Het grote MX-5 topic op DF

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie
S-RS
Auto: Renooit

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door S-RS » 22 mei 2012, 21:55

Best veel MX-5'jes hier, en mooie :thumbup:
M'n vader heeft in december een NB-FL gekocht, wat een verademing vergeleken de lease boot die alleen maar over de voorwielen aan het surfen is in de bocht.
Hij is eigenlijk voor m'n moeder gekocht, maar ik maak er de meeste km's in en er gaan er nog vele volgen, heerlijk apparaat :df:

Meteen even een vraagje, is bij jullie de middenconsole en het hoesje om de pook ook zo warm? Of is onze uitlaat zo lek als een mandje en stijgt de warmte omhoog? Er komt ook best een muffe geur naar boven. Binnenkort gaat die even naar de garage, want met dat warme weer is zo'n verwarmingsplaat naast je benen niet echt fijn.

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 22 mei 2012, 22:01

Hielke, ziet er goed uit! Als je toch bij IL gaat bestellen, kun je ook overwegen om een zwart gepoedercoate honingraat grille (NA0-1813) te bestellen. Er zit nu niks voor je radiateur dus één steen is voldoende voor een boel water op straat. Als je dan toch bezig bent zou je ook die "sleepogen" aan de voorzijde nog kunnen verwijderen aangezien ze geen functie hebben (slepen daaraan is niet aan te raden gezien het slappe plaatwerk erachter) en ze zijn ook nog eens lelijk.

@S-RS: warme pookhoes duidt op gescheurde pookrubbers. Setje is verkrrijbaar bij IL Motorsport en eenvoudig te monteren zoals je hierkunt zien. Neem aan dat het voor een NB vergelijkbaar is als bij de NA.
Laatst gewijzigd door Paskal op 22 mei 2012, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.

S-RS

Bericht door S-RS » 22 mei 2012, 22:02

Paskal schreef:@S-RS: warme pookhoes duidt op gescheurde pookrubbers. Setje is verkrrijbaar bij IL Motorsport en eenvoudig te monteren zoals je hierkunt zien. Neem aan dat het voor een NB vergelijkbaar is als bij de NA.
Kijk, daar heb ik wat aan! Bedankt :thumbup:

GTRene

Bericht door GTRene » 22 mei 2012, 22:13

@Hielke :mrgreen:

hij ziet er op foto 1 wel erg happy uit, happy to play :df:

ziet er idd goed uit zo op de foto's, zit de rode mudflap? links achter niet helemaal goed? sluit niet helemaal aan lijkt.

(ff wat zeuren :tong: ) :wink:

Hielke

Bericht door Hielke » 22 mei 2012, 22:46

Dat van die mudflap zie ik nu pas op de foto René :tooth:

Ton, het blijkt dat alle stofhoezen gescheurd zijn. Maar gelukkig hangen de bumpstops nog wel bovenin de schotels.

De slag van de achterdempers is echt ontzettend gering. Maar het is net zoals Paskal ook al zegt, ook ik wil eerst een km of 500 aankijken hoe de auto het houdt. Binnenkort ook maar eens op een brug om de staat van de ophangrubbers te controleren. Remusuitlaat kan dan misschien ook wat verschoven worden, nu zit er nauwelijks ruimte tussen eindpijp en onderspoiler.

In de basis voelt de auto gewoon heel erg goed aan. Hoogteslag in de velg blijkt alleen om de buitenrand te gaan. De Pirelli Drago banden zijn ook veel minder oud dan ik eerst dacht. Produktie week 20 van 2007. Remmerij voelt na gewenning goed aan. Denk dat er goede originele remmerij onder zit. Backplates blokjes voor en achter zijn lichtblauw van kleur. Je moet gewoon wat harder stampen om goede vertraging te krijgen. Racy.

