Artega GT alu/carbon/kunstof & 300pk NA 3.6 VR6 DSG

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Artega GT 1100kg NA 300pk 3.6 VR6 DSG

Bericht door GTRene » 16 sep 2009, 23:40

wo 16 sep 2009, 12:17 Productie Artega van start AMSTERDAM - Het kakelverse Duitse sportwagenmerk Artega is afgelopen maand gestart met de productie van zijn sportcoupé. De autobouwer denkt dit jaar nog tussen de 50 en 70 stuks te kunnen vervaardigen. Volgend jaar moeten dat er tussen de 300 en 350 zijn. De levertijd ligt momenteel op een jaar.
Het bedrijf start met een coupé. Het model met een lengte van 3,95 meter, een breedte van 1,88 meter en een hoogte van 1,18 meter is de eerste uit een serie producten van de Duitse nieuwkomer. In de pijplijn zit in ieder geval nog een cabrio, al is daar officieel nog geen groen licht voor gegeven. De autobouwer merkt terecht op dat eerst de missie van de coupé moet worden volbracht. Productieruimte voor meerdere varianten heeft het bedrijf in ieder geval. De maximum output bedraagt 500 auto's.

Artega beschikt inmiddels over dealers in Duitsland, Italië, Frankrijk, Spanje en Zwitserland. Een vertegenwoordiger in Nederland wordt momenteel nog niet gezocht. "Met onze dealer in Dusseldorf kunnen we ook uitstekend de Nederlandse markt bedienen," aldus een zegsman op de IAA-autoshow in Frankfurt. "Wellicht kiezen we ervoor om op een later tijdstip een Nederlandse bedrijf aan te stellen."

Het bedrijf bouwt in eerste instantie de GT. Het model beschikt over een 300 pk sterke 3,6 liter grote V6-benzinemotor van Volkswagen, gekoppeld aan een DSG-transmissie. De krachtbron dient ten minste 1.136 kg in beweging te brengen en te houden. De sprint van stilstand naar 100 km/h volbrengt de Porsche Cayman- en BMW Z4-tegenhanger in 4,8 seconden. De topsnelheid ligt boven de 270 km/h. Overigens, de snelheid wordt ónderin de meter van de toerenteller weergegeven. De naald draait maximaal 180 graden tegen de klok in.

Een prijskaartje voor de Nederlandse markt geeft Artega niet af. Af-fabriek kost de bolide 67.184,87 euro exclusief belastingen.
mooi man :df:

en weer een leuke kleurstellin er bij, mooie foto maar kan ik niet insluiten :'(

http://www.telegraaf.nl/jsp/foto_window ... an%20start" onclick="window.open(this.href);return false;


en deze al bekend qua kleur

http://www.telegraaf.nl/jsp/foto_window ... g&caption=" onclick="window.open(this.href);return false; &copyright=null &artid=4847746&artsec=autotelegraaf&artparsec=autotelegraaf&arttit=Productie Artega van start

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


edit voor paar nwe foto's :df:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Artega GT 1100kg NA 300pk 3.6 VR6 DSG

Bericht door GTRene » 17 sep 2009, 01:09

yes...vond de foto via wat speurwerk :mrgreen:

Afbeelding

nice :df:


Afbeelding

zonde dat die andere auto's er bij op staan, dit is wel een mooie kleur combo voor mij :hmmm:

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: Artega GT 1100kg NA 300pk 3.6 VR6 DSG

Bericht door indobesar » 17 sep 2009, 10:43

GTRene schreef:nog meer nieuws....Cayman vs Artega GT

http://www.welt.de/motor/article4367727 ... hoehe.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

:df:

remmen moeten schijnbaar beter...maar dat zal ze wel lukken.
Der Artega gönnt sich das schärfste Handling jenseits der Lotus Elise. Kein Wunder bei nur 1150 Kilogramm Leergewicht, die der GT seiner Kunststoffkarosserie verdankt – der Porsche ist 260 Kilo schwerer. Kritik muss der GT für seine Bremse einstecken. Das Pedalgefühl ist schwammig, die Bremse selbst könnte mehr Biss zeigen.
Beide erg mooi. Interieur van de Artega is alleen foeilelijk. Dat dashboard lijkt zo uit een oudere Polo oid te komen. Wat dat betreft is de Cayman gaver.
Overigens mogen ze bij Artega ook een mooi setje velgen ontwerpen. Dit is geen porum imho.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Artega GT 1100kg NA 300pk 3.6 VR6 DSG

