sparen, folders/internet afstruinen naar foto's, info, specs, slapeloze nachten, etc.)

Rico -> ook als zakelijk bak vind ik de 135Coup nog erg duur hoor en is de bijtelling geen kattepis. Wat is het, 25% over 60k ofzo. Brrr...Wat deed die exorbitant dure bijtelling van de M3 vroeger in de bijtelling, 20% over 85k ofzo. Scheelt precies 2k per jaar bruto...

Mark.

Macboy

Bericht door Macboy » 23 jan 2008, 18:13

Welkom terug Ferdi ;)

Misschien overdrijf ik ook wel vaak hoor, ligt ook in mijn aard. Ik ben ook al erg gauw heel erg tevreden. Toen ik de 206 kreeg als leasebak met de 1.6 XS 16V motor was ik lyrisch, daarna kreeg ik een Seat Leon FR 1.9TDI en kon ik het niet geloven. Nu rijd ik in een dikke A3 en voor mij nog steeds elke dag een droom om er naar te kijken.

De 135i is dan voor mij toch echt absoluut wel een droomauto :)

over de tii is ook een apart (door GTRene gestart ;)) draadje overigens, zie http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=7366

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 23 jan 2008, 18:18

Als er 'M'opstaat heeft 't iets magisch.... LOL(kijkt hoeveel monopolygeld hij heeft te liggen)

Een Z4M viel jammergenoeg erg door de mand, hoe leuk ie ook is, maar ik zou inderdaad de Concept Tii willen.

Jongens rijd nou eens in de 135i ofzo :lol:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 23 jan 2008, 18:23

Jullie willen die Tii concept ook niet. Want BMW kennende verhogen ze de prijs anderhalf keer zoals op de CSL. Met extra BPM en Slurptaxen en bijtellingen willen jullie dat ook niet.

Komt de eerste die zegt koop een carbon motorkap kofferdeksel sperdiff recaro's chiptuning een paar halfords vinyl strepen en een ander onderstel ben je ook klaar voor minder zonder BPM en bijtelling :lol:

^^^ Samenvatting van een evt DF Tii topic.

Zo is het altijd wat :mrgreen:

markk

Bericht door markk » 23 jan 2008, 18:31

Als er 'M'opstaat heeft 't iets magisch.... LOL(kijkt hoeveel monopolygeld hij heeft te liggen)
Niet omdat er M opstaat maar meer vanwege de auto's waar M opstaat. Hebben toch vaak dat stukje extra qua styling, qua labeltjes, qua interieur, qua aandrijflijn, etc., etc. Geldt voor de Tii tov 1-serie, voor een M3 tov 3-serie, M5 tov 5-serie en M6 tov 6-serie.

Hoeft voor mij overigens niet perse M te zijn hoor. Alpina's vind ik ook net dat lekkere / speciale te hebben. Enkel die missen dan weer de performance / het scherpe (althans de e46 B3 waar ik in heb gereden). Maar PRACHTIGE auto met heel veel emotie (voor mij...)

Mark.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 23 jan 2008, 19:03

Robin schreef:... Jongens rijd nou eens in de 135i ofzo :lol:
Ja, da's waar. heb ik nog niet gedaan. Nog twee weekjes wachten en dan staat dat Le Mans Blauwe wijf bij mij op de stoep.

Gesloten