Twee andere aandachtspunten: 1. Auto en schakelpookje vibreren soms hevig bij op laten komen koppeling. Toch voelt het pedaal wel goed aan. Duidt dit op slijtage koppelingsplaten? 2. Zitting is ietsje ingezeten op de linkerhelft van de zitting. Heel gering. Volgens de sites moet het vrij simpel zijn om opvulmateriaal te krijgen. Bekleding is nog ok.

Ik moet nu al weer afleren bochtjes aan te vallen. Die voorkant hapt beter naar de apex dan een pitbull naar z'n tegenstander. Heerlijk die stuurbekrachtiging icm het korte stuurhuis. Kan me onmogelijk voorstellen dat je dit met een onbekrachtigde tragere installatie net zo kunt doen. De testrit in de auto zonder stuurbekrachtiging vond ik daardoor een behoorlijke afknapper.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 23 mei 2012, 00:25

ThomasK schreef:Ik heb ook sinds kort een MX5 (zie topic: http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =3&t=25950 )

Ik herken je probleem met de bumpstops. Had ik ook last van met de standaard ophanging.
Na een paar maande een set Koni geel met HKS veren gekocht (2e hands) en de auto is gewoon getransformeerd. Rijd hierdoor als een kart en je bent dan deinen in de bochten kwijt! Verder raak ik nu met de verlaagde veren en koni shocks minder snel de bumpstops en kan ik zelf harder over de drempels. Standaard schokbrekers zijn echt te slap, zeker als ze oud zijn. Als je toch gaan vervangen kijk dan absoluut naar Koni of Bilstein oid. Soms worden ze nog wel eens tweedehands aangeboden op marktplaats of forums.

Heb ik nog wel een vraagje. Welke remblokken gebruiken jullie NA rijders? Ik wil absoluut beter dan standaard want die grijpen nou niet echt fantastisch... EBC geel werd al gezegd. Iemand ervaring met Red Stuff op een MX5?
Ik rijd ook met EBC red, heb al meer dan 1 set weg gereden. Remt op zich wel goed al voelt de 2e set minder aan dan de eerste, vermoedelijk doordat de remvloeistof wat ouder is. E.e.a. remt iets, maar niet gigantisch veel, beter dan stock.

Oscar29

Bericht door Oscar29 » 23 mei 2012, 01:51

Hielke schreef:. Heerlijk die stuurbekrachtiging icm het korte stuurhuis. Kan me onmogelijk voorstellen dat je dit met een onbekrachtigde tragere installatie net zo kunt doen.
Wijf, je bent zeker ook in de markt voor een windblokker? :tooth:

Hielke

Bericht door Hielke » 23 mei 2012, 06:44

Oscar29 schreef:
Hielke schreef:. Heerlijk die stuurbekrachtiging icm het korte stuurhuis. Kan me onmogelijk voorstellen dat je dit met een onbekrachtigde tragere installatie net zo kunt doen.
Wijf, je bent zeker ook in de markt voor een windblokker? :tooth:
Had ie er al niet op gezeten dan wel ja :lol: Dat bedoel je toch, dat muggennet achter je hoofd?

ThomasK

Bericht door ThomasK » 23 mei 2012, 11:49

Ik rijd ook met EBC red, heb al meer dan 1 set weg gereden. Remt op zich wel goed al voelt de 2e set minder aan dan de eerste, vermoedelijk doordat de remvloeistof wat ouder is. E.e.a. remt iets, maar niet gigantisch veel, beter dan stock.

Hmm... oké. Prijzen zijn ongeveer gelijk. Waar ga jij de volgende keer voor?

Trouwens over die dempers ben ik het niet helemaal eens. Dat standaard net zo goed is. Tuurlijk ze zijn beter dan oude versleten schokdempers, maar met nieuwe eronder gaat je auto weer een heel stuk omhoog. Zeker met standaard wielen is een NA dan net een badkuip op wielen zo hoog staat die en zoveel wheelgap. Als je dan toch gaat vervangen zou ik gelijk iets omlaag gaan want dat doet de rijeigenschappen zeker geen kwaad. Plus is het zo dat met de Koni's en verlagingsveren de auto absoluut niet minder comfortabel of stuiteriger is geworden. Hij ligt gewoon nog strakker op de weg.

