Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
GTRene

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door GTRene » 12 sep 2013, 23:57

@Peric, klopt :D bedankt voor het meedenken in elk geval.
die had ik al gezien en dacht bij bestellen (ja ook dat allemaal nieuw besteld :D ) hey die zijn dik, maar dacht toen ook van das dus meer rubber gevoel ala minder direct zeg maar.

maar dan nog zou die te laag blijven met mijn set-up lees brede velgen, heb ze dus gister er al onderuit gehaald en waar nodig schoongemaakt (was niet echt nodig) en weer in de doos en verkoop ik wel, opzich is het goed spul.

Heb dus mijn oude KW set er weer onder en de hoogte is weer precies zo ik dat wil, scheelt bijna 2cm :D

Heb nu een set besteld in 25-10 F-R en als het goed is kom ik dan precies?? goed uit, tevens meteen bij datzelfde bedrijf ook meteen 2 andere spoorverbreders besteld van 15MM per kant (nu 22mm per kant)

de 22mm is eigenlijk net iets te breed, komt dan als ie echt helemaal inveert net tegen het al licht uitgewalsde spatborden aan.
heb ff goed gekeken en dacht 7mm kan er zeker af dan kan je ook meer kanten op! met deze banden zonder velgbeschermer hou je dan net wat over en zou je zelfs krap aan ook nog op 275 breed kunnen gaan.

kortom, 2x 15mm H&R zwarte spoorverbreders en een complete set veren 25-10

@e30touring1990, mooi balen, gelukkig was het schoonmaken wel even goed, kan die weer ff verzamelen ;-)

maareuh wat Erwin ook zegt kan je ook eens gratis proberen...dat is ook baat het niet het schaad ook niet, dus accu polen er af voor zeg 30sec en dan ff de alarmverlichting aanzetten om de eventuele reststroom eruit te halen, dan goed aansluiten en rijden, wellicht clean je ergens wat?
je kan in bepaalde gevallen (niet jou geval denk) ook een kleine herstart (of hoe noemen ze dat) doen, dat is 30sec op contact (niet starten) dan 30sec er af, dan 30sec op contact, dan 30sec er af en dan starten :D

en dat andere probleem? don't know, heb al te lang niet dat soort systemen gehad, teveel M motoren de laatste jaren dus weinig verstand van.

e30touring1990
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r

Bericht door e30touring1990 » 13 sep 2013, 00:01

erwin20vt schreef:vermoed dat je het wel in de richting van de gasklep moet zoeken, normaal gesproken moet je na reinigen alle adaptiewaardes weer resetten. en idd opnieuw inleren.

stekker verbindingen goed schoonmaken strakker zetten. een tijd de accupool losgooien en plus en min tegen elkaar aanhouden wil ook wel is helpen.

lees dit ook is door

Dank voor je link. Echter staat hier beschreven dat een gasklephuis opnieuw ingeleerd moet worden indien er een nieuwe wordt geplaatst. Als je het gasklephuis alleen hebt los gehad hoef je hem toch niet opnieuw in te leren? Zou het verstandig zijn dit "inleren" sowieso eens te proberen?

GTRene

Bericht door GTRene » 13 sep 2013, 00:11

owja, was vandaag ook nog even aan het kijken naar de afstelling en ik dacht van, tja...nu heb ik voor wel weer wat lager gezet wat veel beter staat, maar hij stond zo hoog omdat de veren niet los mogen komen als de wagen met 2 wielen los van de vloer staat...ivm APK.

dus dacht hup dan beide wielen maar even van de vloer en pfff omdat ik hem weer lager heb gezet komen de veren (voorkant veren) los omdat ik de hulpveer niet meer heb en nu weer lager ben gegaan (logica I know)...aaargh :mrgreen:
maar die hulpveer neemt ook aardig wat ruimte in wat betekent dat die moer nu nog een heel stuk omlaag zou moeten wat weer niet mooi kan ivm de banden en ruimte :bag:

Maar een klein stukje kan nog wel incl dat wat ik al omlaag heb gedraaid en zat eens te kijken en te meten en dacht hm...als ik 1 zo'n hulpveer precies door midden zaag moet het allemaal mooi kunnen :D
zo gezegd zo gedaan, de veer door midden en dat punt iets bij/vlakker buigen zodat die ook goed op de veer poot rust (boven)

maja betekent wel dat ik die 2 veerpoten binnenkort er onderuit moet halen, althans boven alles los...en dan met wat veerspanners e.d. die halve hulpveer er bij onder incl houder en dan weer alles afstellen, en dan hoop ik dat ik voorlopig niet meer voor en of achter bezig hoef, dan heb ik alles wel zo ongeveer gedaan :tooth:

e30touring1990
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r

Bericht door e30touring1990 » 13 sep 2013, 08:20

@GTRene: Accu gisteravond inderdaad al geprobeerd, losgehaald en een kwartiertje laten staan totdat alle stroom uit het circuit was. Dit leverde helaas geen resultaat op.

Het gekke is dat voorheen vanaf koude start het Check Engine lampje al brandde. Nadat ik de lambdasondes van cilinderbank 1 heb vervangen was bij het contact aan geen storingslampje. hierdoor dacht ik dus dat het niet kon missen en het dus daadwerkelijk die lambdasonde was. Echter kwam tijdens het testrondje alles weer naar boven en nu is het weer van ouds af aan, dus bij koude start al Check Engine lampje.

Enige wat ik me nu nog kan bedenken is een kabel of sensor van het gasklephuis of het gasklephuis zelf. Iemand btw ervaring met de foutcodes die ik eerder aangaf, volgens internet verwijst het naar: Throttle body mechanically stuck. Zou dus betekenen dat hij vast zou zitten maar dit is niet het geval, hij beweegt namelijk vrij. Gaskabel ook opnieuw vastgezet en deze beweegt prima en staat niet onder voorspanning.

Groetjes Floris

GTRene

Bericht door GTRene » 13 sep 2013, 14:01

dan lijkt het wat op een storing in 1 van de kabels oid die dat wellicht dan verkeerd leest en aan de ECU doorgeeft die daar op reageert en onnodig verkeerde signalen geeft?? ik zeg maar wat :D

wellicht als je kan eens wat van die draden en connecties langslopen (heb je denk al gedaan) en goed bekijken en of al die connecties eens opnieuw wat rommelen/aandrukken e.d. dat soort storingen zijn erg moeilijk te vinden.

ik had ooit zo'n zwarte M coupe (ja had 2 zwarte) en 1 daarvan had schijnbaar ooit eens een behoorlijke schade gehad en schijnbaar had die ECU? een knauw opgelopen, die gaf bv bij uitlezen aan dat cilinder 4 of 5? iets had met de inspuiting die injector dacht ik...
maar het liep verder heel goed maar luste wel wat, stond redelijk rijk, maar verder normaal zover ik kon vernemen...
Afijn bij de bmw dealer zeiden ze ja de computer geeft het toch echt aan...dus vervangen dat ding...

afijn nwe besteld was vrij duur, magoed als het niet goed werkt zo de kast bij de dealer aangeeft dan zal het wel...

nwe was binnen dus hup er in en weer aan de kast en Co was nog steeds zelfde net krap aan en dus zeggen ze weer aan de computer...
en weer gaf die precies hetzelfde aan als voor de vervanging dus ik wat teleurgesteld en zei haal die 100,-euro? ding er maar weer uit dan...ja nee dat kan niet is nu gebruikt (alleen daar gestart en door hen gemonteerd aldaar) en tja zat ook wel wat in maar kast gaf dus hetzelfde aan en de auto leip als voorheen gewoon goed.

tja die monteur wist het ook niet dus maar de hoofdmonteur erbij geroepen...wat deed die?
precies hetzelfde doorlopen als die andere ipv eens logisch ouderwts na te denken oid dus ik zag de bui al hangen...

afijn dus ik opperde nog maar een keer ligt het dan niet bij de DME toen eindelijk zeiden ze (na gezeur ja maar de compueter zegt...) dat zou dan zo moeten zijn idd :tooth:

na weer 300,-euro armer en niks rijker, natuurlijk bestelde ik niet zo'n nwe DME want dat was euh duur...
later die kar verkocht met natuurlijk die vermelding er bij als die nwe eigenaar hem eens ooit uit wilde lezen.

magoed, kan dus zomaar iets kleins zijn wat je bijna niet kan vinden met dat electronica gedoe :ongeveer als:

Luco

Bericht door Luco » 13 sep 2013, 15:10

vandaag de gegevens opgezocht van mijn aandrijfassen op maat, nederlandse leverancier doet er niks meer mee dus rechtstreeks fabriek benadert :blink:
Ik kan nu dus voor bijna alle merken aandrijfassen leveren en zelfs ook nog assen op maat en competitieassen, ook op maat.

ook startmotoren, dynamos enz enz

EM3

Bericht door EM3 » 13 sep 2013, 19:00

Tijdje terug een E36 M3 3,2 remset op de kop getikt. Schijven, klauwen en brackets laten stralen, klauwen en brackets verf laagje gegeven, en weer verse o ringen, stofhoes en massieve rembussen van Ireland Engineering bestelt, vanmiddag even alles gemonteerd, inclusief de Carbone Lorraine RC6 blokken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ook nog even de onlangs aangeschafte GT spoiler uit elkaar geschroefd, helaas braken daar 4 inbus boutjes bij af, dus uit geboord en de draad weer herstelt. En vervolgens nog even gewerkt aan de inlaat voor een Impreza, gasklep is omgedraaid zodat het inlaat traject korter word, dus compleet nieuw 'bakje' ervoor gemaakt, rondom afgelast + gevloeid, en wat geboord, getapt etz.

Afbeelding
Afbeelding

GTRene

Bericht door GTRene » 13 sep 2013, 20:01

nice work, dus dat lassen doe je ook zelf?
handige harrie :mrgreen:

klauwen zijn ook mooi opgeknapt :thumbup:
wat voor verflaag zit daar nu op dan? neem aan hitte bestendig :tooth:

Luc B

Bericht door Luc B » 24 sep 2013, 17:55

Werken , kan er uren naar kijken... :blink:

Afbeelding

Afbeelding

Kameraad had z'n Astra OPC z'n bak aan gort gedraaid. Ding bij ons naar huis gesleept en kaal gemaakt. Voor de rest alleen nog maar ''geholpen''. Ze mogen alles gebruiken, ik geef wel adviezen en opzichter vanaf de zijlijn. Kaal maken doen ze zelf maar. Morgen voor die jongen z'n motor en bak eruit halen. Misschien nog wat kleine aanpassingen aan doen als die er toch langs ligt.

muurman

Bericht door muurman » 24 sep 2013, 20:25

De rode is neem ik aan origineel . Is dat "bakje" van binnen ook vierkant? Want zo ja is dat wel goed voor de flow?

Afbeelding

GTRene

Bericht door GTRene » 31 okt 2013, 19:10

Vandaag maar eens die wel mooie maar eigenlijk net een tikkie te brede 22mm spoorverbreders er tussen uit gehaald om te vervangen voor H&R 15mm per kant, scheelt weer 7mm ruimte.

edit: trouwens het klinkt wat eenvoudiger (klusje) dan gedacht :D
moest namelijk ook 10 zwarte tuner bouten in korten allemaal gelijk bijna 10mm er af (waren 48/50mm draad)
draaide eerst zonder dat de wielen er op maar dacht eerst to be sure ronddraaien (dus beide wielen ff van de vloer) en hoorde toch iets...dus liep binnenin toch ergens tegen...( tegen het handrem gebeuren iets) dus toch maar allemaal in korten (scheelt ook gewicht :mrgreen: ) en daarna weer wat bij lakken (zwart)

En moest de spoorverbreders opvullen (randje wat in de velg komt) velgen zijn namelijk 73.1mm en de naaf/spoorverbreder iets van 72.5/6 mm dus 4 a 5 reepjes (niet overlappen) alu tape (bv CV spul) strak/glad gestreken reepjes plakken( en elke goed vlak maken/strijken) op die rand en dan een perfecte verbinding zonder trillen :D

ze maken namelijk geen ringen die je bv wel hebt van 72,5/6 naar bv 74.1 en dus moet je zelf wat maken om het trillings vrij te krijgen to be sure.

Al stond het wel gaaf die 22mm per kant :foto:
en als je de veren wat hoger af stelt kan het wel maar bij een diepere kuil veert ie ook wat dieper in en dan raakt ie soms toch ff de rand, dus toch maar wat smallere er op.

foto's zijn niet precies uit dezelfde hoek (was moeilijk gokken :mrgreen: ) magoed tis in elk geval 7mm verder naar binnen.

