E39 530i Touring

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40280
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E39 530i Touring

Bericht door Knot » 16 nov 2017, 23:22

Ate schijven gekocht?

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: E39 530i Touring

Bericht door Martin van der Zwaard » 17 nov 2017, 08:39

Martijn_bmw schreef: 16 nov 2017, 21:35 Oké ik reageerde alleen even op de stelling dat na de e39 alle BMW’s meuk beginnen te worden.

Alle merken hebben wat meer problemen gekregen de laatste jaren met bepaalde motoren eigenlijk allemaal terug te leiden naar extreme zoeken van CO2 verlagende acties en dus gebruik van (te) dunne/lichte materialen en/of nieuwe technieken die daardoor tot voor kort onbekende problemen met zich mee brengt.

Maar als je de juiste blokken kiest is er best prima zonder extreme onderhoud kosten mee te rijden
Het is gewoon bespottelijk dat merken zoals BMW en Audi modellen verkopen van pak 'm beet 70 a 80k en dat na een ton of zelfs eerder motoren in elkaar lopen of extreem olie verbruiken. Dat heeft niks met milieu te maken als je het mij vraagt. Dat is meer dat ze zo goedkoop mogelijk willen produceren en dus rommel gebruiken. Waarom hebben Japanse merken of sommige duitse merken daar geen last van?? Regeltjes zijn hetzelfde waar ze aan moeten voldoen. Dus als ik BMW wil blijven rijden dan wil ik eigenlijk een ouderwetse M52 hebben maar die auto's worden ook steeds ouder en ik wil ook wel eens wat jongers rijden.

Het is dat de misses geen Benz wil anders had ik daar eens gaan neuzen denk ik.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40280
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E39 530i Touring

Bericht door Knot » 17 nov 2017, 08:57

Of een iets jongere N52 waar na 150.000km de oliefilterhuispakking eraan is en er ook olie onderdoor loopt :)

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: E39 530i Touring

Bericht door Martin van der Zwaard » 17 nov 2017, 09:16

Precies.

De 728i had 3 ton gelopen en verbruikte geen druppel. Beetje zweet rond de klepdekselpakking maar dat was het wel.
Verder alleen dingen die inherent zijn aan het gebruik (rubbers, remmen, banden etc). Nooit weg moeten doen :stom:

Gebruikersavatar
timoty
Berichten: 212
Lid geworden op: 18 jun 2013, 09:34
Auto: BMW E30 & E90

Re: E39 530i Touring

Bericht door timoty » 17 nov 2017, 09:19

Ach,
Gisteren stond ik bij een stoplicht achter een vrij nieuwe Mondeo waarvan de motor net voor m'n neus plofte terwijl de auto stilstond.

Koop een auto die je leuk vind, ze hebben echt allemaal wel iets.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40280
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E39 530i Touring

Bericht door Knot » 17 nov 2017, 09:19

Ik had mijn E38 ook nooit weg moeten doen alleen toen die tank lek was vond ik het minder grappig om het gezin mee op pad te sturen.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3647
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E39 530i Touring

Bericht door RJK » 17 nov 2017, 12:26

Knot schreef: 16 nov 2017, 23:22 Ate schijven gekocht?
Zou zomaar kunnen, ze lagen al anderhalve maand in de garage maar niet meer in originele doos. Geen idee wat het merk was :oops:
Knot schreef: 17 nov 2017, 09:19 Ik had mijn E38 ook nooit weg moeten doen alleen toen die tank lek was vond ik het minder grappig om het gezin mee op pad te sturen.
Was inderdaad een heerlijke auto, zo ook mijn 728i. Maar ik heb daar toch ook flink werk aan gehad om het knap/strak te krijgen hoor. Dat hoort er wat mij betreft ook bij met auto's waar 200+k km op staat of meer dan 15 jaar oud is. Alles wat rubber is (onderstel, pakkingen, vanos-seals...) zijn dan echt wel op.
Martin van der Zwaard schreef: 17 nov 2017, 08:39 Het is gewoon bespottelijk dat merken zoals BMW en Audi modellen verkopen van pak 'm beet 70 a 80k en dat na een ton of zelfs eerder motoren in elkaar lopen of extreem olie verbruiken.
+ veel. Dat je op een gegeven moment groter onderhoud moet gaan uitvoeren is niet zo vreemd. Maar dat binnen 100k km blok eruit moet...