Hielke

Bericht door Hielke » 23 mei 2012, 12:27

ThomasK schreef:

Trouwens over die dempers ben ik het niet helemaal eens. Dat standaard net zo goed is. Tuurlijk ze zijn beter dan oude versleten schokdempers, maar met nieuwe eronder gaat je auto weer een heel stuk omhoog. Zeker met standaard wielen is een NA dan net een badkuip op wielen zo hoog staat die en zoveel wheelgap. Als je dan toch gaat vervangen zou ik gelijk iets omlaag gaan want dat doet de rijeigenschappen zeker geen kwaad. Plus is het zo dat met de Koni's en verlagingsveren de auto absoluut niet minder comfortabel of stuiteriger is geworden. Hij ligt gewoon nog strakker op de weg.
Hoe kan de auto met nieuwe standaard dempers icm de standaard veren omhoog gaan? Dat bepalen toch echt de veren. Tenzij de standaard dempers gasgevuld zijn natuurlijk.

Ik sluit de Koni optie ook niet uit. Heb ik altijd hele plezierige dempers gevonden. Hebben we het voor de MX5 na altijd over gele koni's? Gaan die in combinatie met de standaard veren? Ik wil nl niet graag verlagen. Heeft de koni demper een eigen bumpstop, of moet je de standaard stofhoes/bumpstop gebruiken? En past die wel?

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 23 mei 2012, 12:31

Zie het nu pas, mooi ding Hielke! Veel plezier ermee. :)

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 23 mei 2012, 12:39

ThomasK schreef:

Gewoon omdat het kan ga ik de volgende keer een stapje verder op de EBC-ladder, dat zou dan ... even zoeken ... yellow stuff moeten zijn. Maargoed, de huidige zitten er nog maar 4 of 5.000 km onder dus dat duurt nog 20.000 km ofzo. Ik was eerlijk gezegd wel een beetje verbaasd dat de blokken zo snel gingen, maar nou rem ik ook vrij lomp denk ik. Ik vond EBC red wel heel vriendelijk voor de remschijven, deze gaan niet meetbaar achteruit (is hooguit een halve mm dikte af gegaan in 80.000 km).

Afbeelding

Hielke

Bericht door Hielke » 23 mei 2012, 13:10

Ik zie het al, EBC nostuff :tooth:

Dank Wouter, komt wel goed.

Hielke

Bericht door Hielke » 23 mei 2012, 23:08

Vanavond tussen Lemmer en Heerenveen onbedoeld in een wolkbreuk terecht gekomen. Had geluk dat ik net voordien de toneau had opgeborgen en de kap erop had gezet. Max. snelheid was op een gegeven moment 50 km/h. Hagel, bliksemschichten, stromend water in de spoorvorming. De volgende fase had de naam "zondvloed" gekregen. Kapje gaf geen krimp. Ongelofelijk hoe goed die kleine Japanner in elkaar geschroefd is.

Op de heenweg net voor Lemmer bedacht ik met de kap openheel even het gas naar beneden te blijven doen. Bij 170 op de teller besloot de motorkap dat ie niet goed in de vergrendeling zat. Die paar centimeter tot de verankering omhoog deden me behoorlijk schrikken. De volgende keer eventjes goed het kapje aandrukken. Schokdempers voelden bij de hoge snelheid vreemd genoeg heel goed aan. Totaal geen wazig of sompig gevoel. Misschien valt het toch mee.

Ik was er uiteindelijk al bang voor, ik heb ontzettend veel schik met het wagentje. Bootladingen beleving bij lage snelheden, precies zoals het hoort.

