BMW 328i tot circuitracer.

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Knot

Re: BMW 328i tot circuitracer.

Bericht door Knot » 18 okt 2010, 11:24

Afdraaien ook niet doen he, gewoon andere schijven in geval van goedkoop staal.

Ben benieuwd naar het vermogen, de 12e moet je wel een beetje wegrijden bij me rechtuit hoor!

yorick

Bericht door yorick » 18 okt 2010, 16:32

@ Steven

Das wel beter dan hoe ik het nu heb. Even snel claxoneren gaat niet omdat je eerst de schakelaar moet zoeken.

@ Knot

Vind de originele M3 3,2l schijven nog best prijzig. Dan te bedenken dat ze er 2 weekenden ring onder zaten.. Maar ik verwacht geen remproblemen meer binnenkort :D

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 18 okt 2010, 17:47

Ik heb er nu M3 schijven van Meyle onder, kijken hoelang deze het vol houden en hoe ze bevallen.

Mark 320iS

Bericht door Mark 320iS » 18 okt 2010, 20:26

Poeh, niet mis die remstof zeg! Wat dat betreft is het toch wel rotzooi die RC6. Wij hebben er ook wel wat last van.

Ik ben benieuwd hoe de Mov'it set gaat bevallen. Hou ons op de hoogte!

yorick

Bericht door yorick » 07 nov 2010, 15:02

Inmiddels is de auto op de remmen na klaar voor de 12e. Het inlaatspruitstuk zit er weer op, met voor het gevoel onwijs meer vermogen! Als het vermogen langzaam afbouwt merk je het nauwelijks en denk je dat het begint te wennen, nu het er weer bij is weet je wat je hebt gemist!

Heb ook meteen een oliekoeler erbij gezet. Motorolie werd bij zomers ringgebruik tegen de 130 graden. Het is er een van een 325TDS geworden met 6 rijen en de slangen van een M3. Hiervoor moest het oliefilterhuis van een M3 aangepast worden, deze heeft buiten de oliekoeleraansl. twee draadgaten voor sensoren. Een daarvan opgeboord en getapt zodat de vanos toevoer erop aangesloten kon worden.

Tijdens het testrondje door de polder kwam de olietemp. tegen de 100 graden, perfect dus.

De remmen komen er ook aan, als het mee zit zijn die dinsdag binnen. Had de huidige m3 schijven afgedraaid en na 2 proef rondjes van een km of 80 zitten er randen van 2,5 mm in de schijven :o

Dan maandag nog een set nieuwe semi's om een set licht gewicht SSR wielen laten draaien en hopelijk optijd klaar voor de 12e

Knot

Bericht door Knot » 07 nov 2010, 17:46

Dan ga ik het nu niet meer bijtrekken denkik... :(

yorick

Bericht door yorick » 07 nov 2010, 18:08

Dat maak je in de bochten weer goed, helemaal als het regent. Zie er wel naar uit weer wat rondjes samen te draaien!

Knot

Bericht door Knot » 07 nov 2010, 18:10

Maar dus toch ergens goed valse lucht vandaan? Snapte in aug al niet dat je niet wegspeerde door die M50 mod in hoge toeren, maar nu een mooi vergelijk als je dat wel doet dus, je zou gewoon een paar wagenlengtes moeten pakken... ben benieuwd!

steve smith

Bericht door steve smith » 07 nov 2010, 18:26

Hoe ga je dat met inremmen doen in dat tijdsframe? Als je dat afraffelt heb je nl. vrijdagavond de scheuren in nieuwe je schijven staan.... Zou een beetje zonde zijn!

yorick

Bericht door yorick » 07 nov 2010, 18:58

Er waren behoorlijk wat lekjes ja. De ergste was een slang die volledig was verteerd/opgelost. Nu het spruitstuk gelijmd en afgekit met betere materialen en daarna afgeperst op een bar.

Het inremmen wordt moeilijk ja, maar niet onhaalbaar. Het hangt er even vanaf wanneer ze er onder gaan. Donderdag avond vertrekken we, dan maar een extra stuk Eifel. Vrijdag ochtend eventueel nog een keer en de eerste rondjes rustig aan.

Christiaan van H.