Bericht door GTRene » 17 sep 2009, 10:49

Interieur is in de juiste kleur in het eggie echt zoveel beter dan je van foto's doet vermoeden...op de foto's is het zonde dat klopt, en ja het kan mooier echter het is wel anders en paragon gebruikt hun eigen spul ook als voorbeeld...ik heb erin gezeten en kan zou er goed mee kunnen leven :mrgreen:

en andere velgen leveren ze nu ook schijnbaar zie de grijze die ik gister op lade...met zwart hart....en denk dat er volgend jaar meer komt.

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 55626
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Artega GT 1100kg NA 300pk 3.6 VR6 DSG

Bericht door Robin » 17 sep 2009, 10:50

Prachtauto in eigenlijk 'alles'. Daar verbleekt 'n Cayman/Boxster etc bij. Henrik Fisker rules.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Artega GT 1100kg NA 300pk 3.6 VR6 DSG

Bericht door Michel P » 17 sep 2009, 16:14

Autoweek praat over bijna 1400kg :shock:

Michel

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Artega GT 1100kg NA 300pk 3.6 VR6 DSG

Bericht door GTRene » 17 sep 2009, 16:17

Michel P schreef:Autoweek praat over bijna 1400kg :shock:

Michel
autoweek krijgt vast wat aandelen van Porsche :lol: de Artega GT weegt 1115 kg standaard. no swet :thumbup:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Artega GT 1100kg NA 300pk 3.6 VR6 DSG

Bericht door GTRene » 17 sep 2009, 16:26

Technische Daten
Motor: V6 Direkteinspritzer im Heck
Hubraum: 3597 ccm
Leistung: 220 kW (300 PS)
Trockengewicht: 1116 kg
Zulässiges Gesamtgewicht: 1495 kg
Leistungsgewicht: 3,72 kg/PS
Getriebe: Sechsgang-Direktschaltgetriebe
Beschleunigung 0-100 km/h: 4,8 s
Höchstgeschwindigkeit: 273 km/h
EU-Normverbrauch (Euro 4): 8,9 l (Super Plus ROZ 98)
EU-Normverbrauch (Euro 5): 9,1 l (Super Plus ROZ 98)
CO2-Emissionen: 211 g/km
Reichweite: 765 km (68 l Tank), 900 km (80 l Tank)
Rahmen: Aluminium-Spaceframe, Heckmodul als
Gitterrohrrahmen aus hochfestem Stahl
Karosserie: Kohlefaserverstärkte Kunststoffe
Abmessungen (L x B x H): 4010 x 1880 x 1180 mm
Radstand: 2460 mm
Kofferraumvolumen: 300 l
ze maken vaalk fouten, zie net waar deze foto's weg komen dat ie 1405kg weegt maar das het max toelaatbare velen maken fouten maar denken das een logisch gewicht, verder staat er onderaan, powered by autoweek :hammer:

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Artega GT 1100kg NA 300pk 3.6 VR6 DSG

Bericht door Michel P » 17 sep 2009, 16:52

In het rood met BBS LM zal het een plaatje worden.

Michel

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10879
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Artega GT 1100kg NA 300pk 3.6 VR6 DSG

Bericht door Joy » 17 sep 2009, 17:17

Michel P schreef:In het rood met BBS LM zal het een plaatje worden.

Michel
Sorry kon geen geschikte rode foto vinden :D

Afbeelding

Gebruikersavatar
VLA
Berichten: 2279
Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32

Re: Artega GT 1100kg NA 300pk 3.6 VR6 DSG

Bericht door VLA » 17 sep 2009, 17:36

wat een geile bak zeg, zag het staan vandaag op autoweek, maar hij is dus 1496 kg en geen 1100 kg ??? Das wel een flink verschil, zou wel een misser zijn van autoweek als dat niet klopt (zal niet de eerste zijn) :

Het heeft eventjes geduurd maar de productie van het nieuwe sportautomerk Artega gaat nu echt van start. Na enige vertraging is de typegoedkeuring in Europa voor elkaar.
In Delbrück in Westfalen is langzaamaan de productie gestart van de Artega GT. Het nieuwe sportautomerk had al vol op stoom willen liggen, maar er was enige vertraging bij het verkrijgen van de Europese typegoedkeuring. Ook de levering van de onderdelen is met vijven en zessen op gang gekomen.
Vanaf maart draait de fabriek op volle kracht en dan is er een capaciteit van vijfhonderd auto’s per jaar. Op de IAA in Frankfurt meldt een woordvoerder van het merk dat er al 560 bestellingen binnen zijn. De productie van het eerste jaar is dus ruim uitverkocht. Op de beurs in Frankfurt kwamen we voor het eerst een rechtsgestuurde Artega GT tegen.
Een Nederlandse vertegenwoordiger komt er voorlopig niet. Wij kunnen onze bestellingen kwijt bij een Belgische dealer, die vooralsnog niet met name wordt genoemd.
De Artega GT is voorzien van een bij Volkswagen afkomstige 3,6-liter V6 met een vermogen van 300 pk. Daarmee gaat de 1.495 kilo zware auto in 4,8 seconden van 0 naar 100 km/u en de topsnelheid ligt op meer dan 270 km/u.


bron : http://www.autoweek.nl/autonieuws/12648 ... -van-start" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Artega GT 1100kg NA 300pk 3.6 VR6 DSG

Bericht door GTRene » 17 sep 2009, 17:50

klopt hij weegt standaard 1116kg en misschien iets meer met andere opties? maar niet die getallen die sommige weergeven, dat schaadt enorm het juist zo mooie van Artega, gewicht/power/sportiviteit. :df:
je ziet dat echter vaker voorkomen op websites en in bladen over sport wagens...de verkeerde gegevens vaak het gewicht ze kijken verkeerd en sommige geen echte sportfreaks maar gewoon schrijvers :lol:

Gebruikersavatar
Fietsbel
Berichten: 448
Lid geworden op: 19 apr 2007, 18:23
Locatie: Supra MKiV Boostlogic T61

Re: Artega GT 1100kg NA 300pk 3.6 VR6 DSG

Bericht door Fietsbel » 17 sep 2009, 20:41

Joy schreef:
Michel P schreef:In het rood met BBS LM zal het een plaatje worden.

Michel
Sorry kon geen geschikte rode foto vinden :D

Afbeelding
Nice hoor!, dat staat een stuk beter dan die autostyle wielen die er standaard op gemoneerd zijn.

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: Artega GT 1100kg NA 300pk 3.6 VR6 DSG

Bericht door indobesar » 17 sep 2009, 20:43

Fietsbel schreef:
Joy schreef:
Michel P schreef:In het rood met BBS LM zal het een plaatje worden.

Michel
Sorry kon geen geschikte rode foto vinden :D

Afbeelding
Nice hoor!, dat staat een stuk beter dan die autostyle wielen die er standaard op gemoneerd zijn.
:thumbup:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Artega GT 1100kg NA 300pk 3.6 VR6 DSG

Bericht door GTRene » 17 sep 2009, 20:59

hier een rode...nu nog monteren :mrgreen: dat shopepn kan ik niet.

Afbeelding

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27085
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Artega GT 1100kg NA 300pk 3.6 VR6 DSG

Bericht door romo » 17 sep 2009, 21:00

Die BBS staan hem niet IMHO.................die standaard wielen vind ik mooi zat

Betere remmen kunnen geregeld worden aftermarket

Het uiterlijk is het beste van wat ik tijden heb gezien

De massa is het beste van de laatste 15 jaar of zo.............

