Gas, de prijzen.
-
Re: Gas, de prijzen.
Energietoeslag hoef je zeker niet terug te betalen. Let wel op dat de toeslag in totaal €1300 is. Mijn moeder heef tot nu toe €800 gekregen en wacht nog op die resterende €500.
-
OnlineMartijn_bmw
^^ bizar
-
- Auto: Volkswagen Golf
Iemand steekt het verschil in zijn zak?
- Arthur
- Auto: Nr.51
Kun je niet daar afsluiten en afleveren op een ander adres? 

- Knot
Vraag me af of er al mensen bezig zijn met aftappen VOOR de gasmeter.
En de magneet truc schijnt op een oude meter thuis ook gewoon te werken volgens een monteur die ik zakelijk over de vloer had.
En de magneet truc schijnt op een oude meter thuis ook gewoon te werken volgens een monteur die ik zakelijk over de vloer had.
- RS-Ron
Ik heb even naar een verklaring gezocht:
https://www.bnr.nl/nieuws/politiek/104 ... buitenland
Als ik dit lees, 2x, want ik dacht dat ik het de 1e keer niet begreep, dan bekruipt mij wel een ietwat ontevreden gevoel.
Gr Ron
- martll
Hersenspinsel:
Europa mag van de grote baas (Amerika) geen vriendjes zijn met Rusland. Om Rusland pijn te doen is er een afspraak gemaakt om geen Russisch gas te kopen. Een alternatief plan is er eigenlijk niet. NL is nog even in de humane help Oekraïne modus terwijl de rest van Europa een vooruitziende blik heeft en bezig is met:
1. Afspraken maken met alternatieve gas aanbieders.
2. Alsnog direct bij Rusland te kopen. Deze landen hebben geleerd van oa milieu/uistoot/CO2/stikstof dat je niet perse het beste jongetje van de klas hoeft te zijn. Je wordt toch niet gestraft als je afspraken binnen de EU niet nakomt.
NL heeft altijd een wat traag reactie vermogen en moet toch maar eens nadenken over de levering van gas, zoekt een land dat indirect Russisch gas verkoopt of gaat contracten aan met landen die eigenlijk niet zo meer in de verkoopmodus zijn en zal de hoofdprijs betalen.
/Wappiemodus-uit.
Europa mag van de grote baas (Amerika) geen vriendjes zijn met Rusland. Om Rusland pijn te doen is er een afspraak gemaakt om geen Russisch gas te kopen. Een alternatief plan is er eigenlijk niet. NL is nog even in de humane help Oekraïne modus terwijl de rest van Europa een vooruitziende blik heeft en bezig is met:
1. Afspraken maken met alternatieve gas aanbieders.
2. Alsnog direct bij Rusland te kopen. Deze landen hebben geleerd van oa milieu/uistoot/CO2/stikstof dat je niet perse het beste jongetje van de klas hoeft te zijn. Je wordt toch niet gestraft als je afspraken binnen de EU niet nakomt.
NL heeft altijd een wat traag reactie vermogen en moet toch maar eens nadenken over de levering van gas, zoekt een land dat indirect Russisch gas verkoopt of gaat contracten aan met landen die eigenlijk niet zo meer in de verkoopmodus zijn en zal de hoofdprijs betalen.
/Wappiemodus-uit.
- Knot
Ze kunnen beter beginnen met een plan ons electriciteitsnet te upgraden zodat een aansluiting een veelvoud van die 6kwh per dag kan gebruiken.
-
OnlineMartijn_bmw
https://www.nu.nl/politiek/6224492/kabi ... -jaar.html
Zou mooi zijn als dat erdoor komt, prijs niveau januari -2022 is wel prima te doen
Zou mooi zijn als dat erdoor komt, prijs niveau januari -2022 is wel prima te doen
-
Inderdaad, en ook goed om het te beperken tot het gemiddelde verbruik. Dan heb je alsnog een stimulans om minder te verbruiken.
- Opa
- Auto: Ford Fiesta ST
Voor particulieren zou dat inderdaad een goeie regeling zijn, maar hoe gaan ze dat dan doen met bedrijven die ervan afhankelijk zijn?
-
OnlineMartijn_bmw
Eens! Eigenlijk moet je die regel direct zo laten per 500 of 1.000 eenheid de prijs (gestuurd met bijv belasting) van laag naar steeds hoger dan hou je stimulans om energie zuinig bezig te zijn.KoenM schreef: 17 sep 2022, 14:28 Inderdaad, en ook goed om het te beperken tot het gemiddelde verbruik. Dan heb je alsnog een stimulans om minder te verbruiken.