Bericht door Christiaan van H. » 07 nov 2010, 19:06

Ik denk dat er meer voorzichtigheid bij geboden is de eerste 1000km .

Dat wordt dus op 320i-met-makke-Ferodo's-tempo rustig achter mij aan peddelen :bag:

steve smith

Bericht door steve smith » 07 nov 2010, 19:22

yorick schreef:Er waren behoorlijk wat lekjes ja. De ergste was een slang die volledig was verteerd/opgelost. Nu het spruitstuk gelijmd en afgekit met betere materialen en daarna afgeperst op een bar.

Het inremmen wordt moeilijk ja, maar niet onhaalbaar. Het hangt er even vanaf wanneer ze er onder gaan. Donderdag avond vertrekken we, dan maar een extra stuk Eifel. Vrijdag ochtend eventueel nog een keer en de eerste rondjes rustig aan.
Denk dat je meer kunt bereiken door veel sessies op de prov weg te doen tussen ZBL en OBL en dan snelweg terug om te koelen. 160 terug is schijftemp 10 graden :mrgreen: . Lees de instructies bij je remmen maar door, dat een keer of 4 doen en je blijft scheurvrij.

Knot

Bericht door Knot » 07 nov 2010, 20:29

Moet wel zeggen, ik heb de ATE en HT10 nu eerst ruim 500km rustig aan gedaan, veel binnendoor en na het knallen op Mettet heb ik nog geen scheurtjes gezien in de schijven....

Christiaan van H.

Bericht door Christiaan van H. » 07 nov 2010, 20:47

Deze instructie?:

LEES DEZE INSTRUCTIES NAUWKEURIG OM SCHADE EN ONGEVALLEN TE VOORKOMEN.

Vrijwel alle problemen aan remsystemen worden veroorzaakt door slechte montage of niet goed inremmen van de schijven/remblokken. Door deze instructies goed te lezen kunt u vrijwel alle problemen met betrekking tot slechte remwerking en trillingen voorkomen. Tijdens het inremmen van de schijven en blokken bent u deze delen aan het "heatcycling". Oftewel een laagje van het remblokmateriaal blijft achter op het oppervlakte van de schijven. Dit is essentieel en fundamenteel voor een goede werking van het remsysteem. Als dit niet goed gebeurt bestaat de kans op trillingen en vibraties.

De nieuwe reminstallatie moet gedurende 500 tot 1000km ingeremd worden. Om de remblokken te vormen naar de schijven moet u een serie van 10 tot 15 keer remmen vanuit 80-100km/h naar 20km/h met een lichte remdruk. Zodra u de 80km/h bereikt gelijk licht afremmen naar 20km/h. Trek dan gelijk weer op. Gedurende de inremsessie niet tot stilstand komen. Na de 7e of 8e remactie kan er lichte rook van de schijven komen. Dit is volkomen normaal en heeft geen enkele vorm invloed op de remwerking. Ook kan er een sterke lucht vrij komen. Na de 8e of 9e remactie kan er een lichte fading ontstaan. Ook dit is normaal en zal verdwijnen zodra de remblokken zich gevormd hebben naar de schijven. Na afloop van deze inremsessie zal de schijf licht grijs van kleur zijn. Met de Propads nog extra 4 á 5 keer remmen vanuit 140km/h tot 20km/h met een lichte tot redelijke remdruk.
Na deze eerste inremsessie heeft het remsysteem nog steeds niet de volledige remkracht. De remblokken komen pas voor zo'n 20% in contact met de schijven. 2 of 3 extra vergelijkbare inremsessies zijn nodig om tot de minimale remkracht van de MOV'IT reminstallatie te komen. Er kunnen sporen zichtbaar zijn van het vormen van de remblokken op de schijf. Deze zullen verdwijnen in de loop van tijd. En pas als deze geheel weg zijn hebben de remmen hun optimale remkracht volledig tot beschikking. Tussen de inremsessies altijd de remmen volledig af laten koelen door even met een snelheid van minimaal 80km/h te blijven rijden voordat u de auto weer stil zet. Hoe rustiger u de remmen inremt, hoe beter de remmen zullen werken. Geduld is dus een schone zaak! Voorkom hard remmen vanuit hoge snelheden gedurende de inremperiode. Inremmen niet onder natte omstandigheden.