S-RS

Bericht door S-RS » 23 mei 2012, 23:29

Een MX-5 met open kap in een wolkbreuk dat heb ik eerder gezien :D Vorig jaar op de terugweg van Groningen ter hoogte van Beilen kwam het echt met bakken uit de lucht, reed een MX-5 met open kap, en die reed gewoon door.. Heb er nog een foto van gemaakt maar die ben ik helaas kwijt.
Die kap valt me niets tegen inderdaad, maar rij toch liever zonder kap :cool:

:gek: Dan schrik je wel even! Ben er ook wel eens bang voor, bij ons begint de kap heel erg te 'wapperen' bij 140+

Hielke

Bericht door Hielke » 28 mei 2012, 23:37

Hier geen wapperende kap bij 190+.

Heb inmiddels ruim 400 km gereden. Olieverbruik nihil. Verbruik 1 op 11,25. Op topsnelheid spoort de auto als een kogel. Voortreffelijk. Dempers moeten de originele af fabriek zijn. 180.000 km oud. Er huilt wel iets onder de auto. Bak of dif. Niet erg, maar toch. Auto is op droog ontzettend driftbaar. Ik was er niet naar op zoek maar door de scherpe neus resulteert een snelle instuuractie makkelijk in een uitwaaiende kont. Heel vermakelijk.

Remblokken achter maken slecht contact met de schijven. Roest onder en boven het hele smalle contactvlak van de blokken. Blokken voor zijn bijna op, daar moeten op termijn maar yellowstuff EBC's op. Bite mag wel wat beter. Bougies en luchtfilter vervangen, nu olie en oliefilter nog. Misschien toch ook nieuwe originele achterdempers en bumpstops bestellen.

Ik had dit veel eerder moeten doen.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 29 mei 2012, 13:21

Geweldig leuke kar een MX5. Looks prima, rijden écht dikke pret. 'Klein en open rijden' is gewoon fantastisch qua DF.

Erik dB

Bericht door Erik dB » 29 mei 2012, 13:24

Het kriebelt hier ook wel hoor, zeker met dit weer :-). Wat een aanbod trouwens!

2 die hier in de buurt staan en zo op het eerste gezicht wel aardig lijken:
http://link.marktplaats.nl/539550456

http://link.marktplaats.nl/554587057

2 Elise stoeltjes erin en gaan! :df:

Hielke

Bericht door Hielke » 29 mei 2012, 23:15

Zien er allebei goed uit Eric. Daar val je je nooit een breuk aan.

Even een paar vraagjes aan de MX-5 experts. Ik heb nu goed in beeld wat ik aan onderdelen nodig heb. Voorste remblokken en schokbrekers (sowieso achter, misschien ook voor). Ik overweeg voor de voorste remblokken yellowstuff's (uit de max5 cup) te gebruiken. Mits ze niet piepen that is. Wie kan hier iets over zeggen?

Voor de schokbrekers heb ik een keuze uit twee. Of de standaard Mazda dempers of de Koni STR.T's (Koni bedoelt met de afkorting "street"). Kun je op de Koni's de Standaard bumpstops zetten? Ik schat de kans vrij klein in dat mensen ervaringen met deze dempers op een MX5 hebben. In Nederland kosten ze ongveer 105 euro, in the USA bij Tirerack.com gaan ze voor 49 euro per stuk :? . Misschien shippen ze wel naar Nederland.

MX5T

Bericht door MX5T » 30 mei 2012, 00:03

Hielke schreef: Dempers moeten de originele af fabriek zijn. 180.000 km oud. Misschien toch ook nieuwe originele achterdempers en bumpstops bestellen..
En de voordempers hebben er dus ook 180.000 km opzitten maar misschien minder geleden doordat ze over een beter wegdek hebben gereden. Maar als een auto, willekeurig welke auto, op topsnelheid (190+) als een kogel spoort dan kan er niet veel mis zijn met de dempers of andere onderstelcomponenten....................voor of achter

De stang van een Konidemper zal hoogstwaarschijnlijk dezelfde diameter hebben als de standaarddempers, dus problemen met de standaard bumpstop zijn onwaarschijnlijk, mogelijk zitten er bij de Koni's ook bumpstops.