Interieur, mwah, nou ja, klein puntje van kritiek moet kunnen

Kortom; ik wil weten wat het ding hier moet kosten.................................en dan in deze kleur graag;


Afbeelding

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: Artega GT 1100kg NA 300pk 3.6 VR6 DSG

Bericht door indobesar » 17 sep 2009, 21:02

Zou je er serieus de M3 op inruilen?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Artega GT 1100kg NA 300pk 3.6 VR6 DSG

Bericht door GTRene » 17 sep 2009, 21:14

schijnbaar hebben ze ook nog dit wiel...maar foto van 2007...anyway ook niet echt bijzonder,

Afbeelding

die andere 5 dubbelspaaks zijn schijnbaar lichter en extra zie....
SR1 Artega® Schmiede-Leichtbau-Räder „Plus“, 5-Doppelspeichen-Optik (Gewichtsvorteil)
grau-metallic, vorne 8“ x 19“, hinten 10,5“ x 19“ , Bereifung vorne 235 /35 ZR 19, hinten 305 /30 ZR 19,
Michelin Pilot Sport PS2 N1 2.596,64 € 493,36 € 3.090,00 €
Artega® forged alloy-rims “Plus“, 5 double spokes look (weight advantage),
grey metallic, front 8“ x 19“, rear 10.5“ x 19, tyres front 235 /35 ZR 19, rear 305 /30 ZR 19,
Michelin Pilot Sport PS2 N1 2,596,64 € + VAT
en die remmen schijnen dus best goed te zijn...dit staat onder op hun site in antwoordt op vragen van?Faq
Planen Sie auf Grund einiger Kritik an der Bremse eine Überarbeitung?

Die eine uns bekannte kritische Äußerung können wir nicht nachvollziehen. Die Bremse im Artega GT ist genau auf die Leistungsfähigkeit und das Leistungsgewicht des Fahrzeugs zugeschnitten. Bei einer Probefahrt kann man sich selbst von der passgenauen Dimensionierung der Bremse überzeugen. Durch das geringe Gewicht des Artega GT sind nur relativ kleine Bremsscheiben erforderlich. Da man bisher ganz andere Abmaße gewohnt war, ist die „Optik" vielleicht erst etwas gewöhnungsbedürftig. Aus rein optischen Gründen aber eine größere Bremse einzubauen, verbietet sich zum Einen aus Gewichtsgründen. Zum Anderen würde dann nur die Regelgrenze des hochmodernen ABS schneller erreicht, ohne dass der Fahrer dadurch einen Vorteil hätte.
Laatst gewijzigd door GTRene op 17 sep 2009, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Artega GT 1100kg NA 300pk 3.6 VR6 DSG

Bericht door allen » 17 sep 2009, 21:17

Ook die wielen zijn niet mooi. Gewoon gelijk bbs lm eronder. 8)

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27085
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Artega GT 1100kg NA 300pk 3.6 VR6 DSG

Bericht door romo » 17 sep 2009, 21:24

indobesar schreef:Zou je er serieus de M3 op inruilen?
Hier kan ik niet bevestigend dan wel ontkennend op antwoorden :mrgreen:


Ik vind het een serieus gaaf ding, alles wat een kar moet hebben;

- 2 deuren
- Geringe massa
- Gelikt uiterlijk
- Voldoende power


Kijk een M3 is een mooi kar, dat vind ik nog steeds, maar hij is toch ook wel log en zwaar, power heeft ie ook zat.
Andere nadelen die ik persoonlijk ervaar; ik hoor momenteel enige rammeltjes in de middenconsole, daar ben ik tamelijk allergisch voor, en ik vind het beschamend dat bij een kar van dit kaliber en prijsklasse dit zich nu reeds manifesteert.
Tevens vind ik de kar te onrustig sturen op wegen die aan achterstallig onderhoud zijn bloot gesteld. En helaas zijn dat er erg veel................dat betekend een trekkend stuur, en continu corrigeren, dit wordt erger naarmate de buitentemperaturen afnemen is mijn ervaring. Dit is IMHO een vervelende manier van auto rijden.
Vroeger reed mijn moeder een Honda Prelude 2.0 16V, met van die kikkerogen, die had precies het zelfde, continu maar corrigeren, eerst wil je het niet weten, dan wordt het toch wel vervelend, en ten slotte erger je er aan kapot.....................
Ik rijd minimaal nog 1 tot 1,5 jaar met deze kar, maar oriënteren kan geen kwaad.
Belangrijk voor mij; de prijs in Nederland voor deze kar, is ie makkelijk in de buurt te laten onderhouden en zijn de kinderziekten er uit......................