Inspecteer de schijven en blokken regelmatig. Hou de gaten schoon doormiddel van een doorvoor geschikt stuk gereedschap. Controleer de schijven op scheurtjes vanuit de gaten. Scheurtjes tot zo'n 4mm zijn normaal en hebben geen enkel effect op de werking van de reminstallatie. Scheurtjes van uit de buitenste gaten welke richting de buitenkant van de schijf lopen kunnen een grotere scheur veroorzaken. Bij twijfel altijd contact opnemen met uw leverancier.

Bron: http://www.movit-nederland.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Op vergelijkbare manier ook al eens een eerder setje RC6'en op verse 3.2 schijfjes ingeremd voor de 328i en de Ferodo's op z'n slomere zusje doe ik altijd op eenzelfde manier.

Ik maak dan altijd dankbaar gebruik van 'de strip' tussen exit W'std en D'oord havens.

steve smith

Bericht door steve smith » 07 nov 2010, 21:53

Die ja. :mrgreen:

Christiaan van H.

Bericht door Christiaan van H. » 07 nov 2010, 22:12

Kennis is er om te delen nietwaar.

(hoop alleen dat m'n stukje asfalt cryptisch genoeg omschreven is, geen zin in 'bemoeials' daar)

steve smith

Bericht door steve smith » 08 nov 2010, 15:16

Christiaan van H. schreef:Kennis is er om te delen nietwaar.

(hoop alleen dat m'n stukje asfalt cryptisch genoeg omschreven is, geen zin in 'bemoeials' daar)
LOL ik ken die strip wel. Gebruik 'm zelf tijdens inremmen nauwelijks omdat ik meer tijd op lagere snelheden bezig ben. Geeft m.i. Een mooier resultaat.

yorick

Bericht door yorick » 09 nov 2010, 23:05

Na een avond school, lagen er 2 dozen in de gang.

Inhoud:

Afbeelding

Afbeelding

Morgen eind van de middag monteren, 's avonds inremmen en donderdag richting de NS, waar ik gezien de weersvoorspelling NIETS aan de set heb :)

Morgen nog een foto met roestige, gevulde styling 22's

siegerdehaan89
Auto: Land Rovers / Alfa Romeos

Bericht door siegerdehaan89 » 09 nov 2010, 23:42

Wow, heeeeeul mooi spulleken!!!

steve smith

Bericht door steve smith » 09 nov 2010, 23:46

Hee, cool, jij hebt al de nieuwe schijfmontage! :love:

Happytree

Bericht door Happytree » 17 nov 2010, 11:27

yorick schreef: Morgen nog een foto met roestige, gevulde styling 22's
Ik ben zeer benieuwd hoe het staat!

Zoals eerder op Victoria station gezegd echt een heerlijke ringtool :shakeit:

yorick

Bericht door yorick » 21 nov 2010, 03:30

Deze week behoorlijk druk gehad met school en werk, daarom geen tijd gehad een verslag in het topic van de 12e te posten. Dat is nu een beetje laat, dus dan maar hier.

De montage van de Movit installatie zat een beetje tegen. Door een miscommunicatie zaten er brackets voor originele 328 fusees bij de set, terwijl er M fuse stukken onder zaten. De originele had ik nog ergens liggen, dus om toch te kunnen rijden de 12e besloten om die erop te zetten. Dat is dus nachtwerk geworden... Tijdens de proefrit trilde het ook nog, dus met een vervelend gevoel gaan slapen en de volgende dag weer fris aan het werk :lol:

Donderdag ochtend meteen contact opgenomen met Dick en besloten alles op alles te zetten en de hoofdverdachten; de wiellagers nog even te vervangen. Dus Robin gebeld en hij had 1 lager op voorraad en de andere kon nog wel geregeld worden, super zulke connecties! Alles was precies op tijd klaar voor vertrek, helaas trilde het nog steeds. Was er zelf ook niet helemaal klaar voor na wat slaap tekort.