22mm
met 22mm spoorverbreder-a.jpg
met 22mm spoorverbreder-a.jpg (69.76 KiB) 2616 keer bekeken
15mm
met 15mm spoorverbreder-a.jpg
met 15mm spoorverbreder-a.jpg (70.6 KiB) 2616 keer bekeken
22mm
met 22mm spoorverbreder-b.jpg
met 22mm spoorverbreder-b.jpg (82.49 KiB) 2616 keer bekeken
15mm met dus ook iets meer hoek van de kamera schijnbaar en dus lijkt het nog net zo breed op de foto :bag:
met 15mm spoorverbreder-b.jpg
met 15mm spoorverbreder-b.jpg (70.06 KiB) 2616 keer bekeken
omdat ik de wielen er toch af had wilde ik ook een oplossing vinden voor de KW achter veren welke geen bumpstop hebben en je dan bv op coilbount kan komen wat heftiger is dan de bumpstop en dus een groter bij effect kan hebben in een bocht bv.

tevens wilde ik eigenlijk ook onder de verstelring een rubber hebben, normaal zit daar geen rubber terwijl bij een OEM verenset zonder stelring je een rubber plaat boven hebt (met buffer) en een rubberplaat onder.

Dus ik de boel eens beter bekijken...buffer boven (ala OEM) kon niet ivm dat steller geval...
toen dacht ik, wellicht kan die onder ipv die rubberplaat wat daar nu zit en dan doe ik die onderplaat naar de bovenkant onder de steller als dat past, die onderste heeft bijna geen rand dus who knows :mrgreen:

en verrek dat paste mooi, ja boven wat 'enger' ivm die KW steller, maar onder de druk van de auto/veer paste dat toch mooi en dus mooi in de rubbers nu :thumbup:
had ook wel een dun rubber plaatje gekunt boven want dat is toch vlak, maargoed deze had ik nog van de Z3M.
nu met buffer onder en boven andersom-a.jpg
nu met buffer onder en boven andersom-a.jpg (59.38 KiB) 2616 keer bekeken
nu met buffer onder en boven andersom-b.jpg
nu met buffer onder en boven andersom-b.jpg (75.29 KiB) 2616 keer bekeken

///Joost

Bericht door ///Joost » 01 nov 2013, 08:57

Ik begrijp even niet wat nu het voordeel is. Wat heeft dit te maken met coil bound? En welke onderdelen op je foto zijn nu exact niet origineel?

GTRene

Bericht door GTRene » 01 nov 2013, 11:28

///Joost schreef:Ik begrijp even niet wat nu het voordeel is. Wat heeft dit te maken met coil bound? En welke onderdelen op je foto zijn nu exact niet origineel?
het rubber wat ik nu boven heb zit normaal onder de veer, zowel bij OEM als bij deze KW met verstellers.

maar bij de OEM veren heb je bovenaan dat rubber met die buffer/stop zitten zodat bij max inveren je als het ware niet ijzer op ijzer krijgt maar op de rubber stop komt.

bij bv de KW set en of andere merken heb je die stop/buffer dus niet...en aangezien die veerweg al vrij beperkt is daar helemaal als je de boel wat verlaagt hebt maak je eerder kans op een onaangename verrassing, met die rubber stop wat bij OEM boven zit en wat bij bv de KW set dus niet meer kan, heb ik de OEM stop/bump onder gezet zodat je toch die ingebouwde 'bescherming' hebt ala OEM.

als extra heb ik dat rubber wat onder zat, er boven er bij tussen gezet maar das niet echt nodig en of kan ook met een dun laagje rubber als bv geluids buffertje, daar zit bij bv zo'n KW set niks tussen de versteller en carros.

GTRene

Bericht door GTRene » 01 nov 2013, 11:31

normaal heb je bij OEM dus 14 boven en 15 onder,
maar dat kan niet bij een verstelbare set, dus nu heb ik 14 onder en 15 boven, die 15 kan je ook vervangen door een dunner/kleiner exemplaar of course, maar die 14 daar is wel prettig (buffer/stop)

Afbeelding

Luco

Bericht door Luco » 01 nov 2013, 11:35

Als je bij origineel kijkt zie je een conus die in een speciaal daarvoor gemaakt rubber valt.

Zoals het nu zit komt er een massief stuk staal op die conus die normaal boven zit en nu onder, vraag me af of dat verstandig is.

Misschien handiger om een inveerbeperking op je schokbreker te maken.