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Artega GT 1100kg NA 300pk 3.6 VR6 DSG

Bericht door GTRene » 17 sep 2009, 21:31

of wat lichtgewicht van OZ racing?

http://www.ozracing.com/at-team/wheels/racing/en" onclick="window.open(this.href);return false;

zoiets bv
Afbeelding

of JPS style als je zwart gaat nemen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


of van team dynamics

http://www.teamdynamicsracing.com/compe ... wheels.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik vind trouwens de originele 5 dubbelspaaks lichtgewicht van Artega in dat anthrazite ook niet verkeerd 8)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Artega GT 1100kg NA 300pk 3.6 VR6 DSG

Bericht door GTRene » 17 sep 2009, 22:21

deze rode heeft bv die 5 dubbelspaaks in het anthraziet, niet echt verkeerd toch :roll:

Afbeelding

Afbeelding

en Bilstein schijnbaar standaard dus ook ni slecht.

Afbeelding

Afbeelding

mooi man :mrgreen:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Artega GT 1100kg NA 300pk 3.6 VR6 DSG

Bericht door allen » 17 sep 2009, 22:30

Goed, die rode lust ik wel!

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Artega GT 1100kg NA 300pk 3.6 VR6 DSG

Bericht door GTRene » 13 nov 2009, 11:47

Het autoblad EVO teste de Artega GT

Afbeelding

Artega GT

Will Germany's newest, production-ready sports coupe live up to its early promise?
Text: John Barker / Photos: Chris RutterNovember 2009
There’s a seamless outpouring of shove for as long as you pin the throttle

Afbeelding

Some days it’s easier to shake off an early start than others. This is an easy day, I reflect, as the striking glass frontage of an immaculate modern factory looms out of nowhere on the outskirts of an unremarkable German town. The car that’s built here has appeared on the sports car scene with a similar delightful abruptness, fully formed and immaculately finished. It’s the Artega GT, and an example sits out front, small, curvy and confident in salmon pink. It looks great. The fatigue of that 4.30am start melts away to nothing.

Afbeelding

A year ago David Vivian came here, to Delbrück in northern Germany, to drive an early prototype of the GT (evo 122), and now, on the eve of its release in right-hand drive, I’m here to try the finished item. To recap, this compact coupe is a mid-engined two-seater built around an aluminium tub, cloaked in a plastic body and powered by an off-the-shelf transverse V6. Sound familiar? That pretty much describes the new Lotus Evora too. However, the Artega’s extruded aluminium tub is welded rather than bonded, its body is moulded in carbonfibre reinforced polyurethane (an innovative material that will also be used for the body of the new McLaren MP4-12C) and its V6 is the narrow-angle 3.6-litre VR6 unit from the VW Passat R36.

Afbeelding

Vivian reported that the Artega had satisfying dynamics, writing that it ‘drives with the kind of accuracy, fluency and intimacy it’s rare to experience at any price’. The launch of the Evora was still more than half a year away then, but it’s a description that could apply equally to the Lotus. However, not long after you take the wheel, you appreciate that the Artega gets there by a different route.

Afbeelding

Parked in front of the factory, the GT looks like a hunkier Exige or maybe Dino; low and short but wide and deep-shouldered, and riding on shiny, big-diameter, deep-dish forged alloys hooded by appropriately fat arches. The nose is perhaps a tad bland, a touch Mitsubishi FTO-ish, but overall it looks a bit handy, like it packs a punch.

Afbeelding

Drop into the Recaro seat, push the fat key fob into the slot, hold it there and the V6 fires up with a throatiness befitting its 3.6-litre capacity. It idles with a relaxed beat that’s not quite straight-six and not quite V6, which is kind of what you’d expect given that the angle between the banks of this (very) narrow-angle vee engine is just 10.6 degrees.