Tijdens de rit van de loods terug naar huis wederom contact gehad met Dick en besloten om gewoon te gaan, heb de 328 over gelaten aan Robin die ondanks de inspanningen de nacht ervoor fit genoeg was voor de 325km richting Adenau. Ik ben achterin een Saab neergeploft en heb op de stops na weinig van de reis meegekregen.

Vrijdag was het dan zo ver, de DF trackday op de NS met Döttinger Höhe geopend. Het weer was klote, koud en nat. Maar voor sommige misschien perfect. Voordat er gereden werd eerst een rondje gedaan met Dick. Na wat testjes en noodstops kon er gewoon gereden worden vandaag. Dus meteen de baan op en wat rondjes gedaan. In het tweede rondje begon het al beter te remmen ondanks de inremsessies in de polder. En bij 3 rondjes was het trillen helemaal weg. De oliekoeler deed zijn werk ook super heb het hele weekend de meter strak tegen de 100 graden zien staan.

Een natte ring is zeker niet mijn favoriet, maar een opdrogende, nat wordende of half natte al helemaal niet. Grip onder die omstandigheden is zeer moeilijk te voorspellen en voor mij is de enige manier op een slakke gang rond te gaan en de langzame bochten in 2e versnelling te driften/ kontje uit laten breken. Dylan heeft me mooi op de plaat gezet in AF

Afbeelding

Na een dagje DF was ik er nog niet klaar mee, nu ik er toch was maar besloten nog een nachtje langer te blijven bij Arie en de zondag nog wat TF rondjes op de jaarkaart te zetten. In tegen stelling tot vrijdag was het zondag prachtig weer. Om 11 uur in Breidscheid de enige en dat gevoel bleef bijna de hele dag.

Afbeelding

Ergens in de middag was de baan helemaal droog en kon er maximaal geremd worden. Reed op Bridgestone Re070's die toch wel aardig bevallen, zeker gezien de kosten van een set. De Movit remmen zijn in een woord perfect, de vertraging is goed de balans goed alles klopte. Het pedaal is zo stabiel dat er elke bocht met heel and too kan worden terug geschakeld, iets wat me voorheen alleen op straat lukte. Het remmen is door het keiharde/hoge pedaal zo goed te doseren dat het voetje er gewoon dwars op kan. Ik ben een tevreden klant. :)

In de middag tijdens het laatste rondje begon het weer te regenen/miezeren. Bij Bergwerk zag ik al sporen van de voorganger wat betekent dat de ring op z'n gladst is. Daarom de snelheid eruit en rustig het rondje af maken. Einde Hatzenbach begin Hocheichen na het inhalen van een motorrijder toch laten verrassen door het gebrek aan grip. Eerst zwaar overstuurd de knik in en flink tegen gestuurd, de 2e knik een contra drift doordat ik overcorrigeerde en niet optijd was met het terug draaien van het stuur. Met uitzicht op de Quiddelbacher brücke met een licht tikje tegen de vangrail geeindigd, met een hartslag op standje hartaanval.

Afbeelding

Schade: fusee kogel rechtsvoor, bovenste draagarm rechts achter.

Afbeelding

Afbeelding

Een smet op het voor mij geslaagde weekend.

Dan nog wat foto's van de meest recente upgrades: Movit, oliekoeler, SSR wielen (6,9 kg, 17,6 met nieuwe r888), zelfbouw veerpootbrug.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

RJay

Bericht door RJay » 21 nov 2010, 03:32

Hoe breed zijn die wielen? Mijn 17"ers zijn 7.5-8 kg ongeveer 17" 8j breed.
Zonde van die kras, lekker van de draagarm en fusee.....

En weet je die remschijven wel heel zeker?

Mooie velgjes en klauwtjes trouwens :thumbup:

yorick

Bericht door yorick » 21 nov 2010, 13:49

De wielen zijn 8,5j met 235/40 rondom. Wat bedoel je precies met de remschijven?

RJay

Bericht door RJay » 21 nov 2010, 14:12

Ik heb erg lelijke dingen zien gebeuren met geboorde schijven op het circuit.
Die gaan als je ze genoeg belast gewoon van gat tot gat door scheuren .

En waar heb je die velgen vandaan? Zijn ze ook in 4x100 et 13 te krijgen?

Plaats reactie