- Knot
1000 kuub is meer dan zat voor de minima lijkt me
- Bram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Wij verbruiken 1.100, met een redelijk geïsoleerd huis. Dus prima die ondergrens van 1.500 

-
1500 kuub is een betere grens voor de minima die in slecht geïsoleerde huurhuizen zitten.
Wij redden ons wel met 810m3 gas afgelopen jaar en gemiddeld rond de 900 kuub/jaar.
Laatst gewijzigd door SlowCo op 17 sep 2022, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Doe maar 2500 kuub als ondergrens.
- JP
De eerste 1000 voor €1 per stuk, de volgende 1000 €2 per stuk. Het zal ze leren dat warm douchen !
-
Gister voor het eerst de e-cv flink laten stoken vanwege een feestje in de schuur ‘s avonds. Duurt best even voordat die 18cm beton een beetje op temperatuur is gebracht, dus ‘s ochtends al vroeg hoger gezet. In de avond was het een heerlijke 22 graden binnen en lekker warme voetjes. Net even gekeken naar het verbruik gister en het verschil met andere dagen is goed te zien. Maar het verbruik t.o.v. de terug levering was dan wel weer humor.
- Knot
Alsof het voor niks is... blijft wel een dikke laag hoor die vloer en 28kwh is ook niet niks zeg.
Maareh, 1500 ondergrens, ook al ben je slecht geisoleerd, vind het een hoop gas wat je weggooit, het hoeft geen 22C te zijn he, we zitten in oorlog/crisis/noodregelingen, het is overleven, geen luxe cultuur.
Maareh, 1500 ondergrens, ook al ben je slecht geisoleerd, vind het een hoop gas wat je weggooit, het hoeft geen 22C te zijn he, we zitten in oorlog/crisis/noodregelingen, het is overleven, geen luxe cultuur.
-
32kwh verbruik terwijl alles feitelijk nog lekker opgewarmd is.... zal mij niks verbazen dat dat in de winter minimaal het dubbele is......
Hoeveel m2 was die schuur?
Hoeveel m2 was die schuur?
-
Dat het flink stroom zou kosten om die vloer een paar graden op te warmen had ik wel verwacht. Uiteindelijk is het 14,5 m3 aan beton wat je “even” moet opwarmen.
M’n plan is deze winter de thermostaat op 12 graden te zetten en dan eens kijken hoeveel stroom ervoor nodig is om die temperatuur vast te houden. Vooral tijdens een week flinke vorst gaat dat vast pijn doen. Nu geen probleem want saldering en flink overcapaciteit aan zonnepanelen, maar dat salderen is eindig natuurlijk.
80 m2 vloeroppervlakte is het maar qua m3 is het niet vergelijkbaar met een gemiddelde huiskamer natuurlijk. Over de helft ligt een verdiepingsvloer op 3 meter hoogte, over de andere helft is het helemaal open tot de nok op bijna 6 meter.
M’n plan is deze winter de thermostaat op 12 graden te zetten en dan eens kijken hoeveel stroom ervoor nodig is om die temperatuur vast te houden. Vooral tijdens een week flinke vorst gaat dat vast pijn doen. Nu geen probleem want saldering en flink overcapaciteit aan zonnepanelen, maar dat salderen is eindig natuurlijk.
80 m2 vloeroppervlakte is het maar qua m3 is het niet vergelijkbaar met een gemiddelde huiskamer natuurlijk. Over de helft ligt een verdiepingsvloer op 3 meter hoogte, over de andere helft is het helemaal open tot de nok op bijna 6 meter.
-
Maaruh, hoe was het feestje??
- 328Ti
Mooi zeg.RJK schreef: 18 sep 2022, 02:16 Dat het flink stroom zou kosten om die vloer een paar graden op te warmen had ik wel verwacht. Uiteindelijk is het 14,5 m3 aan beton wat je “even” moet opwarmen.
Verder, stroom wordt binnenkort gecapped, daar kan je straks op calculeren. Er gaan geluiden dat salderen nog wel even blijft gezien de mondiale situatie. Als ik dit zo lees, zal je iets van 3500-4500kWh gaan gebruiken als ik het zo inschat. Bij mij is de inschatting 8500kWh, al kan het maar zo op koude dagen naar 100kWh schieten per dag. Maarja Airco en kachel moet dit dempen… tapwater met de doorstromer is iig een succes en verbruikt rond de 1700kWh p/jr
Wel benieuwd!
-
M’n bericht van vannacht blijkt ook nu nog leesbaar dus het viel mee?