Afbeelding

The cabin is simply styled and, for the driver, dominated by the combined speedo and rev-counter, which sits centrally in the instrument cluster and looks appealingly like a large chronograph. Either side are flat-screen representations of minor gauges, a number of which can be called up. Stroke the auto-style gearlever back into D, squeeze the throttle and you’re away. The fact that there is no manual gearbox option may frustrate some potential buyers, but there’s no easy way around it. The Passat R36 engine ticks lots of boxes in terms of availability, packaging and performance, but it comes solely with Volkswagen’s six-speed DSG twin-clutch ’box. So you only get two pedals and are denied an important layer of sports car interaction.

Afbeelding

Support from VW comes from the highest level and there are many VAG components seamlessly integrated, some visible, like the pedals, stalks and air vents, others not. Yet the Artega is very much its own thing and soon beguiles you with a delicious sense of being homogenous and honed. From the off there’s a satisfying consistency about it; lightly worked, the engine has a deep, heavy, languid note and the throttle, brake and steering share a similarly weighty, considered feel. To this you can add the grounded positivity of the front end and the remarkably supple, balanced feel of the ride – the Artega tackles one particular difficult, bumpy road better than the 5-series taxi that brought us this way earlier.

Afbeelding

Yet this sense of mass is a deception because the Artega isn’t heavy at all, weighing just 1116kg. ‘Performance through lightness’ may be a Lotus mantra but Artega is the better exponent. Sure, the Evora is a 2+2 design but it’s still surprising that it is some 260kg heavier. In terms of fixtures and fittings there’s nothing missing from the Artega’s checklist: it’s a refined, comfortable coupe that comes with air-conditioning, multiple airbags and all the other trappings you’d expect at this level.

Afbeelding

That lack of weight becomes apparent when you pick up the pace. Jab at the slim rim of the Artega’s steering wheel and the car jinks immediately, yet remains calm and composed. Drop the throttle to the carpet and you get an even better demonstration of lack of inertia. There’s a neck-straining urgency to the delivery that makes good on the promise made by the looks and the crooning, heavyweight six-cylinder rumble at idle. There’s strength and depth to the shove, and the DSG gearbox turns it into a seamless outpouring for as long as you pin the throttle.

Afbeelding

The ’box, like the engine, is fine-tuned for the Artega, and comes with wheel-mounted paddles. There’s a ‘Sport’ mode that’s still automatic but brilliantly second-guesses what gear you want to feel going home as you brake into tight corners, and a full manual mode if you’d rather work it out for yourself. The shifts do perhaps lack a bit of urgency when you’re really going for it, and there’s an overrun whine from somewhere that makes it sound lazier still, but throughout it all the shifts are smoothly executed.

Afbeelding


The feel and detail provided by the steering is impressive considering that the assistance comes from an electric motor. In a tight, damp turn you can guess where the limit of front grip is and drive up to it, and then on the exit do the same with the rear with the throttle. Just when you reckon the rear should start moving wide, the hidden-till-lit ESP warning light starts blinking to the right of the speedo. It’s very subtle, very flattering.

There will be a three-stage ESP system on customer cars, but to Artega’s frustration it is still going through the sign-off process inside the supplier. On this car ESP is either on or off, and when we finally find a clear, tight bend it seems right to turn it off. In second gear, a stab of throttle unsticks the fat rear Michelins quite easily, and then, unexpectedly, the tail keeps swinging, requiring a bit more lock to catch. This is the only time the weight distribution betrays its tail-heavy 42.5:57.5 front:rear balance; it’s so wonderfully poised and calm in every other scenario. Take the corner in third instead and the Artega accelerates pretty much just as hard out of the turn and there’s no hint of the tail wanting to get out of line.

A year ago the estimated UK price of the Artega GT was around £65K, which would make it a serious competitor for the Lotus Evora. However, the euro/£ exchange rate now means that the Artega will cost nearer £80K when it arrives in right-hand-drive form next spring. There’s no question that the Artega is a rare, very high quality product and an absorbing drive, but is it more desirable than an Evora or even a 911? We might have the answer next month…

:df:

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Re: Artega GT 1100kg NA 300pk 3.6 VR6 DSG

Bericht door duifjes.com » 13 nov 2009, 12:05

Waarom een automaat...... :hammer: :hammer: :hammer:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Martijn 327i en 4 gasten