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28658
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: E39 530i Touring

Bericht door Martijn_bmw » 17 nov 2017, 14:30

Ben ik ook wel mee eens hoor! Maar dat het gebeurd komt wel degelijk door lichtere en dunnere constructies om zo overal een grammetje CO2 te besparen.

En het vergelijk met Japanners gaat niet op, die stoten ook meer uit en hadden daarom allemaal geen lage bijtelling / CO2 auto’s zonder accu ondersteuning. Maar ook geen Europese boetes die op de loer liggen bij teveel CO2 uitstoot in 2020

Niet dat ik nou zo blij met al die zooi ben maar het is weldegelijk in de hand geholpen door al die extreme regelgeving en boetes in Europa.

Sinds die regels er zijn is er geen Europees merk meer die foutloze motoren maakt...

Bmw N20 motoren
VAG 1.4tsi, 1.8tsi
Frans 1.6hdi
Ford 1.0 ecoboost
Volvo 1.6 drama blokken
En ga zo maar door

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: E39 530i Touring

Bericht door Martin van der Zwaard » 17 nov 2017, 14:33

Martijn_bmw schreef: 17 nov 2017, 14:30 En het vergelijk met Japanners gaat niet op, die stoten ook meer uit en hadden allemaal geen lage bijtelling / CO2 auto’s zonder accu ondersteuning.
Dus.....is bijtelling dan een vereiste voor de fabrikanten??
Denk dat het meeste nog aan particulieren verkocht wordt imho. Dus maak een paar bijtelling apparaten en de rest gewoon normaal. Die jappen vallen gewoon binnen de gestelde normen qua uitstoot etc anders komen ze niet op de weg.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28658
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: E39 530i Touring

Bericht door Martijn_bmw » 17 nov 2017, 15:58

Verdiep je anders eerst in de materie voordat je zulke dingen roept... europsche fabrikanten moeten in 2020 voldoen aan een gemiddelde CO2 uitstoot op de hele productie. Doen ze dat niet volgen miljarden boetes. Bijtelling was alleen maar een voorbeeld wat duidelijk aangeeft wat het verschil in CO2 uitstoot is. Immers die lage bijtelling haal je alleen met een lage CO2 uitstoot.

Als die eisen er niet waren hadden ze heus niet zo ingezet op downsizen en steeds lichtere motoren bouwen om de laatste gram CO2 te besparen...

Zie ook: http://www.consultancy.nl/nieuws/14818/ ... stellingen

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3647
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E39 530i Touring

Bericht door RJK » 17 nov 2017, 16:33

Hehehe niet rellen hier hè, daar hebben we ander draadje voor.
E0D5E1E4-CA94-4EDC-8F55-E7073118385D.jpeg
E0D5E1E4-CA94-4EDC-8F55-E7073118385D.jpeg (675.1 KiB) 2735 keer bekeken
Kon zo snel niet ook een oplader vinden.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28658
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: E39 530i Touring

Bericht door Martijn_bmw » 17 nov 2017, 16:34

:tooth: :mrgreen:

Zed240
Berichten: 2993
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: E39 530i Touring

Bericht door Zed240 » 17 nov 2017, 17:30

Martijn_bmw schreef: 17 nov 2017, 14:30 Sinds die regels er zijn is er geen Europees merk meer die foutloze motoren maakt...

Bmw N20 motoren
VAG 1.4tsi, 1.8tsi
Frans 1.6hdi
Ford 1.0 ecoboost
Volvo 1.6 drama blokken
En ga zo maar door


FCA 1.3 Jtd
VAG 2.0 BiTdi, 2.0 TSI
Renault 1.5 DCi
ff lekker offtopic :tooth:

Kleine nuance; de Ford 1.0 EcoBoost liep vast vanwege slechte kwaliteit koelslangetjes (onderdelen van een paar euro op een heel motorblok dus :blackeye: ). Nu die vervangen zijn door betere kwaliteit en de koelvloeistof netjes binnen het systeem blijft is er niks meer aan de hand.

Opel doet het ook nog altijd redelijk goed.

Een kameraad van mij was laatst op zoek naar een kleine en jonge dieselauto. Daar moet je echt zoeken naar een betrouwbare aangezien er maar een paar blokken gebruikt worden. De 1.6 HDI van PSA ligt eveneens in Ford en Volvo, VAG ligt uiteraard in elk VAG-product, de FCA 1.3 ligt in alles van FCA/GM... :gek:

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: E39 530i Touring

Bericht door Riceaux » 17 nov 2017, 17:34

Wat zijn de problemen met FCA 1.3 jtd en met de 1.5 DCI? Ken aardig wat mensen met zulke blokken en hoor er nooit problemen over...

Zed240
Berichten: 2993
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: E39 530i Touring

Bericht door Zed240 » 17 nov 2017, 17:57

FCA oprekkende distributiekettingen als grootste probleem. Renault: drijfstanglagers en injectoren. Al is dat volgens mij bij de motoren van de laatste jaren vrijwel volledig verholpen. Als je erop googelt krijg je DF als één van de hoogste. :)

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: E39 530i Touring

Bericht door Martin van der Zwaard » 17 nov 2017, 21:53

Martijn_bmw schreef: 17 nov 2017, 15:58 Verdiep je anders eerst in de materie voordat je zulke dingen roept... europsche fabrikanten moeten in 2020 voldoen aan een gemiddelde CO2 uitstoot op de hele productie. Doen ze dat niet volgen miljarden boetes. Bijtelling was alleen maar een voorbeeld wat duidelijk aangeeft wat het verschil in CO2 uitstoot is. Immers die lage bijtelling haal je alleen met een lage CO2 uitstoot.

Als die eisen er niet waren hadden ze heus niet zo ingezet op downsizen en steeds lichtere motoren bouwen om de laatste gram CO2 te besparen...

Zie ook: http://www.consultancy.nl/nieuws/14818/ ... stellingen
Verdiep je eerst even in de persoon voordat je zoiets zegt. Denk dat ik best weet hoe het werkt. Loop al wat jaartjes mee zeg maar.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3647
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E39 530i Touring

Bericht door RJK » 24 mar 2018, 16:52

De 530i maakt al geruime tijd een geluidje bij stationair draaien wat een beetje klinkt als een kapotte looprol van de multi-riem. Het wordt ook langzaam erger. Ik heb de boel nu open liggen voor vervangen van de thermostaat (kwam met de kou onlangs niet goed meer op temperatuur), dat klusje is al klaar. Nu meteen de looprollen, waterpomp, dynamo, airco-pomp, etc gecontroleerd. Allemaal prima, geen speling of rare geluiden.

Ik verdenk nu de krukaspoelie / trillingsdemper. Heb echter nog nooit gehoord dat deze kapot gaan bij een M54. Toch, als je goed kijkt zie je het rubber tussen de schijven in er al een beetje tusen uit lubberen.
Pulley2.jpg
Pulley2.jpg (95.95 KiB) 2488 keer bekeken
Lang verhaal kort. Gaan de trillingsdempers naar jullie weten weleens kapot bij de M54? Enne...iemand zo'n blokkeerding zodat ik de bout eruit kan draaien?

[edit] Ebay.de staat vol met die dingen in ieder geval: https://www.ebay.de/itm/Febi-33613-Riem ... 3205446001

Online
Eric Z
Berichten: 4145
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: E39 530i Touring - krukaspoelie / trillingsdemper kapot?

Bericht door Eric Z » 24 mar 2018, 18:24

Er staat me iets bij van vibraties bij veel toeren draaien. Is hier ooit wel eens in een circuit auto topic ergens voorbij gekomen, was ook iets met de trillingsdemper op een m54. Of een oliepomp moer die los kwam. :hmmm: Misschien met de zoekfunctie wat over terug te vinden?

erwin20vt
Berichten: 800
Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13

Re: E39 530i Touring - krukaspoelie / trillingsdemper kapot?

Bericht door erwin20vt » 24 mar 2018, 18:33

Trillingsdemper gaan veel kapot, je kan er een krijtstreep oid op zetten wanneer hij kapot is dan staan de strepen niet meer tegen over elkaar. Ik zet altijd schroevendraaier op de tanden van vliegwiel/startmotor en dan een ander de bout losdraaien.

Gebruikersavatar
jottemj
Berichten: 200
Lid geworden op: 29 dec 2015, 14:48

Re: E39 530i Touring - krukaspoelie / trillingsdemper kapot?

Bericht door jottemj » 24 mar 2018, 18:38

Speciale tool is eigenlijk nooit nodig, vaak is het voldoende met een goede tik als je de boel tegen kan houden (lang gereedschap!).

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3647
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E39 530i Touring - krukaspoelie / trillingsdemper kapot?

Bericht door RJK » 24 mar 2018, 19:59

Tegenhouden is net het probleem waarschijnlijk. Op starterkrans kan maar misschien niet zonder risico?

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3647
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E39 530i Touring - krukaspoelie / trillingsdemper kapot?

Bericht door RJK » 24 mar 2018, 21:51

Afbeelding

Past er gewoon tussen en 1390 Nm losdraaimoment. Was toch al eens van plan een knappe luchtsleutel te kopen, denk dat ik mijn reden nu gevonden heb. :)

https://www.kstools.com/news/presseberi ... gschrauber
Laatst gewijzigd door RJK op 24 mar 2018, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Luc B
Berichten: 1404
Lid geworden op: 23 jun 2008, 09:31

Re: E39 530i Touring

Bericht door Luc B » 24 mar 2018, 21:56

Martin van der Zwaard schreef: 17 nov 2017, 08:39
Martijn_bmw schreef: 16 nov 2017, 21:35 Oké ik reageerde alleen even op de stelling dat na de e39 alle BMW’s meuk beginnen te worden.

Alle merken hebben wat meer problemen gekregen de laatste jaren met bepaalde motoren eigenlijk allemaal terug te leiden naar extreme zoeken van CO2 verlagende acties en dus gebruik van (te) dunne/lichte materialen en/of nieuwe technieken die daardoor tot voor kort onbekende problemen met zich mee brengt.

Maar als je de juiste blokken kiest is er best prima zonder extreme onderhoud kosten mee te rijden
Het is gewoon bespottelijk dat merken zoals BMW en Audi modellen verkopen van pak 'm beet 70 a 80k en dat na een ton of zelfs eerder motoren in elkaar lopen of extreem olie verbruiken. Dat heeft niks met milieu te maken als je het mij vraagt. Dat is meer dat ze zo goedkoop mogelijk willen produceren en dus rommel gebruiken. Waarom hebben Japanse merken of sommige duitse merken daar geen last van?? Regeltjes zijn hetzelfde waar ze aan moeten voldoen. Dus als ik BMW wil blijven rijden dan wil ik eigenlijk een ouderwetse M52 hebben maar die auto's worden ook steeds ouder en ik wil ook wel eens wat jongers rijden.

Het is dat de misses geen Benz wil anders had ik daar eens gaan neuzen denk ik.
Klopt, maar niet alleen door het goedkoper willen produceren. Je weet zelf ook dat (voornamelijk) door millieuregels veel problemen ontstaan. Voornamelijk omdat ze vroeger simpeler waren (maar ook weldegelijk beter gebouwd) gingen ze langer mee. Nu ontstaan juist een hoop problemen vanwege bijv. EGR en roetfilters etc. Juist door het complexer maken van dit soort systemen op de motor zijn ze een stuk gevoeliger. Of dit acceptabel is ? Geen Idee. Rekkende kettingen zoals bij de vag, kan echt niet. Voor de rest zit er ook altijd een hoop bangmakerij tussen.

Bij een benz kan je trouwens lachen als je adblue tank leeg is. Start die gewoon niet meer, "voor het millieu"


OT : wat we thuis wel eens deden was zo'n oliefilterverwijderding ( met zo'n touw) erom (liefst doekje ertussen tegen beschadigen) . En dan kan je hem met 1 hand tegenhouden terwijl je met een lange sleutel de bout losdraait. Met 2 man werkt beste.
Laatst gewijzigd door Luc B op 24 mar 2018, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Luc B
Berichten: 1404
Lid geworden op: 23 jun 2008, 09:31

Re: E39 530i Touring

Bericht door Luc B » 24 mar 2018, 22:01

.

Crookie
Berichten: 4546
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: E39 530i Touring - krukaspoelie / trillingsdemper kapot?

Bericht door Crookie » 25 mar 2018, 17:40

Vanaf 12.12 even kijken :)


Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Mark, markk en 12 gasten