///Joost

Bericht door ///Joost » 01 nov 2013, 11:47

Ahaaaa...nu begrijp ik het. Nou ja, het lijkt me wel kunnen. Het is immers een noodstop en het ergste wat er kan gebeuren is dat het rubber naar de mallemoeren gaat. Ik zou het gewoon een beetje in de gaten houden. Het lijkt me dat KW de veerconstante wel heeft aangepast aan hun demperkarakteristiek. Anders een sterkere veer plaatsen.

GTRene

Bericht door GTRene » 01 nov 2013, 11:51

Luco schreef:Als je bij origineel kijkt zie je een conus die in een speciaal daarvoor gemaakt rubber valt.

Zoals het nu zit komt er een massief stuk staal op die conus die normaal boven zit en nu onder, vraag me af of dat verstandig is.

Misschien handiger om een inveerbeperking op je schokbreker te maken.
is toch anders dan het lijkt Luco,

ik heb het goed bekeken en komt op hetzelfde effect neer dus no problem, op de OEM manier valt die niet in een rubber, dat onder rubber is ook open net als het gat in de versteller en dus kwam het mooi uit allemaal :thumbup:

en idd Joost, zo is het :D
komt ook maar zelden voor dat je in zo'n situatie zou belanden hoor, maar het kost weinig moeite/geld en dus toch maar ingebouwd.

Luco

Bericht door Luco » 01 nov 2013, 12:09

De versteller boven is dus open?
Dat kan je dus op de foto niet zien.

Dat scheelt wel een hoop ja.

GTRene

Bericht door GTRene » 01 nov 2013, 12:35

klopt, die versteller is open boven en onder, binnen in de versteller zit zeg maar halverwege de "hoogte" de carros houder welke wel dicht is of course.
Dus de bovenkant/tip komt bij bv max in veren in die open versteller tot aan de nok/stop.

hier voorbeeld foto (niet van mij) van hoe zoiets er uit ziet, je ziet daar de ondernok op de draagarm waarbij de bovenkant dicht is en het rubber wat daar over gezet wordt is open aan de bovenkant Afbeelding, dus de boven rubbertip/buffer komt daar dan bij max inveren tegen aan.

zo'n zelfde soort nok maar dan iets hoger, zit ook boven aan de carros, dus in feite komt het nu bijna op hetzelfde effect neer :ongeveer als:

Afbeelding

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 05 nov 2013, 20:45

De kofferbak weer voorzien van alle panelen en de hoedenplank op z'n plek gedrukt, nu alleen nog een manier zien te vinden om de zijpanelen van het interieur op een snellere manier aan elkaar te krijgen zodat ook die weer hun plaats in kunnen nemen.

Joël D.
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0

Bericht door Joël D. » 16 nov 2013, 12:53

Gisteren de makkelijkste update ooit uitgevoerd. Afstandsbediening voor mijn CV. Relaistje omwisselen en klaar. :kikker:

Jurjen
Auto: 987S / 955

Bericht door Jurjen » 16 nov 2013, 14:52

Zelf voor 't eerst wezen sleutelen vorige week. Had gelukkig hulp van een meer ervaren sleutelaar.

Gedaan:

- Remschijven + blokken (Serieus, dat was echt zo simpel, daar ga ik nooit meer voor naar een garage)
- Remvloeistof nieuw (lastiger)
- Beurtje (olie, alle filters en bougies, ook makkelijk)

Toch is het erg leuk, zelf aan je auto sleutelen en het scheelt een berg geld. :df:

GTRene

Bericht door GTRene » 16 nov 2013, 19:34

die combinatie van factoren maakt het idd leuk en je weet zeker dat het ook gedaan is en zo jij het graag ziet of zou hebben gedaan, immers je deed het zelf :mrgreen:

ik denk ook vaak als ik bv een nwe tool/gereedschap koop van, ach dat moet kunnen, als ik naar de garage was gegaan koste het me nog meer dan dat gereedschap en kan het gereedschap vaker gebruiken :D

///Joost

Bericht door ///Joost » 16 nov 2013, 19:51

Joël D. schreef:Gisteren de makkelijkste update ooit uitgevoerd. Afstandsbediening voor mijn CV. Relaistje omwisselen en klaar. :kikker:
Die van mij is makkelijker. De indrukpadjes van beide Audi afstandsbedieningen verwisselt voor een nieuwe. AB is weer als nieuw!

:lol:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 16 nov 2013, 22:00

Carter ventilatie van de 325ci M54....do I need to say more........ wat een klus man :tong uitsteken:

Plaats reactie