Oscar29

Bericht door Oscar29 » 30 mei 2012, 00:05

De miata van m'n moeder rijdt met EBC geel rondom en die wil niet anders meer :lol: Heb haar nog nooit gehoord over piepen/rammelen en de koude bite vond ze 10038923x beter dan OEM.

Koni STR(on)T heb ik nog bijna niemand mee zien rijden. Voor de prijs van nieuwe OEM dempers heb je Koni geel en veren (eibach) naar keuze, al dan niet met verlaging en daar heb je veel meer tevreden klanten van.

Hielke

Bericht door Hielke » 30 mei 2012, 11:53

Ringmazda schreef:
Hielke schreef: Dempers moeten de originele af fabriek zijn. 180.000 km oud. Misschien toch ook nieuwe originele achterdempers en bumpstops bestellen..
En de voordempers hebben er dus ook 180.000 km opzitten maar misschien minder geleden doordat ze over een beter wegdek hebben gereden. Maar als een auto, willekeurig welke auto, op topsnelheid (190+) als een kogel spoort dan kan er niet veel mis zijn met de dempers of andere onderstelcomponenten....................voor of achter

De stang van een Konidemper zal hoogstwaarschijnlijk dezelfde diameter hebben als de standaarddempers, dus problemen met de standaard bumpstop zijn onwaarschijnlijk, mogelijk zitten er bij de Koni's ook bumpstops.
Dempers zijn niet lek of zo Ton. Gisteren de auto op de brug en de schokbrekertestbank gehad. Rubbers in de ophanging waren prima, achterdempers net onder de norm, voordempers er net boven. Alles wel apk waardig.

Oscar, ik ga dan ook maar voor die yellowstuffs. Ze zijn ook nauwelijks duurder dan originele blokken.

MX5T

Bericht door MX5T » 30 mei 2012, 16:35

Hielke schreef: Dempers zijn niet lek of zo Ton. Gisteren de auto op de brug en de schokbrekertestbank gehad. Rubbers in de ophanging waren prima, achterdempers net onder de norm, voordempers er net boven..
Enkel vervangen wat net onder de norm zit en niet wat net erboven zit is niet logisch, tenminste als je ook rekening houdt met de nauwkeurigheid van de schokdempertestbank en de eventuele slijtage van dat ding.
Als de MX5 op topsnelheid spoort als een kogel waarom dan überhaupt vervangen ?

Remblokken is wat anders, EBC Yellow gebruik ik ook achter naar volle tevredenheid met straatgebruik en uiteraard af en toe een rondje Ring

Macboy

Bericht door Macboy » 30 mei 2012, 19:29

Hielke goed bezig man :thumbup:

Hielke

Bericht door Hielke » 02 jun 2012, 13:06

Dank Ilija, dacht ik ook :)

Even over de achterremmerij van m'n MX-5. Ik weet niet of het onderwerp hier of in "De Werkplaats" thuishoort. Gevalletje komt in ieder geval bij meer MX-5-jes voor.

Hieronder staat een foto van m'n achterremmerij. Een erg roestige remschijf waarbij het remblokje (origineel zover ik kan zien met nog veel remvoering) slechts het midden van de remschijf benut. Zowel richting het hart van de schijf als aan de buitenkanten is er geen of nauwelijk raakvlak. De remschijf heeft op het gebied van het raakvlak een dikte van 8.9 mm. Nieuw is 9 mm. Aan de buitenkanten (de roestranden) is de dikte nog slechts 8 mm. Het remblokje is daar ook veel dikker.

Mijn vraag nu, de kip en het ei verhaal, welk manco was er eerder? Waardoor is dit ontstaan? Ik heb op een MX-5 forum al eens gelezen dat de remmerij van de MX-5 last heeft van stroeve glijpennen. De pennen moeten geregeld in het kopervet gezet worden. Heb ik met zo'n geval te maken? De slijtage is op beide kanten van de auto identiek.

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie